Apa kedvenc játékszere
Szöveges ítélet
Bevezető
Már régóta érett a gondolat, hogy a tíz éves Astrámat – érdemei elismerése mellett – leváltsam. A család megnőtt, az autót kinőttük. Télen aztán megszületett a döntés. Családi autót kerestünk: kényelmes, biztonságos, tágas. Kis tanakodás után elvetettük az egy légterűeket és maradtak a kombik.
Magamról: klasszikus apuka vagyok (nyugodt), 100 ezer km-rel a hátam mögött (mondhatjuk tapasztalt), s még a szabályokat is tisztelem. (Értsd, (általában) annyival megyek, mint megengedett… :-)) Főként városban és autópályán használom, viszonylag alacsony, évi 6-10 ezer km futásteljesítménnyel. Az autó nálam használati eszköz, nem státuszszimbólum.
A főbb döntési szempontok:
• Benzines (a dízel árkülönbözetét 500 Ft-os árral is csak 10 év alatt lehetne kigazdálkodni az én éves futásteljesítményemmel, s akkor még nem beszéltünk a szervízelésről)
• Nagy csomagtér, praktikus kialakítással
• Korszerű motor: nem kell izomhegy, de legyen benne annyi plusz, ami egy előzést biztonságossá tesz. Fogyasztása legyen legalábbis konszolidált.
• Francia, olasz autót nem! (Ezzel biztos sokak értetlenkedését kiváltom, de ez szubjektív.)
• Ha már sok-sok pénzt kiadunk, legyen benne minél több kényelem: ülésfűtés (utcán parkolok), radar (a nyugodt parkolásért), SD kártyás zenelejátszó, sok-sok légzsák, stb.
• Jó ár és jó ár/érték.
Több márkát is megnéztem. Sok gyártónak pont ebben a „nagy családi autó” kategóriában nincs kombi változata. Van, amelyik drága, van, amelyiknek nincs megfelelő motorválasztéka, van amely szép is, jó is, de tíz éves technológia pöfög benne. És így jutottam el az Octavia-hoz.
Kicsit várnom kellett, mert mire megszületett a döntés, leálltak a gyártásával modellváltás miatt. De megérte a négy hónapot.
Külcsín
Nálam másodlagos szempont. Amúgy pedig teljesen szubjektív. Az Octavia minden tesztben megkapta, hogy unalmas, stb. Én nem értem, hogy ez mit jelent. (Kb. annyira nem, mint egy borról a különböző fura jelzőket.) Számomra kifejezettem tetszetős. Igényesen kidolgozott, pontos illesztések. Markáns orrész, kellemes vonalvezetés. Használat során két apró negatívumot találtam. Mindkettő az esővel kapcsolatos. Az egyik, hogy az oldalak felfelé szűkülő íve és a vízvezető hiánya miatt, ha kinyitjuk az ajtókat, a belső térbe, az ülés szélére esik az eső. A másik, hogy a hátsó ablak mögötti turbulencia az összes felvert sarat a hátsó ablakra hordja, így esőben folyamatos hátsó ablaktörlést és mosást igényes bizonyos sebesség felett.
A denimkék szín olyan szinten volt új, hogy a szalonban is a mienk volt az első. Csak katalógusból választottuk ki. De nem csalódtunk benne. Azóta többen megszólítottak és tudakolták, mely szín ez.
Belbecs
Igényes, pontos szerelés, kellemes felhasznált anyagok. Minden porcikájában látható, hogy hova kívánja pozicionálni a gyár az új autót: felfelé, helyet csinálva a Rapidnak. A sötét kárpithoz jól jön a világos mennyezet. (A nagyon elegáns és szép világos bézs kárpitot a gyerekek miatt nem mertünk bevállalni.) Itt-ott a fényes felületek tisztán tartásával meg fogok küzdeni, de valamit be kell áldozni a szépségért.
A gyári üléshuzat korrekt, az ülések jól állíthatók és nekem külön öröm a deréktámasz. Az ülés jól támaszt oldalról is, persze azért nem egy sportülés. A hátsó ülések egy picit rövidebbek, ez esetleg hosszú távon kényelmetlen lehet. (A gyerekülést nem zavarja.) ISOFIX kialakítás mindkét oldalon. Két gyerekülés közé a pohártartóval is ellátott könyöklő nyílik le középen.
A műszerfal, a vezérlő karok és a középkonzol jól elrendezett, könnyen kiismerhető. Egy hét után már otthonosan mozogtam az autóban. Hely van, és a magam 180 cm-ével keresztbe tett lábbal elférek magam mögött. Ez a magasság kell is, hogy a könyöktámaszokat kényelmesen lehessen használni, olyan széles a hely elől.
A négyágú bőr kormánykerék fogása kiváló.
Csomagtér
Nagy. Szögletes. Egy 90 l-es hűtőt simán elvittem, anélkül, hogy a hátsó üléseket le kellett volna hajtani. Fontos azonban, hogy ahhoz, hogy a hátsó ülésekkel szintben lehessen a csomagtartót kialakítani, meg kell rendelni a „rejtett rakodórekesz a csomagtérben” opciót! Ez egy állítható magasságú, osztott padlólap, ami alatt (felső állásban) egy kb. 8-9 cm magas rejtett rész bújik meg. (Esernyő, fotóállvány, szerszámok, stb. ideális helye.) Ügyes apró megoldásokkal is ellát minket a Skoda gyár: kihajtható fogasok, amelyre bármit felakaszthatunk, amit nem szeretnénk, hogy eldőljön. (Például a napi bevásárlást.) Ezen kívül hálók segítik a csomagok helyben tartását, ha netán nem tudnánk megtölteni a teljes 600+ literes teret.
Motor, fogyasztás
A VW csoport 1.4 TSI motorja nem újdonság, dicsért, jól eltalált motor. A 140 LE, a 220 Nm-es nyomaték biztosítja a dinamikát. Jól gyorsul, a hat sebességes váltóval hatékonyan lehet 1200-1500 fordulatszám között autózni a 20-90 km/h sebességtartományban (a turbó valahol 1400-1500 körül kapcsol be). A 135 km/h-t 6. fokozatban 2800-as fordulattal abszolválja.
Benzines létére szimpatikus a fogyasztása. Városban, rövid (2-3 km-es) távon persze megeszi a maga 8-9 l-jét (sejtésem szerint télen ennél is többet), de ha már kicsit messzebb megyünk (6-7 km), kis odafigyeléssel könnyen 7 l köré tornázható ez az érték és laza forgalom és 10+ km esetén nem nehéz 6 l alá sem kerülni.
Autópályán eddig négy alkalommal próbáltam eddig (Budapest-Zamárdi, 120 km, amiből 110 volt autópálya). Tömött autópálya, 90-130 km/h, erős fluktuáció: 5.4 l; üres autópálya, fix 135 km/h, tempomattal: 6.0 l; sűrű forgalom, 2 bringa a tetőn (90-120 km/h): 6.1 l; júliusi vasárnap este, fantomdugókkal fűszerezett menet (40-130 km/h): 5.2 l. Minden fogyasztást bekapcsolt légkondi mellett mértem.
Friss mérések, végletek.
50 km üres országút, 70-80 km/h-s tempó (útminőség miatt): 4.8 l/100 km.
A másik véglet: teljes tankkal csak városi, csúcsforgalmi araszolás (500km), jellemzően 2-4 km-es táv (hideg motor, start/stop rendszer az esetek felében nem működött), őszi 5-20 fok, felét téli gumival: 9.6 l/100 km. (Itt jegyezném meg, hogy a tényleges fogyasztás magasabb lesz a kijelzettnél, ha állásidő is van benne. Ez az előbbi esetben 0.5 l/100 km volt. Azonban, ha nincs állásidő, a kijelzett érték decire pontos.)
Az első 1000 km-en (5% országút, 25% város, 70% autópálya) 6.9l a fogyasztás.
Az első 3000 km-en (10% országút, 40% város, 50% autópálya) kereken 7 l/100km.
Menettulajdonság
Az autó, méretéhez képest nagyon jól irányítható. Hiába a +50 cm hossz és +10 cm szélesség, az első 20 km után már teljesen hozzászoktam. Az úttartása jó, bár még várat magára az igazi, országúti „teszt”.
Az oldalsó tükröt kicsit szokni kell, mert bár magas, viszonylag keskeny.
A futóműve, mint azt sok teszt is kiemeli, kicsit kemény, karcos, főként hátul. Rossz úton picit ráz és beszűrődik a zaj a kocsitérbe. Aki francia vagy exkluzív kocsiból száll át, biztos megérzi. Astrából átülve nem venni észre.
A motor halk. Olyannyira, hogy alacsony fordulatszámon csak a fordulatszámmérő, a műszerfali ikon és a finom vibrálás megszűnése árulja el, hogy a Start/Stop rendszer aktiválódott.
A menetszél viszont 130-as tempónál már határozottan behallatszik és a kerékzaj is érzékelhető (erősen úttípus függő), de ez a hatás a zavaró szint alatt marad: nyugodtan lehet beszélgetni, zenét hallgatni normál hangerővel.
Az útfekvése normál sebességnél nagyon jó. Vizes úton, viharos oldalszélben sem éreztem semmi bizonytalanságot.
Park assist
Ez az extra megér egy bekezdést. Alapvetően én csak radart terveztem, de miután egy nyílt napon a feleségem kipróbálhatta, az automatika is bekerült. Bevallom, azóta én is élvezettel használom (miközben jót szórakozom a meglepett arcokon, mikor a kormány magától tekeredik ;-)). Maga az eszköz nagyon egyszerű: kiválasztom, hogy merőleges (90°-os) vagy párhuzamos parkolást szeretnék, majd kiteszem az indexet, hogy merre keressen helyet és lassan gurulok. Ha talál egy megfelelőt, jelzi. Ha ekkor berakom hátramenetbe, elindul az automatika. Az assist csak a kormányt tekeri, a gázt és féket a vezetőnek kell nyomni. Jelzi, mennyit szeretne még abban az irányban menni, s azt is, ha menetirányt kell váltani. Ennyi. Viszont ezt nagyon profin teszi. Párhuzamos parkolásnál autóhossz +60 cm-nyi helyre 4-5 hintából betette. Az, hogy ez megér-e 100 ezer forintot, mindenkinek magának kell eldöntenie.
Azért az embernek érdemes ésszel használni. Néha, általában extrém helyzeteknél, mint pl. ha a két autó, ami közé be szeretnénk parkolni nagyon nem egy vonalban áll és mi túl közel állunk hozzájuk, akkor néha "hibázik" és ha vakul hiszünk neki, jobb elejével le is koccoltuk a másik autót. Szerencsére a radar hamarabb jelez.
Extrák
Az autóhoz sok egyéb extrát rendeltünk vagy volt benne az Elegance felszereltségben. Ezek egy része praktikussági okokból (pl. összes légzsák), egy része a saját vagy feleségem „nekem kell ilyen” sóhaja alapján kerültek be.
Ablaktörlő elöl intervallumkapcsolóval: újra egy Skodába kellett ülnöm, hogy a szakaszos működés sebessége változtatható lehessen. Az öreg 120GLS-emen volt, de nagyon hiányzott a Matízból és Astrából, mikor a szakaszos kevés, a folyamatos sok volt.
"Maxi-DOT" színes multifunkciós kijelző: csak optikai tuning, bár sokkal jobb a felbontása, mint a klasszikus fekete/fehérnek. A vezetést nem zavarja, nagyon visszafogott a színek használata.
Acél teljes értékű pótkerék: a magyar utakon egyszerűen kell…
Csomagtér-elválasztóháló: Mikor a plafonig kell pakolni, örülök, hogy a felső csomagok és a gyerekek feje között van. Fixen az ülés hátuljára van erősítve a mennyezetbe akasztható, így az ülés ledöntésekor az első ülések mögött is felhúzható.
Elektromos ablakemelők hátul: jó funkció, hogy a hátsó ablakemelőket le lehet tiltani, így a gyerek nem tud játszani vele.
Fűthető első ülések: utcán parkolok, télen kell… Kipróbáltuk. Baromi erős. A leggyengébb fokozaton egy perc alatt felmelegíti az ülést (persze még nem voltak nagy mínuszok). Leginkább arra lesz jó, hogy míg lesöpröm a havat a kocsiról, vagy levakarom a jeget, pont befűti az ülést.
Hátsó lámpa LED-technikával: szintén inkább optikai tuning, bár jó tudni, hogy mindig működik a féklámpa…
Klímaberendezés ''Climatronic'' automatikus, kétoldali hőfokszabályzással, hűthető kesztyűtartóval, páratartalom-érzékelővel: tökéletesen teszi a dolgát. Nincs több vita: mindkét oldalon külön szabályozható a hőmérséklet.
Multifunkciós bőr kormánykerék (4küllős): borzasztó sok funkcióval, médiacenter szabályzás, Maxi-DOT kijelző üzemmódváltás, stb.
Műbőr borítás az első ülések háttámláján: egy 6000 Ft-os extra, s a gyerek sáros cipőnyoma máris könnyen tisztítható…
Rádió "Bolero" CD-lejátszóval: Nagy kijelző, MP3 lejátszás, USB, SD kártya támogatás.
Sebességszabályzó (Tempomat): Imádom! Főként autópályán használom, de a hosszú, településeken keresztül menő 50 km-ezésnél is segít.
Telefonelőkészítés hangvezérléssel: a telefon kihangosító remekül teszi a dolgát. A Blutooth telefonom azonnal összeszinkronizál (automatikusan frissíti a címjegyzéket, a híváslistát), amint beszálltam. Jól hallani mindkét irányban. A hangvezérlést berendeltem, mert csak 3000 Ft plusz volt, de nem nagyon tudom használni. Az angol utasításokkal még elboldogulok, de a telefonkönyv magyar bejegyzései kikezdenek vele. Szóval ennek nincs sok értelme. Viszont van 5 gyorsszám elmentés lehetőség, így egy bökéssel hívható az öt legfontosabb szám egyike.
Vezetői profil-választás "Drive Set Up": Játszadozom vele, de még nem tudom megmondani, hogy mennyit jelent.
Update:
Játszadoztam vele egy kicsit.
Az eco módban a motor kicsit lomhább, nem engedi kilőni az autót (azért egy előzés így sem gond), a légkondit lejjebb veszi, mikor állunk, de nem tudom megmondani, hogy a fogyasztásra milyen hatással van. Inkább a városi túl dinamikus vezetéstől óv meg.
A sport módban érzékelni a legnagyobb különbséget. Ekkor a kormány szervó rásegítése érezhetően csökken: határozottan érezhető a kormány ellenállása. A gázadás dinamikája is karakteresebb: picit jobban odalép az ember és meglódul az autó. Oda kell figyelni, hogy az 50-et tartsa az ember. :-)
Simply Clever
Sok apró ötlet örvendeztet meg, nap, mint nap. Mivel előző autóm 10 éves volt, nem tudom, hogy ezek tényleg extrák, vagy ma már szériaszerelék minden autóban. De nem számít! Az oldalsó, kihajtható kampók a csomagtartóban állandó használatban vannak, legyen egy bevásárló szatyor vagy egy hátizsák, amit nem szeretnék, hogy csúszkáljon. A normál világítás lekapcsolódik az autóval (a helyzetlámpa marad, de csipog érte). A kis szemetes az ajtóban nagy szolgálatot tesz. Az ablak sarkában a parkolójegy tartó apró figyelmesség. Figyelmeztet, hogy a telefonom ne maradjon az autóban. És még sorolhatnám...
Összegzés
Eltelt egy hónap, mióta kigurultam a szalonból, s nap, mint nap örömmel ülök bele.
Van nála jobb. Van nála szebb. Van nála olcsóbb.
Viszont egy percig nincs hiányérzetem: azt kaptam a pénzemért, amit szerettem volna: egy gazdaságos, kényelmes, nagy családi autót.
Utóirat: négy hónap telt el, a "szerelem" töretlen.
Hibalista
- Semmi az első egy hónapban. :-) - - Valaki elparkolta a bal első tükrömet (amely be volt hajtva), de kibírta.
Ide hordtam szervizbe
Mentes és Társai Kft
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Astra G 1.4 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
