A jómunkásember (a relativitásgyakorlat)
Szöveges ítélet
Nagyon szeretném utálni ezt a kocsimat, vagy inkább nagyon szeretnék egy másikat, de nem megy. Az előbbi azért, mert igazából semmi komoly baj nincs vele, a másik meg azért, mert így, hogy nincs baja, nem is hajítom el, hogy elbukjam azt a rengeteg pénzt. Igazándiból ez egy egész rendes használati tárgy. Csak megszeretni nem sikerül sehogyse.
Íme a relativitás elmélet frappáns és érthető igazolása. Mert kéremszépen ezen a kocsin minden tulajdonságot illik valami máshoz hasonlítva értelmezni. Vegyük sorra:
Ár-érték viszony. Ha onnan nézem, hogy a Borám, amit gyűlöltem, jó másfélszerennyibe került (a cégnek) és nem volt másfélszer ennyire jó. Sőt. Viszont akinek van 3 milliója egy kiskocsira és nem Jazzt vesz, az nem normális. (Én sem, de nekem nem volt hárommillióm)
Megy-nem megy. Sokkal rosszabra számítottam. Mert ugye az 1.6-os "presztízs" Bora nem volt sportos a fos motorjával, ez meg az egykettes háromhengeressel is szépen elmegy, sőt. (De hát a Jazz még 1.2-esben is jobb.) Persze ne gondolja senki, hogy élvezetes hegyi szerpentinen hajtani, vagy negyedmagammal gondtalanul vágok bele egy előzésbe... nem. De sok 1.4-es motor értelmetlennek tűnik e mellett az aprócska vas mellett (egy kis kasztniban). A bénább 1.4-esek semmivel sem tudnak többet, de többet vár tőlük az ember. (Nem beszélve egy-két őskövület 1.6-osról.) Sose gondoltam, hogy ilyet egyszer magamtól leírok, de munkábajárásra tök elég ez is.
Mellékszál: nekem erős a gyanúm, hogy ezt a háromhengerest az VW 1.4 16V-ből faragták, ami nagyon fajin kis motor, egyszer két hónapig hajtottam azzal egy százlovas pólót, ami olyan jól ment, mintha legalábbis japán lett volna. Szóval levágtak egy hengert, a maradékot meg felfúrták egy picit. De mért nem fúrták fel négyhengeresnek? Talán lett volna egy rendes 1.6-os alapmotor 120-130 lóerővel a nagy konszernben a kőbaltával faragott golf-bora-octavia-toledo őskövület egyhatosok helyett? (A3 muhaha!) NEM! levágni, visszavenni 75 lovasnak ami eleve 100, az igen, az megy nekik. Sose fogom megérteni a VW csoportot.
Nagyon furcsa volt a háromhengeres motor hangja. Ha lenne benzinmotoros varrógép, na annak kábé ilyesmi hangja lenne szerintem. Nem wartburg, de azért nem is autóhang. Sokáig próbáltam megszokni, de végül a hifi beszerelése oldotta meg a dolgot, azóta nem hallom a motor hangját.
Kidolgozás, minőség nagyjából rendben, bár ennél komorabb és lehangolóbb autóbelsőt ritkán lát az ember. Ha francia szemszögből nézem, még alig zörög, ha japán felől nézem, már levált a sofőroldali ajtón a könyöklő és nem is lehet visszarakni.
Fogyasztás. Nekem 6,6 liter vegyes használatban, és nem nyomom, mint állat, és keveset ülök dugóban. Ez is relatív ugye. Nem sok, de lényegesen kevesebbre számítottam. Ha pedig hozzáteszem, hogy annakidején (tizenpár éve) a 120 lovas civicem 7,5-et kért, és ment rendesen... szóval nem is kevés. Annyira elég, hogy ne akarja az ember kifizetni a dízel felárát, de nekem sose jött össze a hat alatti fogyasztás, pedig de szerettem volna!
Ár. Szerintem nagyon drága. Kifutó modell és még mindig hárommillió felett van egy normálisan motorizált jól felszerelt darab a dealertől. Papíron ez a nem felszerelt, nem motorizált darab is két és fél millió felett volt, plusz a kombifelár... szoval épp betornáztuk 3 alá. Persze lízingből visszavett, kevesetfutott használtakban már akad jó vétel, mert akkorát esik az ára mint egy ház. (Főleg mert megy a roncsbeszámítás miatt eleve mindenki félmillióval diszkontálja.) Ezért sem normális, aki ilyet készpénzért, autóbeszámítás nélkül, újonnan megvesz. Pedig nem is olyan szar. Már ugye relatíve.
Én azért vettem, mert van belőle kombi, és az nekem fontos. Meg azért, mert az udvaron állt egy egykor szebb napokat megélt autótetem, amivel nem tudtam volna mit kezdeni, és mert pont kiadta a kezdőrészletet, ami akkor épp nem állt rendelkezésre, járni meg kellett valamivel. Mikor megjött, mindenki azzal vígasztalt, hogy "ez már nem skoda, hanem folszvágen". Mintha az már jó lenne. Itt faluhelyen az a csoda. Nem tudják, mennyire nem.
De hát mindegy, ha már kispolgári autó, legyen inkább cseh az a kispolgár, mint német. Inkább a sörgyári capriccio, mint mint müncheni sörpuccs...
Így, két év után sem találok rajta túl sok kivetnivalót. A tulajdonság, amit legjobban értékelek benne, az őszinteség. Nem próbálja magát másnak mutatni, mint ami. Ha innen nézem a VW csoport műszakilag szinte azonos, de másmilyenre marketingelt (és árazott) csodáját, ez számomra kimondottan pozitív. jómunkásember.
Hibalista
- még semmi. pedig már mindjárt két éves. na jó, a h7 izzók semeddig se bírják, de ez nem skoda tünet.
Ide hordtam szervizbe
igazából nem tudom a szerlőket szidni, csak a kereskedőt. de azt nagyon. ha már venni akartok, kerüljétek az autóvárost a 3.kerületben! szörnyű, rémes, borzasztó.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 45000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Bora | Következő autója? | Honda FRV, vagy valami Subaru, ha lesz pénzem. |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.2/10) |
