Hasek tanulni németül, még törni kicsit, de jól halad!
Szöveges ítélet
Némi elfogultsággal írok az autóról, hiszen ha családi dotációval is, de ez volt az első új autóm. 2001-től 2006-ig volt az "enyém", több, mint százezer km-t tettünk meg együtt. Szerettem! Szerettem az új illatát, a karcmentes műanyagjait, nyers kapcsolóit, a "férfias" hangját, gyémántszínű metálfényét, markáns szögletességét. A majdnem 6 év alatt kíméletes (de nem kivételezett) bánásmódban részesült, amit a maga módján meg is hálált.
Kiválasztásában természetesen szerepet játszott a konkurenciához mérten jutányos ára is, de összehasonlítva kortársaival (Clio, Punto, Saxo, 206, stb.) nekem még ma is határozottan jobban tetszenek sarkos-szögletes vonásai. Noha a Favorit egyenes ági leszármazottja, a VW rengeteget változtatott rajta, ez és a tulajdonosok pozitív véleménye is meggyőzött.
Az utolsó szériából való, tisztességes nevén Skoda Felicia LXi Comfort. A jelző néhány gyári szerelésű extrát takar, mint pl. színezett üvegezés (!), szervokormány, távirányítású riasztó központi zárral, elektromos első ablakok, állítható magasságú első ülések, első-hátsó ködlámpák.
Az első napokban kissé szokatlan volt a kormány dőlésszöge, ill. az első ablakok kapcsolója a két ülés között, középen, de mindkettő megszokható, a későbbiekben egyáltalán nem zavaró jelenség.
Gondos bejáratását 1500 km-nél követte egy olajcsere. Ekkor utólagos extraként belekerült egy méretpontos plüss üléshuzat, magnósrádió bazinagy hangszórókkal, valamint két polc a műszerfal alá. A polcokat nem is tudom, hogy hagyhatta ki a gyár, nélkülük elég kevés kacattároló hely van az autóban. A gyári kiegészítők katalógusából választottam, ugyanolyan szürke műanyag, mint a műszerfal, a kereskedés 2e Ft-ért szerelte be darabját, megérte. Kívülre szélterelő ment az első ablakokra, megkapta a GLX oldalvédő gumicsíkját, később pedig az első izzócsere alkalmával emelt fényerejű izzókat. Szubjektíve nem láttam nagy különbséget a normál fényerőhöz képest, de mindegy már, teljessé vált a kényelem, és boldogan faltuk a kilométereket.
Fél éves korában barbár módon feltörték és a rádiót kifeszegették belőle. Zárcsere, fényezés, a műszerfal alsó részének cseréje, brrr...
Garanciális időben a gödöllői márkaszervízbe hordtam - ez összesen 2 olajcserét, és az előbb említett javítást jelentette. Ja, meg egyszer furcsán hangossá vált a motor, a Főúr a motortér fölé hajolt, aztán elsétált, visszatért egy fiatal szerelővel, rábökött egy csavarra, hogy "azt kell meghúzni". Ennyi volt, mehettem is tovább.
Aztán sajnálatos módon meggyűrt orrát még sajnálatosabb módon egy távolabbi márkaszervízben szándékoztam helyrehozatni, mivel ők vállalták a legrövidebb határidővel. Drága munkájuk szövődményeit Medla Zoltán aszódi autószerelő mester rendezte, aki egyébként az összes többi ellenőrzést és javítást végezte az autón. (Meg az előzőn, és majd a következőn is.)
Az előírt 15000 km-es olajcsere intervallumot szigorúan tartva 15w40-es olaj helyett 10w40-es félszintetikus Valvoline-t kapott a motor. (A hipermarketekben időnként plafonig érő halomban, akciós áron fellelhető.) Olajfogyasztás nem volt észrevehető a nívópálcán, a következő cseréig soha nem igényelt utántöltést.
Benzinből általában 6,5-7 liter fogyott 100 km-en. Tehát a 43 literes tank kb. 600 km megtételéhez elegendő. (A legalacsonyabb mért érték 5,8 csigajáratként, míg a legmagasabb 8,1 liter Budapesten és a környező autópályákon vaddisznó módon csapatva.)
A gyárban kapott 165-ös, gyenge Matador gumikat azok megkopása után 175-ös Fulda váltotta fel, ezeknek határozottan jobb volt a tapadása, ugyanakkor a fogyasztás is megnőtt 2-3 dl-rel.
Tavaly a Magas-Tátrában is jártunk vele, 3 személy, tele csomagtartó, plusz egy 500 literes box a tetőn, és meglepően jól bírta, 6,8-at fogyasztott, mindez talán a nyugis tempónak is köszönhetően.
Egyébként a kocsi alkalmas dinamikus közlekedésre (is), olykor a tartós 130-140-et sem vette rossz néven. Csak az autópályák emelkedőin hiányzott a 68 meglévő mellől néhány plusz lóerő. Nem erőssége a 80-ról 120-ra sprint hegynek felfelé, a belső sávban akciózva. Ilyenkor sokat néztem a tükröket.
A fordulatszám emelkedésével a motorzaj lineárisan nő. 4000-4500 fölé szerintem nem érdemes pörgetni, innen már csak a hangja fokozódik tovább. De hát mit várjon az ember egy láncos, 8 szelepes, oldalvezérelt motortól... Nálam ehhez 100 km/h felett megjelent a szélzaj, amihez nagy mértékben hozzájárultak az első ablakokra felszerelt légterelők. Összességében mindezek is nyugodt közlekedésre késztettek.
Azért egy 2-3 személyes kis családnak megfelelő komfortot nyújt a Felicia, a csomagtartójának űrmértéke meghaladja az ötajtós kisautók átlagát. A formája furcsa, girbe-görbe oldalfalakkal, ami inkább a sok kiscsomagos pakolásnak kedvez, mintsem a Jumbo hajóbőröndnek. Ami viszont fantasztikus, az a nemcsakhogy síkba hajtható, de szerszám nélkül, egy mozdulattal, könnyen kivehető (!) hátsó üléssor! A kalaptartó eltávolításával kis furgonná alakult az autó, aminek költözéskor igen nagy hasznát vettem.
Nem hagyott cserben az úton soha, a 106 ezer km alatt tulajdonképpen csak a természetesen kopó alkatrészek fogytak, semmi különös. 1-1 termosztát, feszültségszabályozó - állítólag típushibák. Talpas gömbfej, féltengely gumiharang, 2 fékbetét. Igénytelen, robosztus szerkezet, merem ajánlani.
Hogy mondjak valami negatívumot, nagy melegben még 5 éves korában is csöpögött a sárga viasz az 5. ajtóból a hátsó lökhárítóra. Ez is típusjelenség lehet, nemrég olvastam, hogy egy kolléga WD40-nel törölte, én - azt hiszem ezt is, mint annyi mindent - a gyerek popsitörlőjével.
Tavaly új tulajdonoshoz került a gépcsoda. Remélem, hozzám hasonlóan, kölcsönösen megbecsülik egymást, hiszen a korral fokozottabb gondoskodásra szorul majd. Szívesen lettem volna ismét Skoda tulajdonos, de addig-addig nézegettem a Fabia Kombit, míg rájöttem, hogy az Opel ennél kevesebbért odaadja a Classic II. (G) Astrát. Tehát nem vagyok elvakult "kalapos skodás", a kezdetben említett elfogultságom kifejezetten ennek az egy példánynak köszönhető. Most az Astrát használom nagy örömmel, majd írok róla is! Üdv!
Hibalista
- Termosztát, feszültségszabályozó, talpas gömbfej, féltengely gumiharang, 2 fékbetét, akku (5 évesen), ablaktörlő gumik.
Ide hordtam szervizbe
Patócs Autóház, Gödöllő
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Medla Zoltán
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 106000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Vento 1,9 TD | Következő autója? | Opel Astra Classic II. 1.4 Twinport |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |
