"Mit nézzek egy szaros Fabián?!" - kérdezte
Szöveges ítélet
A címben elhangzott kérdés egy ismerőstől származik. Akkor mondta amikor megvettem a kocsit és a többiek kíváncsiak voltak rá - elsősorban arra ami a motortérben van 3 hengeres szerkezet, mert elég ritka (bár talán már nem annyira) ezzel a motorral a Fabia. Nos, az említett illetőt ennyire érdekelte, szerinte ami nem Suzuki, az nem lehet sem jó, sem érdekes. Engem meg az nem érdekelt, hogy mi az ő véleménye.:-) Magamnak vettem.
Az előző autóm is Fabia volt, egy 1,4-es benzines. Kedvezőek voltak vele a tapasztalataim, de mivel igen sokat autózom, ezért jobbnak láttam gázolajosra cserélni. Na, igen, akkor még a benzin volt a drágább... (Írtam arról is "Skodálatos - duracell nyuszi" címmel.)
Nem vagyok abszolút márkaelfogult, így nem azonnal mentem vissza a Skodához, előtte megnéztem mást is. Akkor jött ki a Grande Punto, tetszett, így először azt próbáltam ki, de nem igazán győzött meg. A motor nem egy nagy erőgép, bár 1245 ccm-től nem is vártam csodát. Ezzel együtt is várakozáson alul szerepelt. A váltó az klasszisokkal gyengébb volt mint a Skodában. Írhatnék még negatívumokat/pozitívumokat, de ez most nem a FIAT-ról szól. Illetve még az is visszatartott, hogy túl új típus volt és nem szerettem volna a kezdeti betegséggekkel élesben szembesülni. Néztem még Swiftet (én nem vagyok elfogult), de kiesett a „csomagtartó” miatt. Illetve abban is a Multijet az erőgép. Franciát nem akartam, mert „vagy-kifogom-vagy-nem”. A VW az ára és a járulékos költségek miatt nem lett volna számomra jó választás. A SEAT pedig azért mert akkorra már eldöntöttem, hogy kombi kell. Stb., nem folytatom.
Tehát újra Skoda. Amit leírtam az előző Fabiam-ról azt nem akarom megismételni, így csak az eltérésekkel foglalkozom. Az pedig, ugye, elsősorban a motor. Hidegen valóban borzalmas hangja van, de később csendesebb lesz, és üzemmeleg állapotban folyamatos haladásnál alig hangosabb mint a benzines testvére. Gyorsításoknál azonban ismét felerősödik, de az már nem annyira zavaró, kicsit még tetszik is, olyan „sportos hangzású”:-). Megfelelően nyomatékos a hengerűrtartalmához képest, előzéseknél, terhelésnél nem kell visszaváltani. A turbólyuk sem túlzottan borzalmas, egyedül indulásnál nehéz megtalálni azt a pontot ahol már nem rángat, de még nem is kapar ki a kerék. Nem mindig sikerül. A rezonanciája is érződik a 3 hengernek - elsősorban a váltókaron. Lehet, hogy emiatt van, hogy nincs gond az egyes fokozat kapcsolásánál szemben a benzinessel?:-) Nem tudom...mindenesetre az áttételek sokkal hosszabbak benne mint a benzinesben. Városban kapcsolhatatlan az ötödik (hacsak nem megyek 70-nél gyorsabban) - de még a negyedik sem mindig a megfelelő, 60 alatt nem ideális választás. A fordulatot 2000 fölött tartva igen lendületesen autózható kis kocsi egyébként.
Úgy vettem észre, hogy a fogyasztást nem igazán befolyásolják az eltérő vezetési stílusok. 6 liter fölé még nem vittem soha, pedig nem tartok tojást a lábam alatt - igaz, nem is taposom ki a belét. (Érdekességképpen: a benzinest meg nem tudtam 6 alá vinni, akármilyen lassan is döcögtem.)
A kombi jobban megfelel az igényeknek mint az ötajtós, talán picivel szebb is, ha lehet ilyet mondani. Bár ez ízlés dolga. Fűtése hál´ Istennek elég jó; van akkora hővesztesége, hogy megfelelő komfortérzetet biztosítson. Legalább nem kell (kiegészítő fűtés hiányában) dideregni benne mint a modern dieselekben általában – legalábbis ahogy olvastam itt 1-2 leírást. Persze alapjáraton ezt is lehetetlen fölmelegíteni.
Pozitívum, hogy sikerült rá Porsche Bankos (nem reklám) Forint-alapú, fix törlesztőrészletű hitelt fölvenni, ami minimális többletköltséggel megnyugtató biztonságot nyújt a svájci frankos árfolyammozgásoktól való aggodalmaktól. Mondjuk nem reklámozta a márkakereskedés - nyilván kisebb jutalékot kapnak egy ilyen szerződés után.
Eddig még semmi gondom nem volt vele - igaz nem is kértem bele olyasmiket amik előszeretettel el szoktak mostanság romlani a modern autókban, gondolok itt az elektronikára. Egy központi zárat azért most már hiányolok; azt azért nem hagyom ki legközelebb.
Most pedig ugye osztályoznom kellene. 5 csillagot nem adhatok neki mert nem Suzuki, Dacia, Honda, Toyota, stb., hanem csak egy "fosvágenklón" - legalábbis sokak szemében. (Tényleg, miért utáljátok annyira a VW-t? És ha nem a németek vették volna meg a Skoda gyárat akkor ez a típus is a fenti felsorolás részét képezné?:-))
Ha reális akarok lenni akkor olyan 4-re értékelném. Valószínűleg több is futna belőle az utakon (diesel-ből) ha nem lenne ilyen elbaltázott a POHU árpolitikája, de hát ez van... Nekem bejött, egy darabig nem is foglalkozom új autó vásárlásával.
Hibalista
- 1 db. fényszóróizzó
Ide hordtam szervizbe
Skoda Palota
Megcsinálják amit kell, de jobbra nem értékelhetem mert rohadt drágán dolgoznak.
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 27000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Fabia 1,4 benzin 75LE | Következő autója? | Megint Skoda? De az nem most lesz... |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
