A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Skoda » Octavia (2017)

Octavia 1.4 TSI kombi Style (110 kW) 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Praktikus közlekedőedény némi fürgeséggel

Szöveges ítélet

>>Miért éppen Octavia?<<
Kell a kombi, mert van gyerek és kutya. Kell némi erő, mert időnként motorokat vontatok utánfutón, illetve a 2.0 turbodízel után elkeserítő lenne vmi agyonfojtott 1.6 szívó. Benzines legyen, mert a használt dízelből köszönettel elég volt. Inkább legyen megbízható, mint izgalmas. Fiatal legyen kimonodottan kevés futással. Ezeknek a metszete az Octavia/Golf 1.4 TSI kombikat adta ki. Octavia-ból volt választék, és vmiért szinte csak abban találtam a 250 Nm-es motort.
Egy első generációs, dízel Mazda 6 kombi leváltására vettem a Skodát, így a tapasztalatokban elkerülhetetlenül vegyül a Mazda-val történő összevetés.

>>Külső<<
Nem kihagyva a kinálkozó szóviccet, megosztó az osztott első fényszóró, amit a harmadik generációs Octavia facelift-nél vezettek be, de nekem kimondottan bejön szemből. Oldalról is szinte lendületesnek mondható a forma a maga kisplogári szintjén. Hátulról elég uncsi, de nem kellemetlen.
Valami színeset szerettem volna, de amikor a döntésem megszületett, két 60e km körüli példány volt a CarNext-nél, és mindkettő fehér. Élőben meggyőzött. Talán a könnyűfém felnik teszik, de megtetszett az összbenyomás, ami szerintem még akár elegánsnak is mondható.

>>Csomagtér<<
A "simply clever" szlogen nem üres marketing. Az első naptól használjuk a kis akasztókat meg térelválasztókat a csomagtérben, és két másik kombi után végre nem egy kísérleti atomrobbantás utáni terep fogad, mikor hazaérek egy bevásárlásból.
Első ránézésre nem akartam elhinni, hogy 100 literrel nagyobb a csomagtartó, mint a Mazdában. Ennek az oka az lehet, hogy a hátsó kerékdobok egy kicsit jobban belógnak, így szűkebbnek tűnik a tér. Ami viszont kétségtelen, hogy mélyebb a csomagtér. Sokkal mélyebb.

>>Beltér (elektornika, klíma)<<
A beltértől senki sem fog vizuális orgazmust kapni, és hipszter designer-ek sem ebből fognak diploma munkát készíteni. Magyarul egyszerű, letisztult a belső design, amit akár unalmasnak is nevezhetünk. Nekem ez így pont jó. Nem vágyom iparművészeti élményre az autóban, pláne, ha cserében borzasztó könnyen megtalálható és megszokható a kezelőszervek használata.
176 cm-es magassággal tökéletesen be tudom állítani magamra a vezetési ergonómiát, ami napi 1.000 km-es vezetés mellett is jelesre vizsgázott nálam. Ami meglepetést okozott, az a vezető mögötti hely mérete. A Mazda 6 után végre nem kell egy 26-os cipőcskével a vesémben vezetnem, mert a gyerek a gyerekülésből szinte el sem éri az első ülést.
A hűtött kesztyűtartó áldás egy nyári utazás során, mert simán befér egy másfél literes palack. Ugyanez a palack elhelyezhető az ajtók oldalsó zsebében is, ami nem szokványos. Cserébe a középső pohártartóba nem fér fél literesnél nagyobb palack. A könyöklő és ülés alatti, valamint a kormány melletti okos kis zárható tároló rekeszek olyan pakoló kapacitást adnak az apró dolgainknak, hogy kezdődő szenilitással már szinte jegyzetelni kell, mit hova rámoltunk.
A fedélzeti elektronika fejlettségét tekintve pont a vízválasztó vonalon helyezkedik el ez az autó. Van már benne tisztességes méretű tapi vezérlésű központi kijelző, de még minden fontos funkció elérhető dedikált fizikai gombról is (klíma vezérlés, Start-Stop ki/be kapcsoló, stb.) A menürendszert nekem kapásból sikerült átlátnom, megértenem, és elég hamar megtanulnom is. A multi kormány egyenesen nagyszerű. Valóban minden fontos/lényeges teendő elvégezhető a kormányról. Egyetlen kivétel van (és ez talán az egyetlen szívfájdalmam ebben a kategóriában), a tempomat nem a kormányról vezérelhető, hanem a bal (index) kar aprócska gombjairól. A Mazdában nekem valahogy könnyebb volt a kormányon található gombokkal intézni ezt, mint az index karon lévő apró gombokért nyúlkálni. Némi megszokás után már azonban ez fel sem tűnik, és már nem indexelek vagy villogok tempomat állítás helyett.
Mivel a garantált (alacsony) futás és a makulátlan állapot magasabb prioritást kapott vásárláskor a felszereltségnél, az adott keretból egy olyan példányt sikerült megvennem, amiben nincsen különösebb vezetési segédlet arzenál. Gyakorlatilag van ESC (menetstabilizáló) és úgynevezett parkoló manőverezési asszisztens, ami gyakorlatilag annyit tud, hogy ha a parkoló radar grafikus és hangjelzésére sem állunk meg időben tolatáskor, magától lefékezi az autót. Ezt mondjuk elég hirtelen és erőteljesen teszi, úgyhogy simán azt hiheti az ember, hogy nekitolatott valaminek.
A kétzónás klíma erős és hatékony. Ez az első autóm, amiben külön szabályozható a két oldal hőmérséklete, és ez jól tud jönni családi utazások alkalmával. Mivel nyár van, a hűtésről tudok nyilatkozni, és az igen acélos. Pillanatok alatt enyhíti a kánikulát. Valójában szinte túl erős is, ezért meg kell találni a légbeömlők olyan beállítását, ami az egyéni érzékenységeknek is megfelel (pl. a középső légbeömlők ne a kezemre fújják a sarki hideget). Erős napsütésnél van, hogy valamiért túltolja a hűtést a rendszer. A klíma általános intenzitás állítható három fokozatban, így aki ilyen autót választ, javaslom, hogy szánja rá az időt a rendszer személyre szabására, akkor nem fog csalódni.
A "zene" tudtommal teljesen alap az autóban, és körülbelül úgy jellemezném, hogy ha ennél kevésbé lenne jó, akkor vacak lenne. A doboz hangot még megbocsájtanám. Viszont nem tudom, hogy hangolás kérdése, vagy az olcsó hangsugárzók teszik, de bántóan sok a (közép)magas hang, ami zajos benyomást kelt picit is emelt hangerőnél, így fárasztó. A hangszín beállítások kiigazítása gyakorlatilag kötelező, noha jó lenne nem hangmérnöknek lenni ahhoz, hogy csörömpölés nélkül lehessen zenét hallgatni. Cserébe viszont a kihangosító tökéletes. Jó minőségben hallok másokat, és ők is jól hallanak autópályás tempó mellett is. A bluetooth könnyen és csuklásmentesen párosodik.
Ha van valami, amiért hálásak lehetünk a mai autókban a sok szemfényvesztő feature mellett, akkor az a telefon tükrözés. Apple CarPlay, és végre az autó kijelzőjéről navigálok, stb. IPhone userek figyelem! Szigorúan csak gyári kábellel hajlandó működni a CarPlay.
Ellentétben jó néhány vadonat új autó tesztjében olvasottakkal, ebben az autóban azonnal rendelkezésre áll a központi kijelző minden tudása, és nekem az eddigi ~10.000 km alatt egyetlen egyszer fagyott le. Gondolom, a széria végére sikerült már elvégeztetni a beta tesztelést a végfelhasználókkal (éljen az agilis szoftver fejlesztés!)

>>Motor&váltó<<
Ami a legnagyobb fejtörést okozta eleinte, amikor dízelmentes megoldást kerestem, és végül talán a legnagyobb megelégedést hozta, az a motor. Azok közé tartoztam, akiknek a TSI egyet jelentett a biztos katasztrófa ígéretével. Aztán megvilágosodtam, hogy ez a TSI, már nem az a TSI. Novoth úr közel 200e km-t futott Octavia-ról írt cikke végképp meggyőzött. Nem csalódtam. Sőt! 250 Nm 1.500-3.500 rpm közt, 110 kW (150 LE) 5-6.000 rpm közt. Egyik adat sem nyálcsorgató érték autóskártyákon, de a való világban nagyon kellemesen autózhatóvá teszi az egyébként elég alacsony súlyú Octavia-t. Csak egy beszédes példa: a hatodik fokozat kb. 65 kmh-tól használható, mégis kitart 215 kmh-ig. 1.400-2.500 közt használva bőven tartja a forgalom ritmusát, és közben kiválóan fogyaszt. Agglomerációs járatban (kisvárosok, országút, M0) 5 l/100 km (ha kicsi a forgalom, kényelmesen alatta, ha nagyobb, picit felette). Agglomeráció + bp-i gigadugóban araszolás 7.5 l/100 km. Autópályán tempó függvényében 6-7 l. Ezek dízeles értékek miközben sem részecskeszűrő, sem kéttömegű lendkerék, sem EGR szelep nem borzolja az idegeimet. Zseniálisan összehangolták a változtatható szelepvezérlést és a kis turbot, és ennyi. Emellett a motort szinte hallani sem lehet a jellemően használt fordulatszámokon. Ha kihúzatjuk (amire az alacsony fordulati nyomatékosság mellett egyébként szintén vevő), akkor van egy akár sportosnak is nevezhető orgánuma.
A Start-stoptól egy kicsit tartottam, de pozitív csalódás. El tudom képzelni, hogy egy DSG-s autóban túlbuzgó lehet, de ebben a manuális verzióban csak akkor állítja le a motort, ha üresbe teszem és felengedem a kuplungot. Ez szerintem egy józan kompromisszum. Itt még két dolgot kell említenem. Egyrészt autópályás hajtás közben azért kikapcsolom, mert magától azonnal leállítaná a motort, ahogy pl. beállok egy parkolóba, amit én nem tartok jó ötletnek. A másik, hogy néha számomra érhetetlen okból nem hajlandó leállítani a motort, és ilyenkor jelzi is, hogy most nem elérhető a Start-stop rendszer. Mondjuk ez ritkán fordul elő, és legalább tudom, hogy nem teljesen "agyatlanul" működik.
A váltóról szinte csak jót tudok mondani. A váltási érzet kb. rendben van (értsd, a mai szintetikus műanyag autók szintjén), és a fokozatok is jól eltaláltak. Az egyetlen kimondott negatívum egyelőre az, hogy tartós állás után ha hátramenetben indulok (márpedig én így tudok itthonról elindulni), akkor reccsenve veszi be a fokozatot. Ha előtte egyesbe váltok, majd onnan húzom át hátramentbe, akkor nem reccsen. Nem kimondottan váltó (legalábbis mechanikai értelemben), de ide kapcsolódik, hogy eleinte teljes hitetlenséggel néztem a felváltásra buzdító jelzéseket a műszerfalon. Aztán beláttam, hogy igaza van, valóban fel lehet váltogatni, amikor ezt jelzi.

>>Fék, kormányzás, rugózás<<
A fékek szerintem jól méretezettek az autó méretéhez és teljesítményéhez képest. Az én ízlésemhez képest kicsit túl harapósan/hirtelen fognak. Nekem jobban tetszene egy progresszívebb fékérzet, de ez bőven vállalható "probléma" azért, hogy a fékre minden helyzetben lehet számítani.
A kormányzásról nem hiszem, hogy sokat lehet elmondani. Jó a kormány fogása, pont jól eltalált a (sebességgel változó) rásegítés mértéke, ahogy a középpontba visszatérés is. Emellett természetesen ugyanolyan szintetikus, mint általában a mai autók. Az Octavia egyébként nem kanyarvadászatra lett kitalálva. Érezhetően alulkormányzott, a forszírozott manővereket nem kedveli. Sokkal jobban áll neki a kerek íveken autózás, és ha ezt választjuk, hétköznapi szinten bőségesen elegendő kanyarsebességet vállalhatunk. Többet pedig egy családi kombitól nem is lenne fair várni.
Ami egy kicsit csalódást okozott (mondjuk pl. a Mazda-hoz képest), az a futómű. Egy jó futómű olyan, hogy úgy feszes, hogy közben nem kemény. Na, ez pont az ellenkezője. Lágynak ugyan nem mondanám, de alapvetően nem sportos, mégis a kisebb, jellemzően ütésszerű, vagy rázós úthibákon üt, pattog és mindez az autóban is egyértelműen hallatszik. Egyértelműen nagyobb a futómű zaj rossz felületű úton, mint az öreg Mazda 6-ban volt. Szokás a futómű gyengeségét azzal indokolni, hogy ezzel a motorral nem járt független hátsó felfüggesztés, de érzésem szerint már maga a csillapítás sem valami kifinomult technológiát használ, és talán a kasztni rezgéscsillapítása sem világbajnok. Mindez nem jelenti azt, hogy az autóval kellemetlen lenne közlekedni. Sőt, jó úton decens módon autózva kimondottan szépen viselkedik, illetve családi nyaralásra megpakolva 180-as (német ;) ) autópálya tempónál is gyönyörűen dolgozza fel az enyhe íveket és a kisebb úthullámokat. Aki nem ismert jobbat, talán észre sem veszi, de tény, hogy rossz útfelületen sem csillapításban, sem zajban nem hozza azt, amit drágább autók tudnak.

>>Összegzés<<
Ugyan azzal kezdtem az értékelést, hogy az adott paraméterek mellett nem is nagyon jöhetett más autó számításba, emellett valóban jó választásnak érzem az Octavia-t. Szeretem vezetni, kényelmes és jól pakolható, a menetdinamika tökéletesen elegendő a hétköznapokra, a fogyasztása pedig remek. Igyekszem megbecsülni, és remélem, sokproblémamentes kilométerrel hálálja majd meg!

Hibalista

- Egyelőre szomorú lennék, ha bármi elromlott volna. A megbízhatóság is inkább megelőlegezett bizalom. Később szerkeszteni fogom a bejegyzést.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 2018
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 59000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 10000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Mazda 6 2.0 CD kombi (GY) Következő autója?
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Skoda Octavia 2017 (2017)

További ítéletek (18 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)