T?zpiros SportCsoda
Szöveges ítélet
Els? autóm volt, örököltem nagyapámtól. ? garázsban tartotta, es? után szarvasb?rrel áttörölgette. Ennek köszönhet?en, amikor 14 évesen átvettem az autót, 55 ezer kilométerrel is gyári új benyomást keltett. Mivel az els? 120L-ek közé tartozott, gyárilag 155 R 14 kerekekkel volt szerelve. Gyönyör? t?zpiros színes volt, gazdagon krómozva (tet?n az "ereszsín", az ablakok alatti díszcsík, az ajtók alatti díszcsík, króm disztárcsák, stb.) Kb. 4 évig használtam, baráti társasággal még Itáliát is megjártuk vele. Sohasem hagyott cserben. S?t, a 4 év alatt csak a váltóját kellett felújítani, 10.000 Ft-ért. Amit nagyon meghálált, az a 7-8 ezer km-kénti olajcsere és az ezzel egyid?ben cserélt gyújtógyertya és leveg?sz?r?. Ha szervízbe vittem, mindig odahívták az ifjú kollégákat, hogy megmutassák nekik, hogy nézett ki egy els? szériás "százhuszas". Más volt a leveg?sz?r?ház, a gázbovden elvezetése, meg még pár apróság. Hihetetlen volt, de csak 1995-ben kellett 100 ezer km táján kipuffogódobot cserélni. Addig bírta a gyári! Szóval érezhet? volt, hogy az els? szériát nagyon, de nagyon összerakták. A vízfelforrás réme nem nagyon fenyegetett, annek titka a rendszeres h?t?tisztítás volt. Kétévente kiszereltem a h?t?t, leforrasztotta a két végét és a bels? csöveket egy fém pálcával kitisztítottam. Ett?l mindig tökéletes volt a h?tés. Annyira, hogy télen le kellett takarni a h?t?t, ha rendes f?tést akartam csiholni.
A 120 km/h körüli tempót zokszó nélkül tartotta (el?zési dinamizmusról ekkor már nem lehett beszélni). Autópályán a 150 még ment neki, de az már nagyon nem az ? egészségének való volt.
A bels? térben a m?anyag üléshuzat nyáron katasztrófa volt, de ezt egy üléshuzattal gyorsan lehett orvosolni. Meg?rültem 4 kerek, krómkarikás m?szerb?l álló m?szerfalért!!! Szerintem a szocialista autók toronymagasan legszebb m?szeregyüttese volt, ráadásul kellemes zöld fénnyel világított. Pioneer rádiósmagno és 4 Pioneer hangszóró tette otthonossá a bels? teret. (Míg egyszer ki nem nyitották érte az autót, ami nem volt túl bonyolult feladat, csak egy kampó kellett hozzá.) Ja és nem feledkezzek meg a gyári Skoda középs? boxról sem, amely már 1978-ban aprópénztartóval és pohártartóval vértezte fel az akkori terminológia szerint L=Luxe felszereltség? autót. (GL=Grand Luxe, GLS=Grand Luxe Special). 1996-ban eladtam (komoly fejjel elég rendesen megkönnyeztem, amikor kifordult az utcából) a legjobb barátomnak újkori árán (80 ezer Ft), ? még majd 2 évig gy?rte, nagy megelégedésére, majd egy gy?ri autószerel? vette meg a feleségének.
Életútjának egy katasztrófa vetett véget. Egy holdfényes éjszakán elkötötték a Rába-parti városból, majd Tatabánya környékén egy parkoló IFA hátuljában végz?dött a túra, otthagyták összetörve. Nyugodjék békében!
Számomra egy megbízható, tet?csomagtartóval már egész jól pakolható autó volt a "t?zpiros sportCsoda", amely sosem hagyott cserben és elviselhet? fogyasztásával megfizethet? járm? volt egy ifjú titánnak.
Azóta volt egy Punto (1996-1999), aztán egy Toyota Yaris 1.0 (1999-2005) és most jön egy Corolla Wagon a jöv? héten... Folyt. köv.
Hibalista
- Váltó felújítás: 10.000 Ft (1995)
- Gyakori gyújtógyertya cserék.
Ide hordtam szervizbe
Kerepesi úti Autójavító.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1978 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 55000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Fiat Punto S 1.1 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |
