Fokozott hatékonyságú veszélyforrás
Szöveges ítélet
Els? autóm megvételére 17 évesen került sor. Igazándiból már akkor sem voltam teljesen normális, ráadásul vezetési tapasztalatom is pár ezer kilométerre korlátozódott.
Természetesen gyorsabb autót akartam, de szüleim kitartottak a skoda mellett, azt hitték, ezzel csaknem tudok majd száguldozni (ez nem igazolódott be).
A családban több skoda is elny?tt, és a választás végül ezúttal is erre esett. Vettünk egy t?lem is id?sebb példányt, aminek három f? erénye volt: piros volt, gurult, és csak 70 ezret kértek érte, ami még épp belefért akkori sz?kös keretembe.
Bele is pakoltam szépen két jó hangszórót, hogy még a padló is mozgott, és mentem mint a félkegyelm?.:) Volt, hogy 12 literes fogyasztást sikerült elérnem. Bizony városban is mentem szépen 100 feletti tempókat, cikáztam a forgalomban. Kis ügyeskedéssel öröm volt vele lealázni a sok eszetlen "er?sautós" kollégát, akik ett?l sokszor jól látható dührohamot kaptak.:D
A kormánynak több mint 10 centis holtjátéka volt, szorult, s a végére sikerült is eltörnöm. Ellenben a csigának köszönhet?en csak 2.5-et fordult kopptól koppig, ezért iszonyatosan lehetett vele sz?k kanyarokban csapatni. Valami borzasztóan d?löngélt az úton, de sosem volt az az érzésem, hogy fel akarna borulni, inkább csúszott. Egyenestartása gyakorlatilag zérus, egy szembejöv? kamion szele simán arrébtette egy métert is akár, ez tipusbetegség. Az enyém a szétkopott futóm? miatt (egy szerel? végül szó szerint nem engedett el, míg ki nem cserélt pár dolgot, mondván: nem veszi a lelkére, hogyha valaki ezzel meghal) különösen egy tébolyda volt: 100 körül már nehéz volt sávban tartani, a 130-as végtempót pedig csak egyszer futottam meg egy kihalt úton, ekkor már az út teljes szélességében kacsázott.
Talán ezek miatt a "szotyogások" miatt is volt olyannyira kényelmes, egész kemény kátyúkat is csak a hangról vettem észre.
Télen is nyárigumival mentem vele, ami nemsemmi kihívás volt kezd?ként: ha havatt látott, szinte irányíthatatlanná vált, gyors és pontos beavatkozásokat igényelt a megpördülés elkerüléséhez.
A fékrásegít? és a fék nem volt épp a helyzet magaslatán: volt, hogy két lábbal álltam a féken, mégse csúszott meg, pedig több mint 100 kiló vagyok. 100-ról minden er?lködésem ellenére is csak 150m körüli úton állt meg. Mikor más autóba ültem, mindig eltelt 5 perc, mire tudtam normálisan, satuzás nélkül fékezni.
A motorja egyébként jó volt, 110-ig egész t?rhet?en gyorsult, ha az ember ráérzett a váltásokra. Tartósan a 90-95 felett menni nem szeretett, 100-nál már zúgott-morajlott, viszont országúton még s?r? el?zgetéssel is csak 7 körül evett.
Ajánlott a bele való cseh gyertya (a legjobbnak hirdetett gyertyákat sem szereti annyira), a 98-as benzin, és a hagyományos, legolcsóbb ásványi olaj 5 ezrenkénti cserével (ezeket saját "káromon" tanultam).
S?r? forgalomban, melegben illik a vízh?fokra figyelni, mert a gyári h?t?ventikapcsoló szinte mindben rossz!!!
Valami kisebb ny?gje-baja mindig akadt, nagyon sokat bütyköltem, s voltak állandó "korlátai": például lehetett választani index, f?t?motor, ablaktörl? és zene között, mert alacsony fordulaton ezek közül csak egy ment a gyenge gyári generátor miatt.:)
Visszagondolva kész katasztrófa volt az az autó, de az enyém volt.:D
Árához, és ahhoz képest, hogy miket éltünk át együtt, nagyon jól t?rte: egyszer beégett a megszakító, majd a h?t?víz, és többször a fékolaj folyt el (utóbbi kett? az én hanyagságomból). Hazavontatni sohasem kellett.
Ha nem kerülök messze otthonomtól, a mai napig meglenne, de sajnos hosszú utakra nem volt alkalmas, így 1 év után ugyanannyiért adtam el, mint amennyiért vettem. Els? autónak, városba tökéletes.
Hibalista
- Els?-hátsó kuplungmunkahenger (6 ezer ft), és még ezer dolog ami kis állítgatásal/szerelgetéssel rendbehozható volt
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1982 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Ford Escort 1.6D (´85) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |
