Autóépítés nemzeti ünnep után részegen!
Szöveges ítélet
***Autóépítés nemzeti ünnep után részegen***
-A vásárlás-
2000 Decemberében vásároltuk meg édesanyámnak a Skoda Fabia 1,4 MPI Comfort felszereltség autót. Nem volt túl nehéz a választás akkor, mivel jó áron volt 2,5 millióért és extrák is voltak benne, mint elektromos ablakok elöl, ködlámpa, állítható kormány, ülés.
Több autó is szóba jött, ebben a kategóriában, mint a Suzuki Swift (már a szalonban elment t?le a kedvem, a sok sorjás ás m?anyagtól, a b?zt?l, és a m?szaki, biztonsági megoldások miatt), Renault Clio (el?tte volt már a régi a családnak, jó autó volt, szerettük). A próbaút után egyb?l bele szerettem a Fábiába, szerintem szép autó, bár ez igen szubjektív, kicsit talán konzervatív, de dögös autó. Kényelmes, tágas, biztonságos.
-Az autó maga-
A futóm?ve ragadott magával, mely annak ellenére, hogy hátul merev tengelyes, nagyon sokáig ragaszkodik az úthoz. Télen sokszor megyek az autóval ?rültködni/gyakorolni, amint leesik a hó, mivel hatalmas élmény az autóval 50-el ráfordulni egy mer?leges útra kézifékkel, keresztbe csúszva, ilyenkor tapasztalható meg, hogy milyen jól is irányítható egy autó. Kissé orrnehéz, ezért csapatáskor tolja ki az orrát.
A fékjei jók, bár szerintem, lehetne kissé keményebb érzetre. A kormányzás közvetlen, bár nem túl beszédes. A motor nem egy nagy durranás, de a 68 lóer? elég. Egyedül a nyomatékszegénysége zavar, de az nagyon. Aki elöször vezet Fabiát lefullad könnyen, mert a kuplungja nagyon rosszul nagy úton m?ködik, fönt fog. Az autópályán is lehet vele vígan robogni 140-160-al, és ekkor sem fogyaszt többet 7-8 liternél. A súlytöbbletet már azonban nagyon megérzi, melyet volt szerencsém egy Ausztriai snowboard túrán megtapasztalni a hágó leküzdésekor négy emberrel, és csomagokkal. Kettesnél magasabb fokozatba nehezen volt kényszeríthet?. Az autó nagyon kényelmes, még négy személynek is, a Polo, Ibiza párosnál jóval nagyobb helyet sikerült kialakítani a Fábiában. Az ülései kemények, és éppen ezért nem lesz fárasztó a vezetés hosszú távon sem.
Nagyon elégedett vagyok a gyári hangszórókkal az autóban, melyek igazán szépen szólnak(gyárihoz képest, na jó nem beszélek VolvórólJ).
Amit elszúrtak a tervez?k az ugyan nem mindennap használatos, de mégis bosszantó, ez pedíg az izzó csere! Mivel már kellett 2-3 izzót cserélni, már kifejlesztettem egy n?gyógyászi ügyesség? mozdulatsort, de a kéz hámjának sérülését még nem sikerült kiküszöbölni!
-Futóm? problémák-
Másik, ám sokkal fontosabb, bosszantóbb probléma a kutyacsontok id? el?tti elhasználódása. Ez persze annak is betudható, hogy a magyar utak (ha lehet még annak nevezni, f?leg a Budapestieket) katasztrofálisak (mikor lesz már Demszky Gábor leváltva?). Egészen pontosan a gyári élt 22 ezer kilométert. Utána javítás (satu, bilincs, összeszorít, mint a Trabanton) ment 2000-et aztán megint el?jött a probléma! Hogy mivel is jár ez a hiba? Egy kellemetlen kopogó hanggal, mely minden egyes huppanónál, er?s kanyarvételnél, amikor a két kerék nem azonosan rugózik be (hazánkban ritka az ilyenJ) jelentkezik. Ez bár nem okoz semmilyen veszélyforrást, problémát, csak idegesít?. A szerel? tanácsa, hallgassam hangosabban a rádiót! Nem is rossz!
Gyári alkatrész darab ára 12-13 ezer forint, én inkább kihagytam! Hosszas keresgélés után találtam rá a TLX Kft boltjára, mely a Porsche Budától nem messze található (200m) a XI. kerület Prielle Kornélia utcában, a pincében. Itt minden alkatrész beszerezhet? (gyári, utángyártott is), és nagyon kedvez? áron, csak ajánlani tudom ?ket! Nos itt a két kutyacsont volt 10000Ft!!! Pollensz?r? 1200Ft(otthon könnyen cserélhet?, az anyósülés lábjáratában van egy fekete doboz, csúszkákat el, majd kivesz, berak, vissza), gyertya gyári Brisk 360Ft!!! volt. Nem egy rablás, lássuk be! A csere házilag kivitelezhet?, nem kell hozzá csak két 17-es zárt kulcs, és két emel?, egyikkel a kocsit, másikkal a futóm?vet emeljük. Azóta rájöttem, elég csak egy oldalt cserélni, mert a másik még jó lehet, ha nem azt is ki kell cserélni.
-Problémák sokasága-
Hol is kezdjem, els? probléma úgy jelentkezett, hogy megszólalt egy sípoló hang, és felvillant a víz/h?tés jelz?. Gyors ellen?rzés után a vízszint feltöltésével orvosolva lett a probléma. Tél lévén a pára képz?dést még értelmezhettük volna a desztvíz távozásaként (de 100km folyamatos menet után már nem), de a folyton elt?n? h?t?víz már nem sok jót selytetett! Szervizben ¾ évesen volt az autó ezzel a problémával., közölték, hengerfej tömítés cserét kéne végrehajtani. Ez a Tétény Autóházban volt, mely akkor még igen kicsi szervizzel rendelkezett, ezért úgy gondoltam, inkább a Porsche Budába viszem az autót. Ott telefonon szerettem volna id?pontot egyeztetni. Nagyjából ½ óra próbálkozás után végre felvette egy férfi, aki közölte, hogy most éppen egy autóval áll be, és várjak. Vártam, és közben füleltem, hallottam, amint egy Passat elektromos autózárjáról beszéltek: „Jó már a központi zár?” „Ja, megrángattam a vezetéket, és már jó is volt!” - majd 10 perc után letettem. Újra hívtam, amikor felvette, közöltem vele, hogy jó lenne, ha tudnánk id?pontot egyeztetni. Erre Ö jó, de most épp egy másik autóval áll be, és várjak. Mondtam neki, hogy talán a munkafelvételisnek a saját munkáját kéne végezni, mire Ö nem foglalkozott vele. Nem vártam, feladtam, elvesztettek egy ügyfelet, örökre!
Ezek után a Duna Autóház Érdhez fordultam, ahol javítgattak az autón ezt-azt (Els?re kicserélték a h?fok jeladót, majd meghúztak egy csavart a cs?csatlakozásnál) Közben az egy éves garancia lejárt, ám a probléma nem sz?nt meg. Hívtam ?ket és közöltem, hogy nem sz?nt meg a víz elfolyása. Erre közölték, hogy sajnálják, de lejárt a garancia! Nem hagytam magam, és a KERMI említése jobb belátásra bírta ?ket, és már másnap fogadtak is. Ott hengerfejtömítés cserét végeztek. Más forrásból értesültem, hogy a Skoda tervezési, el?állítási hiba révén szembesült a problémával, és garanciálisan az újra cserélni, költségmentesen! A probléma megsz?nt, nagyjából, mert kicsit evett a benzin mellé vizet is, de nem vészesen, kb. ¼ litert 1-2000 kilométeren.
Ezek után bátyám belerohant hátulról egy autóba, melynek következményeként motorház, h?t?rács, lökhárító és lámpa csere volt. A Duna Autóházba vittük az autót, ahol minden munkát el tudtak végezni. Amikor átvettem az autót, már este volt, zárás körül. Hazaértem, majd másnap elkezdtem átnézni az autót, mit is csináltak vele. Ekkor t?nt fel egy pár „kis” hiba. Az egyik lámpára nem került vissza a tömít? gumi csík, és éppen ez a lámpa törött rögzít? füllel is büszkélkedett, melynek következményeként, mozgott. Este vissza a szervizbe, követelve, hogy mutassák be a leszedett alkatrészeket. Majd hiba megmutatása. A szerviz tulajdonosan is el?került a nagy perpatvarra, és közölte, hogy mi ne gyanúsítgassuk ?ket, hogy csalnak, és, hogy én törtem össze az autót, csak nem vettem észre! De amikor kiszerelték a lámpát, már megbizonyosodhatott arról, hogy azt már valaki barbár módon ragasztó pisztollyal javítgatta, mivel látszott, az újlenyomat a megolvasztott m?anyag fülön. Csere új originál darabra. Indulunk haza, majd észrevettük, hogy nem m?ködik az index, erre vissza, a szerel? elfelejtette visszatenni a körtét! Tragikus!Újra indulás haza, kis id? múlva felt?nik, hogy a lámpa szanaszét világít, megint vissza. Még másodszorra sem sikerült géppel (!!!) jól beállítani.
Ezek után hirtelen elromlott a szögjeladó is, melynek ára igen tetemes, 40000Ft! 50000-nél már els? fék betétet cseréltek (Tétény Autóház), de még tárcsát is, amit nem értek, hiszen általában nem ilyen rövid id?re szól egy tárcsa. Az fékjavítás olyan jól sikerült, hogy utána majdnem belerohantam egy autóba, mivel nem fogott, szinte semmit, csak kétszer akkor úton. Visszamentem és közöltem csinálják meg, mert ezt így nem veszem át! Erre közölték, hogy vége a m?szaknak, én meg, hogy holnap elutazom külföldre az autóval, és így nem fogok elmenni. Nagy nehezen a f?nök kipróbálta az autót, szerinte jó volt a fék (arra hivatkozott, hogy még nincs összekopva!), én ragaszkodtam hozzá, hogy javítsák ki, mert leveg?s. Újra leellen?rizték, nem volt benne leveg?, de utána érdekes módon jó lett.
Kis id? múlva ismét kutyacsont csere, megint urángyártottra, mely sokkal tovább tart, fele áron, mivel jobb a gömbcsuklója (jobb az anyaga).
Majd újra jelentkezett a víz elfolyása, hengerfejtömítés hibája! Már nem is tudtam, mi hiányzik!Mivel a garancia már régen lejárt, ezért inkább magán szerel?höz vittük az autót. Aki ismer?s volt. Kicserélte. Egy gyorsabb, hosszabb menet után felforrt a víz, ömlött a pára, víz a motortérb?l és a kipufogóból. Vissza a szerel?höz, aki megállapította, hogy megszakították a menetet a blokkban(vajon ki lehetett? Hát nem hiszem hogy Ö), és emiatt nem fogja eléggé oda a motorblokkhoz a hengerfejet. Csere, hosszabb t?csavarok esztergáltatása, menetfúrás, összerakás, de még közölte, nem biztos, hogy jó lesz, mert látott egy hajszálrepedést is a csavarnál a blokkon! Bátyám bátran bevállalt egy Bp-Hollandia-Bp túrát, ahol hazafelé megint felforrt a víz. Azóta néha utántöltünk (1liter víz / 100km), és így közlekedünk, de nemsokára már szeretném egy profi szerel?höz eljuttatni az autót, aki garanciát is vállal munkájára. Ez valószín? a Winners Kft lesz, akik WRC Skodákat is felkészítenek, ezért bízom bennük!
Hidegen az autó nehezen indul, rángat, lefullad többször is. Ez nem új dolog, mert a Fabia 1.4 MPI motorjának ez egy sarkalatos pontja, nem stabil az alapjárat, és a fojtószelepet minden szerviznél tisztítani kell, ami 5000Ft.
Érdekes, hogy ezen a problémán kívül mindenki elégedett az autóval, senkinek semmi baja vele, de nekem mégis elegem van már bel?le, annak ellenére, hogy nagyon kedvelem, tetszik, jó vezetni, de a motorja miatt egy rémálom! A címben említett részegséget azért választottam, mert szerintem egy másnapos brigád rakta össze a mi autónkat (Suzuki, az legalább megbízható), és amit lehetett elrontottak! Nem hiszem, hogy valaha is vásárolunk még egy Skodát!
Érdekes, hogy a másik autóm egy Trbanat 601-es és azzal nem volt ennyi bajom ugyanannyi id? alatt (akku csere, fékbetét, gumik, ennyi!És azzal is mentem 30ezret!)
Hibalista
- kutyacsontok, szögjeladó, motor hengerfely, hátsó ajtó zárja, h?fok jeladó...
Ide hordtam szervizbe
- Tétényn Autóház (drága, nem igényes munka)
- Duna Autóház Érd (nem ajánlom)
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
- Skoda Qrrens (pofi brigád, korrekt, jó ár, csak jókat mondhatok)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (1) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 62000 |
Megbízhatóság | (1) | Vezetett km | 62000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Trabant 601 S WRC | Következő autója? | Honda Jazz |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.3/10) |
