Ésszerűség
Szöveges ítélet
3,5 év kuporgatás, a régi swiftem eladása után kicsit több mint 1 millió forinttal a zsebemben elindultam kocsit vásárolni. Olyan járgány jöhetett csak szóba, ami benzines, nem fogyaszt sokat, viszonylag kevés hibával teszi a dolgát és még némi hely is van benne. Így esett a választás egy akkor 7 éves gift felszereltségű kombi Fábiára.
Fontosnak érzem, hogy személyes gondolatokat is vigyek az ítéletembe, mivel alap tézis: tökéletes autó nincs, mint ahogy ez sem az. Hogy akárkinek is segítségére legyek a választásban, megpróbálok mindent papírra (avagy monitorra) vetni.
A kocsi vételára 1.08 millió forint volt, 60 ezer km nézett rám vissza a számlálóról. Átnézetés után kiderült, hogy az autó előző gazdája gondos tulaj volt, minden amit elmondott a kocsiról stimmelt, és a km óra sem volt tekerve.
A méreteit tekintve nekem elfogadható: 186 cmmel és 110 kilómmal is viszonylag kényelmesen elférek a kormány mögött, igaz ilyenkor hosszabb távon már csak egy 165-170 cm magasságú utas fér el normálisan mögöttem. 2 felnőttnek (nem kínai méretekkel) és 3 (10év alatti) gyereknek hosszú távon is kényelmes. Ebben a felszereltségben van ködlámpa, fedélzeti számítógép(kijelzi az átlag és pillanatnyi fogyasztást, átlagsebességet, hány km-t tettünk meg, mennyit tudunk még megtenni) , állítható az utasülés, klíma. Sztem ezért az árért ennyi minden nem rossz, és még van még:) Van túra üzemanyag tartály, ami azt jelenti, hogy a tanksapkát letekerve jobb oldalt van egy szép fekete kapcsoló. Ezt a pisztoly csövével befele tolva tankolás közben, ki tudjuk ereszteni a levegőt a tartalék cellák közűl, így a tank tekintélyes méretű 55 liter üzemanyag elnyelésére lesz képes. Az egy tank benzinnel megtett legtöbb km így nálam 932 km volt!
A beltér kialakítása elég puritán, egyszerű kijelzők, műanyagok, ennyi pénzért azért ne várjunk sokat, előnye csupán annyi, hogy nem ronda, cserében szépnek sem mondható. Az ülések kicsit kemények, fájós derekúak előnyben, nekik igen kényelmes, aki a süppedést szereti annak nem fog tetszeni. A csomagtartó kellőképpen nagy, 2 heti nyaraláshoz szükséges motyót elnyelni képes 3 fő részére.
Az autó típushibája: a szilentek. Mindegyiken cserélni kell, kb 70ezer km-enként. Mese nincs, nem egy nagy tétel, az összes cseréje szerviz költséggel együtt kb 25.000 ft lehet. A hátsó lengéscsillapítók elfolyatták az olajat, így ezeket cserélni kellett. Ebben nem hiszem, hogy csak az anyag minőség a hibás, inkább a remek minőségű budapesti utakra tippelek, igyekszem a körülményeknek megfelelően vezetni, de sajnos nem mindig tud figyelni az ember.
A motor teljesítményéről annyit: az nincs neki :) 3 hengeres, 12 szelepes 64 lóerős erőforrás duruzsol a motorháztető alatt, vagyis inkább ketyeg :) Van egy furcsa skodás hangja, ami picit a dízelre hajaz. Ezt az elején szoknom kellett, aztán megszerettem. A gyorsulása csapnivaló, a végsebességét nem tudom. Soha nem mentem vele 145km/h-nál gyorsabban, mert nem erre találták ki. Rossz hír a száguldozóknak: ez a teljesítmény arra képes, hogy óra szerint 130 km/h (autópálya tempót) tud tartani hosszú távon! Ennél a tempónál 4100-at forog, ami azért nem kevés. Azért írtam, hogy óra szerint, mert ez a valóságban kb 120-nak felel meg. Ez ennyit tud, 1100 kiló az autó, plusz az emberek, csomagok benne, jobban nem megy.
Cserébe: a fogyasztása isteni, régi swiftből átülve sem érzékeltem nagy különbséget. Budapesten nem nagy dugóban 6-6,5 liter. Országúton 90-100 között utazva: 4,9-5,3 liter. Autópálya 130: 6,6-6,9 liter. Eddig 7 liter feletti fogyasztást beállt forgalomnál, pesti csúcsban sikerült elérni: 7,3.
Ezek szerintem nagyon kedvező értékek, ahhoz képest, hogy azért egy 4 csillagos töréstesztű autóban ül az ember.
A megbízhatóságról: ez a 3. év, hogy használom. Ezalatt az idő alatt 2 nagy túrám volt vele. Erdély 2450km 5,4 átlagfogyasztással, Lengyelország 2700 km 5,2 átlagfogyasztással. Sehol nem hagyott ott, a kényelme megfelelő. Belföldön sem volt vele semmi különösebb gond. Az alkatrész cseréket lentebb olvashatjátok. Ami tény: nem gyártanak már 1990-ben készült csodákat mint az akkori Honda Civic és a régi Golfok. Azokat lehetett ütni - vágni, ilyen már nincs. Úgy gondolom ez a szerviz mennyiség még vállalható, mondjuk nem bánnám ha egy kicsit olcsóbb lenne a javítás és az alkatrész. Mondjuk semmiből sem a leggagyibbat rakatom bele, ha gond van valamivel szinte azonnal megcsináltatom. Ha így tesz az ember, akkor sok gond nem lehet. Olyan, hogy egy kocsira nem kell költeni: NINCSEN! Pontosabban van, megveszik újonnan, b...nak rá, utána eladják, hogy semmi baja nem volt, meg költeni se kellett rá sose... Persze... A következő meg szív vele.
Összegezve, ez egy kis családi autó, ami a mai viszonyoknak megfelelően biztonságos és megbízható. A teljesítménye gyalázatos, de cserébe kárpótol a fogyasztás. A presztízse kb a 0-val egyenlő, úgyhogy nem a legdrágább autók közé tartozik. Ez vásárlásnál előny, eladásnál még egy darabig nem fogom megtudni.
Hibalista
- Stabilizátorpálcák (3000 Ft körül / db 2kell), első, hátsó szilentek (3500, 4500 /db 2-2 kell), hátsó lengéscsillapítók (2db kell, beszereléssel együtt 35.000 Ft), első fék tárcsa, pofák, hátsó fékdob, betét. (összesen beszereléssel 125.000 Ft,)
Ide hordtam szervizbe
Tóth és Fia Kft. Budapest
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Csókás Autószerviz Siófok
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 60000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 54000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Swift | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.2/10) |
