A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Subaru » Impreza (1992-2000)

Impreza GT Turbo 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Subaru, szerelem, száguldás!

Szöveges ítélet

Lassan fél éve megvan, aránylag friss az élmény. Később majd frissítem az ítéletet.

Magamról: 29 éves vagyok, géptervező/mechatronikai mérnök, ipari automatizálással foglalkozom vállalkozóként, autószerelő és gépműhelybem nőttem fel és ORB-ben szervizeltem pár évig.

Szerencsére van rálátásom pár szervizre, látom a frontvonalat, azokat a szerelőket, akik ténylegesen javítják a mai autókat és az a véleményem, hogy vérfagyasztó a helyzet. Ezek az "újhullámos" autók, ahol a csomagtér világítást is digitálisan lehet kapcsolgatni, a légbefúvókat is léptetőmotorok állítják, három vízpumpa van egy 1.5-ös turbómotorban, azt nem tudja befogadni a szervezetem. Ez fölöslegesen bonyolult. Szempontrendszer a biztonság, a kényelem, automatizálhatóság, és természetesen a költségek és élettartam minimalizálása. Ezért van az, hogy a szívócső fröccsöntött, hogy összevonnak funkciókat/alkatrészeket. Pl. fröccsöntött EGR hűtös, intecooleres szívócsövek készülnek. Ebbe képesek beleönteni menetes perselyt, ami ha megforog javítani sem tudod rendesen. Ez csak egy példa, ki lehetne vesézni rengeteg dolgot hasonlóképpen, de ez most nem ez a felület.
Amit az évek alatt megfigyeltem, hogy a japán autók megoldásai az évek alatt kevésbé változtak, persze ez nem minden típusra igaz, és abból is van szar, de kevésbé jellemző. Normális cső van, normális bilincs, csavarral van odafogatva a "valami". Nem bepattanó vízcső bilincs van, nem összepattanó műanyagok. Alumíniumöntvény, lemez alkatrészek zöme. Szét tudod szedni, fel tudod újítani, jól össze tudod rakni. Biztos van ellenpélda, biztos nincs teljesen igazam, nekem ma ez a véleményem.

Mik voltak az én szempontjaim?

- Üveg fényszórók.
- Mechanikus, bowdenes fűtésbox.
- Okoskereket ne.
- Fröccsöntött szívőcsövet ne.
- Követlen befecskendezést ne.
- Jó lenne, ha EGR se lenne.
- Részecskeszűrőt ne.
- Bowdenes fojtószelep.
- Klasszik kapcsolós elektronika, ha lehet.
- Minimum 150 le, lehetőleg turbós benzines.
- Összkerékhajtás, de ebből alább tudtam volna adni.
- VW konszernt, BMW-t vegye az, aki azt szereti.
- Európai gyártókat el is lehet felejteni.
- Alapból kagylóüléses lenne az igazi.
- Klímának örülnék, de kemény vagyok és el tudom engedni ha kell. :D
- 2 millio +-500e vételár, utcán nem szeretnék többet tárolni.
- Alkatrész sem ártana ha lenne, kopóalkatrészek legyenek Bárdiba, Unix-ba.

Ez elég jól leszűri a piacot, olyan 2000-2004-től romlott el az autóipar, ezért ez előttről kell valamit találni. Szóba jövő típusok:
Civic Type-R, IS200, MPS, EVO, Impreza.

Type-R EP-3 nem találtam szépet, és a buszváltót nehezemre esett volna megszokni.
Type-R FN-2 gyönyörű, nagyon hajlottam rá, de nem érzem benne, hogy igazi áldozatot kell hozni.
IS200 gyenge, túl úri autó. :D
MPS 3-as nagyon rohad, 6-os meg nagy.
EVO egyelőre álom marad, remélem egyszer lesz nekem is.

Impreza - alkatrész van, itthon is sokan bontanak, Anglia és eBay-en is van. Korlátlan mennyiségű tuning alkatrész áll rendelkezésre. Erő pont elég, összkerékhajtás, turbó.
GC/GF - első szériás Impreza ez a legkönnyebb, egyszerűbbek viszont öregek, rohadnak, töröttek, sokat futott mind.
GD/GG - kb. 250kg-al nehezebb, nem túl szép, ezek is rohadnak szépen és ezek is már sokat futottak.

Egy dologban biztos voltam, karosszéria legyen jó a többit megcsavarozzuk. :D
Hazai piac hozta a szintet, túlárazott rommárohadt vizsgás autók vagy porrátört autók felállítva. Sok zabálta az olajat vagy kopogott a motorja. Vagy tuningolva úgy, hogy fék, futómű, gumi nem volt a kocsi alatt.

Aztán találtam egy szép GF8-as kombit, sárvédő íveken kívül rozsdamentes gépkocsiszekrény (bódé). Picit kopogó motor, nem is volt túl erős, ömlött a szervócsőből az olaj, de úgy egyben volt. Megvettem.

Elsőre vezetni furcsa, minden iszonyat merev, pontos és közvetlen. Váltókulissza iszonyat pontos rudazatos. Pedálutak rövidek. Pedig ez "csak" egy sima GT, milyen lehet az STI?

Kormányzás: Nekem kicsinek érezhető a kormányáttétel, forgathatna többet a kerekeken (sokat kell tekerni). A kormánymű az első csonkállvány elé van bekötve, ezért teljesen másképpen viselkedik kanyarban, mint a szokásos McPherson. Ezt szokni kell, főleg szűk kanyarokban mozog "bután" alulkormányozottan.

Futómű: Elöl McPherson, hátul is rugóstagos, viszont nem változtatja az összetartást be-ki rugózáskor. A gyári GT hétköznapi használatra még pont elég kemény, egész magas szintig nagyon agilis. Viszont ha rendesen beereszted és meglövöd, akkor már puha és alulkormányzott. Úgymond a dőlés miatt szétesik a geometria.

Fék: Elől vasöntvény 4 dugattyús fék 294 mm-es tárcsákkal, elég jót fog ha rendben van minden. Kicsi az érzékenysége, tehát nyomni kell a pedált rendesen, ez nagyon szuper, rengeteg visszajelzés jön róla így. Ettől függetlenül elég hamar elmelegszik, ezen lehet kicsit patkolni ha jobb fékbetéttel használod. Be kell tudni osztani és akkor nem lesz baj.

Motorhiba: 8000 km után beolvadt egy szelepem, mert elszegényedett a keverék. Oka az elgyengülő AC. Tehát felújítottam a motort, ami egyszerűen csodaszép. Csúcsminőségű az egész, gyönyörű öntvények, rendes gépész megoldások, rendes korrózióvédelem. Elképesztően átgondolt és jól szerelhető.... ha kint van a motor. Amit amúgy is nagyon gyorsan ki lehet szedni. Nagyon szép munka volt, nagyon tetszett. Gyári tömítéskészlet, új hajtókarcsapágyak, új szelep, hengerfej és blokk síkolás, Walbro AC, új injectorok, új gyűrű készlet, gyári hengerfej csavarok stb. Beszereltem egy szélessávú lambdaszondát kijelzővel, hogy lássam a keveréket, mert nem szeretnék újból így járni. Beállítottam a turbónyomást is, most már megy is rendesen, 0.4-ről 0.7-re. :D

Motor karakterisztikája klasszikus turbómotorra jellemző, 2500-3000 környékén jön meg a nyomás. 3000-es fordulatszámig használva simán elgurulgatsz városban. Utána van a 3000-4500-ig már lehagyod a többi átlag autóst, könnyedén besorolsz bárhova, erőlködés nélkül. Utána van az a tartomány, amit nem tudsz jobban megfogalmazni, csak úgy, hogy véletlen megtörténik, vagy úgy maradt a pedál. Ez a 4500-7000 tartó fordulatszámtartomány, itt él rendesen a motor, ha ebben a tartományban használod nyilván, akkor megy a legjobban. Azért nem szakad le a fejed, de már egész csibészesen horzsolod már az aszfaltot.

Motor felépítése: dupla vezérműtengelyes, vezérműszíjas rendes turbómotor. Ez még egy gyújtótrafós, négy "sidefeed" injectorral. Egy bowden a fojtószelephez, azaz a bokaszögállás és a fojtószelep késleltetés nélkül van összeszinkronizálva. Négy vezérműtengely, lapkás motor, minden az örökkévalóságnak készült csúcsminőségű alkatrészekkel. Nem vagyok szakértője a Subaru motoroknak, de én azt láttam, hogy az igény arra, hogy jó motort alkossanak, az teljes mértékben megvolt. Gépész szemmel is csodaszép az egész, imádom.

Váltó:
Az 5 sebességes váltóknak elég rossz a híre, nem bírák a nyúzást elméletileg. Ez azt jelenti szerintem, hogy a gyári teljesítményszintet kiszolgálják normál felhasználás mellett. Ha az állórajtokat, nagyobb teljesítményszintet és a fokozatok szúrását el tudod engedni, akkor hosszútávon is használható. Nekem 3.9-es végáttételű hajtásom van, pályán 130-nál forog 3700-at, teljesen élhető.

Utastér: Klasszikus 90 évek vége japán, jó minőségű műanyagok, jó szövetek. Alig pár gomb van az utastérben, ezt fel tudom dolgozni homályos elmémmel. Tekerős és tologatós fűtés beállítás, nem kell 38 gombot megnyomni vezetés közben egy kis többlet hőért. A klíma akkor kapcsol be, amikor megnyomod a gombot és a ventilátor is be van kapcsolva, nem gondolkozik helyettem. Tökéletes, nem kell több. A korához és futásteljesítményéhez képest nem zörög, csörög, de már hallani és érezni a korát. Gyári GT kagylóülés a kis veséidről a hőszigetelést előretolják, így jelezve, hogy a testzsírszázalékod magasabb a megengedettnél, ezért odafigyel az egészségedre is. Brutál jól tartanak, imádom. Egy baj van, hogy aránylag magasan ülsz és nem is tudod lejjebb állítani. Emiatt a kormányt is teljesen fentre kell rakni. Így ha megfigyeled majd, mindenki tök hülyén ül benne. 183 cm átlagos testmagassággal.

Szedán vs. Kombi kérdéskör:
Kombit nem, mert az Apamobil, haverok a véredet fogják szívni. A versenyautó is szedán volt, ezért az KELL pont. Ez addig tart, amíg meg nem nézel n+1 darabot és rájössz, hogy szépet itthon nem fogsz kapni normális áron. Akinek van az meg nem adja el. Aztán leesik, hogy ugyanazt a technikát kapod, praktikusabb, kevésbé feltűnő. Konkrétan rakteret lehet kialakítani hátul. Tetőcsomagtartó bicóknak adott. És tudod, hogy úgyis költözés rámolás etap következik az életedben, ezért megbékélsz vele. Ma már tetszik annyira, mint a szedán. Talán azért is, mert látszik, hogy van némi "hendikep" a létezésében. Aztán az összes haverod leszarja, hogy kombi és csak azt kéri, hogy menjünk még!

Alkatrész beszállítókról annyit, hogy ami szembejött eddig, az Nissan, Toyota, Mitsubishi, Koyo, IHI(amerikai), Denso, Nabco, Mitsuba, mind neves gyártó.

Subaru a hétköznapokban: Beülsz, beindítod, hagyod járni kicsit, semmi extra. Mész a városban és azt veszed észre, hogy sokan néznek, másik autóból, a járdáról, a kisgyerek ordítva fröcsögő nyállal mutogat, hogy "nééézd Apaa ott egy Subaru!". Ez tök jó, meg nem is. Jó mert örülsz, hogy szép autód van, ami megmozgatja az emberek fantáziáját. A rossz oldala, hogy a hatóságok egyből a rosszra gondolnak. És amikor megállít és magyarázza, hogy milyen gyorsan mentem és alig értek utol. Akkor kikristályosodik az arcomon az értetlenség és tudom, hogy basszus most itt elfordultam, full "lájtosan" 80-al, az érthetetlen 50-es táblánál. IFA-val glatt jégen elfordulsz 50-el lazán típusú kanyar. Tudod, hogy a 60 lóerős téligumis Golfotokkal elfordulsz itt 100 körül sávon belül, és ez eddig senkit nem zavart. Akkor megérted, hogy önszántadból választottad a célpont szerepet. És beindul a para, mert látható leszel. Ezt a dolgot tetézi, hogy minden jöttment leáll versenyezni veled, mindenki le akar tolni. Városban nem állok le versenyezni már, egyenesben meg is eszik sokan, ez tény. Viszont ahol akad kanyar és nem veszélyeztetek senkit, ott maximum két kanyar és a fasorban sincs az átlag. De ehhez nem kell Subaru, ezt egy jó 8 szelepes Suzukival is megcsinálja bárki, aki tud vezetni. És nem csak az egyenesben bátor, mint a német prémiumkategóriás tulajok zöme, tisztelet a kivételnek.

Külön pontot megérdemel: Hó.
A legnagyobb élmény eddig, ami átütő és életre szóló, az amit hóban tud. Amikor mind a négy kerék forog alattad, az semmihez sem fogható. Tekered a kormány és arra fordul és arra megy amerre mutatod neki. És úgy gyorsul havon szinte, mint szárazon, persze megállni nem tud úgy, de segít megállni a hajtás. Elképesztő élmény, homályos fogalmam sincs mire lehet képes hóban, de amit ki mertem próbálni vele az a legjobb autós élményeim közé sorolható. Konkrétan visítva röhögsz a kormány mögött mélyen intovertáltként.

És a lényeg, imádom. Az utolsó forintig megérte, mert az élmény, azok a kilométerek visszaadnak mindent. Amikor beülhetsz és vezetheted, az már egy jó nap. Bármikor jön egy kategorikusan ide sorolható Subarus, mint a motorosok, mindig intetek egymásnak, mert tudod, hogy a túloldalon is baj van a fedélzeten. És csillogó szemekkel nézel vissza rá a parkolóban, alig várod, hogy újra beindíthasd. Hogy megint átélhesd, ahogyan az összkerékhajtás halkan sír, mert a motor elérte a nyomatékcsúcsot, ahogy a turbó süvítve szívja be a levegőt, ahogy lecsapja a seggét gyorsításnál, ahogy kanyarban, mint a parittya gyorsítasz kifelé. Nem tudom, hogy lesz-e még egyszer ennyire jó autóm.

Hibalista

- Első izzó (1400), kormányszervó cső (19000) típushiba, kompressziót kellett venni (600e), ablaktörlő mechanika gömbfeje, első fékkarmantyú megszorult, két komplett első karmantyúszett (18000).

Ide hordtam szervizbe

Én szerelem, más nem nyúlhat hozzá! :D

Értékelése: 5

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 1999
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 243000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 10000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 11 l
Előző autója? Passat 1.9 PDTDI Valakinek, valahol biztosan jó ez! Következő autója? Subaru vagy Mitsubishi
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.0/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Subaru Impreza 1992

További ítéletek (20 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)