Haver
Szöveges ítélet
Már mielőtt frissen-ropogósan a kezembe vettem volna a jogsimat, vezettem. Ez már a harmadik Skodánk, ám most szereztük meg a legjobb állapotút. 100 ezer magyar forintot adtunk ki egy fehér, 5 sebességes és csak picit rohadó egyedért, aminek össznépi családi örömködés lett a vége. Második autó a háznál, a másik egy 2000-es 1.6-os Escort.
A Skodri Budapest útjaira tökéletes. Végigvezettem vele egy telet, vidékre (Szigethalom) is eljutottunk, semmi gondja nem volt. Télen a téligumi a minimum rá, nagyon csúszkálós, tolja a fenekét gázadásra - 40.000 forint egy MATADOR-szett. Élmény vezetni, nagyon szép a hangja, a nagy váltóbot, a kétkezes kormány, a teljesen puritán belső egy életérzést takar.
Nem egy erős autó: ahogy már sokan megírták, 37 KW-s, 50 lovas az autó, előzni érdekesen lehet csak vele. 1-ben 40, 2-ben 60, 3-ban 80, 4-ben 100 az autó vége MAXIMUM, de csak nagyon-nagyon ritkán (tényleg csak indokolt esetben) forgatom le eddig. Egy 80-90-es utazó nagyon szépen tartható vele 5-ben, ez országúton egész jó haladást biztosít. A vége 120 környékén lehet, én 110 fölé még nem mertem vele menni. Nem volt rá szükség sem, mert hosszú távra még nem indultam el vele.
Budapesti forgalomban télen 10 liter környékén evett. Általában 30 liter benzint tankolunk a 36-37 literes tankba, bár ekkor már erősen a 0 alatt van a benzinszint jelzője. Ezek szerint ennek van némi hibája, igaz, nem próbáltuk még kiszívni mind a 36 liter üzemanyagot, nehogy a tank alján lévő kosz valami galibát okozzon a motorban. Most tavasszal 8 liter körül evett és nemrég 14 literrel 190 km-t mentem. Ez 7.3 liter 95-ös benzin (plusz ólomadalék), ami szerintem nagyon jó érték. Ebben volt Budapest és Pest-megye is.
Az ülések oldaltartásáról nincs mit írni, mert ilyennel a Skodát anno nem szerelték fel. A fékek egész jók, csak a bal első kerék hamar leblokkol, a kocsi meg ugye elhúz és ez eleinte ijesztő volt (3 napja volt jogsim, amikor 3 barátommal /1 lengyel srác és 2 lány/ megcsúsztam a Hungárián, félelmetes volt), de azóta sikerült szoknom. A kormányt 1 kézzel mindig fogni kell, nem lehet csúsztatni rajta a mancsomat, legalábbis én nem mertem; az utasok mindig a fejüket fogják, hogy miért fogom keresztbe a kormányt. OK, 1 éve van jogsim és nem nekem kell megújítanom a vezetési szokásokat, de jelenleg, 4000 km után még úgy érzem, hogy minden egyes másodpercben stabilan fogni kell az alkalmatosságot.
A lámpák nem adnak túl nagy fényt, maradjunk annyiban, hogy elfogadható. Országúton ha a refit felnyomom, akkor elvilágít Szlovákiába, így csak akkor használható, ha villantás-szerűen magam felé húzom a bajuszkapcsolót. De ahhoz meg semmi kedvem kilómétertucatokon keresztül, így maradok a sima fénynél. A vízforrást nálam is megoldotta a beszerelt ventilátor, alapból azzal indul mostmár a motor, mert így nem felejtem el a városban bekapcsolni.
Az 5 sebességes váltó hihetetlen luxus. Még mielőtt megszereztem volna a jogsit, vezettem az előző, 4 sebességes Skodrit a csepeli gyárban. Egy dolog, hogy az az autó nagyon, de nagyon szétesett már akkorra (pár sorral lejjebb leírom, hogy hogyan), ám... szóval az, hogy 4-ben 75 fölött már nem igazán akart semmit sem csinálni, mindent elmond a dolgokról. Városban 60-nál nagyon szép az 5., szerintem a régi 60 km/h szabályra lőtték be (halk, keveset fogyaszt akkor, 40-ig lassulhat és még onnan is elindul, ráadásul 60-ról már hajlandó gyorsuló mozgást is végezni).
(A zöld, említett 4 sebességes Skodával a következő történt: a főfúvóka eldugult. Alattam... apám átült a volánhoz, lepadlózta üresben. Erre felakadt a gázpovden. Elvittük egyből az ismerős szervízhez, persze közben végig padlón forgott a motor (piros lámpa után kanyarban csikorgott is...!). Megcsinálta. Apám elindult vele, 40 méter után eldugult a fővúvóka. Visszafordult, megcsinálták. Ment vele még 40 métert, megint eldugult, mire apám hazajött vele és hívta a bontót. Senki sem sajnálta.)
A 120 esetében a gyorsulást nem kell a szó megszokott értelmében venni, csak és kizárólag fizikai értelemben mondanám "gyorsulásnak". Persze lehet vele előzni, de csak akkor, ha az előzendő autó is partner. Engem nemrég egy Thalia hagyott ott jobbról, mikor már átmentem a szembejövő sávba előzni. Presztízse nincs a kocsinak, sehova sem engednek be, csak ha nagyon erőszakos vagyok (nem szoktam az lenni), viszont mindent pótol maga a Skoda-érzés.
Ismételten megemlíteném a szépen szóló motort, az igazi autós-érzést: amikor nem egy NASA-féle autóban ülsz tele elektronikával, ahol nem digitális anyámtudjami veszi el a vezetési élményt a luxus irányába, amikor neked kell minden egyes mozdulatot megtenned az autóval. Egyik barátom egy F Astrát vezet, odaadtam neki pár km-re a Skodrit: mire kiszállt belőle, kijelentette, hogy kell neki 1 ilyen. Van egy hangulata, igazi autó, vasból, motorból, váltóból.
Nem állítom, hogy a világon ezt a legjobb vezetni. De aki csak úgy ok nélkül utálja, mert esetleg egyszer megtörte egy a milliós luxusverdáját, az üljön bele, próbálja ki és menjen vele pár km-t. Nem fogja megbánni!
Első autónak tökéletes. Sosem kellett attól félnem, hogy ha megtörném, abba belerokkanna a családi kassza. Amiből ezen megvolt egy teljes fékfelújítás (olak, betétek, főfékhenger, kézifék), abból a pénzből egy nyugati luxusautót még kiröhögni sem méltatnának. Ismerni kell a jármű határait, és akkor nagyon jó társa lesz mindenkinek...!
Hibalista
- Gyújtás, főfékhenger, elfolyt a kuplungolaj, ezen felül apróságok (elszakadó km/h számláló powden, fennakadó szivató, elállítódó kézifék, termosztát-csere)
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 95000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Ford Scorpio (1995 utáni, hátha összejön) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |
