A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Skoda » Octavia (2020)

Octavia RS 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Az utolsó mohikán

Szöveges ítélet

Egy 1.8 TSI Octavia 3 kombit cseréltem le erre. Imádtam azt az autót, nagyon ment, jó volt a futóműve, tágas volt, egyszerű volt kezelni, és nem volt semmi baja hét és fél év alatt. Na jó, ez nem teljesen igaz: egyszer az akksi megadta magát, és akkor nem tudtam elindulni vele. Titokzatos módon pont ekkor elromlott a vezető oldali zár is – hogy most ez zárlat volt, vagy a szervizben romlott el az akksi csere alatt, ez már sosem derül ki. Szóval az autó hibátlan volt, nem is kellett volna cserélni, de látva az autóipari trendeket úgy ítéltem meg, hogy már nem sok időm van olyan autót venni, amilyet még az elkövetkezendő mondjuk, 10 évben vezetni szeretnék. Erős, kézi váltós, benzines kombit akartam jó futóművel, lehetőleg minél kevesebb kikapcsolhatatlan automatikus funkcióval. Na, ilyen autó ma már szinte nincs. Néztem a Kia Proceed GT shooting brake-et, ami egész jó, de a csomagtartója kombinak nagyon gyenge. Aztán a Focus ST kombi jött a képbe, az nagyon tetszett, de amikor nézelődtem, a WLTP vacakolás miatt épp sokáig nem lehetett rendelni, és nem is tudták megmondani, hogy lesz-e még vagy mikor, szóval lemondtam róla.
Természetesen a pozitív tapasztalat miatt az Octaviákat is nézegettem, de egyrészt a „sima” verziók egyszerű futóművéről nem sok jót lehetett hallani, másrészt a réginél erősebb motorral csak automatával lehetett kapni, de főként az infotainment rendszerről szóló katasztrofális vélemények miatt ment el a kedvem tőle. Aztán akárhogy nézelődtem, nem találtam mást, úgy tűnt csak az RS felel meg a kritériumaimnak. Abban elég erős a motor, jó a futóműve, olyan tágas, mint az előző volt, van belőle kézi váltós, ráadásul 3 küllős a kormánya (a „sima” verziókban levő 2-küllős nem tetszett). Másrészt viszont alapból tele van olyan extrákkal, amikre nincs szükségem, de mégis ki kell fizetni az árát, így jóval drágább, mint kéne, ráadásul a kétes hírű infotainment ebben is benne van.
Végül beláttam, hogy semmi más opció nincs, úgyhogy kértem egy árajánlatot, ami a várthoz képest meglepően kedvező volt, és meg is rendeltem december közepén az autót. Eleve mondtam a kereskedőnek, hogy nem kell kapkodni a szállítással, hadd dolgozzanak még az infotainmenten, hátha, mint a jó bor, egyre jobb lesz idővel. Így nyár közepére jósolták az érkezést. Ekkor már lehetett valamit hallani a chip-hiányról de a kereskedő megnyugtatott, hogy ez a Skodát nem érinti (épp most, mikor ezt írom, zárják be a gyáraikat hónapokra, de mondjuk ez 10 hónapja volt). Aztán vártam türelmesen, majd májusban szólt a kereskedő, hogy mindjárt itt az autó. Erre fel eladtam a régit, és ekkor ütött be a chip-hiány. Ezután 2 hónap bizonytalanság és ígérgetés következett, ami alatt az autó valahol kint parkolt Csehországban félkészen, amitől nagyon ideges lettem. Ráadásul közben volt tornádó, jégverés, meg minden, de végül július közepén csak átvettem épségben az autót. Most, hogy látom, hogy mások már mióta várnak az autóra, meg milyen határidővel vállalják az újakat, azt kell mondanom, hogy nagyon szerencsés voltam.
Szóval az autó: versenykék benzines kombi, kézi váltóval. Az O3 fehér volt, tetszett az is, de ennél olyan alacsony volt a szín felára, hogy úgy voltam, hogy nem növelem tovább a grayscale autók népes táborát az utcaképben. Bár nem szeretem, ha feltűnő az autóm, ez kétségtelenül nagyon jól néz ki, és jóval észrevehetőbb az előzőnél. Mivel az extralistát amúgy is túl hosszúnak találtam, csak mankókereket és riasztót rendeltem bele – olyan extrák, amiben reménykedik az ember, hogy sosem fogja használni. Sajnos az elején megingott a hitem a minőségben, mivel az átnézéskor felfedeztem, hogy az első ablaknál elállt egy műanyag elem, valamint az egyik kerékdobban gyűrött volt, és elállt a filc borítás. Szerencsére ezt gyorsan, és hatékonyan korrigálni tudták és azóta nem jelentkezett egyéb minőségi probléma. Ami szintén felbosszantott, hogy a sok értelmetlen extra helyett, mint például a 85 féle színkombinációban beállítható belső hangulatvilágítás, adhatták volna normális gumikkal az autót. Prémium gumi volt ugyan rajta, de nem sportgumi, ami dukálna rá, úgyhogy azzal kezdtem, hogy lecseréltem őket, nyilván jó nagy bukóval. A németeknél választható opció a sportgumi.
Egy másik nagy csalódás akkor ért, mikor belepróbáltam a csomagtartóba a biciklimet úgy, ahogy az O3-ba befért. A kerekeket kivéve a váz pont bement keresztben beállítva a hátsó üléssel párhuzamosan, minimális helyet elfoglalva. Az RS-nek sajnos csapottabb a hátulja, és pont az az 1-2 centi hiányzik, ahova beférne. Így csak ferdén, hülye szögben megy be, jóval több helyet elfoglalva. Mivel nagyon sokszor viszem a bringát a kocsiban, ami mellé még egy csomó más cucc is megy, ez egy elég rossz pont. Egyébként természetesen hatalmas a csomagtartó, és jól használható, akinek nem kritikus a bicikli, az boldog lesz vele. Az akasztókampók viszont lötyögősek, sokkal gagyibbak, mint az O3-ban voltak, bár a funkciójukat ellátják.
Vezetés: már az O3 is nagyon ment, de természetesen +65 LE rendesen érezhető, főleg nagy sebességről megindulva nagyon meggyőző. Elvileg 250-re van limitálva, óra szerint 265-öt mutatott már. Bár nyilván van az órában csalás, a 250-et biztosan és elég simán tudja. Csendesebb, mint az O3 volt, nem tűnik fel benne a sebesség. Szerintem a fogyasztása is jobb lesz (már a sebességhez képest), bár nehéz összehasonlítani, mert nem egyforma utakon járok. A váltóban azt szeretem, hogy mindig pont abban a fokozatban van, amiben szeretném :). Érzetre a japánok biztos tudnak jobbat, de nem rossz, tűri a gyors váltásokat. Nekem a kézi váltás fontos része a vezetés élményének, ha nem lett volna kézi váltós, nem vettem volna meg. Hozzáteszem, hogy nincs napi használatban az autó, nem azért vettem, hogy a városi dugókban álldogáljak és araszolgassak vele – azokat kikerülöm bringával. Szinte kizárólag hosszabb utakra használom, így a dugóban idegesítő, állandó kuplungozás nekem nem volt szempont. A kormányzás is jó, bár én nem érzem sokkal direktebbnek az O3-énál, hiába progresszív. Fék is rendben, erős, jól adagolható. A futómű feszes, de teljesen elviselhető városban is, nagy sebességnél atomstabil, és jó vele kanyarodni. A sportülést szeretem, kényelmes, jól tart, de az O3-ban ugyanilyen volt, így az nem újdonság. Szóval a vezetési élmény nagyon pozitív, és nekem ez volt az egyik kritikus pont. Tesztekben sokszor pont a vezetési élményt kritizálják, de ez attól függ, minek tekintjük ezt az autót: egy gokarthoz vagy akár egy MX-5-höz képest nyilván tunya és unalmas, de a tágas, sokoldalúan használható családi kombik között szerintem elég előkelő helyen van. Én mindenestre sokat vigyorgok a vezetése közben.
Mivel nem szeretem, ha az autó hoz helyettem döntéseket, mert többnyire nem találja el, mit szeretnék, ami automata funkciót ki tudtam kapcsolni, azt ki is kapcsoltam. Így amiket nem használok az alapfelszereltségből: front assist, lane assist, automatikus ablaktörlés, lámpakapcsolás, LED mátrix (AFS), tükörbehajtás, kézifék és a klíma automata módja, kulcs nélküli nyitás/zárás, belső hangulatvilágítás. Tempomatot néha be-bekapcsolom egy fél percre a lábam pihentetni, de többnyire anélkül megyek. Ülés- és kormányfűtés még egyelőre nem kellett. Mivel garázsban áll az autó, ezeket sem fogom túl sokat használni. A parkradarra sincs túl gyakran szükségem. Szinte minden teszt kritizálja a hanggenerátoros szintetikus hangot. Hát ez is csak egy, a mókás parasztvakító extrák közül. Én városban szoktam bekapcsolva hagyni a vicc kedvéért, de városon kívül teljesen kikapcsolom. Mindent sport állásban használok (bár szerintem nincs túl érezhető hatása), de idegesítő, hogy mindig újra kapcsolni kell indítás után.
A LED mátrix engem nem győzött meg. Persze látványosan variálja a csóvát, de jobban nem látok vele. Autópályán a korlát miatt gyakorlatilag minden kamionost vakít, ezért villognak, tehát így is állandóan kapcsolgatni kell. Közúton, ha jönnek szemben és elvakítanak, pont ugyanúgy semmit nem lehet látni az út széléből, mint egy sima halogénnel. Amikor meg nem jönnek szemben, a halogénnel is felnyomtam a refit és láttam vele.
A digitális műszerfal is menő a variálható nézetével, de nekem a mutatóshoz képest olyan szimulátoros, Need for Speedes feelingje van. Nem rossz, de ezt sem tartom egy nagy előrelépésnek, ez is inkább csak szemfényvesztés. Persze jópofa, hogy mindenféle adatot ki tud írni, mint pillanatnyi teljesítmény, meg nyomaték, stb. de egy idő után már úgysem nézegeti az ember.
Ami egyértelmű zsákutca, az a fizikai gombok hiánya. Szerencsére a klíma például nagyon jól irányítható hangvezérléssel, odanézés nélkül. Valamint a kormánygombokkal is elég sok minden elintézhető minimális lenézéssel. De mondjuk a belső keringetéshez sokkal jobb lenne egy dedikált gomb.
Az egyik legidegesítőbb baromság az automatikus kézifék az autohold funkcióval. Persze, egyenes lejtőn könnyebb vele elindulni, de egy lejtős szűk parkolásból kiállni vele halál. A hagyományos kézifék szép analóg adagolhatóságához képest, ez hirtelen, digitálisan ereszti el az autót, és ha elöl-hátul 20-30 centi hely van, csak litereket izzadva és kuplungot égetve lehet kiállni. Automata váltóval nyilván sokkal egyszerűbb, mert ott van elég szabad lába az embernek, de manuálissal borzalom. Nem értem mi baj volt a kézifékkel, én nagyon hiányolom.
Az elsötétedett belső tükröt sem szeretem: a sötétített hátsó ablakkal együtt este alig látszik valami a mögöttem levő autókból, sokkal rosszabbul tudom megítélni a távolságukat, mint az O3-ban tudtam. Abban nagyon ritkán volt olyan, hogy komolyan vakított volna mögöttem egy autó a sima tükörrel, így ezt inkább visszalépésnek értékelem. Nyilván megszokható, de zavaró.
A rettegett infotainment-tel tulajdonképpen nincs komolyabb bajom. Kicsit lassan bootol, de beülés után egyből ráadom a gyújtást, és mire berendezkedek, bekötöm magam, és indítok, már nagyjából magánál van. A fő probléma, hogy Waze futtatása közben a telefont elég gyakran ledobja, és olyankor gyakran nem is talál vissza, csak a Waze újraindítása után. Amikor megy, akkor sem túl gyors, de elfogadható. Azért az O3-at egyszerűbb volt használni – ez nagyon nem jó irány. Megszokható, de a jó nem ilyen.
Szóval mi a konklúzió? Azért voltam „kénytelen” megvenni, mert az élvezhető autók lassan, de biztosan kipusztulnak, és nem láttam más elfogadható opciót. Ez volt számomra az utolsó mohikán. De egyáltalán nem bántam meg. Számomra a vezetés élménye volt a lényeg, és abban jó, úgy, hogy mellette a hétköznapokban jól használható, nagyon tágas családi autó, ami jól is néz ki. Az igényeimhez képest túl hosszú extra lista miatt drágább lett, mint szerettem volna, és kezelhetőségben visszalépett az O3 egyszerűségéhez képest, de alapvetően nagyon szeretem. Remélem, vagy bő 10 évig még elégedetten tudom használni, akkor meg már ki tudja mi lesz. Nincs chip, acél, magnézium, AdBlue, szállítókonténer, lehet, hogy akkorra már autózás sem lesz. Mindegy, bringával úgyis gyors vagyok, addig meg rénna, rénnaaaa…..

Hibalista

- Átvételkor első ablaknál elállt egy műanyag elem, valamint az egyik kerékdobban gyűrött volt, és elállt a filc borítás. Ingyen javították a helyszínen mindkettőt. Azóta semmi gond, de mondjuk 3 hónap után csúnya is lenne.

Ide hordtam szervizbe

Debrecen Autóház - jók, de megkérik az árát rendesen.

Értékelése: 8

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2021
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (9) Vezetett km 4300
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Octavia III kombi 1.8TSI Következő autója? Gondolom valami elektromos
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.0/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Skoda Octavia 2020 (2020)

További ítéletek (24 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)