Egy autószerelő kocsija
Szöveges ítélet
A régi 405-ös Peugeotom lecserélésénél több szempont alapján kellett az utód típust kiválasztani,a gyerekek közben megnőttek, egy nyaralás cuccai kb 1 köbméter méretűek lettek, és a kutya sem akar már itthon maradni. Kellemetlen, ha a kocsidat a jetski tréler belehúzza a vízbe, és könyörögni kell a kopasz terepjárósoknak, hogy segítsenek. Autószerelő lévén szoktam segíteni az ismerőseimnek, akik néha beleesnek valami árokba, gödörbe, ahonnét jó volna valamivel kiráncigálni a kocsijukat, vagy trélerrel elvinni erre-arra. Igy, hát csak „nagy” jöhetett számításba, de a rendelkezésre álló nemegész 1M forint komolyan behatárolt. Így „dobta ki a gép” a SsangYong-ot. Na, de Korando azért mégse, mindennek van határa, így akkor legyen MUSSO. Sikerült némi kutakodás után egy laikusként „jó boltnak” tűnő sérült, váltóhibás példányt beszereznem.
A kocsi műhelybe kerülése után rögtön kiderült, hogy a várhatónál lényegesen rosszabb állapotban van, valamint a javítását behatárolja az alkatrészeinek teljes hiánya, vagy, ha véletlenül beszerezhetők, akkor irgalmatlanul magas az áruk, és az, hogy bontás ebből a típusból, szinte nincs.
A motor. Az öthengeres soros, hengerenként két szelepes Mercedes diesel motor annyira elavult, hogy elődje valamikor talán éppen a Zeppelin léghajókon szolgált, kb. 100 lóerős teljesítménye fele ennyi vasat sem lódítana meg gorombán, teljesen stílustalanul vezethető 3000 fordulat alatt, melyen a későbbi turbo-intercooler sem sokat segített a maga 20 lóerejével. Cserébe nem túl torkos, 10 liter alá bevihető, bár rakottan, vagy utánfutóval az ötödik felejtető, és a dombot sötétben is kitűnően meglátja.
A váltót a közhiedelemmel ellentétben nem a német Mercedes, hanem az amerikai Borg Warner Automotive cég készítette,a világon lévő számtalan gyára közül valamelyikben, de a tengeren túl.
Az autó leggyengébb pontja ez a sebességváló, ezen belül a nyelestengely, pontosabban ennek a csapágyazása, melynek kenése már minimális olajhiány esetén sem bizosított. A csapágy berág, megnő a holtjátéka, ebből kifolyólag a nyelestengelyen lévő ún. lehajtófogaskerékék és a csoportfogaskerék osztóköre nem esik egybe, és már törik is a fog. Ennek javítása 150 ezer volt. Elkerülhetjük ezt a meghibásodást, ha olajcserénként ellenőrizzük a váltó olajat is, 50 ezrenként pedig cseréljük. Hihetetlen, de a kézi kapcsolású váltóhoz is automata olajat rendelt a gyártó, ATF DEXRON II. olajat kell venni 5 litert, 3,4-et a váltó kuplung utáni részébe, 1.6-ot pedig hátra az osztóműbe kell tölteni.( egy házban van a váltó az osztóművel, de két helyen kell bele olajat tenni!) És mégvalami: ha amúgy is lent van valamiért a váltó, pl. kuplungozás, célszerű rögtön a nyelestengely csapágyakat is kicserélni.
A karosszéria korrózióvédelmére még odafigyeltek a kis vágottszemű emberkék, a cinkfürdő és a kitűnő alapozás jótékony hatása egy évtized múltán is tökéletes felületvédelmet biztosított, de nem úgy ám az alvázé, mert, hogy ennek az is van ám! Az is igaz, hogy olyan anyagvastagságot használtak fel, hogy 6-8 tized lerohadása semmilyen veszedelmet nem rejt magában még, mert pl az elő lökhárítótartó váznyúlvány 12 mm vastag acél! Egyébként a sokat emlegetett elektromos korrózióvédelmet az én autómban nem találtam meg, bár állítólag létezik, ezt nem vitatom.
A gyakran makacskodó vákumos első agyak könnyűszerrel kiválthatók bajonettesre, kb 30-35 ezerért, de akkor a gyári díszkúpot nem tudjuk feltenni, így meg ronda. A gumi vákuum csövek rendbentartásával, 3 olajcserénként a kerékagyakat elmosva, zsírozva, szimmeringezve az eredeti megoldás is megbízható.
Összegezve, Egy stabil, de gyenge, kifejezetten cuccolásra,vontatásra ajánlható, kicsit lassú autó, jó tereptulajdonságokkal, átlagon felüli kényelemmel, hatalmas raktérrel, erős acélból. Szervízigényes, költséges fenntarthatósággal,nagyon erős futóművel kitűnő fékrendszerrel. Remélem, sohanem lesz rá szükség, de egy ütközésnél személyautónak nincs esélye vele szemben.
Hibalista
- Váltó
Ide hordtam szervizbe
Váltó javítás Nord Sea Nyíregyháza, egyébként saját műhelyemben
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 153000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | 405GLD | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.7/10) |
