A francia szívű japán szumós liheg futás közben.
Szöveges ítélet
Bemutató autóként lett véve, egy Swiftel együtt. (Most az elején csak egy mondat: a Swiftnek /1.3GLX-2008/ az égadta világon semmi baja sincs, olaj - benzin bele azt gyerünk. Élatem eddigi leglogikusabb és legjobb rohangászóautó választása volt.) Így negyvenötezernél már lehet ítélkezni.
KÉNYELEM: Négy személynek teljesen elég csomagokkal, kutyával, piával, matraccal, mindennel. Hosszú utakon is kényelmes, kb. két-három óránként nyújtózik az ember és kész.
KÜLSŐ: Pár pesten lenézik, vidéken azért megbámulják az őstermelő lánykák (mennyi krumpli beférne a sváb mögé), a szokásos bozdakommandó mindig letol, csak hogy tudjam hol a helyem (bár ez a kocsi 7Mft volt, a lízingelt/használt csoda X5 meg már 4Mft-tól vihető 20%-al), a cicaszemű bokorjárókhoz képest férfias, talán ha az ember egy "rendes" Patrol-Cruiser-Range mellé áll be, akkor látszik, hogy ez bizony egy mérettel kisebb. A régi kasznishoz képest nagyon ütős lett, kint a barmok kontinensén is jobban szeretik mint az XL-7 -t.
BELSŐ: Engem nem zavar, hogy a Swift visszaköszön a műszerfalról (jó lesz, ha bontózni kell majd valamit), az ülések rendben, a hangyabőr huzat meg nyúlik, meg a farmerzsebnél kopik, de ez minden mai bőrős kocsinál így van, akit zavar vegyen USA beli ´90 előtti nagyvasat, ott csak kibelezték a tehenet, azt ráhúzták az ülésre. Nekem a "fullos" (ehh!) verzió van a 2DIN érintős kütyüvel, bőrrel, tempomattal, digitklímával, stb, azért ez már eléggé lakájos tud lenni, főleg az alapfelszereltséghez képest. A hátsó üléshez pattintható kalaptartó miatt legalább három japán konstruktőr tökeit kéne a gyárkapura kilógatni. Való igaz, hogy nem világít a kesztyűtartó (egyáltalán kinek számít ez, van olvasólámpa, mert rendes világítás is), de nem is akarok palántát nevelni benne. A "fed.komp." szokásos japán gyagyi, legalább külön szent kvarcóra nincs. Viszont pontosan méri a fogyasztást, azt ennyit is tud, azért jól esett volna egy-két funkció bele, csak annyi, amennyit az olaszok belettek a Lanciákba úgy 10 évvel ezelőtt.
TEREPEZÉS: Itt nem nagyon lehet fikázni, a hosszú és viszonylag széles/nehéz darabok között teljesen rendben van. Raktam már lámpáig vízbe (csapjanak agyon ha értem miért hagyták ki a katalógusból, hogy a tükrökig le van szigetelve az utastér és a levegőt a Xenon felett veszi, más "terepjárók" komplett értékesítési stratégiát építenek két Elza és kölykei fényképre, meg egy szaros viszkókuplungra), nem pattog úgy mint a Samurai (meg persze odág el sem lehet vele jutni), de én még nem akadtam el vele. Ami zavaró, hogy a Niva szabvánnyal készített erdei utak keskenyebbek, szevasz fényezés. Zárt 4x4-ben bárhova el lehet vele jutni, például, hogy kirángasd vele (fültőlfülig vigyorral) a vadiúj Patrollal (17MFt) bakhátra felakadt haverodat, vagy letérj pisáni a 31-ről egy erdei útra, amirő kiderül, hogy gépes út, 8km. hosszú, full agyag, szűk, sosincsvége, jöhetsz vissza a szántóföldön, a csajod hófehér és most először csöndben van, te meg vogyorogsz mint atom. Erre mondjuk a 2.0-s benzines nem való, pont a terepezős egyes-kisfordulatnál fullad, a dízelt viszont lassú dzsindzsázásra találták ki. Niva De Lux és tényleg rendben van terepen.
HASZNÁLHATÓSÁG: Én már cipeltem vele bútort, tüzifát, 6mázsa cementet, sokfős részeg bagázst, odaadtam a csajomnak, szóval kapott rendesen és eléggé szó nélkül tűri.
DINAMIKA: Na az nincs. A motor dinamikus részének kihasználásához legalább 21 sebesség kellene mint az MTB-ken. Úgy kell rá tekinteni mintha egy pick-up lenne, azt kész. A kellemes tempója 90-100, 60-70 körül olyan 6-6.5 literrel bőségesen elkettyeg. Mentem vele már 170t-is, csórikám még menne, de az már gyilkolászás. Autópályás stabil 140-160 -ra nem való, arra ott a 2.4-es vagy a 3.2-es, az már baba. Kényelmesen fel lehet váltani 1900 körül, az ideális ford. olyan 2400-nál van. Ez annak aki sokat teherautózik, vanozik, teljesen ismerős és kellemes érzés, aki meg egy szénné tuningolt félhalott bömciből, vagy kitolomaszemét hondából ilyenbe ül át, az megérdemli.
MOTOR: Sajnos ilyen is van. Tulajdonképpen ez a francia műszív már a Megaganéban is régi blokknak számított, 92 óta él az eredeti (F9Q) blokk, csak rátették JanPaulék az összes csingilingit, ami a négytigrisen kapható. Csóri motor hallhatóan fuldoklik a csomó kütyü között, ami a donor limuzint viszi mint a golyó (és tényeg!), itt azért izzad ha az ember kigyorsítgat. Ez a blokk a terepen érzi jól magát, beleprogramoztak(?) egy erős motorféket, jó alapjáratot, padlógázra elindul, húz, pörgetni is lehet, csak egy közepes Bakonyi erdőmászásnál a 17L befigyel, erre gondolni kell, az autópályás 700-800km/tele tank itt lemegy 100-250km-re. Persze a somogybabodiak tudják, hogy ez is normális.
HORROR: Előljáróban hozzáteszek, ezek az én kocsimnál jöttek ki, nem típusproblémák, főleg nem a benzinesen. Több szerelő állítja, hogy a kocsiba valszeg beleugrott az órán felül olyan 30-50eKm mire ideért. Ez a próbarendszám öröme, hogy vezekeljen az összes importőr. Nah, egyszer csak elkezdett folyni az olaj. A szervíz kiderítette, hogy a hátsó főtengely-szimering kiment, bónuszként befolyik az olaj a kuplungba. Ugye ez lehet kopástól, vagy a gyűrűk ura elhagyta a kocsit, vagy csak made in france. Mindegy, új szimering, új kuplung (kivételkor kiderül, el van kopva, nem elégetve, hanem kopva lásd a plusz kilómétereket), gariba megcsinálták. Elkezdett világítani a cheklámpa a kocsiban, szervíz be, a hátsó kipufogó hőmérséklet érzékelő (szintén france, meg ez kb. egy hét mire kivadászták mi a gond) csere, meg nyikorgott a motor alapjáratközelben, úgyhogy görgők, feszítő, új szíj, mind-mind made in france. Érdekes, hogy a szervíz már japánra cserélte, tudhatnak valamit. Ami zavart az egészben, hogy kb. egy hónapig nem volt emiatt autóm és egy 7Mft-tól már elvárná az ember, hogy ilyen tipikus ´80-s évekbeli olaszkocsis hibákat nem produkál. Viszont azóta nincs vele gond, megy, kattog, kevesebbet eszik egy picivel. A másik brutál, hogy elfogytak a gumik (ugye a plusz km-ek). Namármost ez a R17 kategória brutál árakban kapható csak, szemrebbenés nélkül mondtak a gumisok 200-350eFt-os ajánlatokat per négy gumi. Hála istennek vadásztam egy helyet (Automax), ahol 130-ból megvan az egész, ugyanazzal a Pirelli Scorpion Zero-val, amire a 350-es ajánlatot kaptam. Hoppá!
SUMMA: Ez a kocsi jó, ha nem vagizni kell, bodzaszedésre és benzinkútelőtti elrettentésre nem alkalmas. Annak jó, aki tényleg jár terepre is, de a kényelem fontos neki, nem sokat autópályázik, illetve nincs donorszerv szállító kft.-je. A pénzt megérte, az alapmodell viszont (hiába 5Mft körül van) nem éri meg azt az összeget ESP-nélkül, egérmozis rádióval, 1.6-s motorral, egyszerűbb hajtáslánccal, újrateszkószacsis üléshuzattal. Akkor rá kell tenni még 1-2Mft-ot, van venni egy Jimny-t, az ám istenkirály terepező, csak nem férek bele!
Hibalista
- Hátsó főtengely-szimering.
- Kuplungtárcsa (reájafolyt azolaj).
- Kipufogógáz hőmérséklet érzékelő.
- Feszítőgörgők, szíjfeszítő.
- A vísszahívásos turbó kütyü cseréje (nem is tudtam, hogy egy nyamvadt csőnek vagy ötféle alkatrészből álló konzolos felfogatása van egy bilincs helyett.)
-
-
-
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Varró - teljesen korrekt, (BAZ megyeieknek "korektt").
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 7000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 45000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Marea | Következő autója? | Ugyanez, vagy Kazashi ha már nem kell terepezni. |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.8/10) |
