Az erős japán kisöreg, mágnessel a talpán
Szöveges ítélet
Subaru Forester 2.0 GL - 1998
Az autót a férjemnek vettem karácsonyi ajándékként. Már elég régóta mondogattam neki, hogy kellene nekünk egy autó, de mindig csak elhessegetett, hogy hülyeség, nem kell, drága és felesleges. Miután úgy ítéltem meg, hogy ezt a választ inkább az autóvásárlás-, és fenntartás nyűgeitől való tartózkodás mondatja vele, mint a praktikum, vagy a józan ész, ezért kitaláltam, hogy majd megoldom én a dolgot, aztán meglátjuk, hogy tényleg hülyeség-e az autó, vagy sem.
A szempontok, amelyeknek meg kellett felelnie az autónak: benzines, erős (nem kell, hogy ugorjon, de húzzon), biztonságos (töretlen, masszív kaszni), megbízható (ne rohadjon le nekem sehol), kombi (pakolható legyen: család + kutya), és mivel a következő ötéves tervben szerepel egy vidéki házikó megvétele, valamint Apám is egy szőlődombon tengeti az év nagy részét, ezért akkor se riadjon vissza a kocsi, ha egy sáros, csúszós domboldalon a földúton kell vele felmenni (Apám astrájának ez egy többórás program volt, úgy, hogy hárman toltuk-húztuk).
Ja, és légkondi.
Pénz, az persze nem volt korlátlanul.
“Japánt vegyél!’ - szólt az autóbuzi jóbarát, úgyhogy ilyeneket nézegettem. Kiválasztottam jópárat, aztán hozzáértő ismerősöknek küldözgettem, tanácsot kérve. A Subarut mindenki jó döntésnek ítélte meg (egy subarus nincs az ismeretségi körben, elfogultság kizárva). Az idősebb, de még szép állapotban lévő példányok bele is fértek a keretbe. Az autóvásárlást nem írom inkább le helyhiány miatt, de azért elég szép sztori, megjártuk egy nap alatt a spektrumot a messziről bűzlő simlis nepper ótvar kocsijától a megbízható, korrekt használtautó kereskedőig. Az autószerelőmmel mentem, nem akartam elbaltázni a karácsonyi meglepit.
Végül egy 17 éves 2 literes, Olaszországból behozott Forester lett a befutó, amiben 105 ezer km volt. Hát ezt senki nem hinné el, hogy egy 17 éves kocsiban ennyi van, de olyan szép állapotban volt a kocsi kívül-belül, hogy a szerelőm azt mondta, nagyon jó vétel - még úgy is, hogy az autóra szánt összeg tetejét verte az ára. Legalább benne volt a téligumi szett is. A kora meg a legkevésbé sem érdekelt.
Miután elhoztam, elvittem a szerelőhöz a műhelybe, aki immáron alaposan megvizsgálta, és azt mondta, hogy 99%, hogy tényleg csak 105 ezer km volt benne. Mindenből az eredeti volt még az autóban. Azért én kértem egy vezérlés- és olajcserét, biztos ami biztos - ez kb 100 ezres tétel volt mindennel együtt. Egy-két szilentet kellett még cserélni, aztán mehetett is rá a masni.
Férj örült - naná -, a kocsi pedig azóta is, másfél évvel és 14 ezer kilométerrel később is jól szolgál. Városban nem nagyon használjuk, szerintem nem is oda való. Kirándulni, pakolni, hosszú utakra tökéletes. Voltunk már vele Franciaországban, Lengyelországban, Horvátországban, Erdélyben - a kisöreg mindent zokszó nélkül vesz :) A fogyasztása pályán, autóúton egyátalán nem vészes, 8.48 liter 100 km-en - egészen pontosan tudom, hogy ennyi, mert a férj egy erre szolgáló telefonos applikációval minden tankolásnál rögzíti az adatokat. Az átlag egyébként 9.47L/100km. A jó benzint érzékelhetően nagyon szereti, avval a fogyasztás mérhetően csökkenthető.
Hibája eddig ami volt: az ablakmosó pumpája néha működött, néha nem, ezt meguntuk, és az ember kicserélte (5ezer forintos tétel). A kis digitális óra nem működik sajnos, próbáltuk megjavítani, de nem sikerült - típushiba. Hát ennél nagyobb gond sose legyen az autóval.
10 ezer kilométerenként megy az olajcsere (szerelő azt mondja, hogy nem eszik több olajat, mint egy új autó). A hátsó, eredeti fékbetéteket a francia út előtt lecseréltettük (kb 40 ezres tétel). Ennyi dolog történt a vezérléscserén kívül. Fél év múlva lesz a műszaki vizsga, szerelő szerint csont nélkül átmegy, nem is kell rá felkészíteni.
Férjem, az alapos, egy applikációban az összes ráfordított költséget is vezeti (benzin, szerelő, műszaki, biztosítás, adó, parkolási díj, autópályamatricák, autósampon - minden benne van). Így a Foresterrel 1 km összköltsége 37,59 Ft-ra jön ki. Szóval visszatérve a félelmeire, miszerint drága - nem mondanám, hogy 38 forint összköltség 1 km-re drága lenne. A fenntartás nyűgei pedig kimerülnek az olaj-, és autógumicserében (amit én intézek).
Általános véleményünk az autóról, hogy egy stabil, masszív autó, amely biztonságos érzetet nyújt. A kocsi nem érződik nehéznek, inkább erősnek. A vezetői pozíció nagyon kényelmes, akár hosszú utakon is (a leghosszabb, francia út 17 óra volt). Az autó úttartása hihetetlenül jó, kanyarokban mintha mágnessel tapadna az úthoz, jeges, sáros, vizes, csúszós úton is rendkívül stabil, uralható - az összkerék láthatatlanul és kiválóan teszi a dolgát. Nem mondanánk, hogy nagy autó, de Horvátországból simán visszajöttünk 5 ember + 1 közepes kutya + teli csomagtartóval.
Negatívumként említette a férjem, hogy amikor hideg az autó, akkor nehéz egyesbe tenni (én ezt még nem vettem észre). Nálam az egyetlen dolog, amit megemlítenék a hátránynál, hogy pályán, 120 felett már van menetzaj. Ja, és a hangszóró pocsékul szól.
Mindent egybevetve elégedettek vagyunk az autóval, egy jó erős, megbízható, biztonságos szabadidőautó, amit városi közlekedésre nem ajánlanék. Alapvető gondoskodás (olajcsere, műszaki ellenőrzés) mellett még hosszú évekig nagyon jó kis családi autó marad.
Hibalista
- Ablaktörlő vízpumpa - kb 5 e ft - Digitális kis óra - típushiba állítólag
Ide hordtam szervizbe
Zoli, ismerős - megbízható, korrekt, nem drága
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 105000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 14000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
