Pörgetni való igavonó mini családautó a "Csodaautó"
Szöveges ítélet
A fogyasztással kapcsolatosan írnám a következőket, előre bocsátva, hogy a járgányom egy 2002. decemberi 1.4MPI 68LE, 57e KM van benne, most másfél éve hajtom, amikor vettem kb. 34e volt benne, egy kőművesé volt, látszott is, de 1.5-ért szerintem nem volt rossz vétel, ő roosterre váltott. Van benne légkondi, 2 légzsák, de más extra (elektromos ablak, ködlámpa, tempomat stb) nincs. Van viszont vonóhorog, ahogy elnéztem majd mindegyik kombin van vonóhorog, 1-2x már jól jött, ja meg kaptunk kutyasulis barátainktól nászajándékba egy kutyarácsot a csomagtartó és az utasfülke közé, ez különösen akkor jó, ha mennyezetig pakolok, nem esnek előre a csomagok egy fékezésnél.
Az adatok kapcsán kénytelen vagyok a fedélzeti számlálórendszerre támaszkodni a több helyen említett benzintank anomáliák miatt. Én általában 33-37 litereket tankolok és 520-570 km a megtett út. A gép szerint 7.5 körüli a fogyasztás. A Törökvészi út végén lakunk Budapesten, tehát „hegyen” ez biztos dob a dolgon, ugyan lefelé persze ki lehet használni, de valahogy sose sikerül annyival kevesebbet fogyasztani lefelé, mint amennyivel többet felfelé (néha 28-34 liter a gép szerint).
Általában egyszer egy hónapban Hódmezővásárhelyre megyünk rokonlátogatóba, majdnem végig autópálya (kivéve persze a Budapesti kimenetelt péntek 2-3 körül…), vissza vasárnap délután egész tűrhető, bár tegnap az Üllőin 2 sávot is lezártak, volt is dudálás, meg bevágás…
Családunk 4 tagú, + kutya, ez kb. 160 kg összesen, csemetéink még picikék. Gyerekülésileg, 3 ülés biztos hogy nem fér be, ellenben a Roomstert tesztvezettem, és mivel abban 3 egymástól független szék van hátul, szerintem ott meg lehet próbálni. Hál Istennek munkába járásra nem kell használnom, BKV-zok, 20 percet, a buszsávban gyorsabban leér a „nagy kék autó”.
Ha már lent voltunk elmentünk a piacra, szóval visszafelé majd mindig jól meg van durrantva a verda, krumpli, alma, hagyma, répa télire, kisgyerek bölcsője stb. Kipróbálás céljából majdnem végig tartottam a 130-at, a fordulatszámmérő olyan 3700 körül volt, a pillanatnyi fogyasztás 6.5-7.5 között. Ha lelassult egy kicsit, vagy emelkedő volt, akkor is igyekeztem tartani a 130-at, de akkor már rögtön felment a számláló 9-11 literre, de aztán fél perc múlva visszaállt. Háztól-házig végül 6.8-as értéket produkált, a táv kb. 210 km, átlagsebesség 97Km/h.
Ezen túlmenően főleg feleségem használja „skotkodát”, avagy a „Csodaautót” (kisfiam még nem tudta kimondani egy időben az S betűt, CS-t mondott mindig helyette, de azt kimondani, hogy cskodaautó lehetetlen, meg nincs is értelme szerinte :-) Lemegy az erdőbe, kb 1 km kutyázni, de ha nem is 45 fokos az emelkedő, de majdnem, szóval ott megy a 34 lityis fogyasztás. Utána meg földút jön, ott meg max 2-esbe megy, akkor megy 15-18 liter, nem tudom miért, el tudjátok képzelni, mennyit dob ez az átlagon… Kipróbáltam egyszer, hogy 1-esbe teszem és leveszem a lábam a gázról, úgy picit lassabb a verda, de megy és ezen a sebességen már nem liter/km, hanem liter/óra adatot ír ki és az nem sokkal több, mintha alapjáraton álldogálnék, azaz 0.9-1.2. Úgy vettem észre a légkondi 1-1.5 literrel dobja meg, de aki már próbált eljutni a Fő utcán a külügytől az Erzsébet hídig péntek délután 36 fokban, az egyetért velem, hogy leszarja a fogyasztást, és bizony bekapcsolja, mivel 1km/ órás sebességnél menetszél biza nincs, ha meg van az jó büdös. A pici gyerekek meg örülnek és nem bömbölnek, hogy nem rohadnak meg a melegtől. Persze nem csutka hidegre állítom, hogy azért ne feltétlenül kapjanak tüdőgyuszit. Érdekesség: tök mindegy, hogy milyen hőfokra csavarom, azzal, hogy bekapcsolom a kondit megugrik a fogyasztás, függetlenül a hőfoktól.
Végül vannak a hétvégi bevásárlások, ott azért annyira nincs nagy dugó, de ezek az utak olyan 15-20 km-esek 8 liter körüli fogyasztással.
A mikor a kutyakiállítás volt pár hete hétvégén, a gyerkőcöt el kellett vinni az ügyeletre a Heim Pálba az üllőin, de a kiállítás miatt be volt dugulva a város, így 11 liter lett a fogyasztás, a visszaút már lazább volt, akkor a hazameneteli hegymenet segített rá, így lett összesen a kb 22 km 8.5 liter.
Szóval én kevesebb fogyasztásra számítottam, igyekszem a ma már szinte valamennyi újságban olvasható „hogyan vezessünk takarékosan” pontokat betartani, autópályán nem nagyon száguldozok, piros lámpánál se feltétlen én akarok az első lenni. Persze azt se mondom hogy én vagyok az utolsó ;-)
Ami még gond volt az eltelt 1.5 évben:
- amikor megvettem, ahogy kijöttem a kereskedésből és elhagytam a Szeged táblát, elkezdett égni a motorelektromosság hibát jelző lámpa, visszavittem rádugták a számítógépre: lambdaszonda (bezzeg előtte 1 órával a második próbautamon még semmi baj nem volt…) Szerviz már bezárt, de nagy eszemmel kialkudtam, hogy az amúgy járó weltauto garancia prémium legyen, azaz ne csak náluk, hanem Magyarország bármely weltauto szervizében érvényesíthessem az 1 éves garanciát. Ez volt életem egyik legokosabb döntése A Porsche Pestnél megjavították, kb 80e Ft lett volna ha saját zsebből kellett volna, legalábbis ez szerepelt a munkalapon. A korábbi B-s vectrám csinálta minden karácsony előtt ugyanezt, úgyhogy nagyon el voltam keseredve. Aztán valahol olvastam, hogy a városi tili-toli után az autó igényli, hogy egy kicsit „megpörgessék”, nem tudom ez mennyire igaz a mai modern vezérlésű verdáknál, de minden egyes autópálya úton 4-esbe kihuzatom a piros csíkig kb fél-1 percig és reménykedek, hogy soha többet nem fog égni az a lámpa.
- A kezembe maradt a vezető oldali karfa az ajtóról, amikor megpróbáltam becsukni.
- Az anyósülésnél fura módon kisebb a hely, pedig ott nincsenek pedálok.
- A hátsó ablakmosó csak csorgatja a vizet, pedig a szervizben kitisztították
- Már a 3. ablaktörlőt fogyasztom, de mindegyiknél az a bajom, hogy a vezető oldalon amikor a bal oldali lapát visszajön, akkor csíkot húz, odafelé gyönyörűen tisztít.
- Nyilvánvaló, hogy ezzel a motorral nem egy ferrari, de kicsit pörgetősebb stílusba azért be lehet illeszkedni még a „dimanikus” pesti forgalomba is.
- eltört a középre beszerelt karfa rögzítése, amúgy is mindig fel kellett hajtani, ha rendesen be kartam húzni a kéziféket.
Még egy-két tapasztalat:
- nagyságrendi különbségek árban a szakszervizek között. Most jár le a műszakija, mivel most 57e van benne, javasolták, hogy az én autóm esetében amúgy 64-e-re eső következő szervizt csináltassam meg most (a 60.000-es nagy szervizt). Több hivatalos szerelőt felhívtam az árak 60000-140000 között mozogtak a műszaki vizsgával együtt (zöldkártya már tavasszal megvolt)! Igaz ez utóbbinál rákérdeztek, hogy hogy állnak a fékek, mondtam adják hozzá azt is biztos, ami biztos.
- Roomster 1.2-es tesztvezetés – lassabban gyorsult, mint az én 1.4 MPI-m, gondolom a picit kisebb motor és a nagyobb légellenállás miatt (tudtátok, hogy a kombinak az összes régi fábia közül a legjobb a légellenállása?!!!). De belülről sokkal komfortosabb és nagyobbnak tapasztaltam, bár a csomagtere rövidebbnek tűnt, igaz magasabbra lehet benne pakolni. Asszem azonban, amíg a skodának nem lesz egy zafira szerű járgánya, kénytelen leszek átpártolni, mert a nagyszülőket így a 2 gyereküléssel nem tudom fuvarozni
Remélem tudtam segíteni!
Csaó
B
Hibalista
- motorelektromosság hiba - lambda B szonda 80.000 Ft (garanciába :-)
Ide hordtam szervizbe
Ahol felkészítették eladásra és ahol vettem: Szegeden a Skoda -normálisak voltak, a biztosítós intéző nem tudott mindent, de mindennek utánajárt, a használtautós az eladás után már nem foglalkozott a kérdéseimmel. Nehéz volt alkudni, igaz a tesztútnál még 4-en áltak sorba utánam.
Ahol javították: Porsche Pest, többe volt, mint mondták, de weltauto garanciába volt (legokosabb döntésem volt!), viszont fél nappal hamarabb kész lett.
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
Ahova mostanság járok: Hódmezővásárhelyi Skoda, rendesek, jóval jobb ár, mint a pestiek, bár csak az éves szervízeken jártam náluk.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 34000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 23000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Vectra B 1.8 | Következő autója? | Opel Zafira, amíg nem gyártanak Skoda Zafirát :-) |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.9/10) |
