A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Subaru » Forester (2002-2007)

Forester 2.0X Active (facelift) 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

14 év után is elpusztíthatatlan, de te is kellesz hozzá

Szöveges ítélet

Gondoltam, hátha valakit érdekel, mi a tapasztalat a 15 év körüli példányokkal. Most 14 és fél éves az autó, 198ezer km-rel. Kezdjük a karbantartás részével, mert ennyi idősen gondolom inkább arra vagytok kíváncsiak, mennyire betegágy, mennyire zsebbenyúlós történet a Forester.

A 2 literes benzines Forester egy kitűnő autó, de van néhány dolog, amire figyelni, és költeni kell. Tudni kell, hogy olyan dolgokat is cserélek rajta, ami nincs elromolva, amire más még azt mondaná, éveket elmegy vele.

Volt 4 millióm autóvásárlásra. 10 évesen vettem az autót 2016-ban, 138ezer km-rel, 2 millióért. Hogy tényleg 138ezer volt-e benne, vagy sem, nem igazán érdekelt, mert szerelővel érkeztem szemlére, és jó állapotúnak találtuk az árához és korához képest. Amúgy hazai előtörténete volt, amit ellenőrizni tudtunk. Ráadásul rendelkezésre állt az autó ára még egyszer a rendbehozásra. A kipufogó hátsó része el volt rozsdálva már akkor, az összes kopó alkatrész közel csereérett volt, ráadásul mélyen ült a hátulja (magyarul haldoklott a hátsó lengéscsillapító) - gondolom a tulaj nem akarta már ezt rendbehozni, úgyhogy nekiláttam felújítani szalonállapotúra a maradék 2 millióból.

Kapott új vezérlést, összes kopó cserélve lett, vettem új kipufogót. Elvégeztük rajta a szelephézagolást (ezt 150ezernél kell elvégezni kötelezően). Összeírtunk egy irgalmatlan hosszú listát mindenféle apró szirszar csavarokról, alátétekről, bilincsekről stb, és az összeset kicseréltük az autó alján, mielőtt berohadnának. Már ekkor volt, amit alig lehetett kioperálni, de még pont időben cselekedtünk. Maga az autó amúgy nem volt rozsdás, sem az alváz, sem a kerékjárati ív.

Kaptam egy check engine kódot is (P2441), ez annyit jelent, hogy a szekunderlevegő rendszerben (amely környezetvédelmi normák teljesítését hivatott elősegíteni, más szerepe nincs) az egyik szelep nem nyit/zár megfelelően. Ez 2 esetben szokott előfordulni. Az egyik, ha rövid távokon használják a Forestert (pl reggel anya elvitte vele a gyereket oviba rendszeresen), és emiatt a pára kicsapódik a szelepeknél, és egy idő után rozsdásodás lép fel a szelepnél. A másik jellemző ok, hogy esetleg kartergázokkal szennyeződhet a rendszer pontatlanul záró szelepek miatt. A szelep amúgy tisztítható, de mi kicseréltük ahogy volt.

Később az egyik lambdaszonda adta meg magát, az alapjárat leesett fuldoklásig és az erejét is elvesztette az autó. Csere megoldotta.

Végül kicseréltük a hátsó lengéscsillapítókat is. Ez a legkomolyabban zsebbenyúlós történet a Foresternél, ugyanis mechanikus szintszabályzós, emiatt elég drága alkatrész. Márkaszerviz 150ezerben állapította meg darabját, nekünk sikerült lényegesen olcsóbban beszerezni külföldről (szintén eredeti gyári Japánból).
Mivel ilyen drága a lengéscsillapító, készülj fel rá, hogy ha vásárolsz egy ilyen Forestert, vagy a te feladatod lesz ezt kicserélni, vagy már az előző tulaj kicserélte valami noname gátlóra, netán kendácsolt hozzá valami erősebb rugót, esetleg Imprezába való gátlókat rakott alá. Olyat, hogy szép állapotú gyári lengéscsillapító legyen hátul, kifogni elég esélytelen.

Feltűnt, hogy a távirányító nagyritkán (félévente kb 1x) nem nyit/zár (persze kulccsal ilyenkor is ki lehet nyitni fizikailag, ha nincs riasztód - nekem sajnos volt). De kitartó nyomkodás után nagynehezen rendbejött, és utána kifogástalanul működött hosszú ideig. Ez ment egészen 2020-ig, amikor év vége felé egyszercsak megszaporodtak a hibák, kb 10-ből 5x nem nyitott. Kontakthibásnak tűnik valamelyik zár (talán a csomagtartóé, mert az eléggé viseltes már), csak még nem tudom, melyik. Viszem diagnosztikára jövő héten (Hace Carhoz).

A szelepvezérlő még tünetmentes, az autón nem érződik hiba, de szoktam vinni diagnosztikára, hogy ha valami probléma van kialakulóban, felismerjem időben, mielőtt elromlik. Legutóbbi diagnosztikán az tűnt fel, hogy a szelepvezérlésnél a bal oldal nincs tökéletes szinkronban a jobb oldallal, alapjáraton néhány fok eltérés van (0-n kéne lennie mindkét oldalnak), gázadásnál pedig több tíz fok különbség van bal és jobb oldal közt. Úgyhogy ez lesz a következő javítanivaló rajta.

Ami a rozsdásodást illeti, a kipufogót leszámítva nagyon jól ellenáll a rozsdának. A hátsó kerékjárati ívet mostanában kezdte el csipegetni a rozsda, de ez még csak kezdődő, felületi, úgyhogy nagy baj nincs. Tavasszal kap lakatolást és alvázvédelmet, az elemeket már megvettem (javítóívek + külső kerékdobok). Más Forester tulajok még ennyi rozsdánál sem tartanak ugyanebben a korban.

Valamitől megrepedt a panorámatetőm, amiről kis utánajárást követően kiderült, hogy más Forester tulajoknál is előfordult ez, nem egyedi eset. Úgy látszik, tizenéves korban ez valamiért előjön. Pedig amúgy edzett üveg, elvileg azt is bírja, ha fejreáll az autó és azon csúszik. Sajnos sosem fog kiderülni, mi okozza ezt a jelenséget, mindenesetre én cseréltettem az üveget.

Ezeket végigolvasva joggal merülhet fel a kérdés - ha ennyi javítás, meg költség van az autóval, akkor nem lenne jobb elkerülni a típust?
Erre a válaszom egyértelmű nem.
Ugyanis az autó hálás és elpusztíthatatlan, több Forester is van az ismeretségi körömben és a családban is, ha egy dolgot rendberaksz rajta, az további 10 évig nem fog elromlani. De ha igénytelen autótulaj vagy és semmilyen törődést nem adsz neki, akkor is kimegy a világból, legfeljebb karácsonyi hangulatot áraszt majd a műszerfalad.
Elkerülni azokat az autókat kell, amelyeket hiába javítasz, szar marad. A Forester viszon nem ilyen.

Most pedig az autóról:

Ez a leggyengébb Forester ebben az évjáratban, 158 lóerős, hozzá 1400 kiló. Ennek következtében bitang jól gyorsul. A boxermotornak köszönhetően alacsonyan van a súlypontja, közúton úgy viselkedik, mint egy személyautó, nem billeg és nem bólint, mint terepjáró társai. Olyasmi érzés vezetni, mint egy Imprezát (főleg ha a 230 lovas turbós Forestert vetted), csak magasabban ülsz.
Terepjáró képességeit illetően a mezőny egyik legjobbja, határt csak a 20 centis hasmagassága szabhat. Hóban és jégen nincs párja, lenyomja akármelyik összkerekest, vagy terepjárót. Sárdagasztó terepen is elmegy, mégis kényelmesebb, mint egy Jimny.
Az én Foresterem szívó benzines, ebben van felező is. A turbós kivitelben nincs.
A jól karbantartott Forester műszakilag tartós és nagyon sokat bír. Megkockáztatom, hogy tartósabb konstrukció, mint a modernebb Foresterek.
A napfénytető egyszerűen hatalmas, és a keret nélküli oldalablakokkal, ha mindent kinyitsz nyáron, hasonló érzés, mint egy cabrióban ülni, mert csak egy kis keret van a fejed felett, semmi más.
A csomagtér és az utastér nekem minden igényt kielégített, szerintem családosoknak 2 gyerekig tökéletes, 3 gyerek is befér cuccostul, de az már nem biztos, hogy kényelmes lesz.
Kiválóan bírja a szar magyar utakat, csak puhán suhansz ott, ahol másnak már a veséjét kocsonyává rázta az út és a kemény futómű. A Foresterben alig érzel valamit.
Fogyasztása 7,2-től 12 literig. Legjobban a 90-110es tempót szereti, szóval magyar országutak a kedvence. Pályán 10-zel elvan 130-140es tempónál.
Előzni kiválóan lehet vele, kb bármelyik sebességi fokozatban jól húz (manuálisról beszélek).
Autópályára felhajtani, felgyorsítani nevetségesen egyszerű vele, akkor is, ha meg van pakolva vagy sokan ültök benne.
Ha úgy hozná a szükség, állóhelyzetből is jól gyorsul, az átlagautóknál mindenképp jobban, de gyakran az erősebbnek látszó autókat is meg lehet vele lepni. 200 lóerőig nagyjából partiban van a többi autóval.
Az alkatrészekből a gyári drága (már-már a prémiumautókhoz közelít), utángyártottból nem nagy a választék, bontott meg kevés van. Emiatt sajnos le kell pontozzam a fenntartási költségeket. A Forester nem tucatautó, nem terem minden bokorban alkatrész. Viszont ha megjavítasz rajta valamit gyári alkatrésszel, az egy évtizedig jó lesz (ha nem kopó).
Az autó technikája faék egyszerűségű a modern autókéhoz képest, így értelemszerűen kevesebb dolog romlik el benne.

Összességében nagyon szeretem. Roppant sokoldalú autó, kirándulóknak, futóknak, síelőknek, kempingezőknek, családosoknak tökéletes, terepre, hóra, jégre, esőre, murvára, telekre, mindenhova. Sajnos modern autókból már nincs alternatívája, ha egy szép napon lecserélem, lehet, az már villanyautó lesz, vagy esetleg e-boxer (ha az évek alatt bebizonyosodik, hogy jó konstrukció). De még az is lehet, hogy megtartom OT-re. Jelenleg a törődésnek köszönhetően egész újszerű, emelőre rakva és alánézve jobban fest, mint egy 5-6 éves autó. Megéri a belé fektetett pénzt.

Hibalista

- Meghibásodott: szekunderlevegő szelep, elülső lambdaszonda - Elhasználódott/elkopott: Hátsó lengéscsillapító, csomagtérajtó zárja - Rozsdásodás: kipufogódob 9 éves korában (erősen), hátsó kerékjárati ív 14 éves korában (kezdődő rozsda), alváz csavarjai 12 éves kor felett kezdtek berohadni - Hamarosan meg fog hibásodni (látszanak jelei): szelepvezérlő, központi zár - (Hadd oszlassak el egy általános tévhitet a Foresterekkel kapcsolatban: több helyen olvasom, hogy tönkremegy a tempomat, villogni kezd a cruise control és kigyullad a Check Engine lámpa. Ez baromság. Bármilyen okból is dobja fel a Check Engine lámpát, a cruise control villogni fog, mert ez gyárilag így van beállítva. Ettől még nem a cruise control ment tönkre.)

Ide hordtam szervizbe

Seibiko: nagyon értenek a Subarukhoz, és rugalmasak is. Viszont gyanús, hogy a munkaerőhiány őket is elérte, mert nem mindegyik szerelő végez már minőségi munkát (szemben azzal a minőséggel, ami régebben jellemezte a Seibikot). Ennek ellenére bármihez is nyúltak hozzá, megjavult tartósan.

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Hace Car: nem véletlenül a legtöbbet dícsért márkaszerviz. Pillanatok alatt megvan a hiba forrása és a javítás is tökéletes.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (4) Évjárat 2006
Kényelem (8) Használati időtartam 5 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 138000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 60000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Következő autója? Outback 2020
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Subaru Forester 2002 (2002 - 2007)

További ítéletek (20 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)