Igazi terepjáró apró bosszantásokkal - Vitara 1,6
Szöveges ítélet
El?zmény: kertvárosban, dombon lakunk, téli útviszonyok gyatrák. A lehet? legolcsóbb új 4WD járm?vet kerestem, amibe 4 f?s család a rengeteg holmival együtt befér, és nyugati típus. A Jimny nagyon kicsi és alig olcsóbb, így esett erre a választás (Mazda Tribute, Honda CRV, Grand Vitara voltak versenyben, ezek 3-4 M Ft-tal drágábbak lettek volna.) Erre a célra aztán jól bevált, csak az apró összeszerelési hiányosságok folyamatosan jelentkeztek. Ezekt?l eltekintva a kocsi nagyon megbízható, motorikusan és elektronikus alkatrészekkel 3 évig semmi gond nem volt, pedig nem csak városban, munkába járásra, hanem kétszer Izlandra, igazi off-road útra is ment a kocsi.
A kocsi f?darabjai japánok, összeszerelése spanyolországi.
Vezetési élmény: Magasan ülsz, személyautók tetejét látod. A motor nagyon hangos, (hosszában beépítve, alapesetben hátsókerék hajtás) remegése a váltókaron, pedálokon érz?dik, nagyon közvetlen élmény. Mondják, hogy 4 hengere ellenére a hangja olyan, mint a V6-osoké. Hidegen ez igaz. Nagy kerekek, hosszú rugóutak, jelent?s bólogatás, dülöngélés. Alvázas felépítménye miatt egészen érdekes szögben is tud állni a karosszéria. Nagy kocsi, de viszonylag rövid tengelytáv, az egyenesfutást is korrigálgatni kell. Magas építése miatt az oldalszélre is érzékeny, szóval nem autópályára való. A kocsit el?ször vezet? ember 70-80 km/h körül hajós imbolygást érez, de ha megszokja, fel sem t?nik. Kátyúkat a kocsi alig érzi (nagy, ballonos kerekek, er?s alváz), de a kemény, merev alváz miatt az utasok minden zökken?t egyenesben élveznek. Hátsó merev tengely miatt a kannyarodásnál észben kell lenni, mert érezni, hogy nagy tempónál bizony a kocsi felborulna. A m?szerfal elemei pontosan a Swift-b?l valók, teljesen egyezik, a váltót és felez? kapcsolót leszámítva.
Terepen: Felez?vel a motor bivalyer?s, úgy érezni, hogy bárhová felmászna, és fel is mászik (félterep gumival célszer?.) Nincs differenciálzár, tehát el tudja ásni magát!
Télen, hóban: a 4WD miatt könnyen indul, megállni már nem könny? vele, mert ilyenkor el?jön a részben hátsó kerék hajtás miatt a hátsó kerekekre jutó er?, és bizony többször is megördültem vele, megel?zött a hátsó tengely. ABS nem létezik hozzá. Kanyarokban hasonlóan vigyázni kell. Ésszer? tempónál viszont simán otthagyja a kétkerekes, hóban küszköd? autókat.
Motor: A fogyasztás szinte mindenkor 9-11 l közt van, nyliván városban télen tartósan 10 felett, de oszágúton sem csökken számottev?en, mert "kocka" jelleg? "áramvonalas" formája miatt nem is publikálják a légellenállái értékekekt. Az 1,6-os motor az itthon egyedül forgalmazott, de gyártották nagyobbal is. Terepre még éppen elég ez is. Nem veti meg az üzemanyagot, na. Autópályám max. 130-135 km/h. Rövidek a váltó fokozatai nyilván a terepre tervezés miatt.
Összkerékhajtás: állva lehet kapcsolni, mechanikus elven m?ködik, egyszer? megtanulni. Száraz úton tényleg célszer? kikapcsolani, mert az alapzaja is hangos, meg a fordulékonyság miatt is érdekes.
Hibák: nem sok (lsd. lejjebb). Inkább boszsantó apróságok: megszüntethetetlen nyiszogások az alváz fel?l (ez a szerel?k szerint az alvázon lév? gumibakokból jön, és a kocsi korosodásával majd sz?nik, ami igaz lehet, mert össze kell rázódnia az autónak, és valóban csökkent.) Nyiszogás a kuplung fel?l (többszöri szilikon, kenés stb. után bowden csere volt, de a jelenség ismétl?dik, a márkaszervíz sem tud tenni ellene.) Ezeket leszámítva tényleg semmi baja nem volt, mindig számíthattunk rá. A kocsit viszont nem tudtuk ideálisan kihasználni, mert tavasztól ?szig nincs akkora el?nye.
Hibalista
- Garanciális id?szak alatt: differenciálm? tömítés, váltó tömítés, kuplung bowden (csak apró, bosszantó hibák, nyiszogások)
Ide hordtam szervizbe
Babus Suzuki Miskolc.
Változó lelkesedés, a típus betegségeivel nem tudnak csodát tenni. Garanciális cserék, javítások nagyon korrektek.
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Twingo | Következő autója? | Skoda Fabia (céges) |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |
