Meglepetés
Szöveges ítélet
A Skoda előtt echte Hondás voltam (egymás után 4 Civicem volt), de a legutóbbi Civic (9. generáció, 1.8 Sport, 2012-es évjárat) már nem hozta azt az élvezetet, dinamikát, amit egy Hondától elvártam, így alapos körbenézést követően váltottam típust.
Eddig beváltotta a hozzá fűzött reményeket, nagyon meg vagyok elégedve az autóval. A Honda után sokkal csendesebb (ott nagyon behallatszott a gördülési zaj a 225/45 R17 gumik miatt, illetve a motor zaj), jóval nagyobb utas és csomagtér (pedig az sem volt kicsi 477 liter, de ez 590) stb. Nem érzem visszalépésnek a Skodát. Sőt! Sok tekintetben jobbnak találom, csak a megbízhatóságát nem ismerem, de ezt majd a jövő megmutatja (4 év, vagy 200.000 km garancia elég jó védőhálónak tűnik).
Nem véletlenül választottam az 1.8 Tsi motort. Sokáig dilemmáztam, hogy 1.4 Tsi, vagy 1.8 Tsi legyen. A nagyobb hengerűrtalomnak +400 ezer volt a felára. Persze ezért a pénzért mást is adnak, nem csak nagyobb teljesítményt.
A két motor között az egyik legfontosabb különbség, hogy az 1.8 Tsi kettős befecskendezésű üzemanyag ellátó rendszerrel van szerelve, míg az 1.4 Tsi csupán közvetlen befecskendezésű. Az 1.8 Tsi részterhelésen a szívócsőbe fecskendezi az üzemanyagot, így a kokszosodásra nemigen kell számítani, mert folyamatosan mossa a szívószelepeket.
Különbség még az is, hogy az 1.8 Tsi motor kiegyenlítő tengellyel van ellátva, így a futása rendkívül sima. Bár elég sokat mentem az 1.4-sel is, és abban sem egy traktor motor van, de ha egymás után vezetem a kettőt, akkor azért észrevehető a járáskultúra és motorzaj közötti differencia az 1.8-as javára, a dinamikáról nem is beszélve.
Az én véleményem, hogy a mindennapi közlekedésre az új 1.4-es minden tekintetben bőségesen elegendő, és bő fél literrel kevesebbet is eszik, mint az 1.8-as, de éppen a fent leírt motorelőnyök, illetve a hozzá adott pluszok (jobb hátsó futómű, multilink, oldalankén 4 lengőkar, nagyobb fék, hátsó spoilert, RS kormány) miatt, nekem bőven megérte azt a 400 ezer Ft-os felárat, és ma sem döntenék másként.
Az autó remekül megy, és a menetdinamikához, illetve a teljesítményhez képest nekem elfogadható az üzemanyag felhasználása is. Most van benne 45 ezer km, és ennek a tényleges (számolt) átlagfogyasztása 7,2 l/100 km. Ennek 70%-a város, 20%-a autópálya, és csak 10%-a országút. Ez az érték simán lehetne kevesebb is, csak annyira élvezem a teljesítményét, hogy sokkal többször használom ki az erejét, mint az feltétlenül szükséges lenne. A legkisebb fogyasztás 4,5 (vidéki országút, tempó 70 körül) volt, a legmagasabb 8,96 (német autópálya 160-180, de sokszor 200 felett). Lehet ezekkel nagyon takarékosan is menni csak nem szabad őket nagyon taposni, illetve a rövid, hidegüzemi városi utakat nem szeretik.
Nemrég volt teljesítménymérésen az autó, és ugyancsak meglepődtem az eredményen!
A gyári értékek:
Teljesítmény: 180 LE/5100-6200 rpm
Nyomaték: 250Nm/1250-5000 rpm
Mért eredmények:
Teljesítmény max.: 196 LE/5525 rpm, de 4900-6000 rpm között folyamatosan 180 LE fölött van a teljesítmény
Nyomaték max.: 261,3 Nm/2260 rpm, de 2100-5500 rpm között általában megvan a 250 Nm, vagy még egy picivel felette.
Az autó teljesen gyári állapotú, nincs tuningolva, csupán 100-as oktánszámú benzinnel lett megtankolva (nem szükséges hozzá, de évente 3-4 alkalommal tisztító kúra gyanánt ilyent szoktam tankolni).
A menetdinamikája sok-sok meglepetést okozott már olyanoknál, akik lenézték a Skodát☺
Egészen elképesztően meg tud indulni. Ha úgy akarom, takarékosan, gazdaságosan, csendben, kényelmesen érem el a célomat, de ha ahhoz van kedvem, akkor 200 km/h sebességgel (4200/perc fordulat) kényelmesen utazom, és nem érződik benne a sebesség. A zajszint még itt is bőven elviselhető, nem kell kiabálni az utastérben, és még innen is komoly gyorsulást lehet tőle kérni. III. fokozatban 170-ig, IV. fokozatban 220-ig lehet forgatni. A végsebességét V. vagy VI. fokozatban éri el (tetszés szerint), ami órán 240 felett van (GPS-en is megfutja a 232-234-es tempót).
Pont azt szeretem benne, hogy átlagos használatkor egy kellemesen komfortos rugózású, csendes, relatíve alacsony fogyasztású autó, míg ha menni akarok, akkor nagyon elő lehet belőle csalogatni a kisördögöt, és van benne erőtartalék bármilyen helyzetben.
Én direkt nem az RS-ben gondolkodtam, mert a mindennapi használathoz sokkal kényelmetlenebb a futóműve, a 18-as kerekek miatt jóval nagyobb a gördülési zaj, és árban is kb 2 millióval több lett volna. Ennyit nekem nem ért meg 0,5 másodperces gyorsulási előny, meg az, hogy ha néha keményen meg akarom hajtani, akkor stabilabban fogja az utat.
A futóműve kiváló kompromisszum, mert jól kezeli a rossz utakat, csendes, jól rugózik, de a kanyarokban is nagyon komoly tempó vihető át. Az RS futóműve a kanyarokban sokkal jobb, de a mindennapokban a jó magyar utakon az ember lelkét kirázza. Mindennapos használatra nekem nem jött be.
A szervize drágább, mint a Hondának. A hivatalos 30 ezres szervíz 60 ezer Ft volt, a következő éves szervíz 58 ezer (ez lehetett volna sokkal kevesebb is, én kértem olaj, illetve légszűrő cserét is), de ennyit bőven megérdemel ez az autó. A márkaszervizek között óriási különbségek vannak. Érdemes minimum 4-5 helyről árajánlatot kérni, mert nem ritka a 20-30 ezer forintos különbség. A kuncsafthoz való hozzáállásuk is más. Nekem eddig mindig sikerült megtalálnom a számomra legmegfelelőbbet, ahol partnerként kezeltek, éreztem, hogy mint vásárló, érték vagyok a számukra, és nem csak a pénzt akarják a zsebemből kihúzni. Meghibásodása az autónak idáig nem volt, így a javítások minőségéről nem tudok beszámolni, a kötelező szervizeket korrekt módon elvégezték.
Összegzésként annyit mondhatok el, hogy ezt az autót 5,7 millióért vásároltam. Ezért a pénzért kaptam egy méretes utasteret, 590 literes csomagteret, 7,3 másodperces gyorsulást, 240-es végsebességet, 7,2-es fogyasztást, egy nagyon jó felszereltséget (Elegance, ma már Style néven fut, kiegészítve plusz extrákkal pl. ülésfűtés, fényre sötétedő tükör, multifunkciós bőr sportkormány, pótkerék, erősített generátor + akku, telefon kihangosító, szőnyegek, hálórendszer a csomagtartóba).
Ha valaki ennyi pénzért tud olyan új autót, ami mindezeket egyszerre tudja, kérem szóljon, kíváncsi vagyok rá ☺.
Hibalista
- Meghibásodás nem volt, csak a kötelező szervizek.
Ide hordtam szervizbe
Alisca Autócentrum Kft. Szekszárd. Rendkívül udvariasak, korrektek, az ügyfél az első.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2014 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 45000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Civic | Következő autója? | GS 450h |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (10.0/10) |
