Rigolyás, de csak a digitális énje - amúgy remek
Szöveges ítélet
Korán van, keveset mentem vele, igaz három hónap alatt - nem cégautó. Ez a harmadik Skoda Octavia kombi tsi-m. Volt II. és van még egy III. generációs.
Essünk túl a nehezén, s könnyebbüljünk meg: az infotainment és a mögöttes szoftver valóban nincs kész, de tök használható. Erre még visszatérek.
Erények:
Jobban rugózik, mint az elődje, finomabb a kidolgozása, sebességváltója mindkét elődjénél puhább, engedékenyebb, s ami a fő, teljesen más a kiosztása mint az előzőnek, városban 4. vagy 5. kell, a 6 marad az országútnak. Suhan, külső zaj nem szüremkedik be, tetőablaka talán még nagyobb az előzőnél is, félig nyitható, megvan a kabrió érzés a merevítők nélkül.
A vezetéstámogató rendszerei közül a távolságtartó tempomat zseniális: pontosan követi a forgalom változó ritmusát, beállítható, hogy milyen távolságot tartson, azonnal észleli, ha előzni kezdjük a minket lelassító autót, magától gyorsul.
A kollégákkal ellentétben én szeretem a sávtartót: nem találom agresszívnek, egyáltalán nem a sípolással kezdi, a visszajelző ikon vált sárgára zöldről, s kormány gyengéden felkeményszik, ha irányjelző nélkül térnénk ki a sávból. (Ha az irányjelző megy, a sávtartó szünetel.)
A ráfutás-jelzővel egyszer nem értettem egyet, akkor a másik sávban álló autót egy rövid pillanatra úgy érzékelte - saját nyomvonalam görbülete miatt - mintha előttem lenne, s vészfékezett egy töredék-másodpercig, mígnem rájött, hogy ívem nem találkozik azzal az autóval. Piros lámpás közeledésnél soha nem szólt rám, holott sportosan lassítok.
Imádom a kábelmentes töltést és azt, hogy a Wazet a telefonról ki lehet tenni az infotainment tabletre, anélkül, hogy a telefont össze kellene dugni az autóval. (Kábelmentes Android Auto). Szóval a zsebemben a telefon a nagy kijelzőn a követendő irány, s az autó audiójából szól az utasítás. Nem némítja el a zenét, csak "fölötte" beszél, mindkettő hallható, mintha az anyósülésről diktálná a mitfahrer, miközben bömböl a Mahler.
A belső fényeket és az első ajtók által a láb elé vetített "Skoda" világítást kifejezetten kedvelem: nem lép az ember kutyaszarba, pocsolyába, mert látja. A belső fények kicsit arabosak, de sokféleképp állíthatóak (színük, erősségük) s lehet civilizált, elegáns, de mégis hangulatot teremtő összeállítást alkotni.
A közismert erényeit csak megerősítem: pazar hely és rakodókínálat elől-hátul, 220 voltos csatlakozó a hátsó ülés előtt (a C-USB-k mellett), pohártartó a ledönthető karfában, síalagut (nagyon bevált), szépen borított csomagtér. (Ambition felszereltség, néhány extrával). 3,4 méteres karácsonyfa befért.
Gyermeki öröm a csomagtérajtó távirányítós nyitása: mire odaérek a bevásárlással kitátja hatalmas száját. Gombot nyomok, s mire beülök bezárt. A láblengetéses verzió szerintem nem kell, főleg nem az áráért.
Kritizálható elemek:
Írta a szaksajtó, s igaznak tűnik: normál módban kevésbé harapós, mint az előd 1.4 tsi volt, holott 10 lóerővel több van benne. Meglátjuk, ha többet mentem vele, s nem szánom a rövid városi távokon, mit mutat a sportos módban.
Na jó, jöjjön az infotainment: mikor átvettem, közölték, hogy visszahívási akció van rajta, majd vigyem vissza, szoftverfrissítés. Visszavittem, frissítették.
A helyzet jó, de nem reménytelen, mondhatnánk. Valójában a klímának van dedikált fizikai gombja, s ha lenyomja az ember utána egy + vagy - jelet kell még eltalálni. Nem von el jobban, mint a csavarógombos, amelynek digitális kijelzője mélyebben volt. Én a klíma logikáját nem értettem még meg. A két középső befúvó hideg levegőt fúj, kivéve, ha az ember a digitális panelen beállítja a "szemből fújjon" módot, akkor normálisan melegít, épp azzal a hőfokkal, amivel az ablak mellettiek. Az indulás után valóban csak hideget fúj, de egy mozdulattal el lehet zárni a két állító - tolattyúval a rácson. (Tehát nem kell a kijelzőhöz érni sem)
Az autóval kapcsolatos menük világosak, áttekinthetőek adatgazdagok és flottul muzsikálnak (keréknyomás, következő szervíz, útadatok etc.).
Néhány nehézséggel találkozom: az Android Auto és egy Samsung Galxy s20-as összehangolása csak több nekifutásra sikerült. A Waze olykor leáll, s olykor az egész infotainment rendszer lefagy - reset viszont nincs. (Ettől még az autó és a műszerfal pompásan működik.) Ha az autó áll, gyújtás nélkül egy darabig, az tűnik resetnek. Ezek rendszerfrissítéssel mind orvosolhatóak lesznek, remélem. Ne feledjük az ID.3-asok hónapokig álltak, mert nem sikerült a szoftvert összerakni. Azt se feledjük, hogy egy ilyen autó programjának kb. tízszer annyi sora van, mint a Holdraszállásénak volt... (Vagy még több).
Amikor a karácsonyfát tuszkoltam, hiányzott, hogy az anyósülés támlája nem fektethető előre, vízszintesbe, eltűnt a fiók a jobb első ülés alól, s nem jár már a praktikus csomagrögzítő öntapadós elem sem, legalábbis az Ambition szinten nem.
Summa summárum:
Nagyon jó autó, s ha a gyermekbetegségét kinövi még jobb lesz. A szaksajtóbeli értékelések kivétel nélkül azt írták, hogy a magasabb osztályokhoz közelít: tapasztalataim szerint ez igaz. Ha olyan megbízható lesz, mint az előző kettő, akkor maradéktalanul elégedett leszek vele. De, legyünk őszinték, azt is sejtem - némi megelőlegeztt nosztalgiával - hogy ez az utolsó Otto motoros autóm. A következő elektromos vagy üzemanyagcellás lesz.
Hibalista
- Még semmi - ha az infotainmentent makacsságát nem számítom
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2020 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Octavia | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
