6 év tapasztalatai
Szöveges ítélet
Az én Skodám egy 2004 – es abszolút első szériás darab. 6 éve Mlada Boleslavból Berlin érintésével kerül Budapestre. Annyira szokatlan volt akkor még itthon a típus, hogy a Mozaik utcában kisebb csődület támadt körülötte. Nem céges, nem bérelt, nem taxi, saját napi használatban áll. Ennyi idő alatt összeérett némi tapasztalat vele kapcsolatban. Használjuk városban is, de Budapesten egyre kevésbé az autó a használható közlekedési eszköz, úgyhogy inkább országúton és autópályán, első sorban utazóautóként fut. Szerintem az előd és az utódmodell között ez volt az arany középút, ez kívülre és belülre egyaránt igaz. Az előd a minőség érzetét tekintve a kopogós műanyag korszakban kullog, az utód meg feleslegesen túlflancolt. A beltérben az ember alapvetően nyugodtan érzi magát, minden logikus, kezelési útmutató nélkül sem művészet rájönni, mi mire való és hogy működik. Semmi nem lötyög, semmi nem akar szétesni. Az anyagok kellemes tapintatúak, de kritizálni szokták a fogantyúkat, amiért gyorsan kopnak, és ez így is van. Kopnak és hámlanak, és ezen nem segít se a műanyagápoló, se a méhviasz, se a yaktej. Egy észrevétel a közelmúltból: a kapaszkodókon lévő, minőségérzet - fokozó hártyavékony bevonatot oldja a naptej. Felhólyagosodik tőle és a következő érintésre, mint a leégett bőr, nagy foltokban lehámlik. Mostanában vettem észre, hogy az egyébként finoman rücskös váltókar jobb oldala is tükörsimává kopott, a kormányon a bal tenyérnek megfelelően is megindult a kopás. Az elég vaskos B oszlopot borító szövet elülső élét a ki és beszállásoknál elég sok inzultus éri, ezért ott bolyhosodik az anyag, a többi felület egyelőre ellenáll. A csomagtartóba érdemes tálcát tenni, mert a szövetből elég nehéz kiporszívózni például a karácsonyfa – szöszt. Az autó egyelőre csillaggarázsban áll, ami első ránézésre nem látszik, a fényezés és a műanyagok időtállónak tűnnek. Rozsda sehol, az illesztések mozdulatlanok. Közelebbről azonban feltűnhet ez – az. A motorháztető és a szélvédő találkozásánál valahogy sikerült olyan helyeket dizájnolni, amibe baromi könnyen megy bele a kosz, ellenben viszont baromi nehezen jön ki, ezért itt gyűlik a biomassza. A bal első kerékjáratot borító szövet alól az egyik résen egyszer csak elkezdett kinőni valami növény(?!), amit gyorsan ki is gyomláltam, de aggodalommal tölt el, hogy Semiramis egyébként mekkora függőkertet tervezett a borítások alá és a borostyán mikor tör elő a szivargyújtóból. ( Azóta Glialkát töltök az ablakmosóba. ) A mechanika hibátlan, bár a motor mostanában – érdekes módon – üzemmelegen és csak rövid állás után kissé nehezen ugrik be, de egyébként pöcc – röff. A fogyasztás 5,5 liter körüli, a fogyasztásmérő durván pontatlan, egyetlen egyszer egyezett a számított mennyiség a mutatottal, egy hosszabb erdélyi túrán. Akkor mindkettő…khm…3,9 liter volt, azóta titáncsavarok tartják a helyén az államat. Olajfogyasztás nincs, utántölteni nem kell, a cserénél 4 liter jön ki, 4 liter megy be. A motor teljesítménye, járáskutúrája változatlan, prémium dízellel és a kelleténél sűrűbben cserélt levegőszűrővel a füstölés is elhanyagolható. A váltó, főleg a hátramenet határozottan előnyére változott az évek során. A futóműből hideg időben fekvőrendőrön recsegésbe hajló, jajveszékeléssel vegyülő nyikorgás képes előtörni, ezt újkora óta csinálja és nem változik. A futómű egyébként nem lóg, nem kopog, az egyenesfutás tökéletes, nem eszi a gumit sem. Az autónak a 6 év alatt nem volt nagyobb hibája. Összefoglalva ez egy jól kitalált, jól megcsinált, a mindennapi használatra nagyon jól odatett autó. A járulékos költségekről pár szót. Kötelező usque 40.000 / év, Casco az nincs, mer’ én sose nem hibázok. Kötelező szerviz, na az van, 80.000 - nél kevesebbet még nem hagytam a kasszában, ebben össz – szűrő csere, olajcsere, az intim hajlatok gyomlálása, kis és fogyóanyagok, mobilitás garancia, meg egy jó nagy adag kerekítés van benne. (Csak a miheztartás végett: olajcsere meg a többi hóbelevanc saját kezűleg ~12.000 Ft, kisdologgal és folyóanyaggal, jelentékeny mennyiségű Sopronival, abált szalonnával és paradicsommal együtt.)
Hibalista
- Stream - CD garanciális csere, bal-1 biztonsági öv csatlakozó csere, akkumulátor (önszorgalomból), vezérműszíj, fékbetétek, kopó és fogyóanyagok.
Ide hordtam szervizbe
Mentes és Társai. Korrekt, régi ismerősök.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 20000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Felicia 1,3 MPI | Következő autója? | Amit 20 év múlva épp gyártani fognak. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
