Cseszkó gazdaságos Volkswagen
Szöveges ítélet
Úgy érzem, az autóval megtett 7500 km feljogosít néhány sor írására. A későbbiekben valószínűleg folytatni is fogom, mert ez a csoda azért tovább tart három napnál.
Facelift utáni Octavia II., 1.4 TSI motorral, Clever felszereltséggel. Színe capuccino bézs, amivel nem csak jól mutat, de elfogadhatóan tűri a koszt.
A vásárlás gyors szülés volt hosszú vajúdás után. Szinte mindegyik konkurens modellt a fenekem alá konfiguráltam, végül ez lett. Az ismeretségi körben több Octavia is fellelhető különféle motorizáltsággal, a tulajok pozitív véleménye is segített a választásban.
Az Octavia orra sokat változott a legutóbbi ráncfelvarrással. Az oldalra kihúzott fényszórókat szokni kell, nekem már tetszik. Ez a legszembetűnőbb különbség, a többi (hogy hány pálca van a hűtőmaszkon, meg hogy merre görbül a ködlámpa széle) apróság. A ködlámpa házába nappali menetfény is beköltözött, a gyújtás ráadásával automatikusan bekapcsol, külön öröm, hogy nem valami bazári ledsorról van szó. Így viszont többször megtörtént már, hogy figyelmeztettek, hogy "égve maradt a ködlámpám". Ködmentes időben a ködlámpával közlekedést pedig sokan - joggal - gizdázásnak tartják. Akit ez zavar, ezt a funkciót egyszerűen kiiktathatja.
Oldalról nézve annak ellenére harmonikus a forma, hogy a hasonlóan hosszú mai modellek alatt legalább 10 centivel nagyobb a tengelytáv. Ez némileg nagyobb első-hátsó túlnyúlást eredményez, de szerencsére még nem megy az esztétika, legfeljebb a praktikum rovására. Szokni kell ezt is. Az autó minden porcikája fényezett, az első lökhárító legalja is, az a vízszintes rész a kocsi alatt, amit nem is lehet látni, csak ha közvetlenül az autó elé guggolunk. Na ezt a fényezett részt sajnos már sikerült megkarcolnom egy köves bakháton. Hátul a prizmás lökhárító és a lámpák színezése lett új, alig észrevehető különbséggel.
A viszonylag rövid tengelytáv ellenére a beltér minden irányban megfelelően tágas. Csodákra nem kell számítani, de egy négyfős család kényelmesen elfér. Azért írok 4 főt, mert a hátsó ülések oldaltámasza meglehetősen határozott, a gyereküléseket nem lehet eléggé a szélre tolni, köztük viszonylag kis hely marad.
A vezető pozíciója hamar beállítható, az ergonómia jó, a bőrkormány tapintása jó, fogása nekem szokatlan az ovális keresztmetszet miatt. A kormány közepén a Superbtől örökölten itt is feltűnik a stilizált rozsdamentes fazék. A króm jelen van itt-ott díszítőelemként, megfér a matt alu utánzat műanyag mellett. Az állítható ülésmagasság és gerinctámasz, könyöktámasz mind a kényelmet szolgálja. Kacattartó rekesz is van bőven. A műszerfal értelemszerű, könnyen áttekinthető. Az összeszerelés, a minőségérzet jó, a külső tükrök elég nagyok, a fejtérről - 171 centis lévén - nem tudok rosszat mondani. Az egyébként nem kicsi, de meglehetősen döntött hátsó szélvédő a bunkerszerű karosszériából tekintve kis lőrésnek tűnik - bizony, jó szolgálatot tesz a tolatóradar.
A csomagtartó nyílása ötajtós révén kifejezetten tágas, az űrtartalom pedig 560 liter. Végre egy autó, amivel tetőbox nélkül el tudtunk menni nyaralni! Király!
A váltó tökéletesen precíz, a kormányzás pontos. A 205/55R16 méretű Continental SportContact 2 gumiknak köszönhetően akkora kanyarsebesség érhető el, amiről eddig csak álmodhattam. A hétköznapokon jó tudni, hogy van tartalék az autóban.
A gyorsulás picivel 10 alatt, a végsebesség 200 felett. Az elektronikus gázpedál hirtelen padlóig taposására az első tizedmásodpercekben semmilyen válaszreakció nincs, utána viszont meggyőzően indul meg a kb. 1300 kg, gyakorlatilag bármelyik sebességfokozatban. Menet közben a biztonsági arzenált ASR és ESP erősíti, a megállásról négy tárcsafék gondoskodik, ABS segít, ha kell. Ha minden kötél szakad, a 6 légzsákra és 4 NCAP csillagra lehet még számítani. A futómű lágy hangolású, de csak annyira, hogy ne menjen az úttartás rovására. A komforton az alacsony oldalfalú gumik sem rontanak számottevően, de télre azért majd a ballonosabb váltóméret kerül fel rá.
A Hi-Fi szépen szól, közben a menetzaj alacsony, ez a hosszú váltóáttételeknek is köszönhető. 140-nél 3000 a fordulatszám VI. fokozatban. Már az V. fokozat is hosszabb a szívó 1.4-esekben megszokottnál. Szerencsére a műszerfalon egy kis piktogram figyelmeztet a felváltásra, különben kezdetben néha megfeledkeztem volna a hatodikról. A 200 Nm max. nyomaték 1500 és 4000 fordulat között konstans, a legnagyobb teljesítmény 5000-nél rendelkezésre áll. A motort tehát fölösleges szétpörgetni, alulról is jól húz, 3000-es fordulatról pedig tényleg nem jelent gondot egy-egy előzés. A fogyasztás így nem szökik az egekbe. Országúti nyugodt autózással 5-5,5 liter körüli, autópályán 145 km/h tartós sebességnél 6,9 a mért érték, míg városban 7,5-8,0 liter tájékán tartható. Budapesten fogyhat ennél több is. Csak két szélsőség: 4,9 liter országúton 90 km/h tempomattal, és 12,4 liter ... ööö ... úgy emlékszem, a Hungaroringen történt. Ez az autó egyébként sem streetracingre való. Az átlagom így 6,8-7,0 liter körül mozog, ebben vannak 1-2 kilométeres városi szakaszok, és mostanában több autópálya is.
Apró pozitívumok, amelyek nélkül azért el lehet lenni, de kellemesen meglepik a júzert: kilépőfény, pöccintésre hármat villanó irányjelző, megálláskor folyamatosból automatikusan szakaszos üzemmódra váltó ablaktörlő, rádión és CD-n léptetéskor a hang nem hirtelen némul el, a hangerő elnémításakor a CD pause üzemmódra kapcsol, stb.
Negatívumként a kissé ormótlanul nagy bicskakulcsot említhetném, valamint azt, hogy esőben előfordul, hogy a felnyitott csomagtérajtóról a víz egy része a csomagtartóba csöpög. Nálam nem tesz kárt, köszönhetően a gumitálcának, de ez mégsem szép dolog. Az autónak két hetes korában büdösödni kezdett a klímája. (Kb. ekkor kapcsoltam be először.) Több szervizben is érdeklődtem, egyik sem gondolta, hogy ezt garanciális hibaként ingyen kéne javítani. Egy otthoni fertőtlenítős dezodorálás átmenetileg megoldotta a problémát, most kezd előjönni újra. Majd ha vége a pollenszezonnak, szűrőcserével együtt kitisztíttatom rendesen.
Diszkrét árnyalatú hő- és fényvédő fólia került az ablakokra, még egy méretpontos üléshuzatot szeretnék majd.
A-ból B-be türelmes sofőröknek valószínűleg elegendő a 80 lóerős 1.4-es alapmodell. Az 1.6 MPI-t érdemei elismerése mellett nyugdíjazták, készletről még hozzáférhető. De ha Apa szeretne némi vezetési élményt, vegyen TSI-t, már az 1.2-es is kapható.
Az autóra jó áron lehet biztosítást kötni, 6 ezer/hó körüli a Casco.
Golf helyett ésszerű alternatíva, felcserélve a kicsit nagyobb presztízst sokkal nagyobb csomagtérre.
Hibalista
- Klímatisztítás esedékes, kb. 7000 Ft lesz.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 7500 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Astra Classic II. 1.4 | Következő autója? | Maserati Quattroporte |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |
