A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Skoda » Fabia (2007-2014)

Fabia 1.2 TSI DSG Elegance 

Az ítélet értékelése
4,5(4 db)

Két éve még fóbiám lett volna a Fabiatól

Szöveges ítélet

Kezdjük azzal, hogy használt, automata váltós, legfeljebb 4 éves, de inkább fiatalabb, lehetőleg nem fapados és elöl nagy lábtérrel rendelkező autót kerestem 10-11 ezer euró körüli áron. Bújtam a hirdetéseket és a kínálat nagy része gyakorlatilag a következő volt: Ford Focus és Mondeo, Citroën C4 (Grand) Picasso, Škoda Octavia, Fiat Croma és néhány Peugeot, illetve Alfa Romeo.
Egyedüli gond az volt, hogy féltem tőlük, mert vagy az ár volt gyanúsan alacsony (összehasonlítva a németországi kínálattal), vagy a kilométer volt gyanúsan kevés. Ehhez még hozzájön, hogy én a végigpecsételt szervízkönyveknek sem hiszek, és nem hiszem el, hogy valaki 3-4 éves 90-110 ezer kilométeres jól felszerelt dízel Mondeot ad el automata váltóval 8-9 ezer európai pénzért, és ebben még benne van kereskedő (nepper) haszna is. Bocs, de ezt tényleg nem nyalom be és inkább elkezdtem kisebb, de új autókat nézni. Végigjártam néhány kereskedőt, kicsit kibővítettem az anyagi limitet is és kb. ott kötöttem ki, hogy talán a Toyota Auris lenne az ideális, vagy valami a VW koncern autói közül. A Toyota azért tetszett, mert nagyobb mint a Polo/Fabia/Ibiza trió, ráadásul a közepes felszereltség is már jó és egyik barátomnak is csak jó tapasztalatai vannak vele. A gond csak az, hogy az automata váltós Auris olyan ritkaság Szlovákiában, mint a fehér holló, egyszerűen nincs lehetőség tesztvezetésre. Így azért automatát mégsem veszünk. Ez mellett pedig ott volt a Polo/Ibiza/Fabia trió a 7-sebességes DSG-vel és kicsi, de erős 1.2 TSI motorral, amelyről jót és rosszat is olvastam már. Most már csak választani kellene. Magas felszereltség mellett a Polo az ami olcsóbb, és közben több az extra, jobb az anyagminőség, stb. és jobban is tetszik. Az Ibiza az amit először tesztvezettem is, akár egy ST is jöhetne, de a legmagasabb felszereltséget is fel kell kicsit extrázni, hogy minden amit szeretnék benne legyen és még ezek után sem lennék kibékülve az autórádióval. Legvégül pedig a Fabia, amely felextrázva elég drága, és kedvezményt sem adnak rá akkorát, de van egy DE. A pozsonyi autókiállítás alkalmával fél órán belül volt szerencsém ülni a VW trió mindhárom darabjában és mindhárman megegyeztünk abban, hogy a legtöbb helyet bent a Fabia kínálja, még annak ellenére is, hogy szűkebb (mindhárman inkább magasak vagyunk).
Ekkor már ki volt nekem nézve lakhelyemtől egy kb. 100 kilométerre lévő Škoda kereskedésben egy bemutatóautóként funkcionáló, elég jól felszerelt Fabia, amit ezek után személyesen is látni akartam. Egyik szombaton elmentem egyik haverommal, megnéztük, kipróbáltuk mindketten, beszélgettünk kicsit az árakról, stb. Következő szombaton megjelentünk megint és közöltük az eladóval, hogy kellene a kocsi, és ha már ott vagyunk, akkor haverom is rendelt egy jól felszerelt Fabia Combit ugyanazzal a motorral és DSG váltóval. Az a haverom aki két héttel korábban még szidta az automata váltókat és azt állította, hogy ő olyat sosem fog venni. :-)
Mivel az anyagiakat még eltartott egy kis ideig összeszedni, megegyeztem az eladóval, hogy 6 ezer kilométerig még használják és én majd utána hoznám el.
Végül kb. 3 héttel később egy szép hétfői napon elmentem az első autómért, egy ami Škoda Fabia Elegance 1.2 TSI DSG. Listaára 15.945 € volt, ezt én valamivel több mint 3000 eurónyival olcsóbban elhozhattam 4 darab 16"-os téli gumival és extra gumiszőnyegekkel együtt.

Magáról az autóról. Ami a felszereltséget illeti, ritka az olyan Fabia ami ilyen szinten fel lenne szerelve, eleve Elegance és ezen kívül még van benne beépíett navi, 16"-os alu felnik, sötétített ablakok a B-oszloptól hátrafelé, 4 éves/60000 km "extra" garancia és metál fényezés.
Kezdjük a navigációval, ami a legnagyobb árnövelő extra. Számomra a legnagyobb előnye az, hogy van SD kártya bemenete, ezért egy 32GB-os memóriakártyára rápakoltam egy rakás zenét és nem kell állandóan MP3 CD-ket írnom és azokat tárolni/cserélgetni az autóban. Ami magát a navigációt illeti, azt eredetileg nem is akartam, de ez volt, hát ezt vittem. A sors fintora az, hogy új munkahelyemnek köszönhetően azóta napi szinten használom, főleg Csehországban. A saját helyzetét gyakorlatilag azonnal megtalálja, ha nem parkolok éppen híd alatt és az útvonaltervezés is legfeljebb 1-2 másodperc kérdése. Ami viszont kicsit gondot okoz, az az, hogy kisebb vidéki városokban és a falvakban gyakran nem ismeri a házszámokat. Szóval elvezet a megadott utcába, de utána már a konkrét házat nekem kell megtalálnom. Ilyenkor szoktam elővenni a telefonomat és keresem ki a pontos címet Google Maps-en keresztül, az majdnem minden putri kis tanya házszámait is ismeri. Ennek ellenére jó a navi, mert azért az esetek többségében célhoz visz, ráadásul annak, hogy be van építve, van előnye is. Nem kell semmilyen kütyüt tartanom az autóba, amit minden alkalommal fel kellene ragasztanom az ablakra és fordítva, hogy ha nem szeretném, hogy feltörjék az autómat és menet közben a műszerfal közepén lévő LCD kijelzőn (MaxiDot) is jelzi az adatokat. Természetesen van benne POI és TMC is, ennyit róla.
További extrák az automata egyzónás klíma, amely teszi a dolgát gond nélkül és szintén az egyik olyan extra amit mindenképpen akartam az autóba. Nagyon nincs kedvem a fél utat azzal tölteni, hogy a légkondit tekergessem egész úton.
Ezen kívül télre van benne ülésfűtés a két első ülésen. Két fokozatos és állatul fűt és már volt egy reggel amikor 7°C volt és jól esett bekapcsolni egy rövid időre. Hosszú útra persze elviselhetetlen lenne, de arra, hogy téli reggeleken a seggem komfortérzete ne legyen azonos egy pingvinével, pont megfelel.
Ezen kívül még akad tempomat, fedélzeti számítógép, elektromos ablakok és oldalsó tükrök, középső könyöktámasz és ennyi. Ezekhez szerintem többet nem igen lehet fűzni.

Térjünk rá arra, ami szerintem a többséget érdekli, a motor és váltó. A 7-sebességes DSG-t a Škoda csak az erősebb 77kW-os (105 LE) motorhoz szereli. Maga a motor 1.2-es és egy turbó rásegítésével 4 hengerbe tolja a sűrített levegőt. Maga a teljesítmény a Fabia számára több mint elegendő, városban és országúton nagyon kellemesen lehet vele autózni, nem gond az sem, ha dombnak kell menni, azon is tud gyorsulni. Természetesen észnél kell lenni, és tudatosítani kell, hogy ez nem egy 1,9-2 literes "ToljadDezső" és dombnak felfelé előzni azért ésszel kell. Ami viszont mindenképpen jó, hogy teljesítményben a motor tudja ugyanazt, amit a régebbi 1,6 literes szívó benzinesek, ráadásul alul nyomatékosabb a motor és nem kell annyira pörgetni, ha éppen haladni szeretnénk. Szóval bárki bármit mond, az 1,6-osokat tényleg gond nélkül meg lehet kergetni vele. Természetesen autópályán már megmutatkozik a lökettérfogat hiánya, de az csak a megengedett sebességtartományok felett, 140-ig tényleg azt lehet mondani, hogy "kicsi a bors, de erős", amit több ismerősöm is megerősített, miután vezették az autót.
Ezen kívül egy hátránya van még a kis motornak, az a motorfék. Nem mint hogyha nem tudna motorral fékezni, csak éppen nem eléggé, és meredek lejtőkön jobban alá kell kapcsolni, és itt át is térnék az automata sebességváltóhoz, amellyel ezt meg lehet csinálni. Azoknak, akik nem ismerik, elárulom, hogy egy "száraz" duplakuplungos váltóról van szó, és ugyanezt szerelik az 1.4-es 180 lóerős Fabia RS-be, Polo GTI-be és Ibiza Cupra-ba, szóval semmi lustaság, a váltó tényleg pillanatok alatt kapcsol, és gyakorlatilag nem is érezni, hogy mikor, ha nem figyelem a fordulatszámmérőt. Nincs az az ember, aki kézzel gyorsabban és lágyabban váltana. Ugyanez igaz a visszakapcsolásokra, nem lehet kicseszni vele, és nem okoz neki gondot pl. a 7-esből 4-esbe való visszakapcsolás sem egy kövér padlógáznál. Ez mind D üzemben, S-ben ha lehet, akkor a D-hez képest még egy fokozattal lejjebb kapcsol és agresszív vezetéshez magasabb fordulaton tartja a motort. Mondjuk ennek gyakorlati jelentősége nem igen van, az S inkább csak amolyan parasztvakítás, mert D-ben is eléggé alávált a váltó, sőt, szerintem sokkal jobb tartományt kap el a motor, mint S-ben, ahol feleslegesen bőgeti, akár 5000 felett is, aminek semmi értelme, főleg, hogy a váltóval lehet kézzel is kapcsolni és konkrét fokozatot választani. Itt annyi a különbség a kuplungpedál hiányán kívül, hogy az elektronika védi a motort és nem enged olyan fokozatot kapcsolni amelyben a fordulatszám túl alacsony, vagy túl magas lenne és olyan esetben, ha ezt gyorsulás, vagy lassulás esetén eléri, akkor felülbírál és egy fokozatot fel/le vált.
Maga a hét fokozat úgy van kiosztva, hogy nagyon jól lehet az autóval gyorsulni 10 mp körül százra, a váltó pedig már 70 környékén képes kapcsolni az utolsó fokozatot, és ha nem gyorsulok tovább, akkor ezt meg is teszi és még valamivel 60 alatt is ezt a fokozatot tartja. Ilyenkor a motor kb. 1200-at forog. Kilencvennél forog a motor kb. 2000-et, 130-as tempónál pedig kb. 2700-at, ami nagyon kellemes. Más autók ilyen kis motorral autópályás sebességnél már 4000-et forognak és nagyon eszik a benzint. Nálam ez a motor 130-nál 7,5 litert kér 100 kilométerre. Akik kombit vesznek és beérik 15"-os szűkebb 185-195 mm gumikkal (nekem 205/45 R16), azok 1-2 decit megspórolhatnak. Ez a fenti fogyasztás persze nem túl szép, ráadásul 150 környékén már 9 liter körüli fogyasztással kell számolni, de ez nem jelenti azt, hogy nem lehet az autóval gazdaságosan közlekedni. Ha valaki kerüli az autópályákat és megelégszik a 2 számjegyű sebességekkel, az képes több mint 800 kilométeres hatótávolságot is leolvasni a fedélzeti számítógépről, ami 5,5 literes fogyasztásnak felel meg a 45 literes benzintartálynál. És ha már a benzintartálynál tartunk, annak valódi térfogata legalább 53 liter, ha nem több. A héten úgy tankoltam bele 51,5 litert, hogy még volt benne üzemanyag kb. 60-70 kilométerre. Természetesen ezt a túltankolást ki kell ügyeskedni kicsit, mert a pisztoly 45 liter környékén normálisan lekattan.
Ami az én átlagfogyasztásomat illet, az jelenleg elég szomorúan fest, 8 liter környékén van. Ennek fő oka az, hogy ritkán tartom be a megengedett sebességeket és gyorsan hajtok mindenhol (kivéve az iskolák környékét). Javarészt autópályán, és ott is legtöbbször 140 felett közlekedem. A cseh D1-esen nem vagyok rá képes, hogy a jobb sávban araszoljak a kamionok között, miközben azon a zötyögős "úton" kihullik a maradék fogtömítésem is, ezen kívül pedig párszor belekarcoltam már a végsebességbe is 100-200 kilométer erejéig (természetesen német magánautópályán), ami egy olyan magas légellenállású autónál mint a Fabia az átlagfogyasztás többszörösét eredményezi.
Szóval aki azzal számol, hogy könnyű és kicsi kocsi, aminek nyomni lehet és nem fog sokat enni, az ne ezt a motort nézze. Akik képesek tőlem normálisabban közlekedni (vagy nem zavarja őket, hogy egy kamion mögött araszolnak 50-100 kilométeren keresztül), azoknak viszont jó vétel lehet, mert tényleg lehet vele gazdaságosan is menni, és ügyesebbek (értsd: türelmesebbek) kézi váltóval szerintem elmennek 5 liter alatt is százon.
Azoknak akik sokat utaznak és nem zavarja őket a fekete füstfelhő az autó mögött természetesen továbbra a ToljaDezső-t ajánlom, de ott le kell mondani a DSG-ről, azt csak ehhez az 1.2-es benzines motorhoz kínálják a Fabianál (azóta kapható a Rapid 1.6 TDI 66kW + DSG kombóban).
Más most már így hirtelen nem jut az eszembe más, egyelőre nem egész 4 hete van meg az autó és 4500 vezetett kilométer tapasztalata nem elegendő több írandóra. Majd 10 ezer körül frissítek, képek hamarosan. :)


2012. szeptember 1. - 18547 km, ebből nálam 12588 km

Amint azt ígértem, 10 ezer után okosabb leszek és pofázok kicsit. Ezen már egy ideje túl vagyok és ezek az észrevételek.
- Ha nagyon akarok, tudok 5 liter alatt is menni. Mondjuk ez már haladásnak nem nagyon nevezhető, de nem lehetetlen. E héten volt éppen az, amikor 290 kilométer megtétele után még 1000 kilométeres hatótávot írt a fedélzeti számítógép. Természetesen ehhez ideális körülmények is kellenek, mint a hosszú út, lehetőleg meleg motorral kezdett mérés és előrelátó vezetés (begurulások, motorfékezés), alacsony sebesség (autópályás 85-95 km/h) és persze olyan időjárás, hogy ne kelljen sokat/egyáltalán klímázni)
- Ha valaki a fentieket nem hiszi el, mert a Fabia üzemanyagtartály 45 liter, annak csalódást kell okoznom. Csordultig töltve kb. 58-59 liter lehet (tankoltam már több mint 56 litert). A fedélzeti számítógép kb. 47-48 liter körüli értékkel kalkulál és amíg fogy el az az első 10-12 liter, addig úgy veszi, hogy tele a tartály és az üzemanyagszintjelző sem mozdul meg egy jó ideig. Természetesen az ilyen csordultig tankolás csak akkor ajánlott, ha tele hosszú út előtt vagyunk. A hőtágulás csúnya dolgokat művelhet egy ilyen fullos tartálynál, ha nem számolunk vele.
- Begépeltem az összes tankolásomat a spritmonitor.de-re, ha valakit konkrétan érdekel, itt találja: http://www.spritmonitor.de/en/detail/524107.html
- Az utóbbi időben a hosszútávú átlagom elindult lefelé, ami elsősorban annak köszönhető, hogy időnként Dagobert bácsisan is vezetek (persze csak ha a forgalom és az időm is engedi). Ha sikerülne kiiktatnom a sok autópályázást és főleg ezzel kapcsolatban a lustaságfucktoromat (hajnali 300-400 kilométeres utak előtt szeretek egy fél órával többet aludni, után meg 150-160 körüli tempóval kell mennem, hogy időben érkezzek), akkor probléma nélkül le lehetne nyomni a hosszútávú fogyasztásomat 6 liter alá. eleinte 8 liter fölött jártam, most a hosszútávú lement 7,46-ra, azzal, hogy az utolsó, tankolások szerinti mérések 6-7 liter körül mozognak annak függvényében, hogy "milyen nehezek a téglák". A legjobb fogyasztási értékek 60-80 km/h között vannak, természetesen hetedik fokozatban. Ha a városi forgalom engedi, csodaszép fogyasztási értékeket lehet városban produkálni tempómattal 60 km/h körüli sebességnél, amikor a hetedik fokozat kb. 1200-at pörög.
- Motorfék, illetve visszaváltások a DSG-n: 7. fokozatból 6-odikba visszaváltani teljesen értelmetlen, nagyobb tempónál legalább 2 fokozatot kell lejjebb kapcsolni, hogy érezhető legyen a lassulás, és lehetőleg egyszerre, mert ha amíg éppen bemenne a hatos és felenged a kuplung, addig gyakorlatilag nincs fékhatás, lejtőn még az is megeshet, hogy ez alatt gyorsulunk. Ha nem autópályán haladunk (azaz normális a sebesség), ott értelmes visszaváltani hetedikből azonnal negyedikbe, ami ráadásul sokkal gyorsabb is, mert a 4. fokozat a "másik váltón" van, így gyors a váltás. Nagyon meredek lejtőn, pl. hegyről lefelé ahol teherautóknak és buszoknak kötelező a 2. fokozat, értelmes a harmadik fokozatot tartani, egy kis motorbőgés mellett le lehet ereszkedni az autóval úgy, hogy a sebességünk jelentősen nem változik (se nem gyorsulunk, és nem is lassulunk). Kezdem már lassan kiérezni és ilyenkor vicces a többi autóst figyelni, ahogyan kilométereken keresztül mennek előttem és egész idő alatt tapossák féket.
- Rugózás, lengéscsillapítás. Ezzel nem vagyok megelégedve, érzem, hogy valami komolyabb futómű kellene nekem, ami jobban elnyeli az úthibákat, és a kanyarban is jobban tart. Illetve ezt a kanyaros dolgot pontosítom. Ha jó minőségű az aszfalt, akkor nincs gond a gyors kanyarokkal, de amint van pár úthiba, nagyon el tud pattogni a kocsi segge a kanyarban. Egyelőre mindig megfogtam, de attól félek, hogy egyszer rossz vége lesz. Ugyanez igaz a nagy sebességekre pl. autópályán. Amíg jó az aszfalt, addig semmi gond, de amint valami keresztbordára érkezek, úgy pattog az autó, hogy jobb két kézzel tartani a kormányt, mert csak magától az ütéstől olyat ugrik annyit a kezem a kormányon (ha egy kézzel tartom pl. 2 óránál), hogy azzal rántom le az autót az útról. Természetesen nem kell ezt a dolgot olyan sötéten látni, aki normális tempóval közlekedik annak ez nem probléma, de én vagy sietek, vagy egyszerűen a Dagobert bácsiféle vezetés miatt a lehető legkevesebbet fékezek és a megszokottnál kicsit gyorsabban megyek a kanyarokba.
- Navigáció: Az útvonaltervezés hosszabb útvonalaknál kicsit tovább tart, nem azonnali. Azonnal kiszámolja mondjuk az útszakasz első felét, megjeleníti az irányt, hogy merre induljak el, majd utána ha még "a háttérben" számol és kiböki a maradék kilométert és pontosítja az érkezés időpontját. Eddigi tapasztalatok szerint településeken kb. 40 km/h haladási sebességgel számol, közúton 80-nal és autópályákon kb. 110-120-szal. Ha ezektől gyorsabban haladunk és nincs váratlan forgalmi helyzet, akkor a célba korábban érkezünk. Természetesen a megtett táv alapján az előrelátható érkezési időpontot a navi állandóan frissíti, szóval ha már beépített stopperóra nincs, lehet versenyezni a navigáció által számított idővel. Szintén van TMC támogatás, Csehországban elég jól is működik. Egyetlen egyszer nem jelezte ezidáig a gondot, egy több kilométeres szakasz volt lezárva és mi pont abba a faluba tartottunk, ami ennek a szakasznak a közepén volt. Ilyenkor imádkozni kell, hogy ki legyenek jelölve az elkerülőutak és ajánlott a navit kikapcsolni, mert az elkerülőúton minden egyes utca mellett elhaladva addig pofázza nekünk a megfordulást, amíg az újonnan kiszámolt alternatív kerülő útvonal nem lesz rövidebb, mint az, hogyha visszamennénk az eredetire ami le van zárva. Itt jó lenne, ha lenne valami funkció, ami mondjuk 3-5-10 rossz (nem)letérés után "látná", hogy valami gond van, és megkérdezné, hogy szeretnénk-e egy másik útvonalat.
- Kezdem kevesellni a rakodóhelyek számát. Egyre több cuccot hordok az autóban, amiket nem tudok hamarosan hova tenni. Ezek az amolyan egy kombiban elveszik valahol a csomagtér oldalsó zsebében dolgok, de itt a túl sok rekesz nincs oldalt. Az egyik felén van egy literes ablakmosófolyadék, a másikon egy-egy beltér és rovareltávolító spré, és mögéjük vannak begyömöszölve a rongyok. Persze ezeket nem kellene magammal hordanom, de mivel sosem tudom, hogy mikor és hol mosom meg az autót, ezek nálam vannak.
Mindez nem zavarna, ha nem volna időnként szükségem a teljes csomagtartóra. Munkámból adódóan egy Superb kombi sem volna elég, ezért a csomagteret próbálom üresen tartani, hogy amikor kell, akkor kényelmesen tudjak bele pakolni, de sajnos az a helyzet, hogy a sok apróság (pokróc, motorolaj, szivacs, rongy, budipapír, stb.) így is mindig hátul valahol az ülés alatt köt ki, ha szükségem van a csomagtartóra és nagyon utálom, mert idegesítenek a nem rögzített, röpködő cuccok. Ehhez még hozzájön az, hogy LPG palack beszerelését is tervezem az autóba, amely természetesen a pótkerék helyén lesz, ahol most a gyors abroncsjavító készlet, a levegőkompresszor, az elsősegélydoboz és a vészjelző háromszög lakoznak. Már most feláll a szőr a hátamon attól, hogy ha egyszer gáztartály lesz a kocsiban, hogy ezeket hova teszem. Az első ülések alá nem nagyon férnek be, az ajtókba sem. Oké, lehet, hogy túlságosan rendmániás vagyok, de szeretem, ha megvan mindennek a maga helye és nem kell törődni vele.
- Megemlítettem az LPG-t. Konkrétan a Vialle LPdi rendszerén gondolkozom, amely kimondottan ezekre a kis TSI motorokra lett kifejlesztve és a motor eredeti benzinbefecskendezőit használja és "a gázt" cseppfolyós állapotban juttatja be a hengerbe. Elegáns megoldás, mert kevesebbet kell fúrni, és nem szükséges a hűtés/(kenés?) miatt megadott ciklusonként benzint is befecskendezni, ráadásul az autó azonnal tud gázra indulni. Az egyedüli szépséghiba az LPG ismert hátrányai mellett a rendszer ára és elérhetősége. Szlovákiában jelenleg senki sem szereli, és leghamarabb csak ez év végén kerül forgalmazásba, annak ellenére, hogy ez már nem olyan új dolog. A következő dolog ami gond, az a rendszer ára, ami kb. 2500 € és így a megtérülés időtartama is hosszabb a szokásosnál, kb. 70000 km. Ez még egyelőre a jövő zenéje, de jó lenne, ha 40%-kal olcsóbban közlekedhetnék.
- Ami még zavar: az az autó hátsó ablakának koszolódása. Nincs hátul sárhányóm és mivel majdnem egyenes hátú hatchbackról van szó, esőben nagyon felverődik a víz a hátsó ablakra és ezért sokszor kell menetni a hátsó ablaktörlőt. Persze tud az menni magától is, csak sajnos a sebességét már állítani nem lehet, ezért gyengébb esőben, vagy városban lámpákon gyakran szárazon töröl, az meg nem jó. Szóval marad a kézi kapcsolgatás. Ezzel kapcsolatos még az is, hogy idegesítő az oldalsó ablakok közepén átfolyó víz. Sokan írták, hogy esőben zavarja őket. Engem akkor nem, mert amúgy is vizes az egész ablak, de annál inkább olyankor zavar, amikor száraz időben többet mosom a szélvédőt pl. bogarak miatt. Ilyenkor az oldalablakon csorgó fehér hab idegesítő, ráadásul sokkal láthatóbb foltot hagy. És ha már az autótisztításnál tartunk, javaslom, hogy kerüljétek az olyan sokküllős kerekeket, mint az enyém. Kézzel tisztáranyalni az maga a pokol!


2012. október 16. - 22163 km, ebből nálam 16204 km

Az utóbbi idők kicsit mozgalmasak voltak, konkrétan az utolsó 4 ezer km. Először is 18800 km körül egy szép napon otthonról egy találkozóra sietvén még elég hideg motorral kaptam egy EPC hibát, karácsonyfafényekkel a kijelzőn. Az autó elkezdett kicsit rángatni, ezért azonnal lassítottam, majd teljesen megálltam. Az volt az érdekes, hogy a váltó kettes fokozatban maradt és az autó nagyon elkezdett remegni, nagyon rossz érzés volt. Még mielőtt győztem volna a pontos hibaüzenetet és a sok LED fényt mobiltelefonnal dokumentálni, inkább leállítottam a motort, mert nagyon nem tetszett az a rángatás. Egy perc múlva újraindítottam a kocsit, semmi gond, semmi fények, vagy egyéb. A találkozóm után természetesen elhajtottam a szervizbe és megnézettem a gépet, a diagnosztika szerint állítólag kihagyott 2 henger és a gyári leírás szerint a hibát valószínűleg a rossz minőségű üzemanyag okozhatta. Ezzel csak az a gond, hogy előtte az utolsó 5 alkalommal 5 különböző Shell kúton tankoltam két ország területén összesen 227 liter 95-ös benzint. Shell benzinnel gondjuk még eddig még nem volt, de javasolták, hogy tankoljak máshol. Végül tényleg máshol, más országban, tankoltam más benzint (HU, MOL Evo). Szerencsére a szervizlátogatás óta nem jött elő a hiba. Valószínűleg valami kosz juthatott az üzemanyagrendszerbe.
Ez után 20 ezer km körül jött a következő gond. Egyik hétvégén kellemetlen vibrálásra/rezgésre lettem figyelmes a amikor a motor alapjáraton megy az utasoldalon a műszerfal irányából. Sajnos a zajforrás helyét először nem sikerült beazonosítanom, de egy kis fórumozás után végül kiderült, hogy apró típushibáról van szó, amit a motortérben az üzemanyagcső rezgése okoz egy másik csővel együtt. A cső enyhe előmozdításával a kellemetlen hang csökkent, csak sajnos nem volt állandó a megoldás, mert egy idő után újra visszakerült eredeti helyére. Ezt a következő szervízlátogatásomkor szintén megemlítettem.
Ez a szervizlátogatás valamivel 20 ezer kilométer után volt, abban a márkaszervizben, ahol az autót vettem, szóval Porsche Inter Auto, Érsekújvár. A szervizlátogatást egybekötöttük egy haverom autóvásárlásával, neki éppen akkor jött meg az új Fabia Combija. Szintén 1.2 TSI DSG váltóval és Elegance felszereltséggel.
Hoztam a saját olajomat és egy korábbi megegyezés alapján a munkadíj és a szűrők cseréje ingyenes volt. A próbaút alatt (nem kellett volna ehhez út) a rezgés sem jött elő.
Sajnos 1-2 héttel később viszont megint elkezdett rezegni, ekkor megint villámlátogatást tettem az egyik pozsonyi Porsche Inter Auto szervizben és úgy néz ki, hogy ők már véglegesen eltávolították a hibát (végül mégsem). Érsekújvárban egy kék szivacsszerűséget tettek a csövek közé, Pozsonyban ezt kiszedték és valami fekete maszlagot gyömöszöltek két cső alá. Úgy néz ki, mint hogyha valami fekete szemeteszacskó lenne oda begyűrve. Nem túl esztétikus, de csak az látja aki keresi és a célnak megfelel, azóta csend van alapjáraton.
Ezután egy jó ideig nyugi volt, amíg egy szép napon nem sikerült két autó között egy parkolóhelyet sejtve a sötétben egy betonárokba esnem. Első kerekek a levegőben, kocsi a hasán. Nem volt jó érzés, amikor éreztem, hogy az autó orra esik előre és én hiába állok a féken. Nem kívánom senkinek. Szerencsére aztán nem fordult be az egész autó, mint ahogyan azt a beeséskor egy pillanatig hittem. Megvolt a dráma, a helyi klubból kifutott pár ember, és azzal fogadtak, hogy nem én vagyok az első, aki beszopta ott. Végül jött millió segítőkész ember és kihúztak (csak a harmadik autó - egy emberekkel megrakott partibusz bírt velem). Mint később kiderült, ekkor sajnos sikerült még nagyobb kárt csinálni. Mivel annak betonároknak a szélén vasbetonszerkezetben használt vasmerevítők voltak, olyan 10 darab és 8-10 cm magasak, és ahogyan az autó a hasán feküdt, ezek belekapaszkodtak és kihúzáskor letétpék az autó aljáról a műanyag borítást. Amúgy szerencse, hogy volt ilyenem, mert a haverom új Fabiajan, ami már 2013-as modellév, már nincs ilyen. A két műanyagborítás + 1 elgörbül merevítővas cseréjét végül megúsztam 81 euróból (baráti áron). A javítást konkrétan Bélvatán (Vojtechovce) a Bors Fridrich márkaszervizben csinálták. Nagyon pozitívan értékelem a hozzáállásukat, végig ott lehettem az autónál (kérni sem kellett), a hivatalos munkadíjaik pedig a pozsonyiakhoz képest több mint a felével olcsóbbak. Már most tudom, hogy legközelebb hozzájuk viszem az autót olajcserére és szintén javaslom őket bárkinek, akár Magyarországról is megéri átmenni.
És legvégül pedig egy esemény, amely azért az autó életében is számít valamit, a múlt hétvégén a Totalcar Trackday keretén belül meg lett hajtva kicsit a Slovakia Ringen. Mindenki azt mondta, hogy vigyázzak, kinyírom a fékeket, gumikat, az egész autót. A fékek fáradásától és attól, hogy attól, hogy esetleg teljesen elkoptatom őket féltem. A gumikopás részemről benne volt a pakliban. A legtöbben azt mondták, hogy csak egy gyors kört menjek, a többit vegyem lazán, vagy minden harmadik után menjek lazán és hűtsem a féket, stb. Ez is volt a terv, de a gyakorlat mást mutatott. A fékek végig bírták, nem fáradtak el, nem volt velük semmi gond. Igaz, nem fékeztem padlófékkel, de így is sokkal rövidebb féktávokat vettem, mint a többség. Valószínűleg annak köszönhetem azt, hogy bírták a kiképzést, hogy az 105 lovas 1.2-es TSI a legnagyobb tárcsákat kapja előre a Fabiak közül, konkrétan ugyanazt a 288x25 mm tárcsát amit a Fabia RS. Ami a motort illeti, az is gond nélkül bírta, egyedül az olaj miatt izgultam kicsit, mert inkább téli olajam van most, konkrétan Mobil1 New Age 0W-40, de nem volt azzal sem gond. A fedélzeti számítógépről maximum 110°C-t tudtam leolvasni, ez fölé sosem ment. Ez természetesen részben köszönhető az utcai autóknak kellemes pályázós időjárásnak is, 11-16°C között mozgott a levegő hőmérséklete. Szintén ez lehet az oka annak, hogy a gumik is elég jól bírták. Mélységre erős kopást nem tapasztaltam a 28 gyors kör (165 km) alatt, de a hátsó gumik külső szélei sajnos jobban megkoptak a gyorsan vett hosszú kanyarokban. Nem vészes, én is csak akkor vettem észre amikor a boxban jobban megnéztem, és láttam, hogy a hátsó kerekeknek nem a teljes felülete szürke a padock betonjától. Most már nem fogok törődni vele, nemsokára felrakatom a téli gumikat, és tavasszal nem csak az első és hátsó, hanem a jobb és bal oldali gumikat is felcserélem. Amúgy a legjobb köridőm 3:03:648 lett, amivel nagyon meg vagyok elégedve, mert 3:30 alá nem nagyon vártam magam egy gyári Fabiaval és 1.2-es motorral. Ami itt szerintem sokat tett, az a váltó. Természetesen S fokozatban mentem vele és pakolta is fokozatokat, ahogy kellett. Gyorsan és ott is felkapcsolt már (hiszen a fordulatszám megvolt hozzá), ahol én kézi váltós autóval nem váltanék, mert inkább a kormányba kapaszkodtam volna. Ilyenek tipikusan a hosszú kanyarok voltak, amiken gázzal mentem végig. Összegezve: a pályanapon nagyon meg voltam elégedve az autóval, a gyári futómű ellenére is. Természetesen egy tömblengőkaros komoly futómű sokkal jobb lenne, de itt a sima pályán nem volt gond a pattogó hátsó futóművel és nem is az volt a cél, hogy a Ferrarikat toljam le az útról. Így is sok, papíron sokkal erősebb autót előztem meg, mint a pályán, mint a legjobb köridők tekintetében. Eredetileg nem így terveztem, de azt hiszem, hogy a legközelebbi Totalcar Trackday-re is kiviszem a kicsikét. A cél a három perc alatti köridő.


2013. október 6. - 42150 km, ebből nálam 36191 km

Úgy néz ki, hogy egy éve írtam utoljára, de valójában nem, mert időközben próbáltam már frissíteni az ítéletet, de sajnos valamiért nem mentette. Nem volt energiám mégegyszer megírni, szóval most csak röviden. Azóta volt egy tél, amikor is semmi gond nem volt az a autóval, de azért rájöttem, hogy van egy kellemetlen tulajdonsága a kis 1.2-esnek. Lassan melegszik ha nem megy fordulaton. Ez azt jelenti, hogy a hűtővíz a 90°C-t 0°C körüli hőmérséklet esetén csak kb. 7 kilométer egyenletes haladás után éri el. Természetesen jön a meleg már hamarabb is, de ha nem volna fűtött ülésem, akkor ez nagyon kellemetlen lenne. Szóval ha valaki ilyen motorral szerelt autót vesz, mindenképpen olayt vegyen, aminek fűtött ülései is vannak, vagy gondolkozzon el állófűtés beszerelésén. Utóbbi a magas ár ellenére azért is ajánlom, mert a motor amíg hideg, mérhetően többet fogyaszt. Gyakorlatilag a 10 km alatti távokon az átlagfogyasztás télen gazdaságos vezetés esetén is legalább 1 literrel magasabb. Agresszív vezetés esetén 5 kilométerig a különbség akár 2 liter is lehet az átlagfogyasztáson. Télen ezért hidegen is érdemes kicsit jobban forgatni a motort. Ez alatt persze nem 5000 ezres fordulatszámot értek, hanem azt, hogy hagyjuk a motor 2000 fölé is menni. Az 1300-1600 körüli fordulatszámokon (D-ben könnyű lábbal mindig ennyit forog városban) a motor alig termel valami extra veszteséghőt, ilyenkor nagyon lassan melegszik.
De azért nem kell nagyon megijedni, nem annyira vészes a dolog, ahogy elsőre látszik. Ha a motor eléri az optimális üzemi hőmérsékletet, a fogyasztás azonnal kellemes. Ez nyáron pillanatok kérdése, és volt olyan, hogy 90 kilométert országúton 4,5 literes átlaggal mentem. Igen, klíma nélkül (igyekszem nem használni) de falukban óra szerint 60-nal, azokon kívül 80-95 km/h közötti tempóval.
Amióta nem járok már gyakran szolgálati utakra és inkább csak városban és országutakon közlekedem, azóta a hosszútávú átlagfogyasztásom is elkezdett csökkenni. Jelenleg 6,9 liter 36 ezer kilométer alatt, de ebbe belerondítanak az autópályás tempók, és két Totalcar Pályanap is (II. Slovakiaring, III. Hungaroring). Spórolósan meg lehet közelíteni az literes átlagfogyasztást (1015 km, 5,19-es átlag), kicsit normálisabban 5,5 körül járok. Téli időszakban 6,5 liter az átlag. Persze ebben sok városi forgalom is benne van. A cseh Škoda fórumosok tapasztalatai szerint további mérhető fogyasztáscsökkentés vékonyabb, és kisebb gördülési ellenállású gumikkal lehet még elérni. Esetemben ez azt jelentené, hogy 15-ös kerekekre kellene cserélnem, amit viszont jelenleg esztétikai és anyagi okoknál fogva sem akarok, még annak ellenére sem, hogy a menetkomfort biztosan jobb lenne.
Azt hiszem egyelőre ennyi. Azt tudom mondani, hogy pár apróságtól eltekintve meg vagyok elégedve az autóval.
Az apróságok amik zavarnak, az az, hogy nem lehet gyárilag xenon fényeket rendelni/szerelni az autóra (Polo és Ibiza esetében van ilyen lehetőség). Illetve ez nem is zavarna, de a tompított fények világíthatnának jobban is. Ez sajnos általános Fabia gond, sok tulajdonos panaszkodik erre. Ezen kívül nagyon idegesít, hogy a szélvédőről a víz az oldalsó ablak közepén folyik el. Esőben ez nem zavar, de ha a habos, fehér szélvédőmosó folyadék veszi arra az utat, nagyon idegesítő, mert nem látni tőle és nyomot is hagy az üvegen. Aztán kicsit kellemetlen, hogy a Škoda olyasmin spórolt mint a tolatólámpa. Csak egy van hátul, aminek nagyon kevés a vénye. Tolatóradar nélkül nagyon el lennék veszve esti tolatásnál, mert alig látni hátul valamit. Még hogyha apróság is, de hasonló a gondom a csomagtérben is. Mindkét oldalon lehetne megvilágítás, de sajnos nincs. Ha a csomagtartó bal fele meg van pakolva, akkor a jobb felébe gyakorlatilag nem jut el semmi fény.
Ezek azok a dolgok amik engem idegesítenek a napi használatban. Egyik sem katasztrofális, együtt lehet élni velük, de ezek azok a dolgok, amikre jobban oda lehetne figyelni majd a Fabia III tervezésénél.

Hibalista

- 12118 km - 15 ezres olaj és olajszűrő csere saját olajjal összesen 72 € - 18792 km - egy kilométernyi otthonról, még hideg motorral EPC hiba, motor szaggat, egész autó remeg, újraindítás után minden okés, a diagnoszitka szerint kihagyott két henger, rossz minőségű üzemanyagra hivatkozott a szerviz - 20171 km - következő 15 ezres olaj, olajszűrő és pollenszűrőcsere saját olajjal 8 ezer kilométer után, összesen 46 € (a szűrők és a munkadíj ingyen volt), továbbá alapjáraton rezgő üzemanyagcső az utastérbe behallatszó rezgésének eltávolítása (típushiba) - 21000 km - az a szerencsétlen üzemanyagcső megint elkezdett rezegni, egy másik szerviz Pozsonyban negyed óra alatt orvosolta egy másfajta szigetelőszivaccsal - 21492 km - befutottam egy árokba, az autó hason végezte, 3 sérült elem cseréje az alvázon 70,96 euró, munkadíj baráti áron 10 €. Mivel az EPC hiba és motorrángatás azóta mégegyszer jelentkezett, a biztonság kedvéért cserélték az összes gyújtókábelt is. Ennél a motornál amúgy gyakori jelenség, hogy a motortérbe bemászó és melegedni vágyó nyestek megrágják a gyújtókábeleket, de az enyémen nem volt rágásnyom. A későbbi évjáratú motoroknál már van egy védő műanyagburkolat a kábelek felett. - 26000 km körül - olaj és szűrő csere - 32000 km körül - olaj és szűrő csere - 38000 km körül - megakadt a középső könyöktámasz felhajtott állásban, nem lehet lehajtani. Garanciálisan cserélve a teljes könyöktámasz. Egy rossz kis forrasztás miatt egy fémbütyök kilazult a helyéről és gátolta a könyöklő lehajtását. Időközben szintén elkezdett rezonálni az üzemanyagcső. Ha már ott voltam, szerelő fogta, kiszedte az összes eddigi rögzítést, átrendezte a csöveket, és úgy néz ki, hogy már végleg megcsinálta, hogy ne rezegjen. Megint volt olaj, és olajszűrő csere is.

Ide hordtam szervizbe

AUTOBORS, Bors Fridrich - oprava automobilov, Vojtechovce 62193038 Nový Život, Szlovákia (állandó szervizem) 21 ezer kilométer körül volt hasra fektetnem az autót. Ekkor kerültem egy ismeretségen keresztül a Bors családi vállalkozás műhelyébe (egyben hivatalos Škoda értékesítők és márkaszerviz is egyben). Illetve először ők nézték meg az autót még nálam, megspórolva nekem egy utat a műhelybe a kárfelmérés miatt. Pár napon belül cserélték a sérült elemeket az autó alján, teljesen baráti áron. Fontos leírnom, hogy itt történt az, amit városi legendaként sem hallottam még. Azt mondták maguktól (kérés nélkül), hogy nyugodtan mehetek a műhelybe, és ott lehetek az autónál és a szerelőnél. Kell ennél több? Természetesen azóta csak hozzájuk járok, annak ellenére is, hogy 50 km az oda-vissza út. Szerencsére sok dolguk még nem akadt az autóval, azóta csak kötelező és nem kötelező olaj és szűrő cseréken voltam náluk, illetve egy garanciális könyöktámasz cserén. Olajat mindig sajátot szoktam hozni, szűrőt néha, sosem volt ezzel gond. Az árak korrektek, a kiszolgálás tökéletes és tudom, hogy mi történik az autóval. Egyelőre nagyon meg vagyok elégedve, soha rosszabb ne legyen.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Szerelő 2. - Sulyok Műhely, Győr, Csalogány utca 76. Nem kimondottan autószerelő műhely, ők inkább átalakítanak. Nagyon korrekt családi vállalkozás, nagyon korrekt hozzáállással. Előtte már többször telefonon konzultáltam velük, még az autó megvétele előtt. Végül a megegyezett napon reggel 9-kor megjelentem, autót otthagytam (bevittek a városba, hogy ne kelljen buszoznom) és délután 2-kor mehettem az átalakított autóért. Az átalakítást nagyon jó minőségben és nagyon jó áron végezték el. Szlovákiában hasonló, de kevésbé esztétikus és praktikus kivitelezésért 5x többet kérnek. Link: www.sulyokmuhely.huSzerelő 3. (első olajcsere) Motor - Car Dunajská Lužná s.r.o., Námestie sv. Martina 141/18, 900 42 Dunajská Lužná, Szlovákia - pár kilométerre Pozsonytól. Egyelőre csak kötelező olajat és szűrőt kellett cserélni, és a szervíz közelsége miatt hozzájuk mentem. Ha esetleg valaki Magyarországról szeretne hozzájuk menni, jó lehet tudni, hogy vannak magyarul is beszélő alkalmazottjaik.Ami a munkát és az árakat illeti, nincs kivetnivalóm. Az autón dolgozó szerelőt az ablakon keresztül lehetett figyelni. Szintén nem okozott gondot nekik az, hogy saját olajat hoztam. Ezen kívül még kérésre beállították az ajtók automatikus zárását és megpróbálták aktiválni a ködlámpák Corner funkcióját. Utóbbit nem sikerült nekik (valószinűleg hiányzik egy kábel), de előbbiért nem számláztak semmit. Összesen 30 perc munkadíjat számláztak az olajcseréért, miközben kb. másfél órát volt ott az autó a ködlámpás próbálkozások miatt. Az árak szintén rendben voltak, az olaj és szűrő cseréje, munkadíjjal, egyebekkel nem egész 72 euróba került (ebből a saját oldaj 43 €). A kilences osztályzatot csak azért kapják, mert nem mosták meg az autót, vagy legalább kínálták volna fel azt, mint extra szolgáltaást. Link: www.motor-carluzna.sk/firma.html

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 2011
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 5959
Megbízhatóság (9) Vezetett km 36191
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Következő autója? 740i (E38)
Ennyire szerette (7) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Skoda Fabia 2007 (2007)

További ítéletek (94 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)