Mindentudó - piroska
Szöveges ítélet
1975-ben /14 éves voltam/, mikor szüleim anyagi helyzete lehetővé tette, hogy autót vegyenek. Akkor viszont azonnal kellett. Sajnos a várólista alapján még 6 évet kellett volna várni, ezért felvállalva azt a lehetőséget, hogy szépséghibás is jó lesz, azonnal /5000-el kevesebbért/ 67000 leszurkolása után átvehettük Piroskát. A hibája az volt, hogy a vagonról történt legurítás során elhajlott a kipufogó, ami telement saklakkal. Fontos megjegyezni, hogy apám enyhén szólva nem egy műszaki zseni, ami nem et jót autószemünk fényének a későbbiek során. Apám filozófiája az volt: tankolni - menni.
Viszont a mienk volt. Ezért amint lehetett én is a vezetők sorába léptem. Egész élete során csak mi ketten vezettük.
Első évben hengerfej gátrepedés - csere. Utána újra álom.
Új ötlet: házépítés 40 km-rel arrébb. Akkor még senki sem gondolta, hogy Piroska öszvér feladatokat is ellát. 3 ember + 2 mázsa cement? gyakran.
Közben mindenhol volt. Szülőhazájában Csehszlovákiában, hegyekben Ausztriában. Sehol sem hagyott ott bennünket. Én már akkor is próbáltam mindent megtudni a javítási lehetőségekről, így egy ékszíjszakadás, vízforrás után a nylonharisnyás megoldás hazáig tökéletesnek bizonyult.
Ott is lehetett vele közlekedni, ahol már csak az Mtz-k tudtak. 90-ben 110-zel csattant, miután apám átült egy 105-ösbe. Úgy tűnt, Piroska befejezte pályafutását, de haverom javaslatára magamhoz vettem és 50000-ből újjávarázsoltuk a kasztnit. Meghálálta a bizalmat és az odafigyelést. Minden akkori lehetőséget beletettem /láncfeszítő, fordulatszámláló, pótféklámpa, Hi-Fi, kagylóülés, sportkormány, 13-as kerekek, stb/. A korral, kopással járó hibák előjöttek ugyan, de ezek mindegyike házilag is megoldható volt. Önindító szénkefe csere, karburátor talp köszörülés, elosztó javítás az út szélén, benzíncső tisztítás pumpával, sárvédőcserék, /isten áldja a csavart/, szimering, szelepek stb. 1997-ig használtam, szerettem, így egy rossz szót nem mondhatok róla. Aki tudott bánni vele az nem panaszkodott, hogy könnyű az eleje, hogy lassú. Az egész autó úgy volt jó, ahogy volt. 97-ben viszont már annyira elvékonyodott az alja, hogy szinte lábbal is lehetett volna hajtani, ráadásul családom más tagja is vezetni akart, de nem Piroskát, két kocsit pedig nem engedett a költségvetés. Így megspórolva az alvázhegesztés költségeit, átültem egy 120-asba. Piroska pedig egy haverom által megint új életre kelt, ugyanis minden ami létezik átkerült egy másik, sérga 100-asba, ami a mai napig gyüri az aszfaltot és a találkozók egyik gyögyszeme.
Hibalista
- hengerfej, önindító, AC, gázhuzal,
Ide hordtam szervizbe
Szervizben nem volt. Magam és haverom javította.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1975 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 22 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 250000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | skoda 120, Renault 19, Megane |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |
