Fantasztikus mechanika, rettenetes elektronika
Szöveges ítélet
2020 márciusában olyan szerencse ért, hogy a cég egy új autót vett nekem. 2 lehetőségem volt. Vagy kapok egy 3-as Octavia-t, vagy egy kicsit többet kell várni, de egy 4-es Octavia-ba ülhetek bele. Mivel árban sem volt nagy eltérés azonos felszereltség mellett, az újabb modellt választottam még úgy is, hogy lassabban kapom meg. Hiba is volt meg nem is.
A flottakezelőtől kaptam addig is egy kombi 3-ast 1.6 CRTDI motorral, manuális váltóval. A mindennapokban remek társnak bizonyult, de ezt majd megírom egy másik ítéletben. Eleinte úgy volt, hogy 3 hónapig lesz nálam, annyi idő allatt érkezik a megrendelt autó. Aztán a 3-ból 4 hónap lett, majd 5 aztán már egy fél év is eltelt, mire szóltak, hogy az országban az autó, hamarosan átadják. Ez még egy hónap volt.
Ami először feltűnt a kereskedésben, hogy valamilyen oknál fogva a kocsi szűkebb mint az előző. Bár széltében és hosszában is nőtt pár centit az elődhöz képest, mégis olyan érzésem volt, hogy nem adja azt a terpeszkedős érzést. Akár előre ültem, akár hátra, volt egy bunker hangulat, amit csak fokoznak a kis méretű ablakok. Ez még önmagában nem probléma, könnyen hozzá lehet szokni és az első pár km után már nem is zavart.
Már a kereskedésben mondták, hogy az autó felhasználójává kell válnom, amihez kell mindkét távirányító. Ezt az átadáskor a Skoda szakembereinek segítségével sem sikerült megtenni, csak 2 nappal később hagyta az autó, hogy regisztráljam magam. Újabb furcsaság, de aztután már a mobilomon is megnézhettem, hogy bezártam-e a kocsit, ami néha nem jön rosszul.
A Skoda Octavia 4 Facebook csoportban már írta a többi tulajdonos, hogy vannak komoly szoftveres problémák, de nekem az első 1000km olyan eseménytelen volt, hogy már-már elhittem, engem minden említett hiba el fog kerülni. Az optimizmusom addig tartott, amíg a szentendrei úton a front assist úgy nem gondolta, hogy mindjárt meghalunk, ezért egyszer csak nyomott egy satut úgy, hogy közel-távol senki sem volt. Szerencsére. Ennyire durva malőr szerencsére többször nem esett meg vele, de rendszeresen közli, hogy egyáltalán nem működik vagy csak részlegesen tudja ellátni a feladatát, jelentsen ez bármit is. Az esőt és a ködöt nem szereti.
Úgy gondoltam, hogy a hosszabb utakon az adaptív tempomat is jó társam lesz, segít majd követni a forgalom ritmusát. Ez autópályán igaz is, de máshol inkább nem használom, mióta egy főúton egyszer csak szinte nullára lassította az autót, mert úgy érzékelte a teljesen üres úton, hogy van előtte valami, ami miatt fékeznie kell.
Ennél csak a sávtartó okozott több bosszúságot, ami szűkebb utakon nem tudja eldönteni, hogy éppen merre rángassa a kormányt ezzel frászt hozva rám. Indulás után inkább ki is kapcsolom. Az M0-n kanyarban is azt gondolja, hogy túlzottan a sáv szélén vagyok akkor is, ha pont középen megyek. Ha kicsit a belső ív felé mozdulnék, akkor meg amiatt kormányoz vissza így ping-pongozva velem és az utasokkal.
Az, hogy nem csatlakozik a fedélzeti elektronika a telefonhoz automatikusan szinte már említésre sem méltó, ahogy az sem, hogy rendszeresen kiírja a parkolóradar, hogy a csomagtérajtó nyitva van, amikor be van csukva. Egyszer kiírta, hogy minden légzsák inaktív, a parkolóradarral, tolatókamerával és kézifékkel együtt. Ez egy fél nap állás után magától megjavult.
A virtuális műszerfal meg tudja jeleníteni a térképet is, így nem kell túl hosszú időre levenni a szemünket az útról mégis tudjuk, hogy merre járunk és hol kell kanyarodni. A felület valamelyest testre szabható, de nem annyira, ahogy azt a Skoda a promo videójában mutatja.
Most úgy tűnhet a fentiekből, hogy ez a kocsi egy szarkupac, pedig nem. Minden mechanikus része hibátlan. A motor erős és nyomatékos, bármikor gondolkodás nélkül megindul. A kasztni erős és jól szigetelt, semmi csavarodás, rezgés vagy más zaj nem szűrődik be. Masszív szerkezet benyomását kelti. A normál tekercsrugós futómű szépen kivasalja az úthibákat és kényelmesen suhan nagy tempóval is. A váltó finoman kezd kúszásba és a gáz lenyomására kis késlekedéssel ugyan, de kiszámíthatóan juttatja el a vonóerőt az első kerekekhez. A fokozatokat finoman váltja és alapvetően alacsonyan tartja a fordulatot, de manuálisan is bármikor felül lehet bírálni ha szeretnénk. Az ülések kényelmesek és hosszú út után is fitten szállok ki az autóból.
A Led matrix fényszórók szinte nappali világosságot varázsolnak az útra, a kanyarba pedig remekül világít be a ködlámpa. A hazakísérő fény, a futó indexek vagy a nyitáskor és záráskor derengő hátsó fényszórók mind nagyon menőn néznek ki, egy modern autó benyomását keltik.
Összefoglalóan úgy szoktam jellemezni, hogy egy remek autó ami a mechanikus dolgokat illeti és maga a rettenet ami a szoftveres részét. Nem tudom, hogy a szoftverfrissítések meg fogják-e oldani a problémákat, csak remélni tudom, hogy igen. Ettől még egy szerethető kényelmes kocsi, de bosszantó, hogy egyszerű funkciók is mint a Bluetooth kapcsolat is teljesen esetlegesen működnek.
Hibalista
- Légzsák hiba jelentkezett a parkolóradarok és a kézifék hibájával együtt - Front assist hiba - Adaptív tempomat indoklatlanul lassított autópályán - Sávtartó kanyarban megbízhatatlan - Csak az esetek 50%-ában csatlakozik a telefonhoz automatikusan
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2020 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 12 |
Megbízhatóság | (2) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Octavia | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (4) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.3/10) |
