Nagyvonalú és hatalmas kütyü
Szöveges ítélet
A Superbségre nem sok szót szeretnék vesztegetni. El lehet olvasni a tesztekben és a többi népítéletben, hogy a Skoda Superb hatalmas és kényelmes. Inkább a hajtásláncra térek ki, plusz az extrákra, hogy mennyire váltak be.
A hajtáslánc - amíg el nem romlik, mert nem szög egyszerű a technika - egyszerűen csodálatos. A mai felhozatalban nincsen más, ami ennyire eltalálná az igényeimet:
(1) Városban vidáman eljárok elektromosan. Bírja az akármilyen rövid távokat, mert nincsen hidegindítás.
(2) Az elektromos hajtás csöndje olyan luxus, amit semmilyen karikák, csillagok meg bajor abroszkockák nem váltanak ki.
(3) Papíron ijesztően kevésnek tűnik a 85 kW elektromos teljesítmény az 1,7-1,8 tonnához, csakhogy egy sima elektromos autóhoz képest a 330 Nm áttételezve érkezik a kerekekre, így a 0-50 megvan 3-4 mp alatt. Közben semmi ordítás, csak egy könnyed elektromos sóhaj.
(4) Finomabban jár, mint egy sima DSG-s autó, mert elektromosan indul el. Majdnem olyan szépen kúszik, mint egy hidrodinamikus nyomatékváltóval szerelt kocsi, és ez üres aksival is igaz. Egy tökéletes start-stopot kell elképzelni.
(5) Hibrid módban a benzin-villany váltások észrevehetetlenek.
(6) Ha elfogy a delej, nincs semmi, megy tovább, mégpedig korrekt fogyasztással. Városban nincsen tapasztalatom, az állítólag 5 liter körül van. Város - országút - pálya vegyesben nagyon egyenletesen szűk 6 liter. Pályán sincsen tapasztalatom, ott 7-8 közöttire számítok mások beszámolói alapján.
(7) Sport üzemmódban a rugalmasság és a megindulás bőséges. Elektromos rásegítéssel ez tényleg a pincéből húz, turbólyuk nélkül, bőven 4000 fölé elér a 400 Nm. Már az 1.8 TSI-ről is azt gondoltam, hogy annál erősebb fölösleges, és ez egy ligával feljebb játszik.
(8) A rendelkezésre álló erőtartalékot nem kell folyamatosan magas fogyasztással megfizetni. A Sport módot vagy kickdownt csak alkalmanként kigyorsításhoz használva az étvágy marad a hétköznapi.
(9) Elektromos üzemben, október-május szezonban az átlagfogyasztásom 20 kWh/100km volt. Ezt az autó írja ki, ehhez még hozzá kell adni 20-25% töltési többletet, tehát 24-25 kWh/100km konnektoráram. Az össztávra vetítve a benzinfogyasztásom 1,8 l/100km.
(10) Nem kell járatni a benzinmotort fűtéshez mint némely más modellnél.
(11) Jól behatároltak azok az üzemi körülmények, amikor önhatalmúlag begyújtja a benzinest. Normál esetben garantáltan villannyal megy, ha az ember azt akarja. Sok más modell egy nagyobb gázra már indítja a benzinest, ez csak kickdownra teszi ezt meg, vagy ha nagyon hideg az aksi, vagy ha kezdene túlmelegedni a villamos rendszer. Nekem eddig csak véletlen kickdownra indult be akaratlanul.
(12) Áram feláldozásával azonnal lehet fűteni, vagy álló helyzetben várakozva pöfögés nélkül melegben maradni. De ugyanígy lehet pöfögés nélkül állva klímázni.
Az extrákról. Egy részük azért lett, mert árukapcsolás miatt muszáj volt őket bejelölni, jó részüket a prémium hifi és a világos beltér húzta magával.
(a) A prémium hifi nem tökéletes, de nem bántam meg. Röhejesen kicsi mélyládát adnak hozzá, így valahol 30 Hz környékén sávhatárolt, de normális zenehallgatáshoz nem kevés. Kicsit tud karcolni a magas. Ami viszont tetszik, hogy a DSP elég fókuszált teret hoz létre, ha az ember a vezetőre állítja a profilt. Ezt eddig egyik autóm sem tudta.
(b) A kulcs nélküli nyitás-zárás-indítást nem kértem, de nagyon kényelmes, most már kérném. Megfogom a kilincset, beszállok, megyek. Ja nem, a start gombot meg kell nyomni, de amúgy igen.
(c) Az adaptív futómű 2000 elején széria volt, most már nem az. Nem tudom, hogy a nem adaptív milyen, ez nagyon kényelmes, ami az esetek 80%-ában tökéletes. Úgy úszik át a fekvőrendőrön, mint a turistabusz. Kanyarogni nem jó vele. Sport módban felkeményedik, de azért úgy sem az igazi. Az álomhangolásom marad továbbra is a legelső generációs Mazda 6-osé, ami kényelmes is volt, és mégis remekül feküdte a kanyart.
(d) Az elektromos csomagtérajtót sem kértem volna. Cikinek érzem az urizáló kisugárzását, de valójában praktikus. Főleg akkor jön jól, amikor az ember nem fér rendesen az autó mögé, hogy lerántsa a fedelet. Maradhat legközelebb is, ha belefér.
(e) Adaptív tempomat. Elég jól teszi a dolgát, akár állóra is fékez és újra el is indul. Azért egyszer már álltam bele a fékbe ijedtemben, mert vészesen közeledett az előttem lévő. Az emberrel ellentétben sajnos nem érzékeli a kettővel előttünk haladót, de ez nem modellspecifikus probléma. Összességében sokkal jobb, mint az Opelé volt, pl. kanyarban nem veszti szem elől a követett kocsit.
(f) Led mátrix fényszóró. Országúton szépen húzogatja el a fényfüggönyt a szembe jövők szeméből. Autópályán azért valszeg pofán csapja a kamionsofőröket, akiknek a lámpáját a sövény kitakarja. Szerintem hozza, ami technikailag elvárható, de jól elvoltam az Opel sima ledes fényszóróival is, nagy felárat nem fizetnék érte.
(g) Digitális műszerfal. Nagyjából alapbeállításon használom, de sok mindent mutat, amit az analóg nem, pl. pontosan látszik, hogy hibrid üzemmódban vagy jéghideg aksinál mennyit taposhatunk még a gázon, mielőtt a benzinmotor hozzákapcsolna, és az is látszik, hogy fékezésnél hol fog rekuperációról tárcsás fékezésre váltani. A rajzolata letisztult, nem túl parasztvakítós, sokkal jobban tetszik, mint a Passaté. Pofátlanság, hogy felár ellenében adják, de legközelebb is kéne.
(h) A tolatókamera nagyon jó. Szép a képe, sötétben is elég jól lát. Nem rejtett ugyan, de ha koszos lesz, a hátsó ablak öblítésekor a kamerát is levereti egy külön dűzniből.
(i) Amundsen navigáció. Borzalmasan lassan indul el a kocsi indítása után, meg sehol nincsen frissítésben a Google Maps és a Wazéhoz képest, de amúgy nem rossz. Elvileg együttműködik a hibrid hajtással, de ez a gyakorlatban nehezen érhető tetten. Android Auto mellett igazából egy kanyi garast nem ér. Bár jó poén, hogy a digitális műszerfalon ki tudja jelezni a térképet, vagy valamelyik órában a tengerszint fölötti magasságot, no de ezért nem adnék külön pénzt.
(j) Az Android Auto jól működik. Vezeték nélkül nem mindig jön neki össze a kapsolat.
(k) A Skoda Connect borzalmasan megbízhatatlan. De ha épp működik, akkor jó móka a töltést vagy a fűtést vezérelni, és a történeti menetadatokat lekérdezni. Pofátlanság, hogy ezért az első év leteltével évi tízezres nagyságrendű előfizetési díjat kérnek el.
Életérzés szintjén ez az autó két dolog. Egyrészt egy hatalmas kütyü, de abból az autószerűbb fajta. Szoftveresen egy Tesla biztosan kütyübb, de ott nincs ez a rém izgalmas és bonyolult hajtáslánc. Minden hibrid út egy érdekfeszítő kaland! :-)
Másrészt a megtestesült nagyvonalúság, amiből kifelé leginkább talán csak a méret látszik. Bőségesen méri a helyet, a nyugalmat, a csendet és nem utolsósorban az erőt.
Per pillanat semmilyen létező autóra nem vágyom ehelyett. Elméletben persze el tudnám képzelni ezt a technikát a Zafira Tourer utasterével, és akkor kényelmesebben ülne hátul a 3 gyerek.
Na jó, a Mercedes C/E 300e-ből irigylem a hátsókerékhajtást és a 2 másodperces 40-80 ugrást. A Skoda szerencsétlen elsőkerékhajtása nem tud mit kezdeni a nyomatékkal. Már a villanymotor is elpörgeti száraz úton hirtelenebb rajtnál a kereket, és akkor a nedves út és a Sport üzemmód eredőjét nem fejteném ki már bővebben.
Hibalista
- Egyelőre semmi, kivéve azt, ami gyárilag olyan: - - A jobb oldalon valami néha zörög a burkolat alatt. Urbánus legenda szerint széria, valami cső zörög egy áttörésben. - - Alászedve parkolás közben perceg-nyekereg valami a futóműben. Állítólag ez a Passatnál is ilyen. - - A Skoda Connect megbízhatatlan. Ez nem modellspecifikus, VW-ra ugyanúgy igaz.
Ide hordtam szervizbe
Még nem kellett vinni. Most erre mit mondjak, hogy jó, vagy hogy rossz???
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2020 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző autója? | Zafira Tourer | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
