A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Skoda » 105, 120, 130 (1976-1991)

105, 120, 130 120 L, mint limitált:) 

Az ítélet értékelése
5,0(2 db)

Első autónak kiváló

Szöveges ítélet

Röviden:
Első autónak tökéletes, ha eleget foglalkoznak vele, meghálálja a törődést és viszonylag megbízható. 4 személynek éppen elég, a csomagtartó sajna eléggé sovány. Fogyasztása még a mai viszonylatban is elfogadható.

Bővebben:
Amikor megvettem 83 ezer km volt az órájában, az autóban kb 183 ezer, és 14 évet töltött el vele az előző két gazdája. Ezekből az évekből nem sokat tölthetett a szabad ég alatt, mert rozsdafoltok csak elvétve akadtak, azok is csak a legjellemzőbb helyeken, mint sárhányóívek és küszöbök és csak felületi mennyiségben. Vétel előtt nem sokat vaciláltam a márka/típust illetően, hiszen szinte minden ismerősnek/havernak volt már Skodája, vagy éppen van, gondoltam nem lehet rossz választás első autónak, annyi motoros elázás után. (Később ez be is igazolódott.) Az alkatrészárakat figyelembe véve egy hasonló korú nyugatihoz képest...nem is lehetne más a választás.
A vásárlás előtt nagyon ki voltam éhezve már egy autóra, így vettem meg egy autóvásárban. Akkor még szinte semmit sem értettem a Skodákhoz, így nem is nagyon tudtam, hogy mit is kell megnézni egy autón, pláne egy Skodán. Aztán később, amikor már magam mögött tudtam egy-két száz kilómétert és láttam, hogy a hűtővíz rohamosan fogy, de nem szivárog sehol, kezdtem emlékezni az előző tulaj utolsó szavaira: a hengerfej lehet, hogy... na akkor kezdett érdekelni a dolog, hogy vajon mi is történik ott igazán. A dolgok sikeres megértésében segített egy autószerelő is, aki vidáman mesélte az akkor nekem még újként ható dolgot: a Skoda hengerfej repedése egyenesen arányos a "hirtelen" hőmérsékletváltozással. Mit tehettem volna, cseréljük ki, persze a szerelő cserélt én meg kifizettem. Hurrá jó az autó, lehet menni, persze hideg motorral csak finoman, km-ek, tapasztalatok gyűlnek, kis szerelés elől, aztán hátul. Kiváncsi voltam, hogy hidegindításkor felhúzott szivatóval miért pörög fel túlságosan pár perc múlva, persze próbáltam a szivatót visszatolni, de csak a két szélsőség sikerült: vagy pörgött, vagy lefulladt. Aztán egy ismerős javasolta, hogy vagy szivatófúvóka csere kisebbre, vagy szivató levegőjárat leszűkítés. Persze hideg motornál nem árt, ha dús a keverék, ezért inkább a levegőből vettem el, kb fél átmérőt. Attól kezdve -15 fokban úgyanúgy indult, mint + 25-ben. Kilóméterek ismét gyűlnek itt az ideje a gyertyacserének, lám 3-ik henger gyertyája igen trutyis, sebaj, majd az új gyertya jó lesz. Egy-két száz km eltelik, gyertyakontroll: 3-ik gyertya megint trutyis. Gyújtásellenőrzés, minden OK. Ez már nem véletlen, szerelő, kompressziómérés: 3-ik henger gatya. Mondom de jó, szerelő is, így sincs elég munkája. Teljes motorgenerál + kuplung + vezérműlánc + Lada szelepszárszimeringek + egyebek. Nem olcsó, de akkor biztos jó lesz. 2 hét szerelőnél, minden csere, ahogy kell. Jó is lett. És ez volt az utolsó, amikor szerelőnél volt...

Az évek alatt elég sokminden történt vele, de szerencsére nem hagyott ott sehol. Kisebb-nagyobb apróságok mindig akadtak, de egy részük orvosolható volt a helyszínen:
- indexrelé meghalt (2x)
- gyújtókábel megtörött
- gázbowden-tok tartó a "kardánboxban" letörött
- gázbovden eltörött (szerencsére hátul)
- első világítás reléje elromlott,

Másik részük inkább műhelyt kívánt:
- fűtéscsap tömítés elöregedett (fagyálló folyt be a mitfarer elé)
- termosztát elromlott (2x)
- váltórudazat ponthegesztése elengedett (kézzel sikerült 4-be beraknom a kis nyíláson keresztül, így mentünk 50 km-t míg hazaértünk)
- fék- és kuplung főhenger szivárgott
- kuplung munkahenger szivárgott és a hátsófék munkahengerek kiakadtak
- olajnyomás-gomba elromlott
- főtengelyszimering az ékszíjtárcsánál, mert kicsit „kiizzadta” az olajat (az újjal sem lett sokkal jobb)
- féltengelyszimering (egy nagyobb kátyú miatt)
- hátsó ajtókárpitok (vízzáró fólia elöregedése aztán ajtókárpit beázás, mállás)
- hátsó szélvédő tömítése beengedte a vizet

Ahogy egyre több lett a tapasztalatom Skodából, úgy körvonalazódott bennem a valóság: ez egy olyan szerkezet, amit folyamatosan karban kell tartani, nem lehet megfeledkezni róla sokáig. Ezt így tervezték. Amilyen törődést kap, olyan szolgálatot teljesít. A használati útmutatóban is lévő karbantartásokat itt majdnem szó szerint kell venni. Az alkatrészeket abban az országban, az akkori igényeknek megfelelően gyártották, akkori technológiával, akkori pénzből... Másrészt pedig, ahhoz képest, hogy ezeket az autókat 25-30 évvel ezelőtt tervezték még ma is sok fut belőlük az utakon. Azt hiszem akkoriban a tervezők nem ismerték azokat a fogalmakat, hogy beépített élettartam és marketing. Talán csak autókat gyártottak, közlekedési eszközöket. Olyanokat, amilyenekre akkoriban szükség volt. Talán fel sem merült bennük, hogy ennyi éven át fognak sikeresen működni ezek a masinák és a tulajdonosok között lesznek olyanok is, akik még ma sem akarják lecserélni autóikat egy mai járgányra...

A kaszni állapota a nálam töltött idő alatt sokat nem romlott, persze ez is betudható a folyamatos fenntartásnak. A padlólemez több helyen is elkezdett rozsdásodni a rossz ajtókárpitok miatt, de helyi érzéstelenítés mellett mindenhol kapott csiszolás után egy-két réteg alapozót, meg efféléket. A csomagtartó ugyanúgy rozsdafoltossá vált egy idő után, persze itt is a beszivárgó víz volt a tettes. Végülis elmondható, hogy korához képest jó állapotú volt a kasznija, a fényezés természetesen sokat mattosodott az évek során, de ez polírozással kis időre részben orvosolható.

Sajnos presztizse nincs, emiatt csak azok szeretik akik birtokolják (vagy csak egy részük, de ők olyan mértékben, hogy az már imádatnak minősül :)), a többiek jó messze elküldenék... És ez szomorú, mert odáig is fajulhat a dolog, hogy veszélyeztetik a benne utazókat. Többek között ez volt az egyik indok, amiért nekem is meg kellett válnom töle. Pedig meg voltam vele elégedve, 18-ik szülinapján még pezsgőt is bontottunk, és így sem evett többet 8 liternél (persze benzinből :)). Az átlag mindig 7 liter körül volt, többnyire városi használatban. Országúton kb 90-110 között beérte 6 literrel is. Persze ebben közrejátszik az 5 sebességes váltó is.
Műszaki előtt csak a hátsó fékeket kellett megcsinálni, egyéb problémája egyik alkalommal sem volt, zöldkártya előtt pedig egy kis karbiállítás, és már kapta is a matricát.

Ha még egyszer választhatnék, akkor is Skodát választanék első autóként. Talán annyi módosítással, hogy nem 120-ast, hanem Favoritot, abban azért van egy kis csomagtér is. Ja, és nem reped olyan könnyen a hengerfeje sem…

Hibalista

- Amit feljebb már említettem:
-
- - fűtéscsap tömítés elöregedett (fagyálló folyt be a mitfarer elé)
- - termosztát elromlott (2x)
- - váltórudazat ponthegesztése elengedett (kézzel sikerült 4-be beraknom a kis nyíláson keresztül, így mentünk 50 km-t míg hazaértünk)
- - fék- és kuplung főhenger szivárgott
- - kuplung munkahenger szivárgott és a hátsófék munkahengerek kiakadtak
- - olajnyomás-gomba elromlott
- - főtengelyszimering az ékszíjtárcsánál, mert kicsit „kiizzadta” az olajat (az újjal sem lett sokkal jobb)
- - féltengelyszimering (egy nagyobb kátyú miatt)
- - hátsó ajtókárpitok (vízzáró fólia elöregedése aztán ajtókárpit beázás, mállás)
- - hátsó szélvédő tömítése beengedte a vizet
-

Ide hordtam szervizbe

Többnyire saját magam

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1989
Kényelem (7) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 83000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 49500
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Következő autója? Toyota Corolla 2.0 D XL
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Skoda 105, 120, 130 1976

További ítéletek (257 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)