Český blesk
Szöveges ítélet
Mivel egy 21 éves VW Jetta és egy 44 éves Ford Taunus üzemben tartása – nejem némileg sarkított megfogalmazásában: némi ipari hulladék dajkálása – mellé autó is kellett, körülnéztünk. Miután a Skodák iránt genetikailag is elfogult a család, képbe került a Yeti. Öldöklő szájkarate vette kezdetét: legádázabb ellenlábasai a Qashqai és a Kuga voltak, de egy téli szalonlátogatás alkalmával a plüss Yeti-felirattal, mato-barnában feszítő bemutatóautó aztán nem engedett bűvköréből szabadulni.
Formáját tekintve mintha egy játékmackó és egy elemes szekrény törvénytelen nászából fogant volna, de ennek előnyei is vannak: barátságos, bocsánatkérő pofájával minden besorolásnál beengedik, a dobozszerű farban pedig felegyenesedve is lehet ülni (ami pedig mondjuk a Superb II-ről sem mondható el). Magasan, mégsem a kopaszra gyúrt terepjárósok önteltségével trónolunk benne, nyugger nagyszülőknek sem kell beszálláskor magatehetetlenül járdaszintig zuhanniuk. Az ülések variálhatósága bámulatos: a kiemelt hátsó középső ülés helyére egy dugig tömött cigánykoffert (XXL-sporttáskát) is be lehet tolni. A csomagtartót mindenféle izérögzítő készséggel felszereltettük (a „sörpásztor”-kerítés nagyon hasznos!), az összkerék hiányában adódó 420 liter pont a használhatóság határa.
Motorja fantasztikus, mintha egy mogyoró hajtana egy dinnyét: az 1200 cm3 egy szokványos ásványvizes palack méretét sem éri el, ugyanakkor a turbó csodákat tesz. 1500 fordulattól mintha kamion rohant volna bele hátulról és – bár turbós kocsiknál ezt nem szokás – ki lehet egészen 4500-ig húzatni, ott még mindig nagyokat lép. Elképesztően csendes, a 800-as alapjárat hangját – kívülről hallgatva – egy köhintés is elnyomja, de bent sincs zaj még pályán sem. Nagyon hamar bemelegszik (állítólag a vízpumpa hidegindításkor nem is jár) és a talán a csöpp motor csekély súrlódási veszteségeinek is köszönhetően a fogyasztás is hamar kedvező értékre áll be. Csodák persze nincsenek, városi, lépésben araszolásnál 10 liter alá vinni nagyon nehéz, ha viszont meglódulhat, egészen a tartós autópályázásig tartja a 7-es átlagot. Autópályán, szó szerint agyig megrakva, 130-140 (néhol 150) környékén (ahol a 6 gang dacára 3000-3500 körül forog) már a 8.5 is igen kedvező érték volt. A váltónál maradva: kicsit karcos, a rükverc néha nehezen megy, amúgy elfogadható, a váltásfigyelmeztető nagyon hasznos.
A felszereltségre nem lehet panasz, a 4,6-ért mért alapváltozat se lett volna rossz (az is klímás), 600 ezerért mégis megérte a némileg gazdagabb és rangosabb kivitel. A 110 lovas dízel – elismervén, hogy jobban megy – 900 ezres felára viszont sok volt, ráadásul ez az 1.2 TSI tényleg bámulatos egy szerkezet (ömlengést ld. fentebb). A tolatóradarról sose hittem volna, hogy ilyen hasznos, a távirányítóval nyitható-zárható ablak, a csomagtéri szatyorakasztó kampó és a napszemüvegtartó pedig nagyon elmés. A mato-barna metálfény kiváltképp most, ősszel mutat eszméletlen jól.
Végül néhány apróbb – konstrukciós – hiba: a könyöklő hátsó végében lévő billenőrekesz állandóan kinyílik, már sikerült is az ajtaját letaposni, a hátsó ablak pedig – szerintem az ekhós szekerekre emlékeztető, némileg homorú hátfal miatt – mintha bűvös erővel szívná magára a mocskot, erősebb esőben pár másodpercenként törölni kell.
Családi kocsiként remekül helytáll, nejem is elbír vele, egy bábuval pedig a komplett udvartartás (beleértve a kiskádat és a szoptatópárnát is) elfér benne. Jó választás volt.
Hibalista
- egyelőre semmi
Ide hordtam szervizbe
vonóhorogtól parkolóban behorpadt b.e. ajtó javítása kereken félmillióért (!!!) a Skoda M5-ben
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 7500 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Jetta | Következő autója? | Ha lesz belőle: Yeti+2 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
