A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Skoda » Felicia (1994-2001)

Felicia 1.9D 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Zetor Leila

Szöveges ítélet

Első saját autó, innen a lelkesedés. Adott volt az igény egy megbízható, kis fogyasztású és olcsón fenntartható helyváltoztató eszközre A és B között (|A,B| ~ 300km). Legfeljebb nyolc éves legyen, max 200ekm-rel, feltételezve, hogy "rendeltetésszerű használat mellett" elgurul még egyszer ennyit. Kiindulva vagyoni helyzetemből és az itt a Tátra alatt futó kocsipark összetételéből egyértelmű volt a választás: Škoda Felicia 1.9D
Azaz, majdnem. Olajkályha Opel Astrák (Hogy "powered by Isuzu"? Némelyik, de itt olyat nem találsz...) vagy a Fiat Punto TD (Ritmo blokkal?! LOL!)? Az utolsó kanyarig esélyesként futott a — Németországból behozott — egynyolcas Ford Escort is, de pár szemle meggyőzött, hogy maradjunk a földön és olvadjunk bele a szürke tömegbe.

A felszereltség "belföldi közepes" LX: ABS, 1 légzsák, alufelni.

Lássuk, mi is történt vele ebben az egy évben:
Rögtön a vásárláskor rendbe rakattam a lötyögő váltót és kidobtam ez előző "tuningmatyi" tulaj H4-eseit. Szép kékesek, de látni is szeretnék.

Néhányezer kilométer elteltével 80 felett elő-előjött egy búgó hang az első futómű felől. Gondoltam, ez csapágycsere lesz. Furcsálltam viszont, hogy irányváltoztatásra nem erősödött-gyengült, valamint hogy pár km után a búgás mindig eltűnt. Egyszer aztán nem. Még egy 15 km-es "szessön" után sem. Hát megálltam és negyed órán át hűtöttem a tűzforró balelsőt egy benzinkútnál... A rozsdától megragadt fék-munkahengert szakszerűen cserélte egy helyi iparos...

A hosszú utak magányát enyhítendő egy "teszkós-fejegység" került bele, aki kikapcsolt állapotban is képes lemeríteni a 75Ah-s akkut — megoldás: megszakító kapcsoló sorbakötve.

Cseréltem aztán tolatólámpa-kapcsolót is — mókás pozitúra: kocsi alá csavarkulccsal be, bal kézzel a lyukat befogod(elvégre nem olajat cserélsz) és közben jobb kézzel (azaz a kamerával) összehasonló makrófelvételt készítesz a kivett alkatrészről és nem belevaló újról (dízelbe kértem, csak nem ´98 utániba...).

Volt egy gázolajfelesleg visszavezető-cső repedés — foltot hagy és büdös, könnyen észreveszed. De legalább lemosta a blokkot és az adagolót (egy pillanatra felrémlett, hogy már venni akartam egy poroltót)...

Aztán nemrég jelentkezett a fent már megjövendölt csapágyhang. Hátul. Cseréltük hát a két hátsó kerékcsapágyat. És ha már "alatta jártunk", új kipufogó-dobokat kapott és pótóltunk pár elmállott gumialkatrészt is (dobtartó szilentblokkok, féltengely-gumiharangok, stb.).

Fogyasztása 4,5-5,5 liter körül van és bár a nyári 185/60 R14 papucsok pár decit hozzátennének, az így létrejovő hosszabb áttétel ezt ellentételezi. Evett már 6 litert is, városban.

A kilenc éves karosszéria — a motorral ellentétben nem az örökkévalóságnak készült. A csillaggarázsban parkol, így már rohad az ötödik ajtó és a sárhányó kerékívei. Típushiba még a fényszóró magasságállítója és a gyenge elektormos rendszer, pl. a vészvillogó- és ködlámpa-kapcsolók elégnek... És a dízel elviselne egy robosztusabb hűtőrendszert.

Érdekesség még, hogy alacsony fordulaton, úgy 1300-1500 között rángat. Ezt elfogadnám ("nyomatékszegény alul"...), de akkor miért gurul vígan alapjárat környékén (60 km/ó 5-ösben)? Szóval inkább jól kiforgatom ill. az említett tartományt intenzíven "átgyorsítom", különben minden utas bólogatni kezd.

A szerény fogyasztás és kedvező alkatrészárak mellett könnyen teljesíthetőek a maastrichti kritériumok, ráadásul az egyeszerűség előnye, hogy szükség esetén bármelyik faluvégi mezőgazdaságigép-javító rendbe rakja — akár holdfénynél, mattrészegen. Kényelem? Vezetési élmény? Sztoikus. Belül kissé görnyedünk, melegben izzadunk, kanyarban orral előre küzdünk. A pirosnál nem gyorsulunk le senkit, autópályán illedelmesen lehúzódunk. De tovább élünk, öt liter körül járunk százon, az erdő mélyébe fúrva szántjuk az éjszakát és messze előttünk szétriadnak a vadak. Mert a kerregés életet menthet... Egy év, majd 20e km, Felicità...

Egy újabb év után: Zetor Leila továbbra is lelkesen falja a kilométereket. Néhány műszerfali kapcsolót csereltünk, ezek hajlamosak elégni. A legnagyobb gondom most a lassan szétkopó váltomechanizmus és a visszatért hátsó csapágyhang. Figyelem, öngyógyulásra képes elemek! A hátsó lengéscsillapítók már csereérettek, úgy érzem. Szóval érződik a lefutott 220Mm.

Összességében nagyon megérte!

Ezúton üznem annak a majomnak, aki a sötét lakótelepi parkolónkban vezeti le frusztrációját, hogye előbb-utóbb úgy is kicseréltem volna a kavicsfelverődéstől már megviselt szélvédőt. Maga a csere nem került sokba, de szívesebben áldoztam volna a kényszergyógykezelésedre, te véglény!

Epilógus: Zetor Leila kissé fáradtan, de végigfuvarozott egy lakásfelújítást, majd egy robogó érkezése után de facto második kocsivá alacsonyodott. A ridegtartás aztán megtette a hatását, a féktárcsák berohadtak és a hidrotőkék is csattogtak (egy rossz olajválasztás következményeként). A hátsó csapágyak újból megadták magukat (40 000 kilométer alatt?!). Ezek javítása volt az utolsó komolyabb befektetés a részemről.
Eladósorba került. Jött a tél, persze az egyik indítógyertya vacakolt, de "ha már ott jártunk", kicseréltük mindet. Aztán vártunk. Majd tavasz, aztán nyár. Nepperek jelentkeztek: "nesze, itt van X gomb, viszem tegnap." A szív mégsem engedte...
Havonta egyszer-kétszer fordultam vele párszáz kilométert. Máskor szerszámoskocsi-, meg bevásárlószatyorként pörgette a km-órat békésen ketyegve. Egy-két kiégett izzó, szétolvadt kapcsoló cseréje persze még belefért ilyenkor is.

Kétezertíz márciusa. Ismerős ismerőse szólt, kocsi kell neki azonnal, bármilyen, csak guruljon, max. X/2 gombért. Oké, itt legyen vége.

(külön kösz: forum.index.hu "Skoda, orrmotor")

Hibalista

- korrózió - fényszóró magasságállítója - tolatólámpa kapcsoló - a lengéscsillapítók csereérettek - megszoruló fékhenger - csapágyak - elektromos kapcsolók - indítógyertyák

Ide hordtam szervizbe

környező mesterek — mivel a kocsi egyszerű, mint a faék, a kókler szerelők hamar kiszűrhetőek

Értékelése: 5

Másik szerelő értékelése

saját magam — csekélyke szakértelmem fiatalos elánnal kompenzálva

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1998
Kényelem (3) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (3) Km vásárláskor 177000
Megbízhatóság (6) Vezetett km 60000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 5 l
Előző autója? Következő autója? Fiat Panda (+ Aprilia Leonardo)
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Skoda Felicia 1994 (1997 - 2001)

További ítéletek (270 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)