Usti nad Labem hlavni nadrazi
Szöveges ítélet
A fehér színű 105 S-et 1992-ben első mérnöki fizetéseim folyományaképpen, március 24-én vettem a Budaörsi úton akkoriban relatíve magas áron 65 ezer HUF-ért.
(Akkoriban ilyen autókkal foglalkoztak, azóta a kereskedés kétes hírűvé vált, luxusautókkal foglalkozik, több kézigránáttámadást is megélt.)
Másnap Miskolcra kellett menni kiszállásra. Nos, mint az ember nyugati kollegáit látta, beül a dolgozó az autóba télen egy pulóverben, elindul majd a célnál kiszáll. Nemúgy a Skoda 105 -nél a poszt.szoc.valóságban. Elkezdett esni a hó (március végén) és kb Gödöllőnél egy hosszú lejtőnél 90km/h-nál átéltem életem első, s a 105 S-ben nem utolsó arythmiás coronaria pitvarfibrillációját, mivel lényegében a jármű "kormányozhatósága" mint olyan megszünt. Mögöttem Roman Dieselek meg Kamazok jöttek kilótízzel meg fulldudálással én meg kényszerlassítva 40km/h-val "libegtem" a lejtőn lefelé. Nagy küzdelem után sikerült egy parkolóhelyre betámolyogni. A parolóhelyen kb fél óráig nem láttam semmit és remegett a gyomrom és mellkasom. Közben a hó esett, a hömérséklettel együtt. Akkoriban a mobiltelefon csak az Espoo-i tervezők iróasztalfiókjában létezett, így kényelen voltam gyalog segítséget keresni. Pitvarfibrillált állapotban, pulóverben -3 fokban. 2,5 óra múlva jött egy sárgaangyal, kérdezi mi a gond, Mondom elszállt a kormányozhatóság.
Ekkora naivitás hallatán az öreg "napiötdobozmezítlábasszimfonia" szaktárs rámmosolyogott, majd úgy a´la natur a hóban a gépjármű alá feküdt. Nincs ennek semmi baja mondja, ezek mind ilyenek. Nem szeretik a havat. Ennyi. Akkor mit tegyek. Kérdezem, előrelátva magam a Városmajor utcai Klinikán transthoracalis elektrokardioversio közben. Semmit várja meg míg megtisztítják az utat. Mondja az öreg, s beül kombi segélyTrabantjába és elmegy. Éjjel 23.45-re értem haza. 31 km-t tettem meg 17 óra alatt.
Hát így kezdődött két éven át tartó 105 S kapcsolatom, amit a tv2 public management osztályán valószínűleg jól ismert mondás szerint lehetne jellemezni: Milyen lett a tv2 nézettsége? Rossz kezdés után erős visszaesés.
Mindíg volt valami gond. Nagyon ritkán volt a "beülök-utazok-kiszállok" effektus. Vagy felforrt, vagy nem indult újra, vagy felkeményedett a kuplung, vagy elkezdett a hátsó híd mint állat oszcillálni, vagy "elfelejtette" a rendszer a hármas és négyes fokozatot, mehettél kettesben 73 kilómétert. Valamiért azonban mindíg elindultam ls valahova eljutottam vele. Juventus ventus?
Voltak szép momentumok is: Berlinbe menet, egy vasárnap Usti nad Labemnél nem indult újra, fehér öltönyös úriember levette a zakóját, felesége kezébe adta, feltűrte az ingujját, belenyúlt a járműbe, rövidrezárta az önindítót és vígan felbőgött a motor. Általában Csehszlovákiában öröm volt járni, mert tudat alatt megnyugtató érzés volt, hogy minden csehszlovák ember az ábécével együtt valószínűleg a 105 S javítását is megtanulta.
Vagy a zánkai nyarak, amikor hónapokon keresztül négyen utazva fullra telepakolva megjártuk a Bp-Zánka-Bp utat gond nélkül.
Másik pozitívum javítási költség, alkatrészárak. Emlékszem egy javítási számlára 317 forint (!!) , vagy műszaki vizsga mindennel együtt 941 forint. Mai szemmel hihetletlen.
Úgy gondolom fontos epizódja volt az életemnek, s utána következő autómat a Németországban taxiként funkcionáló visszatekert 480 ezer km-es 22 éves VW Passatot megtanultam nagyon tisztelni.
De ez már egy másik történet.
(télen autóval azóta sem indulok még néhány kilométerre sem el nagykabát, rytmonorm intravénás gyógyszer, termosz és élesretöltött mobil nélkül)
Hibalista
- önindító, hátsótengely, kuplung, váltó
Ide hordtam szervizbe
Sasadi út (már megszünt)
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1978 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 127600 |
Megbízhatóság | (2) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | VW Passat |
Ennyire szerette | (4) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.7/10) |
