A megállíthatatlan zöld cs(k)oda
Szöveges ítélet
Egy Skoda 120-as volt előtte és szerettem volna egy kicsit jobbat, mivel az anyagi lehetöségek nagyon meghatározták a választásom egy jobb állapotú Favorit volt tervbe véve, elsösorban a fenntartási költségek és a javíhatoság miatt. Közben rájöttem, hogy ha egy kicsit megtoldom akkor vehetek egy elsökiadású Felíciát is, szóval hosszas keresgélés után találtam rá az autómra, egy kereskedésben lepte a por... elsőre nem volt valami szívderítő látvány, de az ára annál inkább 420E Ft. Ami biztató volt: 1997/12 gyártású, metálzöld, 1.3MPI, hővédős üvegek, központizár , távirányitó, riasztó, szép megkímélt belső, gravírozott üvegek, téligumiszett, és 9 éven át folyamatosan a márkaszervízben vezetett szervízkönyv. Ami "kicsit" elbizonytalaníto volt, a port és a mégporosabb motort leszámítva, hogy az kilométerórában és a szervízkönyben összhangban voltak az adatok és bizony már 320.000km volt benne!
Rövidebb gondolkodás és alapos átvizsgálás után megvettem.
Utolag kiderült, hogy egy német érdekeltségű cég autója volt és Miskolc-Tatabánya között jártak vele napi rendszerességgel... bár mentek vele rendesen, de mindig meg is adták neki amit kellett, abból is a legjobbat. Itt a szervizekre, olajcserékre egyéb javításokra gondolok.
Mosás, polír, motortisztítás, fékellenörzés, olajcsere, szelephézag ellenörzés, hütötisztitás, hütöfolyadék csere után a következő tapasztalataim vannak:
A futómű: javítás szempontjából végtelenül egyszerű szerkezet, nagyon jól ki van találva, ami nem tetszik benne, hogy egy kicsit kemény a futóműve, mindent észrevesz a rossz utakon, bár autópályán, főutakon nincs vele gond, sőt előnyére válik, nagyon jó az irányíthatósága is. (175/70x13-as gumik vannak rajta). A kormányzás jó, bár a 120-as után kicsit nehéznek tünt, de megszokható. Negatívum, hogy nagy ívben fordul. A fék is nagyon jó rajta, teszi a dolgát. Lehet, hogy azért mert az enyém kombi és van rajta fékerőszabályzó, vagy a szélesebb gumik miatt?! Végül is mindegy, a lényeg, hogy kifogástalan. Bár lehetne benne ABS is...
A motor: Az átlagfogyasztást 6,2 alá még nem tudtam vinni, gondolom a gumik miatt sem lehet. De annyira nem is spórolok a benzinnel, ha kell nyomom neki rendesen. Már jónéhányszor lementem velem az ország másik végébe (borsodból-zalába) és autópályán is 130-140-es tempónál, 4 személyel sem evett többet 7 liternél. Megállás nélkül tettem meg a 480 km-t. Ilyen szempontból nagyon jó kis gép. Ilyen hosszú útnál az olajfogyasztás kb. 1dl./1000km, de rövidebb 50-100km-nél gyakorlatilag nulla. Azt hiszem ez attól is függ, hogy mennyire pörgetem a gépet. A 120-as után számomra ez hihetetlennek tünik. Háát nem egy formaegyes autó ha le van terhelve,de lehet vele haladni tempósan. 67 LE már észrevehető... A motor több erőt rejteget mint amit megmutat magából, ezért szeli simán a kilométereket most 350.000km felé. Eddig semmi gondom nem volt vele, szerintem az első gazdájánál már elromlott minden ami elromolhatott (tipushibákra gondolok) és túl van a típusra jellemző javításokon.
A karosszéria: kicsit szögletes, de markáns, karakteres, és nem egy tömegautó kinézetű. Valamint jó, erős, masszív, nem olyan mint egyes "mai" autók, mint pl. a Suzuki vagy a Kia legújabb változata. Ha ráülök, ülnék a motorháztetöre nem horpadna össze.
Utazásközben a kaszni nagyon jó biztonságérzetet nyújt. Korrózióvédelem első osztályú a korához képest, bár a hátsó sárvédőnél volt egy kis javítani való rajta, egy-két 10forintos nagyságú festék alatti korrózió. Na meg ott van még a csomagtérajtó... az üveg és a műanyag díszléc között... az elég borszasztó volt, végül nem is foglalakoztam sokat vele. Ráépítettem egy takaró műanyag díszelemet. Akik látták eddig, azt hitték, hogy gyári megoldás:) Pedig a bontoban vettem, egy Fordnak volt az ajtódíszlece hajdanán...
A belsőtér: egyszerű, praktikus, és elnyühetetlen. Az ülések nagyon jók, hosszútávon is kényelmes, derékban, és oldalról ott tart ahol kell. A csomagtért óriási, és hátsó üléseket két mozdulattal kilehet venni, ha kevés lenne a hely, bár még nem volt rá szükség. Az ajtókárpit szövetborítása viszonylag jó konfortérzetet ad, bár a műszerfal kopogos, az enyémben van középkonzol is, mert mint utólag megtudtam nincs mindegyikben. A hidraulikus fényszóróállító elég sz.r megoldás, nem működik, de nem is fog szerintem mert ökörség az egész, mármint a kivitelezés. Ilyet kitalálni??! A műszerfalon az óra helyett jobb lenne egy fordulatszámmérő. A belsőtér nagy, elég magas vagyok és kényelmesen elférek benne. Ami rossz, hogy a szellőzéshez a ventillátornak mindig menni kell. Ha lehúzom az ablakot a szél leviszi a fejem, szóval ez negatívum. Nyáron meleg van benne nagyon, nem valami jó a szellőzése, légkondi lenne az igazi... Télen viszont a fűtés nagyon jó, legnagyobb hidegben is pár száz méter után is nyomja már a meleget.
A világításkapcsoló nem kapcsoló, hanem nyomogómb, nem látszik az állásán hogy be van e kapcsolva vagy nincs!?! A visszajelzöje nappal , ha rá süt a nap, láthatatlan. Kissé idegesítő. Tehettek volna egy értelmesebb kapcsolót, pl. a hidraulikus fényszóróállítónak nevezett agyatlanság helyére.
A gyári sötétített üvegek nagyon jók A hátsó oszlop viszont ad egy kis holt teret, oda kell figyelni rá, de lehet, hogy csak a kombi volta miatt ilyen.
De mindent egybevetve jó a belsőtér, illik az autóhoz.
Az autóról összességében azt mondanám, hogy ár-érték tekintetében kiváló. Aki egy megbízható, tartós, strapabíró autót szeretne venni, amivel lehet haladni is, annak ajánlom.
Persze odafigyelést igényel, meg kell neki adni ami jár, de akkor cserébe bárhová elviszi az embert. Megbízhatóan, biztonságban.
Sokkal többet ér annál mint amennyiért manapság hozzálehet jutni.
Így utólag azt kell, hogy mondjam nagyon jó döntés volt, hogy megvettem.
Hibalista
- - a fékbetétek cseréltem, kopottak voltak kb. 2600Ft.
- - a hütöventillátor kapcsoló /müködött/ csak szeritem egy kicsit későn kapcsolt. 1200Ft. Ekkor kiszedtem a hütöt is, és kimostam vízköoldóval, pár százforint volt csak a vízköoldó ára, de csodát tett, azóta 90 fokra beáll a mutató és nem megy feljebb.
- - most ment müszakira december elején és kellett rá két elsö fékcsö 2400Ft.
- - a sebváltórudnál eresztett a szimmering, (de csak nyáron cseppent belöle, télen nem) az olajveszteség egyenlö volt a nullával, inkább csak azért cseréltem ki, mert "idegesített" 420Ft.
-
Ide hordtam szervizbe
magam javítom
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 320000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 23000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Skoda 120L | Következő autója? | Talán Skoda Octavia |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
