Suzuki Celerió? Igen, ez egy jó autó!
Szöveges ítélet
Kellett keresnem egy megbízható autót a céges 1.5 dci után. Elsősorban suzukikat néztem, mert korábban volt egy “régi” swift, és egy első generációs ignis is a családban. Kopó alkatrészeken kívűl mást nem kellett cserélni még 15 éves korukban sem. Új autó nem jöhetett szóba, kezdtem nézni a japán előtti utolsó magyar swift közül párat. 185cm magas vagyok, ezért olyan lett volna jó, amiben a kormány kifelé is húzható, azaz GLX. Na ilyen nincs sok, vagy éppen nagyon messze volt, így csak a le-föl állíthatókba tudtam beleülni. Határeset. Nem megy elég hátra az ülés, és de már szinte messze van a kormány. Majd csak lesz egy, gondoltam, de nem lett, kipróbálni nem tudtam. A rendelkezésre álló keretből 6-7 éves GLX-re futotta volna. Egyszer csak találtam a közelben egy Celerio hirdetést. Kis autó, vagy inkább mini, ez úgysem lesz elég, de azért megnézem, gondoltam. Nincs messze, úgysem láttam még ilyet, hát legyen, elmentem. Rögtön megtetszett, hogy könnyűfém felni volt rajta (csomagtartóban az acéltárcsák téli gumival), és váltózár, de nézzük tovább. Apró karcok kívűl, egyébként rendben. Jöhet az üléspróba, amin úgyis elvérzik és mehetek haza. Nos, ott kezdődik, hogy egész magasra húzható a vezető ülés, tehát könnnyű beülni, ami a feleségem szerint fontos. Ez jó pont. Nekem a felhúzott üléssel reménytelen, nézzük mit lehet állítani. Engedem lefelé, és csak megy, és megy, és közben mozdul hátra is. Koppanásig leengedtem, és jé, hát ez nem rosszabb, mint a swift, a “fix” kormányos. Le-föl itt is megy a beállítás. Akkor viszont meg kell nézni jobban. Tudtam, hogy egy három hengeres szívó van benne, ami akár jó is lehet, mint az első suzukikban. A motortér szellős tiszta, minden a helyén. A kereskedő beindította, és ekkor éreztem először, hogy ez megvehető. Semmi robbanó motorra utaló hang nem jött belőle, csak egy halk surrogás, az utastérben pedig ebből nem hallatszik semmi. Egy kis rezonancia van alapjáraton, de a legkisebb gázra kisimul. Hát ez valószínűleg jobb, mint a régi. Rendben, akkor meg fog bukni a csomagtartón, de nem. Ránézésre, mintha nagyobb lenne a swift-nél, és valóban, katalógus szerint is nagyobb, ráadásul ebben még pótkerék is van, ami nem volt gyári tartozék. Sajnos a telepről nem lehetett kimenni (?), de mentem pár próbakört, maximum harmadik fokozatig kapcsova, és a váltó is tetszett. Az egyes is szinkronizálva van, lassú gurulásnál beveszi, aztán jól kigyorsul, illetve gázadás nélkül el tud indulni anélkül, hogy lefulladna. Néztem alul, felül, kívűl, belül, mindenhol, el tudtam képzelni, hogy megveszem, de még egy próbatétel következett. Hogyan lehet párosítani a telefonommal, egy iPhone-al. Nos ezt a kereskedő sem tudta, de mindent megnyomkodva egyszer csak sikerült, így mindjárt indítottam is egy hívást. A vonal túlsó végéről azt az infót kaptam, hogy tisztán hallanak, az autóban is renben volt minden, sőt jobb volt, mint a csúcs panoráma tetős, tolatókamerás, stb. 2013-as prémiumban. Ez is renben. Megállapodtam a kereskedővel, hogy másnap a feleségemmel is visszamegyünk, ez is fontos próbatétel, és viszek csomagokat is.
Másnap meg is érkeztünk, vittünk két összecsukható biciklit, meg egy elektromos zongorát. Ezeken elvérzett már egy VW UP. Ő beült az első ülésre, majdnem teljesen felhúzta, és mosolygott. Ez jó! A lényeg megvolt, nézzük a bicikliket. Simán állítva, két oldalt a biztonsági övvel rögzítve bement mindkettő, közte annyi hellyel, hogy kettőnknek egy külföldi nyaraláshoz is elegendő hely maradt táskáknak, persze ledöntött hátsó ülésekkel. A zongora is bement hosszában, mondjuk a bal első ülés így már nem kényelmes, de sebaj, ritkán fog kelleni. Jó, akkor döntsük el, vegyük meg, az idő sürget, legfeljebb továbbadjuk, ha nem válik be. Szervízkönyv volt, persze minden tökéletes, sőt még annál is jobb, ezt mindenki láthatja, úgyhogy láttuk is. Aztán később kiderült, hogy tényleg minden renben, de valmi rejtett (titkos?) probléma mégis adódott, úgyhogy jöjjön némi negatívum is.
Odamentünk egy másik autóval, na nem akkor, amikorra ígérték, hanem egy héttel később -program lemondva - és nem annyi, hanem egy picivel több, mert elnéztünk valami költséget, szóval megvolt. A telepről kihajtva, valami sárga lámpa kigyulladt a műszerfalon. Ez meg mi lehet? A tökéletesen karbantartott, csak szakszervízt látott autón, a szakszervízből kihajtva, nem volt meg a gumi nyomás. Az első benzinkútnál rossz volt a pumpa, csak még leengedni sikerült az egyik kereket, mentünk tovább, aztán megoldottuk. Ebben nincsen drága szenzor, az ABS jelét használja, mégis működik, jó pont. Ez mondjuk nem a kocsi hibája volt. Aztán nagy dugóba kerültünk, elindulás, fékezés, és így tovább, talán több, mint egy órán át. Közben elinduláskor nagy gázadásra furcsa remegést éreztem többször is. Mi lehet, mi lehet? Á igen, csúszik a kuplung. Erre nem azonnal jöttem rá, de pár nap múlva kézzel állítottam a bowdenen, a remegés szinte megszűnt, illetve napról napra csökkent. Szakszervíz ide, vagy oda, ezt még valószínűleg nem állították soha. Talán egyszer majd cserélünk kuplungot, de most egész jó azóta is, megint összekopott, kisimult. Kis autónál a kuplung lehet gyenge pont, ha a kisebb teljesítmény miatt sokat csúsztatják, pedig nem kell pörgetni, anélkül is elindul. Negatívum, hogy nincs benne csomagtér világítás, de egy 3000Ft-os mozgásérzékelős led lámpával megoldottam. Kétségtelen, hogy pár hétig kerestem benne az 1.5 dci 110 lóerejét, az persze nincs benne, de a következő, és egyben utolsó próbát is kiállta.
Hosszú hétvége a két felnőtt lányunkkal rekkenő hőségben a Balatonra csomagokkal megpakolva. Erre is elég lesz? Kérdés. Megkértem mindenkit, megfontoltan pakoljon, lehetőleg fölösleges holmit ne hozzon. A pakolás sikerült. Négy hálózsákot is betettem, a kalaptartó így is üres maradt. Kiderült, hogy az első ülések alá rengeteg nem kényes holmi befér, és lábhely is marad. Ez a magas üléspozició előnye, ha nem mild hybrid, mert ott akkor egyébként akkumulátor van. Egész kényelmesen elhelyezkedtünk, hátul sem panaszkodtak, indulhatunk. Elindul ez így? El, sőt, megy. Érezni a súlyt, de klímával visszaváltva az érdi emelkedőn is lehet gyorsulni. Sík úton, ha megvan a tempo, azt jól tartja. 110-120, még több is megy, de ne nyúzzuk, jobb a békesség, csak előzéskor húzattam ki jobban. Igen, nem sokat, de előztem is. A klíma olyan hatásos, hogy vissza kellett venni, hátul fáztak. Ez az autó márpedig használható! Így hát akár hosszabb ideig is megtarthatjuk.
Van az autóban egy zseniális motor, a három hengerével normál használatnál simán, hangtalanul jár, szívó benzines, szívócső befecskendezéses nem kormolódó hosszú életű fajta. Rugózása úttartása megfelelő. A BT kihangosító jó minőségű, ha egy telefon párosítva van, beüléskor mindig kapcsolódik, és mindig ahhoz, aki beül. Azt hiszem öt telefont tud kezelni, egynek a címjegyzékét be is importálja, a hangja jó minőségű. Persze van jobb hifi, de a zene is élvezhetően szól, telefonról BT-n keresztül is. Az ülések jók, 185cm magassággal is elférek, nem is mindig tolom teljesen hátra az ülést, bár a kihúzható kormány azért jó lenne ebben is. Nekem nem nyomja a lábam, hanem kényelmesen megtámasztja a középkonzol. A váltó magasan van, közel a kormányhoz, kis mozdulatokkal elerhető. Elöl az ablakok elektromosak, a bal első lefelé automata. Apropó motor. Szinte el is felejtem, annyira evidens egy Suzukinál, ez nem fogyaszt. Hozza a katalógus értéket is ha kell. A legjobb fogyasztást üres autópályán 90-es tempo körül, 180km megtétele után mértem, ez 3,5L benzin volt (óra szerint). Majdnem mindig 100-ast tankolok, úgyis kevés kell. Télen csak városban, meghajtva 5,1L. Hosszabb távon 4-4,5 közötti átlagot lehet hozni, és nincs szervíz igénye, mint egy dízelnek esetleg. Eddig első fékbetétet kellett cserélni, a tárcsa még maradhat, illetve olajcsere, és váltó olaj csere volt esedékes. Negatívum, hogy autópályán behallatszik a futómű hangja, kevés hangszigetelés van benne, ezért viszont kicsi a súlya, jó a fogyasztása, és jól megy. Elsősorban úgysem autópályára való, városban meg csendes. Ettől függetlenül egy-két személlyel simán tartja a GPS szerinti 130-at is. Csak ajánlani tudom, ha valaki kevés pénzért jó autóra, és prémium megbízhatóságra vágyik, és képes együtt élni némi kisautós kompromisszummal, és egy presztizsmentes járművel.
Egy baj van csak. Néhány grammal túllépi a jelenleg megengedett 95g káros anyag kibocsájtási normát (motortól függően azt hiszem 2, illetve 4 grammal - a kisebb értékhez start-stop, és változó szelepvezérlés kell), ezért Magyarországon már nem forgalmazzák. Nem hinném, hogy szennyez annyit, mint egy SUV, még ha az zöld rendszámos is.
Hibalista
- Semmi nem romlott el.
Ide hordtam szervizbe
Egy olajcsere, és első fékbetét kellett eddig.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2015 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 60000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.6/10) |
