Standard problémák -- standard megoldások
Szöveges ítélet
Objektív értékelést? Nehéz lesz, úgy a szívemhez n?tt: ha jól számolom, Vörös Villám a negyedik farmotoros Skoda a családban. Úgy néz ki, lassan elválnak az útjaink, de nagyon fog hiányozni.
Hogy miért is?
Mert olcsó fenntartani. Valószín? ezért is látni még ilyen szép számmal százhuszasokat az utakon. De tényleg olcsó: vadi új karburátor húszezer, de bontóban max. ötezerért BÁRMIT megkapsz. Egyszer egy bels? ajtókilincsért mentem be egy bontóba:
-- Menjen és szereljen ki egyet! –- mondta a bontós.
-- Kiszedem, behozom, kifizetem? -- kérdeztem.
-- Á, csak kiszereli és viheti...
Én egyébként már csavarokat is a bontóból hozok. Pont olyan, pont akkora, pont olyan szín? lesz így.
Mert kényelmes. Mármint a kategóriájában. Van jó f?tés, egész normális m?szerfal, szell?zés. Lehet vele menni télen-nyáron, es?ben, hóban, éjjel nappal – ennyiért ez már nagy szó. (Igen, jó f?tés: ez 120-as Skodául annyit tesz, hogy kabátban ülve nem fázol, egész kellemes már relatíve rövid táv után is.) Könny? megszokni, szeretni. Igaz, ha valami jobból ül vissza az ember, akkor els?re eléggé olyan, mintha egy tankban ülne.
Mert nem kell vigyázni rá. Nem kell folyton mosni, nem baj, ha rajtamarad a rozsdás tet?csomagtartó, nem baj, ha picit megkarcolod. Ennek mindegy. Persze a m?ködésbeli hibákat ki kell javítani, de nem kell aggódni, ha sáros ruhában ülsz be vagy bútort cipelsz a tetején.
Mert nem kell félteni. Be akarnak pofátlankodni eléd a sávodba? Ne hagyd, úgyis ? húzza a rövidebben egy koccanáskor. És ezt ? is tudja. Ha nincs nála fegyver, és nem is IFA az "ellenfeled", ne hagyd magad!
Mert könny? vezetni. (Na jó, tegyük hozzá: városban.) Jó fékek, könny? kormányzás (farmotor!), nagyon jól kilátni.
Mert van lökhárítója. Igazi. Ez ma egy törésteszten persze kevés, de épp nemrég csúsztak picit belém a pirosnál. Meg sem látszott rajta, pedig egy színre fújt izében sok tízezer forintos kár lett volna.
Mert tök jókat lehet vele pörögni a havon a kihalt parkolókban. Olyankor minden haver engem irigyel...
Mert ráfér az egész elektromos rendszerének a kapcsolási rajza egyetlen A5-ös oldalra, az utolsó biztosítékig. És ez olyan, de olyan vicces!
És végül, de utolsósorban: mert a sok lerobbanós, és így-úgy megjavítós, de hazaverg?d?s sztorit majd el lehet mesélni az unokáknak. (Szerintem.) Az írás végén írok egyet röviden, de ilyet szerintem bárki tud, akinek van vagy volt egy százhuszasa.
Azért az is jó lesz, ha lesz egy "igazi" autóm. Lesz rendes csomagtartója, amit nem ilyen lehetetlen helyr?l lehet nyitni. Lesz automata biztonsági öve. Lesz benne ABS, légzsák, bár remélem ez sose fog kelleni. Bátram el merem majd hagyni vele a Budapest vége táblát, és nem kell arra hagyatkoznom, hogy akármi van, a kék busz úgyis hazavisz. Lehet majd vele menni autópályán a bels? sávban. Vagy el?zni autóúton. Nem kell pancsolni az ólomadalékkal a kútnál. De Vörös Villám akkor is hiányozni fog. Különben is, mit kezdek majd a sok szerszámommal?
Egyébként szomorúan látom, ha ilyeneket írnak a százhuszasról: nehezen indul, nincs f?tés, felforr a víz. Ezek olyan gondok, amiket ki lehet javítani. Én így hívom ezt: "Standard problémák – standard megoldások" Ez kulcs mindenhez. Így valahogy:
* Bezártad a slusszkulcsot? Sebaj, pót-ajtókulcs a forgalmiban. A táskádat is bezártad? Semmi gond, kampós drót kívülr?l is elérhet?en elrejtve a kaszniban. Ezzel úgy 60 másodperc a normám. (Én csak a sajátomat nyitom így, de tényleg könny? – sose hagyj benne semmi értékeset!!)
* Nehezen indul? Gyertya, gyertyakábel, esetleg karburátor csere. Nekem télen a legnagyobb hidegben is egy pöccre indult. Na jó, hidegben mindig harmadszorra, de azt stabilan, és nem kell nagyon köszörülni az önindítóval.
* Felforr a víz? Ja, de csak ha nem építetted be a küls? ventillátor kézi indítására a kapcsolót, vagy elfelejtetted használni azt.
* Befagyott az ajtó? (Hideg, nedves id?ben ne zárd be teljesen, csak egy kattig az ajtót, nem lesz gond. Ha mégis:) Rúgj bele egyet, de teli talppal, és a zár környékére, hogy ne sérüljön. Ki fog nyílni szépen.
Igaz, be nem fog csukódni, de erre is van standard megoldás... Órákig lehetne folytatni: egy a lényeg, kell egy kis érzék hozzá, de igazán minden megoldható.
Végül, ígértem egy rövid sztorit. Íme egy a sok közül: elszakadt a gázbovden -– standard probléma. A standard megoldás: legyen nálad egy tartalék, max. fél óra kicserélni, de inkább kevesebb. Nos, nem volt, de már nem jártam túl messzire az otthonomtól. Kék buszhoz sem volt kedvem, valamit ki kellett találni. A pedálnál szakadt el, ez a rosszabbik eset. Sebaj, kif?ztem a spirálból a huzalt, kivezettem a motorháztet? alatt, lecsavartam az ablakot: épp elért a hozzám. Bal kézzel, mint a filmekben a masiniszták a dudát, tudtam húzni. Nem túl finoman, de lehetett szabályozni, és hazáig kitartott: ment vele az Y forduló, meg minden.
Hibalista
- Sok-sok apróság: gyújtáselosztó, annak a fedele, gyújtókábel, karburátor, AC pumpa membrán. Az el?z? Skodákon ezen kívül: gázbovden, termosztát, ablaktörl? motor, önindító. Ja és a km-órában a km számláló is rendszeresen. Ezek javítása pénzben nem sok, de id?ben igen. A küszöb is rohad persze.
Ide hordtam szervizbe
Fater, én.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Sok-sok kókler "autószerel? mester".
Értékelése: 3
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | 120L | Következő autója? | ?? |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |
