Cseh csoda
Szöveges ítélet
Igazából nem az én autóm volt, még a feleségem szülei vették hosszú-hosszú várakozás, spórolás és többszöri áremelkedés után. Ennek köszönhet?en úgy is bántak vele, mint a hímestojással, az els? kb. 8-9 évében a kocsi ment úgy 20000 km-t.
Miután megn?sültem (bár már sokszor el?tte is) én kerültem vezet? pozícióba, apósnak nincs jogsija, anyós meg soha nem szeretett vezetni és a nejem is örökölte ezt a szokását.
Én nagyon szerettem, ez volt az els? "saját" autóm, addig csak a család egymásutáni Trabantjait vezettem meg a motorjaimat.
Nagyon megbízható volt, soha nem maradtunk ott sehol sem vele. Egyszer elment a hengerfejtömítés, de azért hazajöttünk vele, bár az elindulásokkor/gyorsításokkor g?zautónak tünt. Már nem emlékszem az alkatrészárra, de tudom, hogy a jobb, rézperemes tömítést vettem nem túl drágán, aztán egy ismer?s m?helyében saját magam cseréltem ki.
Kétszer hátul, egyszer elöl szakadt el a gázbowden (Skoda betegség), de ilyenkor a szivató segítségével haza lehetett jutni. Aztán meguntam és kicseréltem többszálas bowdenre a motorfaltól a karburátorig vezet? részt.
Kicseréltem a f?fékhengert, majd nem sokkal kés?bb a hátsó munkahengereket is - elég lett volna a javítókészlet is, de a szomszédból olcsóbban megúsztam a teljes rásegít?/pedálsor/f?fékhenger/kuplunghenger együttest, mint nálunk a javítókészletet. A maradékot pár éve adtam oda egy ismer?snek. Az egész kb. 5000 Ft-ba került, mert a munkát én csináltam.
Az egyetlen nagy bajom a kocsival az volt, hogy (vsz. gyári hiba miatt) egyfolytában "elfogyott" bel?le valamelyik fokozat.
Mindig meg lett javítva, de amikor már csak a 4. és a hátramenet "volt hátra", kapott egy bontóból származó váltót. Ha jól emlékszem 15 volt a váltó és úgy ötöt fizettem a szerel?nek. Igaz, két lépésben történt a dolog, mert az els? szerel? belerakott egy olyan váltót, amiben a napkerékb?l "csak" három fog hiányzott. aztán Nagymegyeren találtam egy Skoda mágust, ? rakott bele egy jót, a rosszat meg visszaadtam az els?nek. Persze a munkadíjat nem akarta visszaadni, de megegyeztünk, hogy az általa kiszerelt rossz váltót megtarthatja, de ha élni akar, a pénzt vissza.
Egy olyan munka volt még, amit nem én csináltam (persze amíg nem voltam családtag szerel?höz járt a kocsi), a f?tengelyszimmering, de hát ez filléres tétel még munkadíjjal együtt is - akkor még nem 5-6-10 eFt-os rezsióradíjjal dolgoztak a szerel?k.
A fogyasztása csodálatos, ha ballagtam vele (85-95), akkor 6-6,5 között volt a terheléstól függ?en, a max, amit mértem az 7,8 volt, de azt 130-140-nel tette meg oda-vissza Móvár és Bp között.
Csodálatos módon csak az utolsó 2-3 évben jelent meg az olaj a motor alján, a f?tengelyszimmering csere után. De még ekkor is az olajfogyasztása olyan 5-6 dl/1000 km volt, ami talán hihetetlen is egy 120-astól.
Skoda típushiba még a karburátoron az állítócsavarok állandó elmászása (körömlakk rulez), a h?tési problémák (nekem kopp-kopp eladáskor még jó volt a ventillátorkapcsoló), a generátor egyenirányítósorát tartó bakelit öregedése (Eporapid), meg még egy-két dolog, de ezek leküzdhet?k és nem nagy tételek.
Negatívum a csomagtartó mérete, f?leg, hogy télen nekem elöl a homlokfalnál bent volt vasúti síndarab meg két kis zsák homok.
Nagyon er?s pozitívum, hogy télen _mindenhol_ elmentem vele, amíg nem feküdt fel az alja a hóra a megfelel? gumit használva kitolta magát. Persze könnyen elment a fara, de mivel az ember fel volt rá készülve, meg is lehetett fogni. Meg aztán nem is volt egy Ferrari, az az 52 lóer? nem volt olyan brutális.
A kaszni, mivel gondoztuk, nagyon jó állapotban volt, megvételkor az els? útja alvázvédelemhez vezetett, ami kés?bb is karban volt tartva. Nagyon meglátszott rajta, hogy garázsos autó volt 1 év kivételével. Én kb. 2 havonta leviaszoltam, a lepattogzásokat javítottam, ezért ´97-ben úgy adtuk el 150-ért 65000 km-rel, hogy csillogott-villogott, rozsda meg sehol nem volt rajta.
Való igaz, nem volt agyonhasználva, pl. a mostani kocsimba 2 hónap alatt került 12000 km.
Kényelmes volt, 4 db "állítható" fejtámlával. 4 feln?tt és egy kisgyerek jól elfért benne. Kempingezni is mentünk vele négyen, bár ekkor már a csomagok nagy része az utasok lába alatt volt.
A mai napig bánom, hogy nem tartottuk meg második kocsinak, a nejemnek nagyon jó lett volna.
Hobbinak is jó volt, a mostani kocsikhoz már nem merek/akarok nyúlni (pl. garancia) - igaz, hobbinak még mindig ott vannak a nejem aktuális autói még a számítógép el?tti korból.
Hibalista
- váltó - gyári hibás volt
- hengerfejtömítés
- gázbowden
- f?fékhenger/hátsó munkahengerek
- f?tengelyszimmering
Ide hordtam szervizbe
ismer?sök, amíg nem én vezettem
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
többnyire én
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1983 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 14 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 65000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Renault Clio 1,2 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |
