A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Skoda » 105, 120, 130 (1976-1991)

105, 120, 130 105S 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Máig harcoló csehszlovák alakulat

Szöveges ítélet

Első autóm az öreg faros jószág. Gyerekkoromban volt egy piros 105-ösünk, és teljesen szerelmes voltam abba a kocsiba. Amikor sok évvel később felmerült, hogy megveszem életem első saját kocsiját, először csak poén szinten, aztán később egyre komolyabban felmerült a faros Skoda vételének ötlete. A pro érv természetesen az olcsó vétel, az olcsó alkatrészbázis és olcsó fenttarthatóság volt, a kontra pedig a mai szemmel nézve alacsony teljesitmény, a kor miatti rizikó, az emiatti valószínűleg időigényes fenttartás és hogy nehéz alapból jó állapotú gépet találni, sok műszakival.

Rengeteg a rommá hajtott, hétköznapi ugrabugrálásra, teszkóba meg munkábajárós autónak használt darab, az ifjú titánok által elkezdett aztán félbehagyott elsőautóm "tuningok" áldozatait nem is említve. Ezektől mindenki sikoltva meneküljön. Végül sikerült megtalálni Őt, szép fehér jószágot, vidékről, első tulajtól, idős úrtól, garázsban tartott, viszonylag keveset futott, azt is nagy távokon, nem városban. Még másfél év műszakival. Megnéztük, megtetszett, megvettük. Jellemző, hogy a vétel körüli papírmunka többe került, mint az autó ára. Azóta bejártam vele néhányszor kis hazánkat Szegedtől Kőszegig, és jártam vele messzebb is Európa nyugatibb felén (2000 km). Letudtunk vele egy fél konyhafelújítást, és még sok más kalandot. Apróbb (hozzánemértés okozta) bakiktól eltekintve hűségesen szolgál, pedig így öregségére jól meghajtjuk szegényt. Én imádom, rengeteget kapok tőle. Autópályán persze alárendelt szerepet játszik az ember, 110 fölé nemigen ajánlatos kergetni. A tahógráfos kamionok tempóját érdemes felvenni, és szélárnyékban farvizen surranni. De ha letérünk a pályáról, a dunántúli dombok közé, szép nyári napon, letekert ablakkal, jobbegyben a párunkkal, 60-70-s duruzsolós tempóval haladva igazi retro élményautózásnak lehetünk részesei. Az utastérben nem kell extrákat várni, de az ülések kényelmesek, a lábtér tágas (elférek magam mögött, ami sok kiskategóriás új autóról nem mondható el). Az első csomagtér mérete csalóka, sokkal több minden belefér, mint elsőre gondolná az ember. Főleg a mélysége csalóka: a tágas nyílás miatt sekélyebbnek tűnik, mint valójában. És akkor még a hátsó ülések mögötti, szintén igen praktikus raktérről nem is beszéltünk.

Azt szoktam mondani, olyan érzés vezetni, mintha valami öregfiúk meccset nézne az ember. Még megindulna, még bevetne egy cselt, de azért már lassúak az izmok, kopottak a reflexek. Viszont legalább lelkes. A motor még nem volt bontva, és még mindig remek kompressziója van, alul kellemesen nyomatékból huz, felül szépen egyenletesen pörög, hidegben-melegben pöcc-röffre indul. Persze a jó 40 éves technikán alapuló 1046 köbcentis motortól nem kell csodát várni, de azért sok embert meglepett már... :) Országúti tempónál csendes, simán lehet beszélgetni, zenét hallgatni mellette. Autópályán azért megjön a hangja, de még ott sem annyira veszélyes. (És ott is inkább a szélzaj meg a gördülési zaj ront sokat a helyzeten.)

Hűtési gondom, amivel annyit riogattak sokan (leszámítva a vízcsövek csere előtti gyengélkedését) nem volt vele, sosem forrt fel, pedig volt 40 fokban autópályázás 110 körül, meg ugyanannyi fokban tötyörgés a Hungária körúton dugóban is megvolt.

És engem nem zavar, hogy időnként szerelni kell. Nekem van egy perverz vonzódásom a zseniálisan értelmetlen konstrukciókhoz, és azért egy farmotoros szedán az jócskán beleesik ebbe a kategóriába. Programozóként pedig kimondottan jól esik hétvégente nyakig olajosnak lenni valamivel, ami tömény mechanika, és semmi köze nincs a számítógépekhez.

Optikai tuningok:
- 85-ös original svájci autópályamatrica a szélvédőn
- bólogatós kutya hátul
- időnként lemosom
- hülyegyerektuningkék színű ledes műszeregységvilágitás (ez véletlenül alakult így, de most már így marad)

Szerintem a farmotoros Skoda (jónéhány más korabeli gépjárművel együtt) ideális emberi léptékű jármű azoknak, akik nem félnek egy kis csináld magadtól. Megvenni, fenttartani olcsó, szerelés közben könnyen átlátható, mégis, elég tágas és kényelmes ahhoz, ha a családot kell vinni valahova, akkor ne kelljen szorongani. (Pedig nem vagyunk kisdarabok.)

Gondoskodni kell róla, és akkor nagyon meghálálja: becsülettel küzd értünk a negyedszázados máig harcoló csehszlovák alakulat. :)

Hibalista

- - karburátor második torok pillangószelep berohadt, karbicsere (ingyen, Skodaklub rulez)
- - alapjárati mágnesszelep kirázódott, menet szétment. (új szelep 1500 Ft)
- - nem működött a tolatólámpakapcsoló (csere ingyen, Skodaklub rulez)
- - gumik kopottak voltak, csere (20000 Ft)
- - új aksi (15000 Ft)
- - ékszíjcsere (1000 Ft)
- - légszűrőcsere (600 Ft)
- - bal egy ajtón anyagfáradás miatti törés lépett fel a műanyagkilincsen. csere. (ingyen)
- - iszonyatos régitípusú mechanikus feszültségszabályozó újabb típusú gyári félvezetősre cserélve, hogy az új aksit ne bántsa... (3500 Ft)
- - a még gyári textilborítású víz- és benzincsövek elrohadtak, kb. 5-6 méter cső csere, fémszálas übercsőre (kb. 2500 Ft)
- - a gyári bilincsek elfáradtak a víz- és benzincsöveken, kb. 10-15 bilincs csere (kb. 800 Ft)
- - szelepfedéltömítés szarul volt berakva, nyomta ki az olajat, tömítéscsere megoldotta (kb. 350 Ft)
- - műszeregységben kiégtek az izzók, eltörtek (öregedéstől) a műanyag foglalatok (csereizzók: 1000 Ft, donor-műszeregység bontva: 500 Ft)
- - C oszlopokon a műanyagrács borzalmas fém csavarokkal volt bekókányolva, patent helyett (új rácsok, patentek: 2x 700Ft)
- - az "eresz" gumicső jobb elöl eltört, beázott, csere (új cső: 800 Ft)
- - ablaktörlőmotorból elment a végállás érzékelés, így a törlő megállt az ablak közepén. tisztítás, újrazsírozás megoldotta.
- - ezenkívül apróságok, mint pl. biztosítékcsere, olajozások, zsírzások, tisztítások, stb.
-
- Jelenlegi nyűgök:
- - balhátsó ajtón a zárógombot a lyukban vezető műanyaggyűrű eltört (anyagfáradás), kijárkál. csere lesz. (saccra: 200 Ft?)
- - kormánymű (globoidcsigás) laza, szét van kopva, és bazinagy holtjátéka van. javítás előreláthatólag (teljes felújítással, beállítással) 15000 Ft
- - bizonyos fordulatszámokon berezonál a váltókar. rengeteg kopó- és gumialkatrész cseréje lesz: (kb. 3-5000 Ft)
- - baloldalt a sárvédőíven lévő kicsi kiegészítő index egy ideje nem villog, de nem izzóprobléma. hibakeresés folyamatban.
- - a kb. 1985-ből származó üléshuzat (nem a kárpit maga), kezd rojtosra foszlani, főleg a balegyen, de másutt is, komplett új méretreszabott üléshuzat készül majd (15000 Ft)
- - megjelentek az első rozsdapöttyök a kasztnin (csillaggarázs büntet), szóval következő műszaki (és ezzel együtt a 25. szülinapja) előtt lesz festés, fényezés, apróbb lakatosmunkák. (egyelőre bele sem merek gondolni az összegbe, de akkoris megcsináljuk)

Ide hordtam szervizbe

Mindenféle Skodaklubos arcok. Előnyük, hogy sokmindenhez értenek, lelkesek és amihez nem értenek ahhoz nem nyúlnak. Hátrányuk hogy amihez értenek, akkor is megjavítják, ha jó. :) (De szerencsére általában még jobb lesz.) Plusz jómagam, aki kb. semmihez sem értek, de régi könyvek és neten fellelhető leírások alapján lelkesen próbákozom a bütyköléssel, és közben megpróbálom nem tönkretenni az autót. :)

Értékelése: 9

Másik szerelő értékelése

Ismerőseim apukái, régi skodás szakik, egykori skodások. Előnyük, hogy rengeteg üzemeltetés közbeni tapasztalatuk van, és rengeteget hasznos apróságot tudnak mesélni. Hátrányuk, hogy nemigazán értékelik a járművet. ("Jó lesz az úgy kókányolva, öreg szar Skodának mindegy!")

Értékelése: 7

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1984
Kényelem (9) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 97000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 10000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Következő autója? bármilyen faros Skoda. esetleg új _NAGY_ Skoda, pl. Suberb. :)
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.5/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Skoda 105, 120, 130 1976

További ítéletek (257 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)