Verhetetlen ár/használati érték arány!
Szöveges ítélet
A Skodit Faterom vette át vadi újan 1988 decemberében, pont az első nagyobb áremelés előtt még 128eFt-ért. Kb. 2000-től használom én. Egyszerű, de nagyszerű kocsi - még nem hagyott cserben soha! Természetesen vigyázok rá, nem nyúzom (max. 90). Inkább csak külvárosi közlekedésre használom, erre tökéletes a 4 sebességes váltó. 4-5 ezrenként cserélem az olajat és a szűrőt, ezt a gondoskodást 52 lóerővel, harmatnyi nyomatékkal és egyedi vezetési élményekkel hálálja meg.
Az első csomagtartó furcsa, közepes méretű és nehéz a teteje, de megszokható. A pedálok még véletlenül sincsenek pont előtted, egy picit jobbra irányulva éred el őket, ami nem teljesen kényelmes, de a cél érdekében sok mindent elvisel az ember. Node mindezek fel sem tűnnek az elindulási procedúrához képest…
Az elinduláshoz ui. nagy türelemre, ügyességre és a fék-gáz-kuplung-szivató karok kezelésének máshol ritkán tapasztalható, teljesen egyedi összjátékára van szükség. A motor köhög és prüszköl ameddig be nem melegedett még nyáron is, viszont üzemi hőmérséklet elérésétől tökéletesen indul és működik. 70-nél olyan hihetetlenül szép a hangja, hogy öröm hallgatni, ezért a rádiót ki is szereltem belőle. Persze ezt a feelinget egy olyan ember nem fogja átérezni, akinek nem volt Skodája...
Minden 2. évben teljesen hivatalosan MAK szervizben vizsgázik és állítom, hogy motorja jobb állapotban van, mint 1-2 leharcolt "nyugati" kortársa, melyek a vizsgákon is csak borítékkal mennek át. Volt már, hogy a zöldkártya vizsgálatnál kétszer is megismételték a mérést, ui a Skodi olyan jó értékeket produkált, hogy azt hitték, hogy kicsúszott a kipufogóból a mérőszonda!
Volt már nyáron Bp-Stuttgart egyhuzamban. Ez nyilván egy modern kocsival nem nagy szó, de a Skodival egyedi élmény: a klímás autócsodákban ücsörgő osztrákok a linz-i stauban nem értették, hogy a kánikulában araszolva Skodiban miért kell fűteni :)
Kötelező tuning: a hátsó ködlámpa kapcsolót bekötöttem ventillátor kapcsolónak (ködlámpát már régen lelopták). Így már nyári dugóban is megelőzhető a víz felforrása. Egyébként, ha tudsz folyamatosan menni a legnagyobb kánikulában sem megy 80 C fölé. Télen viszont nem éri meg mindig lefedni a hűtőt, ui. így is felforrhat a víz. Csak akkor kell lefedni, ha kemény hidegben a fűtéssel elvesszük a hőt a motortól és a hőfokmérő nem tud 70 C fölé kúszni, az üzemi hőmérséklet alatti túlhűtés nem tesz jót hosszabb távon. 2007 upgrade: új téligumik! Hmmm... :)
Ne felejsd el:
Ólompótló adalék kell a motornak - ne felejtsd el tankoláskor!
A vízpumpa kézi zsírozású - rendszeres ellenőrzést és zsír utánpótlást igényel!
AC pumpát nyomogasd már pár napos állás után is. (Ezt úgysem fogod elfelejteni, ha el akarsz indulni – utána még úgyis jön a fent említett összjáték :)
Oldalszél érzékenység – erős oldalszélben tényleg szinte odébb teszi az elejét!
Verhetetlen ár/használati érték arány!!! Mindenkinek ajánlom, aki igen olcsón egy megbízható kocsit akar rövidebb, városi és város körüli utakhoz (bevásárlás, telekre kijárás, stb.) Állapottól függően 50-100e forintért lehet már kapni, olcsó fenntartási költségei miatt nincs konkurenciája ebben az árkategóriában. Motorja elnyűhetetlen. Az alkatrész fillérekbe kerül hozzá, a jó Skoda szerelő-szakik rezsi óradíja is töredéke a márkaszervizekének. Bevásárolni, épitkezni, 2. kocsinak tökéletes.
További hatalmas előnye, hogy bárhol kint lehet hagyni az utcán - nem hiszem, hogy valaki el fogja vinni... Néha ciki vele megjelenni, de nekem legalább jóval több pénzem marad benzinre, mint a 0 kezdővel megvásárolt, évekre eladósodott új verdákat hajtóknál... csak ma presztízskérdés új autót venni, pedig egy ilyen Skodát 1-2 havi fizetésből is meg lehet venni. Nincs amortizációs kockázat - ha esetleg teljesen leülne max elbukod az egész kb. 50e forintot és még mindig eladhatod egy olyannak, aki új autónál beszámítja.
Összefoglalva: ennyiért nem kapsz jobbat, mint a Skodi…
Hibalista
- Karosszéria rozsdásodás - folyamatosan javítva (csiszolópapír, rozsdamaró, sok festék). Küszöb teljes átrozsdásodás a 10. évben javítva. Első sárvédők az oldal indexek körül teljesen szétrohadtak, javítva. Ajtók sarkai szétrohadtak – nem tudod olyan ütemben javítani, mint ahogy rohad, ui a csapadék befolyik, ki már nem tud folyni.
- Fűtés meghibásodás.
- Cserék: üzemanyag vezetékek, vákuumvezeték a fékszervóhoz, olajgomba, főtengely szimering, kipufogó. Akku csere 2001-ben, azóta hibátlan.
Ide hordtam szervizbe
Vecsés
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 20 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 75000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 2 db Sokda 120L | Következő autója? | Egyelőre nem tervezem lecserélni, amíg lehet üzemben lesz. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |
