A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Skoda » Felicia (1994-2001)

Felicia 1,3 MPI LX 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A nagybetűs ETALON

Szöveges ítélet

Annak, hogy ma egy Feliciát birtokolhatok, hosszú előzményei vannak.
Ott kezdem, hogy a családban az anyai nagyapámat mindenki csak Skodás papának szólította. A vérzivataros 50-es években gépjárművezető oktató volt egy Škoda Babetán, többek között. Utolsó járműve is egy 100MB volt. Nagybátyámnak is volt három, egy 1000MB-je majd ezt két 100MB követte. A Škoda iránti vonzalom már ekkor kezdett súlyos személyiségi „torzulásokat” okozni.
Ekkor egy hosszabb szünet következett. Az utcákon mindig figyelgettem a 105, 120 ritkán 130-as Škodákat, de a Favorittal kezdődően kezdtek el mélyülni érzéseim. Autószerelő tanoncként a Spirál műhelyben hosszasan időztem a Silver Line modellekben. Ez a típus az alukerekeivel, metál fényezésével igazán komoly benyomást keltett.
Viszont, amikor megláttam az autó-motor újságban az új Felicia műszerfalát, azzal a lendületes ívvel a tetején csak pislogtam. Összehasonlítva egy akkor májernek számító Golf II-esével… Űrtechnika! Egy újabb reneszánsz a bauhaus szürke évtizedei után!
Újabb, immár rövidebb szünet jött. ’99-ben lettünk munkatársak a később barátommá előlépett előző tulajdonosával. Ő egy Maruti motoros Trabantból ült át ebbe a jószágba, az akkor két éves Feliciába. Sokat csavarogtunk együtt és nálam rögtön etalonná lépett elő a járgány.
Végül 2007-ben, 213 000 kilométerrel passzolta le nekem, és azóta 17 000 kilométert tettem bele. Szóval nálam már a jól megérdemelt pihenését, nyugdíjas éveit tölti, mint a postakocsilovak. De ezt megelőzőleg sem volt elhanyagolva, mindig, minden cserélve volt rajta időben, vagy amikor igény merült fel rá. Hihetetlenül szerencsésnek érzem magam azóta is, hogy egy ilyen előéletű masina lehet az első autóm.

Néhány szó arról, ami köztudott. Tágas az utastere, a 183 centimmel magam mögött terpeszkedve elférek. A fejtér elképesztő nagy, igazi kalapos autó. Klausztrofóbia kizárva. „Sportosan” alacsony az üléspozíció, de látom az orrát, alacsonyabbaknak talán már nem ilyen rózsás a helyzet. Az előre billenthető, felhajtható vagy szükség szerint kivehető ülésekkel simán kiváltható egy kombi. Nyaralás, vásárlás nem lenne ennyire kompromisszummentes egy szedánnal. Németesen kemények az ülések, elég jól formázottak is.

Ebben már a hengerenkénti befecskendezős, 68 lóerős. Általában ketten utazunk vele, így bőven van erőtartaléka a forgalmi szituációk 98 százalékában. Nyugisan, defenzíven hajtva, amolyan škodásan, a motor csendes és rugalmas. 230 000 kilométerrel a háta mögött még mindig nem eszi az olajat. Fogyasztása, így télvíz idején az évszaknak megfelelő abroncsokkal, főleg városban használva 7 liter. Nyáron 6 liter. Így a 42 literes tank tartalma legalább 600 kilométerre elég. Az alumínium blokknak köszönhetően hamar bemelegszik a motor és mikor megmozdul a vízhőfok mérő mutatója lehet berendelni a meleget. Azon pedig mindig elcsodálkozom, hogy bár a kipufogó rendszere értelemszerűen egészen más, mint egy farosnak, de mindig jól felismerhető ugyanaz az orgánum, ércesség.

A legnagyobb „ijedtség”, amit okozott, szinte nüansznyi. Úgy félidőben elkezdett kalapálni indulásnál. Reménykedtem, hogy nem az újonnan beszerelt kuplung szeretne alkotóelemeire esni, mivel csúsztatott indulásnál nem jelentkezett. Nem is tudtam pontosan beazonosítani, honnan jön az zaj, de én inkább a kipufogóra gyanakodtam. Többen is mondták, hogy talán a hátsó kipufogó esett szét. Mikor lecseréltettem a rendszert, a szaki mutatta a teljesen szétégett tűzkarikát. Emiatt rezonált be az egész.

Az alkatrész árak alacsonyak és nagy a választék az utángyártott termékekből is. Köszönhető ez a gondoskodás, odafigyelés a VW rokonságnak és a több mint 1 millió eladott példányszámnak is. (Mikor tavalyelőtt Korfun voltunk nyaralni, 15 darab Feliciát számoltam össze azon a kis szigeten.)

Ezen felbuzdulva, mivel eleve hosszú kapcsolatnak indult a kettőnké, minden fontos alkatrészt igyekeztem újra cserélni rajta. Egy kis ízelítő:

Akkumulátor 44Ah 12 443 Ft
Dobbetét 2 db 8 000 Ft
Első lcs. porvédő+ütköző szett 2 400 Ft
Első lengéscsillapító 2 db 14 640 Ft
Első sárvédő, bal-jobb 9 724 Ft
Fékbetét 3 400 Ft
Fényszóró 5 596 Ft
Szellőző ventilátor 9 713 Ft
Gyújtógyertya 4 db 4 820 Ft
Középső kipufogó 6 600 Ft
Hátsó kipufogó 6 665 Ft
Irányjelző 3 072 Ft
Irányjelző,oldalsó 1 pár 1 520 Ft
Komplett kormánymű 10 000 Ft
Lengőkar 2 db 9 000 Ft
Kuplungszett 15 125 Ft
Nyelestengely szimering 384 Ft
Váltórudazat szimering 380 Ft
Váltórudazat 10 000 Ft
Vezérműlánc garnitúra gyári 4 500 Ft
Olajteknő tömítés 1 500 Ft
Szelepfedéltömítés 1 000 Ft

Nem kevés összeg, pedig mondom, jól karbantartott autóról van szó, csak ezek a beruházások már szükségszerűvé váltak. Azóta viszont csak olaj és szűrő csere volt az autón.

A csomagtérajtó rohadása a díszlécnél típusbetegség, itt is előrehaladott állapotban volt, attól féltem kettérágja a rozsda, ezért kapott bontóból 15 000 forintért egy makulátlant, azonos színkóddal . Ez már a faceliftes, így lett pót féklámpa és szép króm típusfelirat!
Ezen kívül még egy optikai tuningot kapott, a két oldalsó irányjelző színtelen burájú. Dögös.
Nem hátrány, hogy gyárilag alu felnijei vannak, amik szintén jól mutatnak, télen meg csak átcsavarozom a gyári acél felnivel szerelt téli gumikat. Így legalább nem kell tülekednem a gumisnál, ha Vissy úr kiejti a száján azt a szót: hó.

Ha mindehhez hozzáadjuk, hogy még volt rajta másfél évnyi törlesztő részlet, ami megközelítőleg 330 000 Forint volt, kiszámítható, hogy van egy jármű több mint félmillió forintból, amit a legjobb esetben is csak fele ennyiért lehetne eladni.
Hát így vegyen valaki 10 éves hitelre autót.

Végeredményben ez egy nagyon őszinte gép, nem mutat többet, mint ami. Bár még most is látok egy-két pimpelt példányt, de nem ez a jellemző, csak azt bizonyítja, hogy szürkesége dacára is tud érzelmeket kiváltani.
Ez egyben fenyegető problémát is hordoz magában, mindig kiver a verejték hacsak rágondolok, ugyanis egyszer eljön annak az ideje, hogy le kell cserélni. Legszívesebben egy ugyanilyen, csak gyári új autóba ülnék át. Nyúl Béla vagyok, túl drága mulatság az autózás ahhoz, hogy kockáztassak. Első kocsinak egy ilyen tágas, kényelmes autó talán nem is való. Elkényeztetett és nagyon magasra tette a mércét.

...

Eltelt pár év és 24000 kilométer.

Kapott ködfényszórókat sárga izzókkal. A fényszóróba is ilyeneket kapott.
A hátsó sárvédőívek cseréje elkerülhetetlenné vált, hát megtörtént az is.
Volt egy kisebb tolatási afférom egy parkolóban, mögém vágódott egy kisteher. A hátsó ajtót egyengetni kellett, jobb hátsó lámpacsere.

Aztán egy szép nap (este) beütött a crach. Kigyulladt az olajnyomáslámpa és leállt a motor. Vége! Tönkrement!
Legalábbis úgy tűnt.
Aztán megállapítottam, hogy a sorrend nem stimmel. Előbb leáll és utána gyullad fel a lámpa.
Később már be sem indult.
Egy ismerős villanyász végigbogarászta és arra jutottunk, mivel ezek nem szoktak csak úgy tönkremenni, valami jeladó lesz a ludas. Főtengely jeladó.
Vettem bele egy VIKA-t, ha valóban ez a hibája, azonnal veszek bele gyárit.
De semmi. Itt már kezdtem aggódni.
Szaki kimérte, a jeladó élből rossz. Anyucikád. Még hogy szlovák a VIKA, kínai foss!
Gyárival olyan pöccre indult újra a jó öreg MPI, mintha adrenalint kapott volna.

Újra szent a béke.



Hibalista

- Önindító, felújítottra cserélve: 4500.- - Hűtő ventilátor, bontott, ajándék :-) - Kilométeróra spirál: 2000.- - Szellőző ventilátor, gyári: 9700.- - Főtengely fordulatszám jeladó, Viká 2500.- - Főtengely fordulatszám jeladó, gyári 10000.-

Ide hordtam szervizbe

KOBÉ

Értékelése: 8

Másik szerelő értékelése

Én, meg a haverok.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1997
Kényelem (7) Használati időtartam 5 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 213000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 40000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Következő autója? Fabia Combi
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Skoda Felicia 1994 (1997 - 2001)

További ítéletek (270 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)