Fábika az ambiciózus
Szöveges ítélet
avagy szükséges minimum vagy ahogy a svédek mondják: lagom (éppen elég, pont jó, se nem kevés, se nem sok).
Nem magamtól vagyok ilyen nagyon okos, Hugh skandináv kalandjainak Svédországi epizódjában hallottam ezt a kifejezést és nagyon megragadt. Egyfajta önigazolásként is emlegetem magamnak, hogy miért választottam egy ilyen, mások által unalmasnak és jellegtelennek tartott kisautót.
Azért írtam ezt a ítéletet, hogy ha valaki ide téved netán, azt bátorítsam egy ilyen autó megvásárlására!
Lássuk!
Egy közlekedő edénynek legyen minimum:
-szervós a kormánya (ami ráadásul négy irányba állítható)
-két légzsákja (ebben négy is van),
-a két első ablaka elektromos,
-manuális klímája,
-állítható magasságú vezetőülése.
A Fabia ezeket tartalmazza az Ambiente felszereltséggel.
Az autó 2008-as évjáratú, tavaly (2014-ben) vásároltuk 51600 kilométeresen. Azóta 8500 kilométer ment bele, szóval ez még nem egy igazi tartós teszt.
Külseje:
Elsőre nekem is szokatlanok voltak az arányai, a keskeny, magas építés. Az egyes generációt sokkal komolyabb megjelenésű autónak tartottam. De hamar megszerettem a formáját. Ráadásul szerintem a kombi sokkal jobban néz ki, mint az 5 ajtós. Ha valami ennyire jó és praktikus, azt az ember előbb-utóbb megszereti, én gyakran visszanézek az autóra a parkolóban, Szereltem rá sárfogó gumikat, amik eredeti gyári alkatrészek és röhejesen olcsón kaphatók, viszont nagyon praktikusak és nem néz ki rosszul.
Beltér:
Ami hiányzik belőle, az a Felicia hihetetlenül egyszerűen ledönthető és ki is vehető hátsó ülése, amivel egy kisfurgonná lehetett varázsolni azt. A Fábiánál az üléstámlák ledöntésével nem teljesen sík a padló. Mindenesetre a 480 literes csomagtér eddig mindenre elég volt.
Az ülések a derekat nem támasztják eléggé, az ülőlapok keskenyek. Nem vagyok vastag ember, de sokat kerékpározom és a combjaimat összeszorítja az ülőlap széle. Hátul, magamnak beállított első üléssel kényelmesen elférek (183 cm magas vagyok). Ez részben a meredek hátsó háttámlának köszönhető, részben annak, hogy ilyen pozícióban vezetek:
http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2009/12/18/na_megint_osztjak_az_eszt/
Szereltettem bele kartámaszt (gyári), de igazából csak autópályán kényelmes, a városi kapcsolgatáshoz útban van, de a plusz rakodórekesz mindig jól jön és kéznél van :-).
Menni vele:
Nem egy versenyautó, de mivel elsősorban városi, elővárosi közlekedésre hangolták a motor nyomatékát és a váltó áttételezését megfelelő dinamikával vezethető. A váltója pontos, kattanós, rövid utakon jár a váltókar, de néha akad a rükverc. Orrtolós, persze, hátul terheletlenül pattogós is, de nem is várhat egy ilyen kategóriájú autótól mást az ember. Jó minőségű úton feszesen, de kényelmesen ringatózik. Fékek jól adagolhatók.
Motor:
A motor 1.4 16V 86 LE-s BXW kódú, a BUD motorkód 80 LE-s egyenes ági leszármazottja, ami az 1-es Fábiában a legharmonikusabb motor volt.
Elég nyomatékos, 2000 felett éled, 2500-nél fickós, 3500-nél 120-nál sem gond az előzés
Érdemes 2500-3000-ig kihúzatni váltásnál az egyes fokozatok között.
Autópályán 7-8 litert fogyaszt 130-nál. 140 km/h az utazósebessége, itt egészen elhalkul a motor, kisimul a járása, a fordulat ennél a tempónál 3500-4000 ford/p.
Az átlagfogyasztása 7,3 liter, szinte minden tankolás után ezt dobja ki az excel igaz, szinte mindig pontosan fele város – fele autópálya a használat. Az augusztusi dögmelegben a folyamatos klímázás 1 literrel dobta meg a fogyasztást. Lehet hogy soknak tűnik, de vegyes használatnál ez a reális.
Az éves olajcserénél 5W-40-ről 5W-30-ra váltottam és rögtön az első tankolásnál 2 deci javulást tapasztaltam úgy, hogy a vezetési stílusomon nem változtattam! Az nagyjából 1 liter havonta, ami bőven fedezi a némileg drágább olaj felárát sőt, magának az olajcserének az árát is egy évre kivetítve és ebből sem eszik egy decit sem.
Extrák:
Nálunk töltött első „születésnapjára” szereltettem bele tempomatot, ami óriási találmány. Nem volt igazán olcsó móka, de hosszú távra tervezve belefér és nagyon, nagyon kényelmes Mivel még elég friss dolog, a fogyasztásra kihatását még nem tudtam megmérni. Viszont autópályás használatát erősen akadályozza a közlekedőtársak vezetési „stílusa”:
http://totalcar.hu/magazin/velemeny/2015/08/20/igy_vezettek_ti/
Kerék méretek:
A 195/55 R15 a gyári méretű abroncs, ami egy elég hülye méret, értsd ritka, emiatt drága, de mind kinézetben (majdnem sportosságot írtam, haha), mind komfortban egy elég jó kompromisszum. A téli gumit persze érdemesebb egy gazdaságosabb 185/60 R14-es méretben beszerezni.
Hibalista
- Motorkitámasztó bakot kellett eddig cserélni, ami miatt váltásnál addig egy kicsit bólogatott. 8500 Ft. - - A fékek körben cserélve voltak (A fékpofák kopottak voltak, az első fékek egy vezetéstechnikai tréningen mentek tönkre a folyamatos vízben fékezgetéstől.) Igazából ez nem is hiba. - - EPC, Check Engine (vészüzem, pánik) talán rosszul tettem fel az olajbeöntő sapkát így az elveszett és emiatt nem volt meg a megfelelő vákuum a szelepfedélben. - Új olajsapka. Gyári 3200.- utángyártott FEBI 700.- - - Ajtóteleszkópok is cserélve voltak gyári beszállító Stabilus-ra. 4500.-/db. -
Ide hordtam szervizbe
Magyar ember szerelőhöz választ autót. Munkámból kifolyólag nagyon sok szerelő ismerősöm van, szerencsés helyzetben vagyok. Egykori VW-es szaki szereli nagy szakértelemmel és gondossággal.(Igaz, ez egy nagyon egyszerű szerkezet, nem egy atomreaktor.)
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Az olajat magam cserélem. Lásd hibalista.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 51600 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Felicia | Következő autója? | Octavia |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |
