Kompromisszumos megoldásnak indult
Szöveges ítélet
Sajnos nálam is egyszer csak bekövetkezett az a helyzet, amikor el kellett gondolkodni, hogy a szeretett, ám öregecske autó helyett valami mást kéne találni praktikussági, családtervezési és nem utolsó sorban fenntarthatósági okokból.
Az új autónak a következő kritériumoknak kellett volna megfelelnie:
- Lehetőleg német, de semmiképpen sem japán vagy francia. Nem elsősorban az előítéletek miatt, csak idegbajt tudok kapni az indexkaron tekergetős lámpakapcsolótól, vagy a kormányoszlop tetején levő vészvillogótól.
- 5 ajtós nagy (450+ liter) csomagtartóval vagy kombi.
- Benzines. Szigorúan.
- Tonnánként legalább 100 LE. Sokat utazom autópályán, sokszor megpakolt kocsival, kell az erőtartalék az előzésekhez, azt sem akarom, hogy a légkonditól lomha legyen az autó. Különben is szeretek sportosabban vezetni az átlagnál. Nem, nem a "végigszáguldunk a pályán kilónyolcvannalt" értem sportosabb vezetésen.
- Legfeljebb 3 éves.
- Légkondis.
Aztán el kezdtük nézegetni a használt autókat és megdöbbentem, hogy mennyire nincsenek normális benzines motorok. Úgyhogy a téma pihentetve lett.
Időközben viszont kezdett lejárni a régi autó műszakija. Gyors állapotfelmérés: csak a műszaki kerülne 250+ ezer forintba, és még van pár dolog, amit időszerű lenne megcsináltatni.
Megszületett tehát a döntés: a régi autóra nem költünk többet, a pénz megy az újra, inkább eladjuk.
Sürgetővé vált tehát a csere.
Elég sokat szoktam taxizni, és elég sokat utaztam Skoda Octaviában. Utasként teljesen meg voltam vele elégedve, meg ha sok taxisnak van akkor vagy megbízható vagy olcsó szervizeltetni.
A probléma viszont ott kezdődött, hogy alig 3-4 olyan Octavia volt a használtautó piacon, ami megfelet volna az elvárásoknak. Ezek közül ráadásul a hirdetés alapján egyik sem tánt olyannak, amiért egyáltalán megnézni érdemes volna az autót személyesen is.
Teljesen véletlenül keveredtem a Fabiák közé...
Méreteket megnéztük, papíron nem tűnt kicsinek. Sőt, ott volt az 1.2 TSI-s változat, ami teljesítmény alapján már majdnem jónak tűnt. Viszont ez még elég új volt, gyakorlatilag csal alig pár hónapos autókat árultak ilyen motorral.
Jött az osztás-szorzás, és megszülettet az eredmény: belefér a költségvetésbe egy új Fabia, még jónéhány extrával is.
Értékvesztés nem érdekel, úgyis 5-6 évre terveztünk autót venni. Garancia is van, ismeretlen/eltitkolt előélet viszont nincs.
Csak az fránya motor pont valamivel a tonnánkénti 100 LE alatt van. Nincs mese, tesztvezetés kell.
Írtam több kereskedésnek is, hogy ki szeretnék próbálni egy ilyen autót. Itt kicsit ledöbbentem, ugyanis az összes megkeresett kereskedés közül egy volt, aki egyáltalán válaszolt a levelemre. Szerencsére pont volt nálunk ilyen kocsi, úgyhogy mentünk is kipróbálni.
Átment a kocsi a teszten, elég erősnek tűnt.
Akor hát rendeljünk egyet. Szállítás 8-10 hét. Az sok. Túl sok. Volt viszont egy kiállított darab, amibe szerencsére az általunk szükségesnek tartott extrák nagy részét bele lehetett tenni, megvettük hát.
Az egész folyamat, mint az autótípus kiválasztása, konkrét autó megvásárlása tele volt kmopromisszumokkal, azonban használat közben kiderült, hogy jó döntést hoztunk.
Nézzük tehát milyen is az autó:
Kényelem: 8 pont
Igazából semmi bajom a kényelemmel. Csak azért nem adok 10 pontot, mert azért nem egy nagy autó ez. Eggyel nagyobb méretben meglenne a maximum pontszám.
183 centimmel tökéletesen be tudom állítani az ülést/kormányt, és még be is férek magam mögé.
Az autóból nagyon jól ki lehet látni, A oszlop alig takar valamit.
Tükrök nagyon jók. Tolatni mesésen lehet.
Sokszor használom 120-250 km-es távokon, még soha nem vártam azt, hogy végre kiszálhassak. Vezettem már 1000 km-t is egy nap, azzal sem volt semmi probléma.
Ja, vettem könyöklőt az autóba, mindenkinek nagyon ajánlom. Akkor is jó, ha sokszor kell váltani, de egyenletes tempójú útnál is lehet rajta pihentetni a kezet.
Teljesítmény: 8 pont
A legtöbb embernek bőven elég. Biztonságosan lehet vele előzni, van benne erőtartalék. 1200-as fordulatszámtól már el kezd húzni, 1500 fölött már teljes erőbedobással dolgozik. Megpakolva az érdi emelkedőn 5.-ben 120-ról is érezhetően gyorsul. Ha lehetne kapni 1.4 TSI motorral, biztos 10 pontot adnék rá.
Fogyasztás:
Érdekes téma. 7 liter írtam be, ez valahol 6,8 környékén van az elmúlt kicsit több mint egy évet figyelembe véve.
Legnagyobbrészt Budapesten használom és hosszú autópályás szakaszokon.
Részletekre bontva a fogyasztás valahogy így alakul:
Budapest: 6-8 liter, útvonaltól és dugotól függően.
Autópálya: 130-as utazótempónál 6,5-6,7 liter, attól függően, hogy hányszor kell lelassítani 100-ra majd visszagyorsítani. Télen ez 0,3-0,5 literrel több. 120-as tempónál beéri 6,2-6,5 literrel is.
Falu-országút-falu-országút viszonlatban a fogyasztás lemegy akár 5,5 literig is. A rekordom Szentendre-XIII. kerület éjszaka: 4,6 liter.
Hozzátenném, hogy nem öregurasan vezetek, úgy valamivel kevesebbet fogyaszt, de nekem kényelmetlen az a vezetési stílus.
Nyáron nem vettem észre, hogy a légkondi megdobta volna a fogyasztást.
Fenntartási költségek: 9 pont
Nem értem, miért az új autókat büntetik magasabb adókkal. Egyébként nem fogyaszt sokat, olajat még nem kellett utántölteni, izzók nem égnek ki havonta. Kötelező szerviz 30 ezrenként.
KGFB "testreszabott" árú, CASCO nem drága. Ráadásul már visszahozta a befizetett pénzt.
Megbízhatóság: 10 pont
Eddig tökéletes, de ez egy ilyen fiatal autótól el is várható.
Szerviztapasztalat: 10 pont
Eddig csak egyszer voltam szervizben. Kavicsfelverődés miatt kellett szélvédőt cserélni. Korrektek, udvariasak, mindent elintéztek.
Szeretem-e? Hogyne.
Megérte a pénzét? Nagyon is.
És akkor amiket nem kérdeznek kitöltés közben:
Vezethetőség:
Hátsókerék hajtású autóból ültem át, tartottam is tőle. Viszont nem érzem orrnehéznek az autót. Alulkormányzottságot is csak nagy ritkán érzek, főleg tempós körforgalmakban.
Futómű elég feszes. Nem üt, nem pattog a kocsi, de lehet rendesen érezni az utat.
Fékek nagyon jók. Határozottan harapnak, elég erősek, jól adagolhatóak. ABS-t érezni, de nem rugdossa a pedált.
Kormányszervó is pont jó.Nem olyan puha, könnyű, városi kisautós. Lehet, hogy egyeseknek nehéz, de annyira nem, hogy kitépje a kormányt az ember kezéből egy nyomvájúban.
Azt már írtam, hogy mennyire jól kilátni az autóból, a métereit is nagyon érezni.
Jól fordul, könnyű vele parkolni.
Sebességváltó rövid úton jár, pontos, gyorsan kapcsolható, de nem tudok vele olyan gyorsan váltani mint szeretnék. Kuplung alkalmas lenne hozzá. Illetve a turbó miatt is egy vadabb váltásnál nagyot tud nyekkeni a kuplung, és az autó is billen egyet. Viszont mivel elég nagy fordulatszám-tartományban húz rendesen, ha megfelelős fokozatba kapcsolok már előre, akkor meg lehet úszni ezt az érzést.
Zajszigetelés elég jó, sebességhatárokat betartva nincs zavaró szél- vagy menetzaj.
Motor sem túl hangos, a hangját kellemetlennek nem, de egy kicsit furcsának mondanám.
Sebesség mutató pontossága:
Mutatott érték - Valós érték
55 - 50
60 - 56
80 - 74
100 - 93
130 - 122
140 - 132
Külcsíny:
Olyan, amilyen. Csúnyának éppen nem nevezném, de különösebben sosem tetszett.
Beltér:
Nem egy prémium kategóriás, de nem érezni spórolást sem. Teljesen vállalható anyagokat választottak, jó minőségű műanyagokkal. Tapintásra kellemes, nem zörög, nem kopog, nincsenek sorják és illesztési hézagok.
A rakodú rekeszek kifejezetten jó helyen vannak, és nagyon jó méretáek, praktikusan pakolhatók. A ketté osztott kesztyűtartó is jó ötlet, a felső rekeszben elfér az apró parkoláshoz, zsepkendő, jegyzettömb, toll, stb., az alsó részben meg elférnek a nagyobb dolgok. Az ajtó oldalába a másfél literes ásványvizes palackot kis trükkel (le kell belőle inni egy kicsit, és kicsit összenyomni a flakont) be lehet tuszkolni.
A csomagtartóban a kárpit egyelőre strapabírónak tűnik.
A csomgtartó jól pakolható, sok minden befér. Ajtaja széles, és magasra nyílik, a nyílás alja nincs magasan.
Negatívumok:
Mert azért vannak amik kifejezetten nem tetszenek, vagy zavarnak.
- Az nagyon jó, hogy az ablaktörlő szakaszos üzemmódban állítható, hogy milyen gyakran töröljön. Viszont folyamatos módban nem áll le szakaszosra, ha megállok az autóval.
- Csak egy oldalon van tolatólámpa.
- Csak egy oldalon van ködzárófény.
- Hátsó ablakmosó alulról spriccel, nehéz vele lemosni az ablakot.
Javasolt extrák:
- Könyöklő. Nem csak lustáknak. Kézifék használatát meg kell vele szokni, de azt úgysem rángatja az ember menet közben.
- Sötétített ablakok. Légkondis autóhoz amúgy is nagyon javasolt. Menet közben, tűző napsütésben hatalmas a különbség, nem égeti az embert a nap.
- Aki 15000 km-nél többet megy egy évebn, annak a hosszított szervizperiódus. Már az első szerviznél visszahozza az árát.
Összességében véve ez az autó a kategóriájában kimagasló ár/érték aránnyal bír. Méretéhez képest tágas, kényelmes, jól pakolható. Kellemes vezetni.
Ha valaki ilyet szeretne venni, nagyon gondolkodjon el, hogy biztosan a HTP-s kell-e neki. Tény, hogy az olcsóbb, viszont ezzel a motorral nem fogja szidni az autót, hogy lusta, lomha.
---
Eltelt 3 év.
Ezen idő alatt a kötelező szervizeken és a benzinen kívül a következőket kellett rákölteni az autóra:
- ablaktörlő lapátok
- kb. 30 liter ablakmosó (hátsó ablakra menet közben ráráakódik a sáros vízpára, és alig lehet lemosni, mert alulról spriccel)
Nyáron költöztünk, agyon pakolt csomagtartóval és utánfutóval városban teljesen jól el lehet közelekedni, bár induláskor már nem volt virgonc, és a fogyasztás is felment 13 liter fölé. Mondjuk dugó is volt. Ha megindult, akkor már ment szépen, és a fék is elég volt.
Az átlagfogyasztás felment 7,1 literre, mert mostanában túlnyomó részt városban van használva.
Autópálya nélkül, lakott területen kívül simán tartható az 5,8-6 literes fogyasztás.
Ami mostanában bosszant, az a hátsó ablakemelők elhelyezése. A gyerekek lába mindig beleakad kiszálláskor, ezért állandóan ellenőrizni kell az ablakokat, hogy nincsenek-e résnyire lecsúszva.
Hibalista
- Eddig semmi. Még egy izzó sem égett ki.
Ide hordtam szervizbe
Schiller Karambolos CentrumCím: 1046 Budapest, Fóti út 143.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 47000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | E36 318is | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |
