Made in Japan
Szöveges ítélet
2010 januárjában vettem a mai napig használom napi használatban van átlag heti 400km-t "dolgozik" + esetleges hosszabb utak (1200km), korábban volt céges autóm akkor nem ment ennyit, most néztem 2012 márciusától 2013 januárig mentem 22 000 km-t vele.
Saját tapasztalatom ismerősi, baráti körben, hogy sok tévhit, sztereotípia kering az emberekben a típusról, főleg olyanok terjesztik akik soha nem birtokoltak ilyen autót csak a neten olvastak vmi okosat és ugye Mo-n a focihoz és az autóhoz mindenki ért..
Mivel rengeteg autót vezettem szakmai ártalom miatt és volt vagy 15 saját autóm remélem reális és csak kicsit elfogult képet adok.
A tisztázás miatt a kocsim paraméteri:
1998-as gyártású GC8 sedan karosszéria, 2.0 szívó (NEM turbós) boxer benzines motor 115 LE EJ20 blokk, ami a GT 210LE-s alapja, 4WD azaz az isteni állandó összkerék hajtás, 5 seb manuális váltóval, jelenleg 212 000 kmnél jár
Mindenki első reakciója, hogy sokat eszik, szerintem nem ha a fentieket is figyelembe vesszük, saját tapasztalat 40 000km-en:
Bp város 9-10 liter láb és forgalom függő
Közút közel állandó 90km/h szigorúan 7,2 l/100km ez a minimum sztem amit tud
Autópálya állandó 130 km/h 8,3 l/100km
Autópálya német nyáron 1200kmen mérve sietős, padlógázas, nem kímélős (160-210) 9,1 l/100 km fontos német ÖMV E10 benzinnel!!!
Utolsó mérés Rábafüzes-München tele pakolva, esőben osztrák max 130, német max 190 8,5 liter ÖMV 100-asból
Nyáron átlag 7,8-al elmegy a német pályán a napi 75 km-es ingázásban max állandó 100-110nél.
Az 1.4 TSI 122LE Octavia kombi nem tud ennél jobbat 130nál saját tapasztalatom(8,5l/100km)!
Motor: szerintem elég erős, alulról szépen húz 1200ról már szépen megy, lehet 6000ig huzatni, az STI dob miat gyönyörű a hangja a "bubu" itt is van nem csak a turbósnál :) gyönyörű egyenletes az alapjárata rezzenéstelen, lehet "papásan" is vezetni 50-nél már 5.ben bírja, takarékos a fentiek szerint, 12 500 km a gyári olajcsere periódusa, max 10 000ként cserélem, nem igényel drága olajat, elpusztíthatatlan érzésem van a motorról, soha sem hagyott még cserben.
Benzin minőségre és annak változására az enyém viszont érzékeny, rángatással reagál 2000-2500 között, a német E10-et imádja, a magyar 95-től rángat, az ÖMV 100-al megy szépen, hisztis kicsit, vagy a benzin sz@r.. Hiába veszem le az akksi sarut 30 percre és nullázza magát 100 km után visszatér a rángatás.
210km/h az elérhető végsebesség de ahhoz kell hely, 200-at tudja utazónak, itt szabad :)
Váltó: rövidebb áttétel egy focus I-hez képest, tipikus japán váltó, nem az a precíz vaj, de pontos lehet 1 újjal is helyesen váltani, számokban:
100km/h 2750 fordulat, 130 km/h 3500 fordulat
Futómű, 4WD, kormányzás: hát egy csoda amit télen hóban művel, normál autózáskor észre sem venni semmit, hogy csúszik.
emelkedőn csodákra képes álló helyből, észnél kell lenni, jó gumik kellenek a fizikát nem írja át csak a határait kitolja és alattomos tud lenni, meg kell tanulni vezetni, hihetetlen miket lehet forogni vele.
az összkerék nem csak télen hasznos, száraz és vízes úton csodás nyugalom, szakadó esőben autópálya tempónál tank érzés van nem dobálja az elejét a víz mint pl egy első kerekesnél, hóban és vizes úton nem kell az indulásnál finomkodni játszani a kuplunggal, nehogy elforogjon, kanyar és körfogalom bajnok, sokat nem leng :) rossz úton néha már idegesítő, azt csinálja viszont amit az ember akar, arra fordul amerre akarom, a kormány jó visszajelzést ad, nem túl puha, lehet vele nagyon éleseket nagy tempóval kanyarodni az alacsony súlypont miatt nem dől meg. Nem túlzok sztem azzal, hogy a világ legjobb összkerék hajtását a Subaru csinálja, az enyém egy alap azt hiszem 65% hátul 35% elöl állandó, ennél csak jobbak vannak a márkán belül, de a lényeg, hogy mindegyik strapabíró
Ja és a HILL HOLDER egy isteni találmány főleg a női nem szereti, mechanikus, a lényege: egyszerre fékezés + kuplung után fék lelép autó tart bármilyen emelkedőn gond nélkül elindul, budai hegyen, parkolóházakban nagy előny, kézifékezést el lehet felejteni
Belseje: primitív de nem zörög semmi, kiváló minőségben össze szerelt, nem luxus autó, nekem gyári sport ülések vannak, jól tartanak, kizárólag műanyag minden, nem reped, nem is a kopogós fajta, 90-es évek tipikus japán belseje, örökké működő kapcsolókkal, csomagtér elegendő 2 embernek, de mivel sedan okosan kell pakolni, ráadásul a csomagtér ajtó pátja belelóg ami tud károkat okozni, van kombi is ebből a modellből, az biztos jobb ilyen téren, sztem 350 literes lehet kb, az elektromos tükör működik, a központi zár működik...
A keret nélküli ajtókat szeretem.. Ülésen, kormányon nyoma sincs a benne lévő kmnek.
Klasszikus "olaj és víz legyen" és a világból ki megy.
De azért néha elfáradhatnak itt is alkatrészek (légtömeg mérő, gyertya kábel pl), de abszolút nem drágább fenntartani mint egy másik hétköznapi autót.
A hátsó sárvédő ív erős rozsdásodása ennek a modellnek jellemző hibája, de máshol nem tapasztaltam ilyen gondot.
Bontóból sok mindent gazdaságosan meg lehet szerezni hozzá. Netről amerikából nem szabad össze vissza rendelgetni légtömegmérőt mert más az emissziós szabvány ott.
Németországban sok a kombi ezzel a motorral és főleg idősebb korosztály tulajdonában vannak lehet találni szép példányokat reális áron.
Sajnos szerintem nem ismerik az emberek pedig kiváló társ a mindennapokban.
Ja és valóban minden alkatrészén ez szerepel a legutolsó műanyag elemig: "Made in Japan"
ez is még a 90-es évek azon autóipari terméke amit nem a fogyasztói társadalomnak készítettek, hanem tartósan évtizedekre, több százezer km gondtalan megtételére
Update 2013.november:
Lassan a 4. közös évünknél/50 000km járunk, nem nagy átlag tudom, de második autóként szolgál továbbra is. A hátső sárvédő rozsda a október óta a múlté. Ha már javították 7 elem le lett fújva esztétikai okokból, az alján a felütések okozta sérülések is és az autó kapott egy teljes polírt. Beszereltek 20ezerért egy központi zár vezérlőt, azaz távirányítót, hasznos. Marad még amíg bírja. Műszakilag tökéletes továbbra is, igaz május óta napi 8 kmt ingázok vele, a javítást természetesen Mo-n végezték emiatt volt egy út minden kmt élveztem. Otthon jött megint a benzin mizéria, a MOL EVO NEO majdnem 100% jó volt, de a németek által szidott E10el kisimult, harap, rezzenéstelen. Várjuk a bajor telet:)
Hibalista
- kuplung szett csere japán 70ezer, első féktárcsa Ferodo 10e/db, első-hátsó fékbetét Ferodo kb 8ezer/pár, váltó olaj kb 10ezer, gyertya kábel szett gyári 28ezer UGY-t nem szabad!!, olajcsere német liqui moly v. addinol 10W40-es kb 4 liter 10 000 kmként kb 1600 Ft/liter, diffi olaj csere + adalék kb 8ezer, gyertya csere NGK 1000 Ft/db, első lengéscsillapító KAYABA turbósé kb15ezer/db, első rugó csere turbósé svéd kb 10ezer/db, hátsó kipufogó dob cseréje STI bontottra 25 ezer, légtömegmérő bontott csere 15ezer, alapjárati szelep tisztítás 2ezer (spray ára) - - 2013 november kb 218 000km: hátsó féktárcsa/betét/kézifék pofa csere, befogott a kézifék, tárcsát lenullázta :(,1 hátsó fékcső csere, olajcsere, stabilizátor gumi csere elöl,jobb első külső féltengely gumiharang csere, kilyukadt hazafele úton minden zsíros volt:(, de komoly baj nem lett, a kipufogó hővédő lemezeit rögzítették, azóta nem zörög semmi alul, futómű állítás.
Ide hordtam szervizbe
érdemes hozzáértőhöz vinni, mert sok időt és bosszúságot meg lehet sprólni, a boxer motor átlagos szerelőnek újdonság, subaruklub fórumon érdemes körülnézni, segítőkész a csapat
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
A Duna Autó Subaru szervizével jó a tapasztalatom,
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (2) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 170000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Civic 1.4 2004 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
