Többarcú Szerető
Szöveges ítélet
Nem tetszett. Ami tetszett, az a második generációs Octavia. Nem tudom miért, de az a forma bejön. Meg a Mazda6 kombié. Ez nem. De tudtam nagyon jól, hogy ez egy jó autó lesz. Nem jó, nagyon jó autó! Megrendeltem.
Kétezertizenhárom december közepén írtuk alá a szerződést. Tudtam, mondták, figyelmeztettek, hogy 26 hét lesz a szállítás. De nem izgatott, gondoltam kivárom, nem sürget az idő, megjön, amikor megjön, egye fene, úgyis mindíg túloznak a szállítási határidővel, hogy beleférjenek, ne legyen az ügyfél ideges, türelmetlen, netalán ne kötbérezzen. Gondoltam, úgyis előbb jön meg, valamikor tavasszal, az úgy jó lesz. Tévedtem!
Tavasszal már türelmetlen voltam, vágytam rá, a gondolataim csak körülötte jártak. Minden cikket, tesztet, videót ezerszer körbeolvastam, néztem, nyaltam. Talán ismerős az, amikor menned kell a budiba és minél közelebb kerülsz a budihoz, annál jobban kell menned. Na, ez volt ez esetben is. Minél jobban közeledett a határidő, annál türelmetlenebb lettem, egyre sűrűbben hívogattam a kereskedőt (ez úton is le a kalappal, amennyire türelmes volt velem).
Kétereztizennégy július legelején is beugrottam hozzá, hétfői nap reggel. Azt mondta, ha hiszem, ha nem, fönt van a kamionon, holnapra itt lesz.
Kedden reggel visszatértem. Ott volt. Remegtem. Ez az! Fehér, tizennyolcas gyári felnik, fekete tolótető, fekete tükrök, fekete orr. Hát itt van!
Kereskedő hozta a kulcsot. Beültem. Az enyém!
Péntekre lettek papírok. Pénteken délután kigurultam vele az utcára. Közel hét hónap várakozás után.
Hogy milyen? Amilyennek akarod. Ha azt akarod, hogy úgy viselkedjen, mint egy 140 lovas dízel, hát akkor olyan. Ha egyszerűen tempósabban akarsz vele közlekedni, el akarsz jutni innen oda egy közúton, akkor tudsz vele. Ha vadulni akarsz, mindenkit lealázni, csodálkozó tekinteteket látni egy Audis vagy BMWs szemében, akkor azt is elő lehet vele idézni. Probléma nélkül lehet vele nagypapásan és vadállat módjára is autózni, pillanatnyi hangulattól, lehetőségektől függően. Ha a családot el akarod vinni nyaralni kettő hétre, pakold meg és menj el! Minden belefér, mint egy egyterűbe!
És akkor jöjjön a rizsa.
Ajtónyitás. Belenyúlsz a kilincsbe, kizárod. Ha hozzáérinted a kezed a kilincshez kívülről, bezárod. Mindez alatt a kulcs a zsebedben van. Beülsz. Az indításhoz meg kell nyomni a START gombot a kormány alatt jobbra lent.
Az ülés bőr. Igazi vagy mű, nem tudom. Jól néz ki. Egybe fejtámlás. Jól tart, nem feszesen, de tart. Van háttámla is, ha egyenesen ülsz, a fejed pont megérinti a fejtámlát. Az ülőlap tartja a combot, nem szükséges a kihúzható, nem is rendelhető. A kormány jól beállítható, négy irányba tudod mozgatni, ahogy kell. VW technika, nincs csili-vili, csak németesen precízen.
Fékpedált lenyom, START gombot megnyom, motor pöccre indul. Először, míg megtalálja magát, kicsit úgy zúg, mint egy V6, majd kisimul a járása. Váltókart D-be húzod. Fék felenged, kocsi megindul, kúszik.
Van négy üzemmód. Normal, Sport, ECO, Egyéni. ECO üzemmódban működik úgy, mint egy 140 lovas dízel. Gázadásra kissé kelletlenül reagál (a többi üzemmódhoz viszonyítva), nagyon korán felvált, gázelvételre vitorlázó üzemmódba vált, vagyis leválasztja a váltót a motorról. Ekkor a fordulat visszaesik 800-ra, a kocsi csak gurul a lendület viszi. Aki a kis követési távolsághoz és a motorfékhez van szokva, annak furcsa a dolog, mert nagyon hamar utoléri az előtte levőt. Ismételt gázadásra vagy fékezésre a váltó és a motor kapcsolódik. Ezt az üzemmódot főleg városban használom. Közúton, nagyobb sebességnél, amikor vitorlázó üzemmódból ismét összekapcsolja a váltót a motorral, egy kicsit kelletlenül tér vissza a fordulatszám. Így közúton vagy autópályán inkább a Normal üzemmódot használom. Ott van motorfék, motorfék közben a pillanatnyi fogyasztás 0L, szóval nem igazán értem, hogy mivel fogyaszt kevesebbet vitorlázó üzemmódban (ha egyáltalán kevesebbet fogyaszt).
SPORT-ba át tudod passzolni az érintőképernyőn keresztül is és úgy is, hogy ha a váltót D-ből egy kicsit hátrafelé meghúzod (rugózó állapot). És kezdődik a tüzijáték, a csinnadratta, a sikítás, az üvöltés. Lepadlózod és csak kapaszkodsz a kormányba és próbálod lekövetni a dolgokat, próbálod irányba tartani a nyomvájús úton, és ha dízelhez vagy szokva, már szinte sajnálod a motort, hogy ennyit pörög, aztán elváltasz a kormány mögötti füllel, hogy ne pörögjön már az a szerencsétlen, pedig nem kell elváltani, hisz ez a motor ezért van, érted van, az élvezetért, majd Ő elvált, ha kell, te csak nyomd, nyomd, és alázz!
És amikor te vagy az első, meghúzod a váltókart feléd és ezzel aktiválod az előző üzemmódot. A bika báránnyá változik, a pillanatnyi fogyasztás egyszámjegyű lesz, minden lecsendesül, mint egy nyári zivatar után a táj.
Apropó fogyasztás. Normál használat mellet kb. 6500km után 8,6L a kijelző szerint. Tankolás szerint még nem mértem, de az is meglesz és majd referálok.
Most egyelőre ennyi, maradt még írnivaló a tarsolyban, hiszen érdekes a sávtartó, a távolságtartó tempomat, a Columbus navigáció, a Canton hifi is.
30000km után az átlagfogyasztás 9L. Persze nincs tojás a gázpedál alatt, arra való, hogy nyomjuk. 30 ezer után van bőven tapasztalat, menjünk sorban.
Sávtartó automatika megoldja helyetted a kormányzást, igaz, hogy csak 10 másodpercig, de közben kibonthatod a szendvicsed vagy az üdítőd, kifújhatod az orrod. 10 másodperc után sípol egyet és visszaadja a kormányt. Ha egyet pöccintesz a kormányon, már aktiváltad is újból és lehet 10 másodpercig szunyálni. Mindaddig, míg fogod a kormányt, a sávtartó folyton reset-álja magát; olyan, mintha egy láthatatlan kéz enyhén mozgatná a kormányt. A távolságtartó tempomattal kombinálva a kocsi elvezetné magát, ha nem lenne a 10mp időlimit. A távolságtartó tempomat leginkább lassú tempójú vonatozásnál hasznos, országúton, ahol nem lehet előzni és rá vagy kényszerülve, hogy az előtted lévőkkel haladj. Amikor azok lassítanak, a kocsi is lassul, majd kigyorsításkor a kocsi is gyorsul. Fékhez, gázhoz nem kell nyúlni, csak a kormányzással kell törődni. De ha az út jól ki van festve, még a kormányzással sem kell foglalkozni.
A 8 colos Columbus naviközpont a legnagyobb, ami rendelhető bele. Róla kezelhető a rádió, a periféria média (USB, SD kártyák, CD vagy DVD, AUX), hanggal is vezérelhető, bár kézzel sokkal gyorsabb. A navi jó, mert nem kell külön navit a kocsiban tartani, de egy iGo-nak azért nincs párja. Az érintőképernyőhöz kézzel való közelítéskor előbukkannak az ikonok, azokra tapintva nagyon gyorsan reagál. Mivel nincs összehasonlítási alapom, ezért azt kell mondanom, hogy jól működik.
A hifi Canton, láttam ítéletet, amiben lehúzták. Nem tudom hogy az illetőnek mi a jó, de nekem ez nagyon is megfelelő. Volt szerencsém egyszer helyet foglalni egy M6-os BMW-ben, amiben a tulaj büszkén megszólaltatta a Bang&Olufsen hifit, ami egyáltalán nem szólt szebben, mint ez a negyed annyiba kerülő Canton. Sőt!
(OK, azért az M6-ból visszülve az RS-be éreztem, hogy miért kerül a komplett kocsi negyed annyiba, mint az M6 :-) Abban kicsit "finomabbak" az anyagok.).
Amit még nem említettem azok a tükrök, a tetőablak és világítás. Mind a három tükör elsötétül, amikor hátulról belevilágítanak. Ez a mai bixenon-led világítás mellett egyre hasznosabb extra, hiszen a hátulról és oldalról vakító fény kevésbé zavaró.
A kocsi bi-xenon világítása első osztályú, szinte nappali fényt varázsol a kocsi elé, ráadásul bevilágít a kanyarba és még a megfelelő oldali ködlámpa is segít a kanyarban.
Télen csökkenti a depressziót a tetőablak, az első- és hátsó utasok feje fölé nyúlik, az első fele kibillenthető és teljesen nyitható, tavaszi langymelegben jól jön majd a friss levegő. De addig is kedvencem a három fokozatban állítható ülésfűtés marad, ami nem csak az első, hanem a hátsó utasok fenekét is kényezteti.
Immár túl a 87-ik ezresen és kettő év elteltével csak egy szóval tudom a kocsit jellemezni: PENGE! Újat nem nagyon tudok írni, szidni nem akarom, mert nincs miért, igazságtalan lenne...
Már azon gondolkodom, hogy 2 év múlva, amikor majd döntenem kell marad-e vagy cserélem, akkor veszek valami BMW-t, vagy Mercit, vagy netalán Lexust, mert ha ez tökéletes, akkor azok még jobbak lehetnek, ha már csak az árukból indulok ki :-)
Nem is tudom, az álmom egy Audi RS6, de 150e eurót nem tudok magamnak megengedni, így azt hiszem, ha majd váltok, maradok a jó öreg Skoda-nál, már konfigurálgatom a 206kW-os Superb-t ;-)
108.000km: továbbra is penge! Néha elkelne a négykerék hajtás, mert a téli, nyálkás úton csak módjával adagolható a gáz...
Kb. 2,5 év után fölfedeztem, hogy van benne kb. 12GB tárhely zenének, videóknak, képeknek. Jobb később, mint soha :-)
150.000km. Penge volt, hibátlan! Sajnos meg kellett tőle válnom, nem tarthattam meg. Szerettem (könnyek....).
Most 280LE Superb van. Még szokom. Lesz ítélet róla is.
Hibalista
- Vízpumpa, típushiba, szó nélkül cserélték, most már nem kell hűtőfolyadékot töltögetni utána.
Ide hordtam szervizbe
Porsche Szeged
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2014 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 150000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | C4 Grand Picasso 2.0 HDI MCP6 | Következő autója? | Superb 280LE |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
