AMB
Szöveges ítélet
2017 -ben vettem, gombokért, Sopronból. Hobbiautó. Gyerekkori emlékem a hátsó ülésről hallgatni a nyomórudas, oldalvezérelt négyütemű vízhűtéses négyhengeres zümmögésébe beleivódó Bony-M kazettát, majd apám hallgatni hogy most "rátolom a fűtést, hogy ne forrjon fel a víz". Persze épp 30 fok volt hazafele a balatonról. Életemben először ilyet vezettem 10 évesen, persze hogy belém égett, mint pirítósba a korom.
Nem szabadott volna megvenni... az eladó szerint "Ezzel simán hazamész lábon 180 km -t, tökéletes állapotban van!" Persze mikor odaértem már fogtam a fejem, láttam hogy nagy a baj. Hatalmas füstfelhő indításkor, ótvar-trágyagány világbajnokság aranyérmes tákolásai, szabadon fittyenő vezetékek, szigetelőszalag, minden lóg, csörög, búg, zörög, csattog. DE! A kasztni egész jó! Ezért vettem meg.. Hazáig csak másfél liter olajat evett, kb ugyanennyi hűtővizet, és a két első gumit, mert a kerekek úgy néztek előre mint a kaméleon szemei hátra.
Másnap már be sem indult. Mikor szétszedtem rá is jöttem miért; a motor belseje olyan volt mint egy kátrányozás utáni tető. Menthetetlen volt minden forgó-mozgó alkatrész benne. Milyen érdekes, hogy vérző torokkal is hazahozott.
Most már több, mint három éve újítom, karbantartom, szerelem, javítom. Ez a szerelem!
Nem sok olyan mozgó alkatrészt tudnék felsorolni, amit ne cseréltem volna ki.
A hibalistában leírtam...
És hogy milyen most?
Jó! Nagyon jó vele menni! Szépen be lett járatva, olaj lecserélve, szelephézag, gyújtás beállítva (100 -as benzinre!). A hengerfejbe került szelepszár-szimering is, így most 10w40 -es full szintetikus olajjal hajtom, és tettem bele prolongot is. Úgy szól és olyan szépen megy, mint újkorában. Szelephézag állítás után hallgattuk a ketyegését, és arra gondoltam, hogy némelyik injektoros modern benzines is megirigyelhetné a mechanika csodás, rendezett ütemeit és hangját.
Ez egy ritka pillanat egyike. Ugyanis mindig utána kell állítgatni, fülelni, előgyújtással játszani, takarítani a megszakítót, stb.
Ha figyelsz rá, és nem nyomod ki a szemét, nagyon hálás kis jószág a faros Skoda! Ha hiszed ha nem, Kőszeg-Tatabánya távot 5,79 liter/100 km átlagfogyasztással tettem meg! Ötsebességes váltóval, és 100 -as benzinnel, 90-110 Km/h körül.
Forralja-e a vizet? Nem. Ha jó állapotban van, nem fogja forralni, melegben, araszolva sem.
Ez egy hobbiautó, szóval nem használom csak jó időben, hétvégén, kirándulni. És nem feltétlenül leszel országúti forgalmi akadály. Lehet vele haladni, és kanyarodni is, de a hirtelen mozdulatokat nem támogatja.
Megbízhatóság? Felújítás után is folyamatos figyelmet és törődést igényel. Az idő bármely pillanatában bármilyen előjel nélkül tetszőleges alkatrésze kifeküdhet.
A jó hír, hogy egy kis doboz alkatrészzel és szerszámokkal bárhová el merek vele indulni. Egyszerű, szerelhető, szerethető:)
Értéke pedig egyre több lesz, ahogy telnek az évek... nem eladó:)
Videó:youtube.com/watch?v=0_OPG3L5NDU
2022.07.09.: A siófoki skodatalin hirtelen beesett a kuplungpedálom. Nna a hátsó kuplungmunkahenger megadta magát, gondoltam én. Ehelyett a munkahengerre csatlakozó tomlő fosott fékfolyadékot a váltóra. Honnan szedjek tömlőt? Végül is, egy skodatalin vagyunk. Amekkora szerencsém volt, egy donorautóból 3 óra kurvaanyázást követően sikerült kiműteni egy 38 éves tömlőt. A fém fékcső vége belerohadt a hollanderbe, amit sikerült flexszel hatlapolva egy villáskulccsal és patentfogóval kiszedni. Betettük a helyére, fékfolyadékkal feltölt, légtelenít, és láss csodát hazaértünk vele. A szerelés olyan jól sikerült, hogy amíg ez el nem fossa magát, használom. Persze kerül a csomagtartóba egy vadi új tömlő is : )
Egyszóval most is bizonyította, hogy az út szélén minimális szerszámokkal meg lehet csinálni ha elromlik. Elromlani pedig el fog, ez egy 34 éves szoci autó, ne legyenek irreális elvárásaid.
Hibalista
- Komplett motorfelújítás: új dugók, hüvelyek, főtengely, hajtókar, hajtókarcsapágy, új(zsírpapírba csomagolt!) hengerfej, hengerfejbe szelepszárszimering helye bemarva, favorit szelepszárszimeringgel. Új szelepek, rugók, nyomórudak, vezérlés, vízpumpa, ékszíj, felújított generátor. Új gyújtótrafó, megszakító, rotor, kondenzátor, gyújtáskábelek, új gyertyák. Új benzincsövek, tank kitakarítva, új áthidaló benzincső. Karbi felújítás, váltó szétszedés, összes csapágy, fogaskerék új. Új váltórudazat, felújított váltókulissza, gumialkatrészek. Összes gumi fűtéscső, csőbilincs és hűtővízcső cseréje. Új fűtőradiátor. Összes fék, munkahengerek, fékdob, pofák, féktárcsák, fékbetétek újak. Új kuplungmunkahenger, friss fékolaj. Gázbowden cseréje, lámpák szétszedve, kipucolva, új izzók, búrák felpolírozva. Vonóhorog leszedve, lecsiszolva, lefestve. Összes kerékcsapágy búgott (mind a 4!), ezek cseréje is megtörtént. - Belül taposónál felületi rozsda lekenve rozsdaátalakítóval, lecsiszolva, újrafújva. - Új Barum 165/85R13 gumik, felújíott felnik. Első futómű rendbetétele, futóműállítás. - Bontott, felújított fordulatszámmérős műszercsoport, automata biztonsági övek beépítve. - Kasztni felpolírozva, waxolva.
Ide hordtam szervizbe
Én magam szerelem.
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 227000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Octavia Edition 100 | Következő autója? | Octavia |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |