Etalon dízelem
Szöveges ítélet
Merem állítani, kategóriájában szinte élményautózásra is alkalmas dízel. Ez az erősebbik, 80LE-s, amit nagyon kis példányban szereltek első generációs Fabiába. Ha megtalálja az ember a megfelelő fordulatszámtartományt, és behatárolja a váltási intervallumot, óriási élményeket okoz.
Autózzunk egy kicsit virtuálisan. Indítás, hidegen elég zajos a motor, de még ezt is élveztem. Üzemi hőfokig kímélés, terhelés nélkül. Egyes alig, máris kettő, három. Mivel a korszerű dízeleknek kicsi a termelt veszteséghőjük, soká melegszik ,de ennek betartása nélkül jó ismerősünk lehet a turbofelújító szakműhely. Leállítás előtt ugyanígy minimum 1 percig alapjáraton.
Már üzemi hőfokon, harmadikban haladunk negyvenöttel. Kiérünk a városból, majdnem padló, fordulat eléri a 2100at, elkezd tolni, 2900nál negyedik. Ismét 2000 körül vagyunk, immár 70-nel, ismét félgáz, változatlan vehemenciával tol az autó, 90nél kapcsoljuk az ötödiket. Mindez nem volt 5 másodperc.
Van hangja az autónak, alapjáraton is, nem az a lefojtott francia fazékdízel hang, karakteres, figyelemreméltó. Nem egyszer láttam kérdő pillantásokat, "hogy mehet egy Fabia ennyire?"
Sokan nem értik a dízel, turbodízel motor lényegét. Nem kell szénnépörgetni szabályzásig, hogy menjen, tapasztalatom, hogy 2900-3000 körül elváltva intenízívebben gyorsul, mint tovább kínozva, húzva a fokozatot. Egyszerű a magyarázat: 2300 körül lép be a nyomatékmaximum.
Van egy kellemetlen rezonanciafrekvencia, olyan 1700as fordulat körül, amikor öblös, mély hang tölti meg az utasteret, de ez csak ebben a tartományban jellemző.
Az öt sebességes váltó hátránya, hogy 130-nál már 3150et forog a főtengely, ennél feljebb pedig tartósan nem szabadna használni a motort, elkellne a hatodik. Egyébként általánosságban jellemző, hogy a motor 1900-2900 között érzi jól magát, gyors és időbeni váltásokkal a motor méreteihez képest tényleg irdatlan erő jelenik meg az első kerekeken, volt hogy kettesben csikorgott a kerék kanyarban. Ellenpélda: Galyatetőre 4.9-es átlaggal mentünk ki. Nagyon szerettem, ha tehetném, vennék egy használtat (1.8 körül már kapható).
Hibalista
- Izzók, defekt, ABS jeladó a hátsó tengelyről.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 28000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | 1.4 MPI | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |
