Tüzes TSI
Szöveges ítélet
Céges autóként használhatok Octavia-t, immáron másfél éve, korábban 1.9 PDTDI-t, 2009. szeptemberétől pedig 1.4 TSI-t.
A nagy dilemma volt a motorválasztás tavaly ősszel, ugyanis időközben az Octavia is megkapta a VW csoport 1.4-es benzines turbómotorját (1.4 TSI), ami időközben az év motorja is lett a kategóriájában. A tesztek csak jókat írtak róla, így hát megszületett a döntés, jöjjön az apró benzines turbó motorral szerelt, ráncfelvarrott gépsárkány.
Ennek az Octavia-nak is teljesen azonos a felszereltsége a korábbiéval: a korábbi Business = jelenlegi Elegance+1-2 extra, ami kimagasló felszereltségi szintet eredményez ebben a kategóriában.
Az új külső nekem bejön, bár a fényszórókat meg kellett szokni, de most már határozottan tetszik. Az alsó fényvisszaverő prizmák pedig az RS-re hajaznak, szépen mutatnak. Imádom a kivilágított hátsóját nézegetni az előttem haladó többi Octavia-nak: egyedi a két szembeforduló, hatalmas „C” betű.
A belső térben a középkonzol esett át a legnagyobb módosításon, a ráncfelvarrás során. Szebb lett, minőségibb lett. Ergonómiailag csak egy kivetnivalóm lenne: a szellőzőrendszer kivilágított gombjai ezer apró zöld fénypontként virítanak, ilyenkor kifejezetten nehéz eligazodni rajtuk, hogy melyik fény melyik gombhoz tartozik. A fények színe sem segíti az eligazodást, mert a gombok megvilágítása és a bekapcsolt állapotukat jelző fények is zöldek. Érthetetlen módon csak két olyan gomb van (szélvédő és hátsó ablak páramentesítő), aminek viszont sárga a visszajelző fénye. Hogy ezt a többivel miért nem tudták megtenni, nem értem.
A vájtfülüek biztos találnak kivetnivalót a CD-s rádióban, szerintem szépen szól. A CD lejátszó viszont érzékeny: több olyan CD-vel találkoztunk már, amit nem volt hajlandó vagy csak nehezen megemészteni.
A felülmúlhatatlannak vélt belső pakolási lehetőségeket a Skoda-nak sikerült felülmúlnia az új típusban. Került be újabb olyan hely, ahová a hozom-viszem cuccokat lehet pakolni, a középkonzol jobb oldalfalára.
Ezzel ellentétben a csomagtérből eltűnt egy filléres lenyíló akasztó az egyik oldalról. NEM ÉRTEM, pedig ez volt a legjobb arra, hogy a T…-s zacskókat felakasszam elcsúszás ellen. Ezt most csak egyik oldalon tehetem meg, ami nem minden helyzetben elég.
A csomagtartót gyakorlatilag még egyszer sem sikerült telepakolni, mindent elnyel. A nejem csak akkor nem szereti, ha a hátsó ülés támlájához csúsztak a cuccok. Nem éri el őket ugyanis.
A digitális klímája szerintem nagyobb kategóriájú autókét megszégyenítően jó: halk, huzatmentes, jól szabályozható.
Az esőérzékelő jópofa dolog, de szerintem még nem kiforrott, annak ellenére sem, hogy az érzékenysége állítható. Többször előfordul, hogy én már rég törölnék, de ő még alszik és fordítva, vad tempóban törölni kezdi a teljesen tiszta szélvédőt.
A tolatóradar kihagyhatatlanul hasznos jószág, elsőrendű segítség.
A széria ESP hasznos biztonsági elem. Jól lehet tesztelni a téli, csúszós utakon.
És akkor jöjjön a motor:
Az 1.4-es, 122 lovas, 200 Nm-es TSI valóban ragyogó motor. A szeptember óta megtett több, mint 12.000 km alatt összeszoktunk. Eleinte hiányzott a diesel gőzmozdonyszerű nyomatéka, főleg előzéseknél, ami szinte a gázra lépés pillanatában az úttesten volt. Lehet, hogy mára már beérett a TSI, de az is lehet, hogy megszoktam. Ma már fel sem tűnik, hogy visszaváltok egyet, kettőt, vagy akár hármat is (6 sebességes!), ha nagyobb gyorsulásra vágyom. Papíron 1500-4000 közötti fordulatszám határok között állandó nyomatékot ad le, de gyorsulásnál én azt érzem, hogy kb. 3000-3500 körül jön meg a kedve igazán. 6000-től piros a skála, de odáig még nem volt lelkem elmenni, de miért is kellene.
A TSI motorba szerintem kétféle motor tulajdonságait sikerült belevarázsolnia a Volkswagen csoportos fiúknak és ettől izgalmas igazán ez a motor. Aki a nyugodt autózás híve, az nugodtan megteheti vele, hogy 2500 alatt lehet tartja a fordulatszámotmegteheti vele, mert valóban sikerült úgy hangolni a rendszert, hogy alacsony fordulatszámon is van kellő nyomatéka a kellemes autózáshoz. Meglepő, de az 1000 körüli fordulatszámoktól sem riad vissza, rezonanciamentesen, szépen tornássza ki magát ebből a mélységből és akár a városban is kapcsolható az 5. vagy 6. sebességi fokozat. A váltó egyébként kifogástalan: csendes, vajpuha, pontos. A nyugodt autózáshoz a kellemes 7 l alatti fogyasztás jár, ami szerintem szép eredmény egy ekkora tömegű autótól. Ellenben, ha valaki szeret sportosan közlekedni, akkor abban is partner a motor. Ehhez viszont bizony a magasabb fordulatszámok dukálnak és ekkor már bőven a 8 l körüli átlagfogyasztásban gondolkodhatunk. Autópályás 150-160-as tempóhoz pedig már a 9 l körüli érték jár. Átlagban most 6,9 l/100 km-nél tartok, visszafogott stílusban (na persze azért időnként én is kiélvezem a motor adta lehetőségeket), abszolút vegyes használattal, de a melegebb időszak beköszöntével alacsonyabb is lehet majd.
A motor vitathatatlan előnye, hogy megdöbbentően halk, az alapjárata teljesen néma és abszolút rezgésmentes, de a magasabb sebességeknél is teljesen elviselhető, igaz, ekkor a futómű zaja úgyis elnyomja a motorét.
Ezalatt a 4 hónap alatt nem volt problémám a TSI-vel (hozzáteszem, hogy a korábban 1 évig használt, 45.000 km-t futott 1.9-es diesellel sem).
Mivel céges autóról van szó, amit flottakezelő szervizeltet, így szerviztapasztalatról nem tudok beszámolni. Az autó számlájára írható, konkrét meghibásodás nem volt.
Összességében csak jót tudok mondani az Octavia-ról. Sajnos presztizsben még fejlődhet, sokan még mindig nem akarják elhinni, hogy ez a Skoda már nagyon közel van a nagybácsi VW-hez, de amikor beülnek, vagy netán vezetik is, elismerően nyilatkoznak róla.
Kevés olyan középkategóriás autót ismerek, ami méretében és árában fel tudná venni a harcot vele, hogy ehhez megbízható minőség és jó menetteljesítmények is párosulnak, megmagyarázza, miért is fut belőlük ennnyi az utakon. Nem egy kimagasló egyéniség, de aki egyéniségre vágyik, úgysem Skoda-t fog venni és úgysem ennyiért. Csak ajánlani tudom, főleg családosoknak.
Hibalista
- Semmi.
Ide hordtam szervizbe
Mivel flotta kezelő szervizelteti, ezért nincs saját tapasztalatom sem a munka minőségéről, sem az áraikról.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 12500 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Octavia | Következő autója? | Octavia |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
