A skodálatos - Duracell nyuszi
Szöveges ítélet
Az első ítélet-verziót 3 hónapos korában írtam, azóta nem sok mindenben változott a véleményem. Most, több mint 1,5 év után már csak a kiegészítéseket teszem hozzá.
Nos, először nézzük, hogy mi is vezetett el a Skodához, ahhoz, hogy ezt a típust választottam? Sok embert megkérdeztem (szakembereket és laikusokat is) amikor úgy alakult, hogy új autó vásárlására adom a fejem. Utánanéztem internetes fórumokban, illetve szaklapok oldalain is a választéknak. Az összeg behatárolt volt: 2,5 millió Ft. - más azonban nem kötött. Nos, az általános vélemények és tanácsok amiket kaptam, röviden összefoglalva a következőek:
-ne vegyek német/japán/koreai/francia/olasz/amerikai, stb. gyártmányt; ezt ezért, azt meg azért... (ekkor levontam 1-2 érdekes következtetést amiről majd kés?bb még szólok)
-ne vegyek újat/használtat; ezt ezért, azt meg azért.
A végkövetkeztetés ebből az lett volna, hogy legjobb ha maradok egy matchbox-nál:-)
Ezért úgy döntöttem, hogy nem adok honfitársaim véleményére és a BBC Top Gear, J.D. Power, stb. megbízhatósági/megelégedettségi listáján előkelő heylen szereplő kocsik közül nézek meg 1-2-t. Ott a Fabia megbízhatóság alapján a 8., tulajdonosi megelégedettség szerint a 2. volt. Így jutottam el - majd hozzá - a Skodához (természetesen a próbaút, anyagi vonzatok, felszereltség, stb. kritériumok tisztázása után). Ami végül egy kék 1.4 16V 75LE, ötajtós lett - mint a címben is szerepel. Először a háromhengeres 64LE-ben gondolkodtam, de mivel sokat "pályázom", így az könnyűnek találtatott teljesítményben (a nehéz kasztni miatt). Most már egy kicsit sajnálom, hogy 1.4-ből nem a 100LE-t választottam, bár nem biztos, hogy jobban jártam volna vele, tekintve, hogy csak magas fordulaton van különbség a kettő között.
A kocsit sokan támadják amiatt, hogy szürke, unalmas, puritán a belseje. Én ugyanakkor szeretem az egyszerű de jól áttekinthető, könnyen értelmezhető műszereket, kezelőszerveket, így ez nem különösebben zavar. Nem akarok Captain Pickard, az Enterprise kapitánya lenni, így a futurisztikus design sem vonz túlságosan. Hál´ Istennek, a műszerfal háttérvilágítása "csak" zöld, a VW piros-kék diszkófényeit ebből kihagyták - örömömre!:-). Amúgy pedig minden kezelőszerv ott van ahol annak számomra lennie kell, és nem szükséges a gépkönyvet sem lapozgatnom állandóan, hogy mi mire való vagy éppen hol találom az adott műszert/kapcsolót.
A felszereltséggel kapcsolatban volt számomra egy fontos szempont: minden - számomra - nélkülözhető elektromos "kütyüt" el akartam kerülni (mert ezek 1-1 újabb hibaforrást is jelentenek, és a kényelmi szempontok mellett más egyéb "hasznos" tulajdonsággal igazán nem vagy alig rendelkeznek, javításuk meghibásodás esetén viszont igencsak "zsebbenyúlós" - garanciaidőn túl). Így nem került a kocsiba elektromos ablak, elektromos/fűthető tükör, ülésfűtés, központi zár, fűthető ablakmosó fúvóka, tolatóradar, stb. Klíma azért nincs benne mert egyszerűen nem szeretem. ABS-t sem kértem; igaz, több érv szól mellette mint ellene, de az eddigi "ábéeszes" tapasztalataim alapján nem igazán kedveltem meg ezt a biztonsági felszerelést - talán majd lesz a következő kocsimban...addig meg barátkozom a gondolattal. Kapott viszont utasoldali légzsákot, ködlámpát, állítható magasságú vezetőülést, és osztott hátsó üléstámlát. Azt viszont baromira nem értem, hogy a csomagtér világítást az ötajtósokból mi a fenéért kellett kispórolni???:-( (A kombiban és a szedánban van.) Na, mindegy...majd szereltetek bele utólag. És miért kellett külön fizetnem az ajtóvédő gumicsíkok felszereléséért, ami ráadásul nem is gyári mert már nem szerelnek rá?!:-(((
Kényelem/komfort:
Az ülések "kőkemények", de megfelel?en tartanak, ugyanakkor a deréktámasz jól jönne, mindenesetre hosszabb úton sem "tör össze". Magam mögött nagyjából elférek a 178 centimmel; 4 személynek még éppen alkalmas utazásra - igaz ekkor be kell érni a kis csomagtartóval. De ha teherszállítót akartam volna akkor kombit veszek, aminek viszont nem sok értelme van, tekintve, hogy 90%-ban egyedül és minimális pakkal utazom. A "facelift" jótékony hatásaként ebben már van 3 pontos középső biztonsági öv és fejtámla hátul amit a szaklapok olyan sokáig hiányoltak. Hasznos dolog még az ablaktörlő szakaszos törlését szabályozható kapcsoló, a billentésre hármat villanó index, az aszferikus bal oldali tükör (jobb oldalon miért nincs???), a szórt vizet nyomó első ablakmosó fúvóka - bár az ablakmosó tartály lehetne nagyobb is mint 2 literes. A kormány kellemes fogású és megfelelő vastagságú; a kárpitok esztétikusak és nem sugározzák a kopogós műanyag feelinget - bár abból vannak. A fejtámlák viszont nem dönthetőek, így a fejemhez nem igazán tudom annyira közel állítani őket amennyire kellene - ez negatívum. Egyelőre nem hallom a kárpitok, műszerfal zörgését, de a budapesti utak jótékony hatását ismerve ez előbb-utóbb úgyis bekövetkezik. Hiába van autója az embernek ha nincs hozzá az országban út... (kieg.: 1,5 év után sem zörög, leszámítva a bal hátsó biztonsági övet - de már keresem a zaj forrását).
A motor alapjáraton nem hallható, 3000-es fordulatig zajos, hangos, majd efölött "dízeles" tónusra vált. Nem bántóan zavaró de ezen lett volna még mit finomítani - mondjuk egy gépháztető-szigeteléssel...
Vezethetőség:
A motor ehhez a kasztnihoz arra még éppen elég, hogy megfelelően mozgassa, de ha teljesítményt akarunk akkor pörgetni kell. 2500-as fordulatig egyáltalán nem dinamikus, 3000-től indul meg, és 4000-nél már le is pörög, ott már csak a kapcsolás segít. A biztonságos közlekedéshez/előzésekhez ez még éppen elég. Amint olvasgatom más kocsikról is a leírást, felmerül bennem a kérdés, hogy ez az alacsony fordulaton való gyengeség valamilyen tipikus tulajdonsága a hengerenkénti négyszelepes motoroknak? Nem tudom, de valószínűleg igen...mindenesetre érdekes, néha bosszantó. Az elektromos gázpedálon még van mit fejleszteni, főleg a reakcióidejét kellene csökkenteni mert így ezzel "kilőni" nem lehet ami nem szerencsés egyes esetekben. Ezen "hiányosságát" csak úgy tudom kiküszöbölni, hogy először legalább 2000-2500-ig megemelem a fordulatszámot és utána engedem csak fel a kuplungot. A motor gyors (gázpedál pumpálásával történő) felpörgetését mint olyat el lehet felejteni...
A váltó nagyon jó, kellemes a használata. A motorhoz is passzol, bár a fentiek miatt sűrűbben kell kapcsolgatni mint azt esetleg szeretném. Viszont 50-től már lehet 5.-be rakni, rángatás nélkül tudja tartani. Az egyest időnként nem akarja elsőre venni, ilyenkor újra kell kuplungolni.
A futómű hangolása elég keményre sikeredett; én szeretem, de aki a kényelmes autózás híve, az nem biztos, hogy oda van/lesz érte. A kocsit megfelelően stabilnak érzem, bár a gyári 165-ös gumik helyett biztosan jobbak lehetnek a 185-ösök. Majd váltok ha elkopnak. Szerencsére nem Matador hanem Kléber.
Az elektrohidraulikus szervókormány nekem nagyon bejön; úgy parkolásnál mint úton. Nem túl könnyű, és nem is túl nehéz mozgatni, nagy sebességnél is ideális a beállítása, bár adhatna egy kicsit több visszajelzést is.
A fékekkel kapcsolatban többeket hallottam panaszkodni, hogy gyenge; nekem nincs velük gondom, és nem érzem őket rosszabbnak mint a hasonló kategóriás kocsikban levőket amiket eddig vezettem. Nyilván 4 tárcsával jobban lassítanának, na de a sportos változatoktól eltekintve melyik alsó-kategóriás kocsihoz kínálnak ilyet? Csak arra nem tudok rájönni, hogy miért adnak "hörgő" hangot fékezésnél? (kieg.: közben megtudtam, hogy ez VW-jelenség; hidegen, és párás időben v. mosás után jelentkezik, de néhány fékezést követően elmarad - nincs vele mit tenni, ez ilyen...)
Fenntartás/meghibásodások:
Az átlagfogyasztás télen kb. 7 liter, nyáron 6,5-6,8 vegyes üzemben - 2/3 autópálya, 1/3 város; kíméletes, de dinamikus, "belét-nem-kitaposom" vezetési stílusnál. 130 fölött már minden +10km/h egy újabb litert jelent (140-nél 7,8 stb.). Ez nem túl kevés de nem is vészesen sok; amenniyre én látom az autógyártás tendenciáit (a kocsik súlya nő, illetve a motort is egyre jobban "fojtogatják" a környezetvédelmi előírások). Aki ettől kevesebbet akar benzinre költeni annak be kell érnie egy kisebb motorral...
A fényezés kényes és sérülékeny, "kellőképp kő-és kavicsérzékeny"; puhasága miatt könnyen karcolódik. Nesze neked környezetbarát festék!:-) A sötét szín szép, de minden por/piszok meglátszik rajta - aki ilyet akar az sűrűn kell, hogy mossa. Legközelebb a világosabbak közül válogatok.
Összkép/megjegyzések:
Nekem bejött az autó. Kétségtelen, hogy nem a legszebb és nem a legjobb, de a kategóriáján belül szerintem minden további nélkül megállja a helyét. Két alapvető hibája: az ára és az, hogy minden extráért külön fizetni kell... Emiatt valószínűleg vesztes is lesz a Swift 2-vel szemben. (kieg.: utólag kiderült, hogy bár számszakilag az lett, de azért jól tartja magát - amibe valószínűleg az is belejátszik, hogy ebbe azért egy retikülnél több fér hátra:-) ).
Azoknak tudom ajánlani akik nem akarják a VW Polo nevét, emblémáját külön megfizetni, de szeretnének egy hasonló kocsit; ugyanakkor viszont nem zavarja őket, hogy csak egy szárnyas nyíl szerepel elöl-hátul márkajelzésként.
Még egy dologra kitérnék amit jeleztem már a bevezetőben is: nagy fába vágja a fejszéjét aki (új) kocsit akar venni és nincs konkrét elképzelése a típusról, emiatt mások véleményére kénytelen hagyatkozni. Nincs olyan márka/típus amiről ne lennének homlokegyenest ellentétes vélemények (egy-két kivételtől eltekintve). Célszerű ezért a magyar és külföldi szaklapok leírásaihoz, tesztjeihez fordulni, majd azok és az egyéni ízlés figyelembevételével dönteni. Meg kellett tapasztalnom nekem is, hogy magyar autós társaim véleménye alapján soha az életben nem tudnék döntést hozni, így kénytelen voltam az egyéni véleményeket negligálni. De ezt láthatja az is aki olvasgatja a Népítéletet - igencsak meglepő, sok esetben paradoxon számba menő véleményekkel találkozhat...és sajna vannak kamu beírások is.
Szóval, ha rám hallgatsz, olyan kocsit veszel amilyet akarsz!:-)))
Kieg.:
2005 június végén a dugóban megtolt egy kamion, ezért ki kellett cserélni a hátsó ajtót. "Természetesen" nem márkaszervízbe vittem. Az üveget így is ferdén ragasztották be:-(( De azt hiszem akkor is jobban jártam mintha a POHU valamelyik boltja "barmolta" volna össze az egészet - legalább a fényezés, összeszerelés jó lett.
Az autó amúgy megbízható: indítás, menet, érkezés, meg tankolás (néha ablakmosó utántöltés), összesen ennyi - ha továbbra is így teljesít akkor nagy valószínűséggel a következő kocsim is Skoda lesz.
Kieg. 2:
Az lesz.:-) Csak kombi és diesel; szeptemberben érkezik.
Hibalista
- bal els? stabilizátor-pálca törés 5000 km-nél. Garanciában cserélve.
Ide hordtam szervizbe
Skoda Palota
"Nagy magyar átlag" szervíz. A kocsi sokkal jobb mint a szervizei, de ezt más mondta már.
Eleinte "próbálkoznak az ügyféllel" és csak utána dolgoznak. Végül is megcsinálták. Garanciában. Csak egy kérdés példának a szerel?t?l:
-"Hol közlekedik ezzel az autóval?"
Mit lehet erre mondani? Légifolyosóban, metróalagútban, stb. ! LOL!
Ezzel együtt még mindig a jobbak közé tartoznak.
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
Máshol nem volt (nem volt rá szükség, szűrőket, gyertyát, stb. meg magam is tudok cserélni - ez a minimum egy Ladás múlttal rendelkezőnél:-) ).
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 31000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Lada 1200s | Következő autója? | Fabia combi 1.4 PDTDI |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |