A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Skoda » Felicia (1994-2001)

Felicia 1.3 LX 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

Élt 69530 km-t...

Szöveges ítélet

Fél évesen vettük, addig 12000 km-t teljesített a márkakereskedés szolgálatában. Majd’ három évig apám használta, majd innentől kezdve élete végéig nálunk (anyám, öcsém, én) teljesített szolgálatot.

Először is: jó kis autó ez, csak nem a Fittipaldiknak meg a digitális sofőröknek (akik csak a padlóféket meg a padlógázt ismerik).
55 lóereje, de inkább 99 Nm-e kb. 60 km/h-ig kellemes menetteljesítményeket biztosít. A kis teljesítmény és alacsony tömeg miatt sokat számít, hanyan ülnek benne, de egyedül olykor kedve támad az embernek erősebben nyomni a gázt, s ha nem is egy McLaren F1-ként, de egész élvezetesen megy. Kis terhelésnél az embernek 2500-ig sincs kedve pörgetni, olyan rossz hangja van, viszont taposva szerintem szépen szól, különösen 3000 körül, ott tolóüzemben is.
Én szeretek parkolóban, sík helyeken gáz nélkül, alapjáraton csak a kuplung használatával parkolni, ezt a motor jól tolerálta (ellenben pl. a meleg 1.2-es háromhengeres VW motorral).
A maximális teljesítményét papíron 4500-as fordulaton adta, ehhez képest meglepő módon 5800-nál tiltott. Jó, jó, 4000-es fordulat felett már elkezdte rázni a karosszériát (ötödikben ez mutató szerint úgy 140 km/h-t jelent).

Futómű? Inkább ne keressük a határait, 70-80 körül megrángatva a kormányt az autó megy tovább egyenesen, csak billeg jobbra-balra. Ebben szerepe lehet a gyári 165/70 R13-as Barumoknak is, álló helyzetben egy a hátsó ülésen helyet foglaló kutya intenzív lihegése is látványosan ingatja az egész kocsit (komoly).
Az első stabilizátornak megvan a helye, a VW motoros változatkban valószínűleg a rúd is (1.6, 1.9D).
Ide tartozik a kormányzás is, nyári gumival szükség van erős izomzatra ahhoz, hogy álló helyben megmozdítsuk a kormányt. Aztán ha sikerült, akkor elengedve visszaugrik az eredeti pozícióba. Direktnek ennek ellenére sem nevezhető az irányítás, elméletileg 3,7-et fordul a karika ütközéstől ütközésig. Valamit a futóműgeometrián machináltak a csehek, mert a Favorittal nem volt ilyen gond. Téligumi és egy kis lendület segítségével egytenyeressé válik a kormányzás.

Váltó: Az egyes elég rövid, de csak a motort pörgetve tűnik fel. Maga a váltókar elég lötyögős volt már így 70000 környékén, de ez is csak akkor tűnt fel, ha unalmas pillanataimban üldögéltem a kocsiban, s a váltót fogdostam. Lehet, hogy ez nem a váltóból, hanem a rudazatból eredő hiba. Amúgy menet közben nem zavaró, gyorsan működtethető. Egy darabig a hátramenet volt nehezen kapcsolható, vagyis csak sokadszorra sikerült, majd miután kicseréltettem a váltóoljat, úgy tűnt, a probléma megoldódott, viszont onnantól kezdve az egyes vált sokszor szinte kapcsolhatatlanná.

Fék: Sokáig taposva biztosan elmelegszik, mint a dobfékek általába, amúgy szerintem nem rossz. Volt az Opel-próba, amikor 3 napra el lehetett hozni egy tesztautót. Ez időben talán nem csak az Astrát, de apám Fabiáját is vezettem. Aztán mikor vissza kellett vinni az Opelt, akkor én követtem (volna) anyámat a Feliciával. Mivel lemaradtam, igyekeztem behozni. No, akkor jöttem rá, hogy lehet, hogy régi, olcsó, nem túl jó, nem túl szép autó ez, mégis pontosan azt csinálja, amit kérek, elvárok tőle, és azt mutatja, amit csinál. Ellenben a többivel, akik azért néha hazudnak, néha vonakodnak.

Ergonómia:
Átmeneti utazók beülés után azonnal szóvá tették, hogy milyen kényelmetlen az ülés. Aztán volt olyan, aki két km-rel arrébb kiszállva azt mondta, nem is annyira.
Az ülések oldaltartása elvileg nulla, azonban a futóművet sem ehhez hangolták, így sosem volt zavaró.
A hátsó tér mindenképp nagyobb pl. a Fabiáénál, de szerintem még talán az Octavia I-énél is (vékonyak az első ülések).
130 km/h-tól elkezd hallhatóvá válni a szél az A-oszloptól, tükörtől.
A motor alapvetően nem csendes, de ez nem is nagy baj, tudjuk, jár-e még vagy lefulladt. 140-nél meg… hát igen, van hangja.
Éjszakai, országúti közlekedés során hallhatja meg az ember, hogy nem is hallja. 90-100 körül észrevehettem, hogy a motor is csendben teszi dolgát, a szél sem nagyon fúj, az úthibák is csendes dobogás kíséretében távoznak. Az ülés félúton egy francia és egy német között, nagyjából 180 centimhez nem kellett ütközésig hátratolni az ülést, combomat megfelelően alátámasztotta az ülőlap…
Egyesek tolakodásnak érzik a biztonsági övet, nekik igazából mindegy, hogy beállítják-e a magasságát a testméretüknek, vagy sem.
Sok nemfeliciás szidja a kormány állását… mi meg szidjuk a kormány állása miatt a nemfeliciákat. Szokatlan, de nem megszokhatatlan.

Felszereltség: ez egy alapfelszereltségű autó volt, ennek ellenére voltak benne olyan dolgok, amik nem teljesen természetesek (olcsó, kisautóknál): csomagtérvilágítás, belülről (és kívülről is) nyitható csomagtér, fordulatszámmérő. Egyik kedvencem a fokozatmentesen állítható szakaszos ablaktörlés, aminek kezelése egy hangyányit komplikáltabb, viszont azt a képzetet kelti, hogy mindent megtehetünk.
Ha kifogunk egy LXi-t, akkor a 68 LE mellé kapunk központi zárat meg színezett hővédő üvegeket, a GLXi leginkább optikában ad többet, fényezett tükrök, kilincsek, plüss kárpitok, fekete dekor a két oldalüveg között, ködlámpa, középkonzol kacattartóval. Ja, ülésmagasság állítás is van a „jól” felszereltben, nem a szokásos!
Találhatunk még esetleg gyári légkondit, elektromos első ablakokat, elektromos, fűthető külső tükröket, dupla légzsákot (ebben az esetben nincs kesztyűtartó, cserébe van polc a műszerfal alatt).
Több speciális széria volt, esetenként sárga kárpitozással, sárga műszerfal-számlapokkal.

Fogyasztás: általában 6,5 l/100 km körül alakult, talán egyszer jutottunk 7,5 l-es eredményre, ettől eltekintve mindig 7 alatt maradt, s az is előfordult, hogy 5,7-re jött ki az átlag. Emlékeim szerint egy Salgótarján-Győr-Salgótarján szakaszon, ahol volt, ott autópályán, tartósan 140-nel is 6,5 l jött ki. Hozzátartozik, hogy mi alapvetően takarékosan vezettünk, egy ilyen kis teljesítményű autót nem is érdemes máshogy (szerintem).

Hibák: Na, most gondolkodnom kell erősen. A fényszóró-magasságállító tényleg hidraulikus, tényleg kiszárad, ezután pedig használhatatlan. De nem is szokta használni az ember, úgyhogy szinte mindegy. A márkaszervízben pedig nem tudják, mivel, hol kell feltölteni.
A baloldali féltengely gumiharang kiszakadt (~69e km), nagyobb baj nem történt, csak a zsír mindenfelé szétcsapódott, nehéz eltávolítani. A jobboldali is közel volt a halálhoz.
A csomagtér-kárpit takarítása közben egy nagyon kicsi rozsdafoltot vettem észre a bal oldali kerékdob hegesztésénél. Máshol csak azért volt rozsdás, mert korábban összetört, s nem volt tökéletes a javítás (márkaszervíz). A baloldali sárvédő utángyártott darab, meg is látszott rajta, a kerékjárati ív pereme szépen rohadt (3 év után).
Valószínűleg a korábbi sérülés volt annak is az oka, hogy eső után nedves volt, gombásodott a motorháztetőn a fekete filc betét (a jobb elejénél).

60000 km-nél cseréltettem ki a féktárcsákat a hozzájuk tartozó betétekkel. A tárcsák már elég vállasak voltak, de azóta sem mértem meg, hogy a megengedett kopáshoz képest hol állnak. A betétek utólag úgy 50%-osnak tűnnek. A hátsó fékbetétek állítólag 120-150e km-ig bírják.

A hátsó kipufogódob szétrohadt, mintha homokkal lett volna tele (megrázva éreztem), de a hangján nem lehetett hallani, egy átmeneti időszakot kivéve, amikor 1600-1700-as fordulatnál csörgött.

Konstrukciós- és szériahibák: A kalaptartót egy műanyag csík tartja, tőben el szokott törni. Ez szlovák Skodás autóboltokban általában beszerezhető, tehát nem kell feltétlenül gányolni valami sufni-tuningot. Mikor fekete, mikor szürke…
Különösen szlovák példányokat látni, amelyeknek a csomagtartón keresztbe-futó műanyag csík felett erősen rozsdás a fedél, olykor ki is lyukadt. A miénken ennek nyoma sem volt. Talán mert apám beragasztotta a lyukakat, ahol a viasz kifolyik.
Az egyenetlen alapjárat, alacsony fordulaton ingadozó teljesítmény a fojtószelep elkoszolódását jelentheti. Óvatosan a tisztítással, egyes motorvezérlők állítólag nem hajlandóak újratanulni a programot (amit nem hiszek). Porsche Hungária megoldása: 3000-4000-es fordulaton járatott motor pillangószelepére tisztító spray-t fújnak, amitől füstöl a motor, mint állat, de állítólag így működik (elég szadista). Nekünk M-es végű a motorvezérlő (motortér bal oldal, könnyen kihúzható a tartójából), sima, hagyományos tisztítás választottam (az autó öt éves korában), kissé nehezen tanult újra járni, de ebben valószínűleg ludas volt a termosztát, ami az ugyanakkor elkövetett vízcserét követően tökrement, s sokáig úgy is maradt, így nem tudott sosem bemelegedni a rendszer. A csere során túl magas lehetett a hőmérséklet, nem csak a szabályzó ment tönkre, de a műanyag háza is eltört. A tanulás idején nehezen ejtette le a fordulatot alapjáratra, a gázpedálba belerúgva mindig rendbejött.

Törésteszt 1: Egy Ikarus 260-assal (kb. három éve) történt srég találkozás eredményeként az autónak eltűnt a hűtőmaszk bal szélét és a bal oldali A-oszlopot összekötő vonalon kívül eső része. A márkaszervízben (tudom, nem oda kell vinni) első közelítésben 1 millió Ft-os javítási költséget jósoltak (a másfél millió Ft értékű autón). A károsodás mértékét jellemzi, hogy a tető is torzult, a huzatópadon pedig szétrepedt a látszólag ép szélvédő, a kormányt szabadon lehetett pörgetni, ameddig csak jólesett, mert a fogasléc is kettétört. Végeredményben kedvezményes munkadíjjal, boltból hozott alkatrészekkel 600e Ft-ba került a talpraállítás. Ezután kapta meg a gyári hatküllős Borbet alufelniket, a hivatalos ár feléért.
A két küszöb innentől kezdve volt erősen rozsdás, az első alátámasztási pontoknál. A kis, kb. 1 centis nyúlványa is hullámos volt teljes hosszában.
Az összeszerelés lehetett volna alaposabb, a tető és oldal találkozásánál lévő fekete gumi csík elcsúszva került vissza a helyére, az eleje kicsit asszimetrikusan épült vissza. Egy-két apró alkatrész kimaradt, amiről azt hinné az ember, hogy a márkaszervízben be tudják szerezni, ha máshol nem is.
A bal oldali ajtó ezután egy 5 centis részen mindig begyűrte egy kissé a tömítést.
A visszapillantót pillanatragasztóval rakták fel, nem sok kellett, hogy leessen. Megoldás: üvegessel kell feltetetni.

Karcolás: Egy kukásautó (nevezzük így, amúgy valami tisztító felépítménnyel; sosem láttam korábban) farseprése és lépcsőjének túlnyúlása (amire kukásbácsi feláll) elegendő volt, hogy az Allianznak 118e Ft-os számlája keletkezzen egy jobb hátsó sárvédő, hátsó lökhárító, két (merthogy a túloldalt nekilökte a járdaszegélynek) könnyűfém-felni javításból.

Törésteszt 2: „Ismeretlen” okból történő megcsúszás, árokban landolás, pörgés-forgás, két fatönkkel való találkozás. A kísérletet elvégző személy a törésteszt 1 végrehajtója. Az autónak nem igazán maradt ép porcikája, a motor kiszakadt, a váltó maradt. A bent ülő négy személy közül egy műtétet igénylő nem életveszélyes sérülést (törést) szenvedett, a többiek komolyabb baj nélkül megúszták.
Néhány plusz részlet: a tető elcsúszott jobbra, a jobb hátsó része talákozott egy tönkkel, a másik fadarab pedig a jobb sárvédőn keresztül nézett be a motortérbe, így nem csoda, hogy az alvázszám lemeze leszakadt a toronyról és az egész megcsavarodott. A küszöbök is kaptak egy kis szögeltérést, a jobb hátsó futómű pedig látványosan csámpás lett.

Ezek után vettem észre, hogy az első ablak gumija alatt, alul erősen rozsdás volt a lemez. Valószínűleg ez is a tökéletlen Törésteszt 1 javítás miatt.

Rest in peace. A pontozás nem tudja eléggé kifejezni, hogy mennyire szerettem ezt az autót.

Következő autóról alkotott véleményemet „Az ötödik elem” címmel tervezem feladni.

Hibalista

- Néhány H4-es
- Termosztát 60e-nél, filléres ügy
- Féltengely külső gumiharang kiszakadt ~70e km-nél, nagyságrendileg 1000 Ft alkatrészár, 10e munkadíj. Márkaszervíz, persze...
- Ennyi jut eszembe...

Ide hordtam szervizbe

Mátra Autóbázis, Bátonyterenye
Most már fiatal szerelőcsapat, akiknek az éves szervíz az izzók ellenőrzéséből, olajcseréből és hibatároló-kiolvasásból áll. Nem úgy tűnik, mintha mindig képben lennének, de az is igaz, hogy a Felicia régi találmány. Na, majd az új autónál bizonyíthatnak! Amúgy rendesek, viszont az áraik márkaszervízhez méltón borsosak. A műveleti területet mindig figyelemmel kísérem, oda járok már egy ideje.

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 2001
Kényelem (8) Használati időtartam 6 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 12000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 57000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Favorit Következő autója? Fabia
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (8.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Skoda Felicia 1994 (1997 - 2001)

További ítéletek (270 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)