Fannika, az unalmas szerelem.
Szöveges ítélet
Úgy gondolom, hogy érdemes megemlítenem már az elején, hogy milyen autókból ültem át, vagy ültem mellette, mert egy ítéletről sokat elárul, hogy mihez volt szokva az írója az aktuális autó előtt. Szóval céges autóként másfél évig egy új Corsa D-t használtam, majd egy szintén új Nissan Kubistart, mellette egy Merci Vito-t. Volt kényeztetés, lóerő, technika. Ezek mind céges autók voltak.
Aztán jött Fannika. Nem is akartam autót igazából, de aztán lett, mert épp szólt anyám,hogy ebbe besegít, mert ismerősé-é. Vidéki, kertészmérnök, válik az asszonytól, eladná. 9 éves volt akkor az autó, 65-ezer km-el, klímával, kombi, központi számítógép. Vásárláskor repedt volt a szélvédő, a hőmérséklet szabályzó csak végállásból végállásba működött, de egyébként egyben volt, sőt.
Megvettük. Belaktam, szeretem, de unalmas. Szélvédőt kicseréltettem. Költség, de nem az autó hibája.
Az autó nagy előnye a német technika mellett, hogy szegény ember autója és ezért rengeteg leírás, képek, videók elérhetők az interneten a javításokról.
A hőmérséklet szabályzó is ilyen volt, megnéztem, utána olvastam, majd lebontottam a dolgokat a kormány oszlopnál, behajtogattam a 100kg-os habtestem és cirka két óra szenvedés után, wd40-el lekezelve már össze is volt rakva. Azóta is hibátlan.
Más költség...olajcsere, szűrők cseréje. Magam csinálom, anyag 11ezer, de csak mert mindenből csak jót, pl. 5W-s Eneos olajat. Vettem tartalék egy litert, hátha csipegeti....egy dekát nem.
Éreztem egyszer, hogy kopog elől a futómű, elvittem, megnézték, mondták,hogy egy szilent mit tudom én hol. Mondom cseréljük akkor együtt a baloldalival. Épp etanolt tankolgattam felesben, ahogy nyáron szoktam, ezért vártam még egy 200km-ert, majd benzinszűrővel együtt megvolt a szilent csere is. 3000 a munkadíj, 3000 kb az alkatrész.
Típushiba, hogy a hátsó ajtóknál beázik. Ez megint egy filléres dolog. Neten sok videó, leírás. Előtte elbattyogsz pár tarcsi burkolat pöcökért és sziloplasztért. Egy óra alatt megvan, azóta is jó. Ezt is meg tudod magad csinálni.
Vásárláskor a hátsó ablakmosó nem ment. Azt hittem eldugult, már majdnem lebontottam a hátsó ajtót, mikor találtam a neten leírás a toldásokról. Nyilván volt olyan szerencsém,hogy a két toldásból mindkettő szét volt ugorva. Mindegy, egy hétig büdös volt belül az ablakmosótól, de ezt is megcsináltam magam, azóta is jó.
Műszakira magam vittem. Simán átment. 25 ezer helyett 16-ba volt, meg három órámba. Szóltak,hogy kicsit gyenge a kézifék, de simán átment, mert másként hibátlan volt. Elvittem a szerelőhöz, ingyen megcsinálta, csak kicsit állítani kellett.
Típushiba lehet a tanksapka zárja is, ami kulcsos. Olcsón lehet venni utángyártottat, aminek a menetét javaslom befújni szilikon spray-el, mert nem vicces mikor a kutastól kell csőfogót kérni, mert rászorult. (Szilikon spray is mindig van nálam, mert évente kétszer mindig lefújom az összes gumitömítést az ajtóknál, stb. Hasznos.)
Akkor nézzük tételesen:
Karosszéria: - Nem csúnya, de semmi nincs benne, amitől felállna a farkam, hacsak be nem ül az asszony. A csomagtér jól kihasználható, jól pakolható, de azért annyira nem nagy kombihoz képest.(kb 410 liter) Hátsó lábtér a 186cm-em mögött épp hogy határeset, ami annyit tesz, hogy én nem igen férek be :). Óriási hátrány, hogy nem osztva dönthető a hátsó üléssor.
Kényelem: - Van klíma, ami jól hűt, de olyan a jó és a már majdnem szar között, de még az a fajta, hogy még pont elmegy. Túlzásba nem vitték minden esetre. Két hangszórós és már saját beszerelésű mp3-as hifi. És hát ennyi. jah, nem ázik be, van fűtés, van computer. De nézzük úgy, hogy ami nincs az nem is romlik el. És van benne elhalványuló belső világítás. És amit imádok, hogy ha esőben hátramenetbe teszed, akkor automatikusan letörli a hátsó ablakot.
Technika: - 1.4 MPI .... hát szeretem is, meg nem is. Amiért szeretem, hogy nyomatékra hangolt és igénytelen láncos motor. Amiért nem, hogy csak 68LE, lusta, mint a dög, klímával halott. Ennek függvényében elfogadom a főként városban mért 8-8,5 literes fogyasztást. Hosszútávon, országúton simán 5-6 között tartható, ha nem vagy idegbeteg, mint én néha. A németes központi számítógépet imádom, mert végtelenül logikus, sok infót ad.
Futómű: - Hát milyen lenne? Nyúlós, billegős, olyan olcsó autós. Nem versenyautó, óvatosan kell csapatni vele, de hát ez nem is arra van. Amit az elején nehezen szoktam meg a dinamikus vezetésem mellett, hogy kanyarban olyan volt, mintha úgy "nyúlna" a segge. De aztán mondták,hogy ez ilyen a gumis futómű akármik miatt. De már ezt is megszoktam....vagy lassulok. :)
Záróként azt tudom írni, hogy ez egy jó, megbízhatón német technikán alapuló, olcsón fenntartható autó, főleg ha az embernek van egy kis műszaki érzéke, motivációja, hogy néhány dolgot maga csináljon meg rajta.
Mindezek mellet egy unalmas, lusta dög, mentes minden csiricsáré kényelmi lófasztól.
Sokszor nézem a használtautót, hogy lecserélném valami dinamikusabb, kényelmesebb autóra, pl egy Mazda-ra, Jettara, de egyszerűen nincs lelkem eladni, mert tudom, hogy minden más, amit kapnék érte egy zsákbamacska lenne. Főleg most, amikor örülni kell az autónak és ha fent tudjuk tartani.
Talán lassan kap egy tempomatot és egy gázszettet, hadd örüljünk még pár évig egymásnak. Jelenleg kiszolgál egy gyerekkel, asszonnyal, kutyával. De ha jön még egy gyerek, akkor bizony kevés lesz a drága. Előre sajnálom, hogy el kell majd adnom. Bár a minap egy Suzuki Alto-t láttam két gyereküléssel...
Hibalista
- -Hőmérséklet szabályzó motor (Magam javítottam, 0 Ft., azóta is jó) - -Tanksapka zárja (Utángyártott 1500 forint) - -2 szilent (2000 Ft)
Ide hordtam szervizbe
Amit lehet magam csinálom. Olajcsere, apróbb dolgok. 0 forint, 100% sikerélmény, 100% minőség.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Ötkerék Bt. a 19 kerben. Olcsók, ügyesek, bár csak egyszerűbb dolgokat csináltattam ott. (Futómű, fék, benzinszűrő csere.)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (1) | Km vásárláskor | 65000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Kubistar | Következő autója? | Jetta vagy Skoda Superb Combi |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |
