Fehérbors
Szöveges ítélet
Az autómat 9 évesen vásároltam meg 179083km-rel. Az első próbaúton már jó benyomást keltett pozitív tapasztalatokat szereztem róla. Igaz az utunk vég állomása egy szerviz volt ahol az autót felhibáztattam a tulajodos jelenlétébe. Hibái: Ködfényzáró nem világított, jobb oldali hátsó kereket nem fogta a kézifék, tolatólámpa nem világított a tolató gomba hibájából. Azutá kértem a motor kompressziós vizsgálatát amely az első három hengerben jó eredményeket mutatott, de a negyedikben csak a fele volt az előirtnak. Tulajjal megbeszélve a hibát kijavította egy szelepcserével és egy hengerfej tömítéssel ezek után a motor újra erőre kapott. Ezután ért a meglepetés mert az adásvételkor minden általa elvégzett szerelési munkáról számát és a felhasznált alkatrészekhez garanciát adott az adásvételi szerződés mellé. Jól kihasználható a raktere munkám miatt erre szükségem is van. A tornyok rozsdásra hajlamosak 2 évente újra alapozni, festeni kell, Raktér tágas és magas. Teljesen fém építésű oldala a raktérnek csak a tető üvegszálas műanyag. Ez csak az első szériákra jellemző utána teljesen üvegszálas műanyag putyont építettek rá. Vásárláskor érdemes megnézni a gumiszigetelést ha első szériás autót kínálnak eladásra ,mert külön darabból van építve a putyon gumiszigetelése elérhetett így víz szivárghat a raktérbe. A tervezésnél jól átgondolt csomag/rakomány, rögzítési pontokkal látták el a rakteret. Nem sok hetet vesznek el a raktérből a kerék dobok. Váltókar kissé lötyögős ennek ellenére könnyen kapcsolható, bár kissé rövid az első fokozat melyet csak a motor pörgetésénél lehet észre venni. Nagyon jó az útartása a fútoműnek. Könnyű a kormázás szervó nélkül is jól reagál minden kormány mozdulatra, bár álló helyzetből való vagy szűk helyeken, manőverezésnél elég nehéz a kormány tekerése. Álló helyzetből való manőverezésnél, ha sikerül is eltekerni és elengedjük a kormányt, visszaáll eredeti állásába. A kormány állása kissé fura volt elsőre, de hamar hozzá lehet szokni. Fékek kissé gyengék, ha teljesen terhelve van, hajlamosak a melegedésre. Hasznos terhelhetősége 550kg. Tapasztalatom szerint néha túl terhelve is könnyen viszi a 600-750Kg-ot. Karosszérián kisebb rozsdafoltok jelenek meg melyek idegesítőek gittelés nem sokatér mert hamar újra megjelelnek. Főleg a hátsó kerékjárati ívben egyetlen gyógymód az új javító ívek javítjuk ki és megfelelően alapozók és festjük le. Nagyol jól tartható 90-110Km/h sebesség vele még terhelten is fogyasztása 9-9,5l/100km vegyes használatban. Nekem a pesti dugókban hamar melegszik a hűtőfolyadékom ekkor hangos a ventilátor, ilyenkor 90-95C-ra is felmelegedik. 10000km futás teljesítmény után motorolaj és szűrők cseréje ajánlatos. 90000km futás teljesítmény után pedig a vezérmű lánc cseréje az esedékes. A biztonsági övek hajlamosak a beragadásra, gyógymódja vissza kell engedni majd lazán egyenletesen újra, kihúzni. Kiválóan be lehet állítani az övek magasságát amelyek automata bisztonságiövek. Ergonómiai szempontokból könnyen elérhető minden kapcsoló szerv a műszerfalon. Nekem a legjobban a nyomógombos lámpa kapcsolók tetszenek. Szerintem a felhasznált műanyag elemek kellemes tapintásúak, ma is megállják a helyüket. Az óra kicsit nagy és inkább lehet volna helyette fordulat számmérő. Kissé kicsi a kesztyűtartó és nehezen jár a kesztyűtartó fedele, de jónak találom az ajtók oldal zsebeit. Az ülések oldaltartása jó dekértámasza is, de lehetne hosszabb a ülések ülőlapja. Hosszú távon kissé kényelmetlené válnak az ülések. A kárpitozása jók csak hamar koszolódnak és kissé durvának találom az ajtók könyök támaszainak kárpitozását. Kiváló az autó fűtése, mely gyorsan és hatékonyan végzi a dolgát, Siemens tervezte.
Értékelés:
Be-és kiszállás: Az első ajtó nyílásszöge megfelelő, be-és kiszállásnál nagy a fejmagasság. Az ajtó nyitásához kicsi erő kell.
Csomagtér: Személygép kocsiknál: A két gázrugós csapóajtó felfnyításával könnyen hozzáférhető. Térfogata megfelelő az alsó közép kategória átlagának. A rakfelület az osztott hátsó üléstámla ledöntésével egyszerűen megnagyobbítható
Pick up-nál: 180 fokban nyithatók az ajtók jól pakolható tér ötletesen megoldott az árú vagy csomagok rögzítése. Csomagtér méretei: Hossza: 1575 mm
Szélessége: 1370 mm
Dobok közötti szélessége: 1017 mm
Magassága: 1400 mm
A raktérfogata: 2m3
Belső zaj: Igen alacsony zajszint. Csekély a szél zúgása. Jól szigetelt motortér melyet poliurtán habbal szigeteltek le. Minimális rezgés a motor térből nem zörögnek a műanyag belső elemek (pedig 185000 km-t futott az autóm.) 90-100km/h sebességnél szinte észrevehetetlenül dolgozik a motor. A futómű kiválóan nyeli el az úthibákat, és kevés az úthibákból származó belső zaj.
Kilátás: Nagy ablakfelületekből jó a kilátás. A külső tükröknek kicsi a holttere. Pick up-nál pokolian nagy segítséget jelent az utasteret elválasztó hatalmas felületű üveg így nagyon jó hátra a kilátás.
Alapkarbantartás: Könnyen nyíló motorház fedél. Jól hozzá lehet férni a nívópálcához és az olajbeöntő nyíláshoz. A szélvédő mosó tartály is könnyen feltölthető
Motor:
Négyhengeres soros benzinmotor, elöl keresztben beépítve, hengerenkéti szelepszám: 2, OHV-vezérlés (felül szelepelt, oldaltvezérélt.) Lökettérfogat 1289cm3, furat 75,5 mm, löket 72mm. Sűrítés: 9,7:1.
Maximális teljesítmény 50KW (68LE) 5000/fordulat/percnél, 100Nm 3750/min.
Bosch Monomotronic egyfúvókás, elektronikus vezérlésű szívócső-befecskendezés. Mikroprocesszor vezérlésű, érintkező nélküli gyújtás.
Generátor 14V 770W
Akkumulátor 12V 44Ah
Esőkerék-hajtás
Erőátvitel: Egytárcsás száraz tengelykapcsoló tányrrugóval, azbesztmentes súrlódóbetéttel. Ötfokozatú váltómű, áttételek: 3,31; 1,91; 1,26; 0,93; 0,72; hátramenet:2,92. Tengelyhajtás áttétele 4;16
Futómű: Független kerékfelfüggesztés. Elöl McPherson rugóstag alsó háromszög keresztlengőkarral, hátul lengőkarok és harántstabilizátor. Hidralikus, kétkörös fékrendszer tandem főfékhengerrel, depressziós rásegítéssel, statikus nyomáskorlátozóval a hátsó kerékre. Elől tárcsafék 236mm, hátul dobfék 200mm. Fogasléc kormánygép. Gumiabroncs: 165/70R13T
Méretek és tömeg: Nyomtáv elöl/hátul 1420/1380 mm, fordulókör átmérője10,5 m. Menetkésztömeg: 950kg
Megengedet össztömeg: 1510kg
Teherbírás: 550kg
Mérési adatok: Menetteljesítmények gyorsulás: 0-100 km/h 15,1 s
0-400 m-re 19,0 s
0-1000 m-re 36,5 s
Gyorsulás kapcsolás nélkül: 60-100 km/h-ra (3./4./5) 9,8 13,7 24,4s
80-100 km/h-ra(4./5.) 25,1 31,6s
Legnagyobb sebesség: 149 km/h
Fékút: 100km/h-ról (hideg fékkel) terheletlen autóval 52,3 m
terhelt autóval 60,5 m
100km/h-ról (meleg fékkel) terheletlen autóval 56,1 m
Üzemanyagfajtája: 95 oktánfajtája
Üzemanyagtartály térfogata: 42liter
Alváz és tetőszerkezet: Skoda Favorit erősített kivitele
Felszereltsége: Ködlámpa, Központzár, 4 küllős kormány, egyedi fa betétek a műszerfalon, több funkciós könyöktámasz, külső-belső hőmérő-óra, intervallumkapcsolós ablaktörlők. Gyári Blaupunkt Boston CC22 rádiósmagnó
Érdekeségek az autó tervezéséről fejlesztéséről.
A Bertone stúdió által tervezet Favorit ék alakú jellegével jó kiinduló alapot jelentett a stilisztikai kifejlesztéséhez. Az autó tervezése és fejlesztése 3 évet vett igénybe.
A karosszéria formatervét Mlada Boleslav-i szakemberek munkáját dicsérik, de az alap- formákat Wolfsbugban Peter Knapp fektette le. Az autótervezésekor a CAD/CAM számítógépes tervezést alkalmazták ez volt az első ilyen módon tervezet Skoda.
A VW konszern vezetősége két tanulmány tervet készített a Cseh terv: letisztult forma világot képviselte, míg a Német terv a márka identitását hangsúlyozta jobban. 1991-ben mindkét tervet Wolfsbugban a két forma tervező csoport jelenlétében zsűrizték és a német tervet választották ki. Habár a Skoda autótípusainak történetében nem képviseltek egységes forma tervezési stílust az MB-1000 óta, így egyetlen egy forma elemet sem örökölték egymástól. A Feliciától kezdve törekedtek a jobb márkaazonosításra.
1993 júliusától Hans Gunnar Folkessen okleveles mérnök csatlakozik a Skoda fejlesztő csapatához. Vezetése alatt a teherhordó vázszerkezetet, ajtókereteket, tető oszlopokat megerősítik és javítanak az ajtók oldal védelmén.
Átdolgozzák a McPherson rendszerű felfűgesztés geometriáját: a kerékdőlés +20 szögperc volt most -30 szögperc lett. Hátsó futóműbe torziós stabilizátort építenek be.
A szélcsatorna kísérletek során mosósításokat hajtanak végre a kocsi karosszérián és így elérték a 0,34-es alaktényezőt. A Favorithoz képest 15mm-rel szélesebb és 40mm-rel hosszabb lett a Felicia
1993 végén teljesen átalakították a műszerfal vonalait mely így áttekinthetőbbé vált.
Az autó kísérleti és számítógépes szimulációkat a Porsche végezte el. Átdolgozzák a lökhárítókat, amelyek 5km/h ütközést alakváltozás nélkül visel el.
Az autó klimatikus vizsgálatait Észak-Skandináviában, kalahári sivatagban és a Volkswagen bázisán Dél- Afrikai Köztársaság végezték el.
Az autót 1994 szeptemberében kezdik a gyártását október 17-től Mlada Boleslav-ban beindul a szériagyártás.
Mlada Boleslav-ban 2001 július 20. állítják le a gyártást.
1995 tavasza óta Magyaroszágon 21836 darab Skoda Feliciát értékesítettek, világszerte 1,4 millió darab talált gazdára.
Modellfrissítés
Az 1994-ben bemutatott Skoda Felicia elérkezett a modellfrissítéshez. A legszembetűnőbb változás az orr-részt érintette: az Octaviához hasonló szögletes fényszórókat és krómozott hűtőmaszkot kapott a kis Felicia. A B-oszlopokat feketére festették, így az oldalsó üvegfelületek messziről összefüggőnek látszanak. Újdonság még a kétszínű műszerfal és a Volkswagen-rendszerű, szimmetrikus kulcs.
Nekem még Favorit motoros könnyűfém blokom van beépítve. Olcsó alkatrészek melyeket könnyen belehet szerezni bármelyik autósboltban.
Bátran merem ajánlani az autó típust mindenkinek jó tapasztalataim vannak velle.
Éves kötelező biztosításom 41484 Ft Allianz-Hungáriánál.
Hibalista
- Az autó meghibásodási :Az első 2000km-ren gyorsan jöttek ellő először a generátor ékszíja szakadt el. Majd a félig működő képes kézifék is berohadt, majd szévédőmet is betörték. Majd a hibák sora hirtelen meg állt. 185000km táján vettem észre, hogy nehéz első sebességbe és hátramenettet kapcsolni. Műszaki vizsga előtt cseréltettem ki a job oldali küszöböt, melyen egy korábbi sérülés nyoma volt látható. Majd Pesten a 17. kerületben kuplung tárcsa szakadásával végződött. Bár én félve attól hogy esetleg megsérülhetett a kuplung szerkezet ezért ezt is ki cseréltetem.
- Mivel nem tudom mikor cseréltek benne utoljára vezérmű láncot én, lecseréltettem, különben is azt olvastam Feliciáknál 90000km-után érdemes cserélni, mivel nincs láncfeszítővel ellátva, így spannolni sem lehetséges.
- Mostanában reggelente nem volt hajlandó elindulni vagy nehezen indult, mert nem kapott gyújtást, először sziplán csak gyertya cserével minden gondom megoldódót majd 2-3 nap múlva újra jelentkeztek a hiba, a rotor csere következett ezek után vidáman mentem munkába hisz úgy gondoltam mostmár minden rendben, de este ismételten nem idult. Újra szerviz egész gyújtás rendszer átvizsgálva a trafóra terelődött a gyanú, és ez volt a hiba forrása.
- Kiváló magyar utak jellemzik az országunkat, nos én is találtam egy szép kátyút magamnak a következményei jobb oldalon cseréltetni kellett a kerékcsapágyamat és a féltengely csuklómat bár a fenibe is keletkezet egy jókora nyolcas.
-
- Kézi fékbowden 1998Ft
- Kuplung Szett 24000Ft
- Jobb oldali hátsó lámpa bura 12000Ft
- Légszűrő, Olajszűrő 3000Ft
- Fagyállóval való feltöltés 3000Ft
- Tolatógomba 2000Ft
- Generátor ékszíja 2550Ft
- első szélvédő 18000Ft
- jobb oldali köszöbb 6750Ft
- Bal oldali féltengelycsukló 9900Ft
- Vezérmű lánc 13000Ft
-
Ide hordtam szervizbe
Ide hordtam szervizbe
Magán szerelőhöz járok szerncsér ritkán hibásodik meg
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
A szakszervízekkel vígyázni kell mert lehúzósak.
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 179000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Bx 1,9TRD | Következő autója? | Skoda Felicia Pick Up 1,9 vagy Skoda Pratik |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.1/10) |
