igazak a mondások
Szöveges ítélet
(A korábbi véleményhez az újabbakat zárójelben írom...)
Az Outback kiválasztása hosszas fontolgatás eredménye volt, de nem bántuk meg...
Mindig is négykerékhajtású autóm volt, a kétkerékhajtást egyszerűen hendikepnek érzem (tapasztalat); a különbség nem csak terepen nagy. Egy fontos és fájdalmas tapasztalatot azért meg kell említeni: az elindulás, manőverezés, kanyarodás, motorfékes lassítás lényegesen jobb, de a megállás ugyanolyan nehézkes csúszós úton, tehát a biztonságérzet hamis lehet.
Kevés komoly és igazán jó hajtásrendszer van a piacon, de szempont volt a nagy hasmagasság és a személyautós menetkomfort is, tehát a választék igencsak leszűkült. Számított a nagy belső tér, az elegáns külső és a közismert (közutált?) presztízsmárkák kerülése. Maradt a Subaru és az Outback.
A márkát az átlagember az Impreza teljesítménye alapján ítéli meg, a józanabbak a Forester-t és a Legacy-t is értékelik. A Forester XT teljesítménye csábító, de józan használat mellett fölösleges. Sajnos a Subaru felszereltségi politikája sajátosan korlátozott és bőkezű egyszerre. Mivel nem szeretem a bőrkárpitot de a tetőablakot igen, csak az Active felszereltség maradt az Outback kínálatában, a 2.5 szívó motorral. Az automata váltó kényelme helyett a 165Le maradék dinamikája volt fontosabb, így a kéziváltós változatot vettük meg.
Állítólag a Subaru megbízhatóságával nincs gond, de ez csak idővel válik el. (Ma azt mondom, hogy tényleg nincs gond vele, ld. lejjebb.) A design a mai modelleknél teljesen rendben van (persze ettől még ízlés kérdése), a biztonságot pedig nem szeretném kipróbálni, de a tesztek szerint a legjobbak közé tartozik. (A kollégám frontálisan ütközött egy szemérmetlenül előző Ikarus-szal, kb. 60-80 relatív sebességgel. Totálkár, de mindenki kisebb rándulásokkal kiszállt, az autó egyben maradt, pedig borult is.)
A tapasztalatok...
Felszereltség: Mint említettem, a felszereltségi politika különös. Mindent tartalmaz a felszereltség ami tényleg szükséges, de semmi többet. Néhány érdekesség az Active alapfelszerelésből: automata hátsó szintszabályozós felfüggesztés, extra nagy tetőablak, első ablaktörlő lapát fűtés, tempomat. Ami hiányzik: hátsó utasok számára befúvó, fényszórómosó, tengelyben is állítható kormány, némító gomb és külső audio forrás-csatlakozás (pl. iPod) a hifin, esetleg kihangosító-előkészítés, néha jól jönne ha nem csak a bal első ablak volna automatikus. Nagyon kevés a gyári extra, de a díszítéseken és védő/takaróelemeken kívül talán nem is érdemes másra beruházni. (Az újabb modelleken mindez már megvan. Újat kell venni... :-)
Kényelem: 190cm magas vagyok, de kényelmesen beülök maga mögé, miközben a csomagtartó tényleg nagy és jól pakolható marad. Hosszabb távon senki sem panaszkodott. Minden kézre áll, bár a tetőablak miatt nekem kevés a fejtér (frizurafüggő, de sikerült jó beállítást is találni).
Hajtáslánc: A motor zseniális. Kár, hogy nem szednek ki mindent a blokkból (a 165Le-t pörgősebben, de a 2.0 Subaru motor is tudja). Cserébe hihetetlenül kulturált a járása, 160-as tempónál 3900 a fordulat (6500 a határolás), a fogyasztás pedig Bp és környékén 10 liter 100km-en. Nehéz zavarba hozni, kis fordulaton sem dadog. Kár, hogy nem tuningolható, mert néha jól jönne kicsivel több erő a másfél tonnás tömeghez. Csöndes, de terhelten hallható a boxerhang.
A váltó szerintem közepes: jól működik, de a hátrameneti fokozat nincs szinkronizálva és sokszor nehéz kapcsolni (inkább közepes-rossz, mert 2/1, 1/hátrmanet között is ad darálás gurulás közben, ha nem duplán kuplungolok - idegesítő). A terepváltó menet közben is kapcsolható (ettől a 2x5 fokozat), de nem igazi felező (1:1,5). Ettől még nagyon jól használható szerpentineken és terepen is, mert jobban kézreáll.
A négykerékhajtás hibátlan, még nem sikerült kifogni rajta (azóta igen). A hátsó diffizár és az elősztás is automatikus, észrevétlen. (Azért még ez sem igazi összkerékhajtás, mert nem tud csak egy kerékre nyomatékot adni, és emiatt néha csak a lendület segít.) Elindulásnál nagyon érződik a helyből 50:50 elosztás, még véletlenül sincs kipörgés (sivítás csak akkor, ha rossz csúsztatással indulok, ez azért mégsem egy mechanikus torsen). Szélsőséges helyzetben, nagysebességű kanyarvételnél pedig a torsen-es oldalazást adja elő, igaz a sodródás jellege gázadással nem szabályozható úgy. (A gyári gumi elég gáz, az első télen lecseréltem. Sokkal jobb a komfort és a tapadás is így.)
Futómű: Majdnem hibátlan. Csendes, sportosan kényelmes – már ha van ilyen. A kanyarvételi stabilitás a 20cm-es hasmagasság ellenére zavarbaejtően jó (különösen nem gyári abronccsal). Ami zavar: bekanyarodáskor úthibára hajlamos hangosan kotyogni, mintha szét akarna esni (az újabb modelleken ugyanez a szitu). Persze erről szó sincs, de tényleg ijesztő. A fék jól működik, bár a bal első kerék fékbetétje bemelegedés után surrogó hangot hallatt fékezéskor (a szervízben második jelzésemre kicserélték, de akkor már szabályozni is kellett a tárcsát).
Hifi: A korábban említett funkcionális hiányokon kívül nincs baj a hanggal, igaz alaposan hozzá kell nyúlni az EQ-hoz (nálam -4/-2/+2dB a mély/közép/magas beállítás). Szerintem nincs szükség a gyári extraként kínált szub-mélyre sem (illetve mégis, bár az újabb modellben jobbak a hangszórók). A hátsó ablakba integrált antenna kifogástalanul működik. Máig sem értem, hogy miért nem ezt csinálják minden autónál, amikor már 20 éve is használták ezt a megoldást (ld. pl. Audi).
Design: Semmitmondó de sokat sejtető megjelenés, bár idővel egyre jobban tetszik. Az eleganciához hozzátartozik a nagy hossz (4,72m), az elnyúló, hátrafelé elvékonyodó sziluett, az emelt hasmagasság kifejezetten jól áll neki. A keret nélküli ablakokat mindenki megcsodálja, pedig csak mifelénk ritka a „nemkupé” autókon. Szemből a motorháztető domborulatai és a majdnem otromba ködlámpák, hátul a szimmetrikus krómozott kipufogók dobják föl (ezt a mosókban rendszerint elfelejtik lepucolni), a színrefújt műanyag védőburkolat minden oldalról fickóssá teszi (és tényleg jól véd). A méretek ellenére csak parkolóban feltűnő a hossza és a magassága. Gyári extrákkal (pl. rozsdamentes küszöbök, védő gumicsíkok a sarkokon) tovább díszíthető, de ezek sem feltűnőek. Belül semmi hivalkodó, jó minőségű és tartósságot sugall minden anyag (ha jól van kitakarítva, a karcokon kívül nincs kopásnyom).
Presztízs: Eddig csak pozitívak a visszajelzések, tényleg csak a tájékozottabbak veszik észre az autót. És ami talán a legfontosabb, senki sem utál helyből...
Gyakorlati problémák: Hangulattól és hőmérséklettől függően megjelent néhány zavaró zörej. A műszerfal középkonzolja halkan pattog gyorsításkor-lassításkor. A tetőablak kárpitbehúzó pálcái véletlenül is kiakaszthatók, bár nem kell szervízbe menni hogy visszapattintsuk. Sajnos a tetőablak rendszeresen nyöszög, rossz úton halkan zörög (ezt sikerült megoldaniuk a szervízben, az újabb modellnél pedig módosítottak és ott hibátlan).
Az első 7000 km után sem bántuk meg a döntést. Árkategóriájában az egyetlen vetélytárs a VW Passat 4Motion kombi változata lett volna, ami sok-sok gyári extra összeválogatásával, végül drágábban hozható közel azonos szintre. Igaz, a Passat helyből ad néhány „high-tech” extrát is és nagyobb a motorválaszték, de a megítélés, a futómű és a megbízhatóság (állítólag) nem összevethető.
Remélem a Subaru arculata nem a Tribeca felé billen és testreszabhatóbb lesz a felszereltség, mert akkor legközelebb nem lesz nehéz dönteni.
(Ma, 75000km-en túl is minden OK, komoly hiba vagy leállás, hibaüzenet nincs. A 9,5-11,0l/100km fogyasztás is korrekt, tekintve az adottságokat és a Bp+környéke viszonyokat. Kíváncsi vagyok a diesel-re... 8)
Hibalista
- - a gyári fékbetét hibás volt, amit EF csak unszolásomra cserélt ki, de akkorra már a tárcsát is szabályoztatni kellett
- - nyöszörgések, stb., ami takarítással és trükkökkel csökkenthető volt, a Csiky Begénél egyszer jártam, sikerült is azonnal károkat okozniuk (karcolások műszerfalon, lötyögő-elálló betét, horpasztott felnikupak)
- - kuplung munkahengert kellett zsírozni, mert úgy ropogott, mintha vizes hóban járnék
- - földutakon felszedett sártól, ágaktól hajlamos a kipuff hőterelő lemezke elrepedni, ami szerencsétlen esetben repedtfazékként zörög, nyikorog (13eFt-os alkatrész)
- - szélvédőcsere kőfelverődés miatt (Casco-val 21eFt)
Ide hordtam szervizbe
Emil Frey
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Honda Grohoczky
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 75000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Ignis 1.5 AWD | Következő autója? | Subaru Outback 2.0D |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |
