9 év tapasztalatai
Szöveges ítélet
Ez már tényleg tartósteszt, az autó 9 éve van nálunk, napi használatban, 65% város, 30% főút, 5% autópálya. 2004-es, az anno megújult széria első darabjai közül való németországi szerviz csereautó volt. Azóta született (majdnem benne) egy gyerkőc, körbejártuk vele fél Európát, lezavartunk (részben) benne egy költözést, közben kiadós és rendszeres telekre járásra is kárhoztattuk, elfogyasztott 2 garnitúra nyári (a gyári egyszerűen szólva sz@r volt, kikeményedett és elfogyott az oldaltartása), és 2 garnitúra téli (Csókoltatom Budapest összes városvezérjének anyját, remélem annyi ragya szökik rájuk, ahány a kátyú Budapest utcáin) gumit, eltüzeltünk benne kb. 6500 liter dízelt, és háromszor kerültük meg az Egyenlítő mentén a Földet. Vigyáztunk rá, tudatosan nem laktuk le, bár garázsra soha nem futotta, így világ életében a szabad ég alatt állt. 9 év típustapasztalatai következnek.
Külcsín: Konzervatív. Avulhatatlan. Szubjektív. Mélységes megdöbbenésemre a jobb hátsó ajtó küszöbjén, a kéderen belül (!?) a fényezés csipásodni kezdett, ezt konkrétan nem vártam. Másutt, se kívül, se belül ilyen nincs, nyekergés sehol, ajtók, nyílások pontosan kattannak a helyükre, szélvédő nem reped, padkára álláskor alig érezni csavarodást. Hátra kilátni az első időkben zavaró volt, és még ma is elfér a tolatóradar, ami viszont kissé lazán kezeli a távolságokat, 20 cm-nél már ordít. Az A oszlopok takarásában el lehet rejteni a Fővárosi Állat és Növénykert komplett vadállományát pálmaházastul, de ezekhez a dolgokhoz az ember hozzászokik. A hátsó ajtók nyílása talán kissé szűkre szabott, járdán parkoláskor a magasabban fekvő ajtókból, vagy a környékükről csak akkor ürül a víz, ha kinyitják őket. Közismerten szélesre nyílik az 5. ajtó, közismerten magas a csomagtér küszöbje, ami miatt a lökhárító előbb-utóbb karcolódik. Közismerten nem teleszkópos a motorháztető, és mivel egy diszkrét V alakot formáz, bizonyos dolgokhoz (biztosítékfedél, fényszórók...) nehezebb hozzáférni. Viszont jól néz ki. A szélvédő tövébe dizájnolt komposzttárolóban elég tetemes biomassza tud összejönni, ha az ember nem takarítja rendszeresen. A doblemezeket bélelő szövet alól egyszer csak elkezdett valami facsemete kinőni, egy expeditív gyomlálás meg is oldotta a problémát, az ablakmosóba Glialkát / Rindupot / megmaradt Gramoxont töltve ez a probléma örökre megoldható... A fényezés nem mattul, nem karcosodik, igaz mosót ritkán lát, többnyire kézzel mossuk.
Belbecs: Kifejezett zörgés nincsen, 1 éve, csak melegben, csak rossz úton, csak nekünk bizonytalan helyről bizonytalan időnként bizonytalan cincogás hallatszik (5. ajtó rögzítése?), ettől eltekintve csend van. Elöl van hely bőven. Hátul van hely bőven... a gyerekeknek. Kényelmes, magamra állítható, ráadásul ennyi idő alatt már hozzám idomult a vezetőülés. Ezt onnan tudom, hogy a közelmúltban végigültem az összeset, és... Szóval volt az keményebb tömetű is, de legalább a textil nem kopott ki, viszont zavaróan foltosodik minden. A bal1 övcsatlakozóját kellett cserélni, mert baltaéretté vált. Random módon észlelte a bekötött övet, nyilván ha nem érzékelte, akkor bimbammolt 1-2 percig, aztán feladta. Aztán elfelejtette, hogy már egyszer feladta, és megint rákezdett, a folyamatot tetszőleges időpontban képes volt bármikor megismételni. Óránként kb. fél órát tuti bimmbammolt, olyan volt, mint a genitális herpesz. Ha most nincs is, egyszer tuti ki fog jönni, és akkor nagyon sz@r lesz, de addig is kerget az őrületbe. Borzalmasan kopik minden kopófelület (ajtóbehúzók). OK, ez a dolguk, de ha a gumiműhártya nem lenne rájuk gőzölve, akkor huszadennyit nem amortizálódnának. Így viszont mindet ki kellett cserélni, az újak már klasszik bakelit darabok, remélem ez volt az utolsó csere. Napolajas / tejes végtagokkal nyáron beülni tilos. Bármilyen bevonatos műanyaghoz ér hozzá, arról oldja a felszínt, az felhólyagzik és lemállik. Lassan kagylósra kopik a kormánykerék, ezt is cserélni / bőrözni kell majd, a váltógomb jobb oldala már tükrösre kopott, ezt már cseréltük. A hátulsó szellőzés rostélya elég sérülékeny, nem kölyökbiztos. Durván képes párásodni a hátsó szélvédő, a fűtés ellenére is (Nem, nem ázik be). Amúgy odabent minden úgy kattan, mint régen, néhol már kivillan a kapcsolók fehér műanyagja, ezeket asszem félfényes fekete modellfestékkel fogom ecsetelni.
A hifi nem kőkorszaki. Neeem. Úgy becslem, a vas – bronzkor határáról származhat. Se AUX, se MP3, se USB, se kékfog, se semmi. 8 hangszóró, oszt hajrá. Mondjuk nem szól rosszul, de a szigorúan legális CD másolatok csordulnak minden tárolórekeszből. Aztán afféle CD gátként vettem egy FM transmittert, ami komoly zen faktor lett. A klíma fúj (2 zóna, digit), talán 2x kellett tisztítani, de egyszerű aerosollal megoldható volt. Érdekes szerzet a tükörfűtés. A hátsó ablak fűtésével ellentétben ez nem kapcsol le magától egy idő után. Fagyos, késő tavaszi hajnalon az ember bekapcsolja, majd késő ősszel eszmél, hogy úgy maradt. A kapcsoló kiesik a látótérből, visszajelzés nincs, ha egyébként nem kell a tükröket állítani, akkor menthetetlenül úgy marad. Vagy csak nekem kéne visszaállnom a Cavinton Fortéra.
A csomagtér hatalmas, köztudott. Csak az tudja értékelni, aki ki is akarja használja, egyébként felesleges. Viszont az esernyőre csukott babakocsit hosszában nyeli el, és ez olyan dolog, ami telekre járáskor megfizethetetlen. Elhunyt az oldalsó tárolóhálót tartó műanyag keret (neki csúszott a kartonvíz / kartontej / poroltó / csónakmotor / rackanyáj...), ezzel meghótt a tároló is, így most nem tudom hova rakni az egyébként soha nem használt bikakábelt, vontatókötelet, dugókulcs szettet, tartalék olajat, cérnakesztyűt, meg a többi viele kleine bissze-basszét. Valószínűleg kivágom őket a rákba.
Motor: 1,9 Dűzni – Tádé. A kezdetekkor nagyon kormolt, aztán elfelejtettük a MOL-t, és a korom megszűnt. 105 ló, 250Nm, ügyesen hangolt váltó, úgy megy, ahogy egy autónak mennie kell. A motort bontani nem kellett, cserés volt egy generátor szabadonfutó, ezen kívül csak a kötelező dolgok, az előírttal szemben évente olaj és szűrők. Nincsen hajtva, 2000/min fölé alig megy a fordulat (kivéve pályán, de ott meg keveset van), így aztán az olajfogyasztás nem észrevehető. Fogyasztása városban nyáron 5,2 l, számológéppel, mert a fedkomp csalós. (...nem feltétlenül kell elhinni egy olyan sporttárs fogyasztásról alkotott véleményét, aki 70.000 vezetett km alatt kuplungosra hajtja az autóját...) A min. fogyasztása 3,9l volt egy erdélyi túrán, 90-re ragasztott mutatóval, számológéppel. 1300 km-nél azért tankoltam, mert azt hittem, elromlott a műszer, de nem. Ez azért vicces, mert a mostani közös csöves motoroknál már 1,6 környékén is megsüvegelik ezt a fogyasztást, a dűznis motort meg még mindig divat leszólni. Az van, hogy ez valahol a nagypapa – dízel és a yuppie – dízel között rekedt félúton, előbbihez kissé közelebb. Megvan a nagypapa - takarékosság, de azért ha az ember odacsap a ménesnek, tisztességeset tud lépni. A használt fordulatszám tartományban (alapjárat-2000 / min) nyugodt stílus mellett baromi kellemesen vezethető. A hidegen combos traktorhang melegben kisímul, a hangszigetelés, rezgéscsillapítás mellett országúton egész halk tud lenni bentről, egy rossz szavam sincs rá. Padlónál 2000 / min fölött hátbaver, dinamikában nem változott 9 év alatt (vagy nem veszem észre), viszont akut padlóra már jobban kojtol. Ez lehet, hogy a konstans sparfahrer üzem miatt lerakódott koromböffenet, nem tudom. Előjött a dűznibetegség is, melegen, rövid állás után nehezen indul, olvastam ilyen – olyan megoldásokról, vezérlés programozásról, ellenállások forrasztgatásáról, de egyikhez sincs bizalmam, marad ilyen. Start-stop rendszert nem lehetne rá illeszteni, az tuti.
Váltó: Bekopott. A kezdetekkor a hátramenet, a vissza3 sokat akadt, néha reccsent, ezek eltűntek (már hogy nem a fokozat, hanem az akadozás.). A rudazat kicsit talán lógósabb a kezdetekhez képest, de gyakorlatilag kisujjal kapcsolható minden.
Futómű: Újkorában hidegen, fekvőrendőrőn ijesztőt nyekergett. Most is. Csak már nem ijedünk meg tőle, ez ilyen. Hangolása nem az a csigolyaroppantó, nyelvharapós kanyarvadász, ráadásul ballonos gumik vannak rajta, de a kényelmet részesítjük előnyben a kivagyiság helyett, úgyhogy marad ez a konfig. Bááár, miután lelopták a szép, gyári, hibátlan dísztárcsa szettemet (ragadna a fanszőrébe az az enyves keze) határtalan szomorúságomban, az emberiségbe vetett hitem foszlányain erőst elgondolkodtam egy alufelni garnitúra terápiás hatásain, de az égből potyogó szentek közepette győzött a józan ész, és lett belőle egy új szett dísztárcsa. (Nem gyári, mert a tolvajnak nem vagyok hajlandó újat venni, de phasszájosan néz ki.) Tán öregszem. Cserébe tudok járdára parkolni, és a kátyúba hajtás is megnyugtatóbb érzés. A szilenteket lassan cserélni kell, mert elkezdtek kimállani a helyükről, és ez az álmoskönyvek szerint nem jelent jót.
Összefoglalva: megbízható, kiválóan használható, kiszámítható vas. Nem hagyott ott soha, az egész család szereti, ma se vennék mást. Járulékos költségei sem magasak, B10-ben a kötelezője aprópénz, kásszkó soha nem volt, mer' én sose nem hibázok, szerviz annyi, amennyi, tervezett költség. Ráadásul csak kétévente kell, a köztes cseréket két korsó könnyezősre hűtött Rotburger és némi korcsolya között megoldjuk s.k, nem egy bonyolult jószág. Abszolút feltűnés mentesen lehet vele autózni, Bőrnyak Béla és Tonnafux Kálmán urak nem ezzel fognak villantani a HízóIzom Gym előtt Pláza Gizinek és az ő pici kutyulijának, ezzel senki nem néz kivagyinak, mert ez csak egy majd' tíz éves Škoda. De milyen jó kis tíz év volt az!
Hibalista
- Stream CD fejegység kijelző, bal 1 biztonsági öv csatlakozó, generátor szabadonfutó, féklámpakapcsoló, kopófelületek, fogyóanyagok, jobb hátsó ajtó központizár motor.
Ide hordtam szervizbe
Mentes és Társai. Korrekt, régi ismerősök.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 25000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 95000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Felicia 1,3 MPi | Következő autója? | ? |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
